Wyrok TSUE z dnia 4 lipca 2013 r., w
sprawie C-100/12 Fastweb SpA przeciwko Azienda Sainitaria Locale di Alessandria
jest kolejnym z
cyklu orzeczeniem, które KIO przytacza w swoich ustaleniach dotyczących posiadania
przez legitymacji do wniesienia odwołania, konkretyzując posiadania „interesu w
uzyskaniu danego zamówienia”.
niedziela, 27 stycznia 2019
poniedziałek, 21 stycznia 2019
In-house: zamówienie z wolnej ręki czy zamówienie wewnętrzne
Zamówienia in-house, czyli tzw. zamówienia wewnętrzne zostały w ramach stanowionego
unijnego prawa zamówień publicznych uregulowane po raz pierwszy w 2014 roku (dyrektywa
2014/24/UE oraz dyrektywa 2014/25/UE). Następnie w 2016 r. regulacje dyrektyw
zamówieniowych zostały w sposób swoisty transponowane do krajowych regulacji
zamówieniowych – jako przesłanki udzielania zamówień publicznych w trybie z
wolnej ręki. Przyjęte rozwiązanie kreuje zamówieniom in-house niezbyt dobrze dopasowany gorset przypisany dla udzielania zamówień
publicznych. Na niedogodności, czy
też wręcz absurdy przyjętego rozwiązania w ostatnim miesiącu wskazywał G. Bednarczyk na swoim blogu.
Uwspólnotowienie orzecznictwa KIO cz. 4 – wyrok ws. PFE w orzeczeniach KIO wydanych w 2018 r.
W 2018 r. KIO w swoich orzeczeniach odwołała się do wyroku TSUE z dnia 5
kwietnia 2016 r., w sprawie C-689/13, Puligienica Facility Esco SpA (PFE)
przeciwko Airgest SpA, taką samą ilość razy co do wyroku TSUE w sprawie C-131/16, Archus sp. z o.o. i Gama Jacek Lipik
przeciwko Polskiemu Górnictwu Naftowemu i Gazownictwu S.A. Oba
orzeczenia łączy również problem interpretacyjny, który dał asumpt sądowi
krajowemu do wystąpienia do TSUE z pytaniem prejudycjalnym. Zarówno orzeczenie
ws. PFE jak i ws. Archus dotyczy jednej z przesłanek limitujących możliwość
skorzystania z środków ochrony prawnej – interesu w uzyskaniu danego zamówienia[1].
poniedziałek, 14 stycznia 2019
Uwspólnotowienie orzecznictwa KIO cz. 3 – wyrok ws. Archus w orzeczeniach KIO wydanych w 2018 r.
Drugim spośród najczęściej przywoływanych przez KIO w
2018 r. wyroków TSUE jest orzeczenie z dnia 11 maja 2017 r., w sprawie
C-131/16, Archus sp. z o.o. i Gama Jacek Lipik przeciwko Polskiemu
Górnictwu Naftowemu i Gazownictwu S.A. Podobnie jak orzeczenie ws. Esaprojekt (przywoływane najczęściej w 2018 r.)
wyrok ws. Archus ma rodzimy rodowód, albowiem został wydany w odpowiedzi na
pytania prejudycjalne skierowane przez KIO. Kolejnym elementem łączącym wyrok
ws. Archus z wyrokiem ws. Esaprojekt jest okoliczność, iż pomimo że został
wydany na gruncie nieobowiązującej już dyrektywy zamówieniowej to tezy w nim
sformułowane pozostają aktualne w obowiązującym porządku prawnym[1][1]. Aktualność tez TSUE
nie ogranicza się wyłącznie do zamówień sektorowych i sięga również zamówień
klasycznych.
poniedziałek, 7 stycznia 2019
Uwspólnotowienie orzecznictwa KIO cz. 2 – wyrok ws. Esaprojekt w orzeczeniach KIO wydanych w 2018 r.
Pomimo, że w wyroku z dnia 4 maja 2017 r. TSUE dokonał
wykładni przepisów dyrektywy 2004/18/WE to zajęte przez TSUE stanowisko
wywołuje również wpływ na interpretację przepisów dyrektywy 2014/24/UE oraz
regulacji P.z.p. obowiązujących na skutek implementowania ostatniego z
wymienionych aktów unijnego prawa zamówień publicznych[1].
Z statystyki ukazanej w części I cyklu artykułów wynika, iż wyrok
ws. Esaprojekt był w 2018 r. najczęściej przywoływanym przez KIO orzeczeniem
TSUE.
poniedziałek, 31 grudnia 2018
Uwspólnotowienie orzecznictwa KIO cz. 1
Jednym z przejawów integracji krajowego prawa zamówień publicznych z porządkiem unijnym (supranarodowym) jest
wykorzystanie w procesie wykładni P.z.p. dorobku orzeczniczego TSUE (wcześniej
ETS) dotyczącego dyrektyw zamówieniowych.
Uwzględniając dotychczas zamieszczone na
serwerze UZP orzeczenia KIO wydane w 2018 r., Izba w 61 orzeczeniach[1] bezpośrednio
powołała się na konkretne orzeczenia TSUE[2].
niedziela, 30 grudnia 2018
Trudne decyzje zamawiającego – wezwanie wykonawcy do wyjaśnień w sprawie rażąco niskiej ceny
Regulacje
dotyczące procedury wyjaśnień rażąco niskiej ceny zostały zawarte w art. 90
P.z.p. Zgodnie z art. 90 ust. 1 i 1a P.z.p. podmiotem inicjującym ww. procedurę
jest zamawiający a obowiązanym do wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej
ceny jest wykonawca (art. 90 ust. 2 P.z.p.). Wyjaśnienia wykonawcy oceniane są
przez zamawiającego.
Wszczęcie albo niewszczęcie procedury wyjaśniającej nie zostało pozostawione dowolności
zamawiającego. Przesłanki zainicjowania przedmiotowej procedury zostały
wskazane w art. 90 ust. 1 i 1a P.z.p. Mimo to niejednokrotnie podjęcie decyzji o
wezwaniu bądź niewezwaniu wykonawcy do wyjaśnień jest trudne, m.in. dlatego, że
może wywoływać ona znaczące konsekwencje dla toku postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym także dla jego wyniku.
niedziela, 25 listopada 2018
Remis ofert w trybie zapytania o cenę
Pomimo, że nie można apriorycznie wykluczyć, że ustandaryzowane
i powszechnie dostępne dostawy i usługi[1]
mogą różnić się innymi nić cena czynnikami (z założenia nieznacznie), to ustawodawca
przyjął, że jedynym kryterium oceny ofert w trybie zapytania o cenę jest „tytułowa”
cena. W konsekwencji jest to, obok licytacji elektronicznej, jednym z dwóch trybów
w których zamawiający o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2 P.z.p. mogą ograniczyć spektrum wykorzystanych w postępowaniu o udzielenie
zamówienia kryteriów oceny ofert do jednego – ceny, nie musząc jednocześnie spełniać
obowiązków przewidzianych w art. 91 ust. 2a P.z.p. (tj. określenia w opisie
przedmiotu zamówienia standardów jakościowych odnoszących się do wszystkich
istotnych cech przedmiotu zamówienia oraz wykazania w załączniku do protokołu w
jaki sposób w opisie przedmiotu zamówienia został uwzględniony koszt cyklu
życia).
czwartek, 22 listopada 2018
Nieprawdziwe informacje uzyskane przez wykonawcę od innych podmiotów - widmo wykluczenia
Podmioty ubiegające
się o uzyskanie zamówień publicznych sporządzając dokumentację ofertową (w
szerokim sensie – ofertę, oświadczenie wstępne, załączniku, oświadczenia,
dokumenty itd.) niejednokrotnie polegają na informacjach pozyskanych od innych
podmiotów z którymi współpracują np. dotyczącymi posiadanego przez nie doświadczenia
(CV, oświadczenia), parametrów towarów (np. kart produktu). Informacje uzyskane
od podmiotów zewnętrznych mogą dotyczyć również bezpośrednio wykonawcy – np. informacje
uzyskiwane w celu ustalenia pozostawania z innym wykonawcą w strukturze „grupy
kapitałowej”. Spośród wielu cech jakie można przypisać informacjom, w tym
pozyskanym od współpracowników, wyróżnić można dwie, przeciwne względem siebie:
prawdziwość albo fałszywość.
czwartek, 15 listopada 2018
Negatywne konsekwencje niestawiennictwa przystępującego przed KIO – niemożliwość wniesienia sprzeciwu na uwzględnienie odwołania
Procesowa instytucja przystąpienia do postępowania odwoławczego, umożliwia wykonawcom
ochronę własnych interesów poprzez wsparcie jednej ze stron postępowania
odwoławczego (odwołującego albo zamawiającego). Skuteczne przystąpienie do
postępowania odwoławczego skutkuje uzyskaniem przez wykonawcę statusu uczestnika
postępowania odwoławczego (art. 185 ust. 3 P.z.p.).
wtorek, 13 listopada 2018
Skorzystanie z dotychczas złożonych zamawiającemu oświadczeń lub dokumentów „nieelektronicznych”
Dla wykonawcy udział w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wiąże się
zasadniczo z koniecznością przekazania zamawiającemu, określonych rodzajów
oświadczeń lub dokumentów. W przypadku postępowań w których zamawiający wykorzystują
elektroniczne kanały komunikacji (obowiązkowo w przypadku postępowań których
przedmiotem jest udzielenie zamówienia o wartości unijnej i dobrowolnie w
przypadku zamówień o mniejszej wartości) udział w postępowaniu, wiąże się
dodatkowo z koniecznością dostosowania formy oświadczeń i dokumentów do standardów
elektronicznych.
niedziela, 11 listopada 2018
Zmiana wag kryteriów oceny ofert a konieczność wydłużenia TSO
Do nastania momentu w którym upływa wyznaczony termin składania ofert (TSO),
Zamawiający co do zasady jest uprawniony do modyfikacji SIWZ lub ogłoszenia o
zamówieniu. Wprowadzenie niektórych kategorii zmian wymusza dokonanie kolejnych
np. w celu dostosowania treści ogłoszenia do treści SIWZ (spójność dokumentacji)
czy wydłużenia terminu składania ofert (zapewnienie wykonawcom odpowiedniego czasu)[1].
czwartek, 4 października 2018
Wykluczenie wykonawcy tytułem naruszenia obowiązków wynikających z przepisów prawa ochrony środowiska
Zgodnie z art. 24 ust.
5 pkt 7 P.z.p. z postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający może wykluczyć
wykonawcę wobec którego wydano ostateczną decyzję administracyjną o naruszenie
obowiązków prawa ochrony środowiska, jeżeli decyzją wymierzono karę pieniężną
nie niższą niż 3000 złotych.
Ustawodawca odmiennie
niż np. w przesłance wyrażonej w art. 24 ust. 1 pkt 13 lit a) nie wymienił wprost
przepisów, których naruszenie (stwierdzone przez odpowiedni organ) aktualizuje eliminację
wykonawcy z postępowania. W konsekwencji ustalenie wszystkich elementów współtworzących
katalog sytuacji odpowiadających treści art. 24 ust. 5 pkt 7 P.z.p. wymaga uwzględnienia
regulacji szeregu ustaw z zakresu „prawa ochrony środowiska” w celu
odnalezieniu w nich naruszeń, których
rezultatem może być nałożenie kary pieniężnej w wysokości co najmniej 3000 zł.
Jak wskazuje KIO, nie będą to wyłącznie naruszenia ustawy Prawo ochrony
środowiska. „Przyjmując zasadę racjonalnego ustawodawcy, stanowiącą podstawę
wykładni prawa zauważyć należy, iż gdyby celem ustawodawcy było ograniczenie
wyrażonego w art. 24 ust. 5 pkt 7 ustawy P.z.p. pojęcia »prawo ochrony środowiska« wyłącznie do aktu
prawnego - ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska to
wówczas ustawodawca przywołałby jego tytuł oraz miejsce publikacji.” (wyrok KIO
z 8 grudnia 2017 r., KIO 2443/17; KIO 2245/17[1]; tak
również wyrok KIO z 13 grudnia 2017 r., KIO 2508/17).
Podstawa do wykluczenia
wykonawcy pozostaje aktualna w okresie 3 lat od dnia, w którym decyzja stała
się ostateczna.
[1] W
przedmiotowej sprawie kary zostały nałożone na podstawie ustawy o utrzymaniu
czystości i porządku w gminach oraz ustawy o odpadach.
poniedziałek, 18 czerwca 2018
Odszkodowanie dla niewybranego wykonawcy – uwagi do Koncepcji nowego Prawa zamówień publicznych
Jednym z rozwiązań najwnikliwiej
przeanalizowanych i najszerzej ukazanych w Koncepcji nowego Prawa zamówień
publicznych, jest ryczałtowe odszkodowanie jakie sąd skargowy przyznawałby
wykonawcy poszkodowanemu tytułem błędu zamawiającego w wyborze oferty
najkorzystniejszej (wyborze jako najkorzystniejszej innej oferty niż oferta
złożona przez wykonawcę dochodzącego swoich praw). . Do zapłaty odszkodowania zobowiązany
byłby zamawiający.
sobota, 16 czerwca 2018
Szacowanie progowej wartości zamówienia – uwagi do Koncepcji nowego Prawa zamówień publicznych
W ostatnich
dniach, zapewne jak większość osób związanych z zamówieniami publicznymi, z
zainteresowaniem odrobiłem lekturę opublikowanej na stronie UZP, opracowanej we
współpracy z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii, Koncepcji nowego
prawa zamówień publicznych[1]. Przedmiot lektury wzbudza
różnorodne emocje, ale przede wszystkim nastraja do wzmożenia aktywności – w
celu wsparcia procesu tworzenia możliwie najlepszych rozwiązań prawnych.
Współpraca z Prawo dla samorządu oraz Ziemski Biznes
Dobrych
i miłych informacji ciąg dalszy. Chciałbym wszystkich swoich czytelników
poinformować, że z artykułami mojego autorstwa już od trzech miesięcy można
zapoznać, że na stronach internetowych Prawo dla
samorządu oraz Ziemski Biznes.
Artykuły na wskazanych portalach będą pojawiać się niezależnie od wpisów na
blogu, publikacji artykułów na innych zaprzyjaźnionych portalach czy w
czasopismach. Warto na bieżąco śledzić wskazane portale, które są cennym
źródłem wierzy nie tylko o prawie zamówień publicznych :)
Mechanizm procedury odwróconej w zamówieniach publicznych
Jest mi niezmiernie miło
poinformować, że we współpracy z r. pr. Mirosławem Różowiczem udało się
zakończyć prace nad monografią: Mechanizm procedury odwróconej w zamówieniach
publicznych. Dotyczy on kwestii swoistych wskazanego modelu proceduralnego, w
tym odpowiada na pytania:
Czym różni się mechanizm
procedury odwróconej od zasadniczego toku postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego? W jakich przypadkach zamawiający może z niego skorzystać? Co w
praktyce oznacza zastosowanie tej procedury dla wykonawców?
niedziela, 5 listopada 2017
Identyfikacja powodów niepowodzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
Zasadnicza część postępowań o
udzielenie zamówienia publicznego kończy się pomyślnie, a więc wyborem
wykonawcy z którym zostanie zawarta umowa w sprawie zamówienia publicznego.
Niemniej jednak nie należą do wyjątków sytuacje w których postępowanie musi
zostać przez zamawiającego unieważnione (art. 93 pzp). Powodami takiego sposobu
zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego mogą być m.in.
niewystarczające zainteresowanie podmiotów rynkowych realizacją zamówienia,
wyrażenie zainteresowania przez zbyt małą ilość wykonawców czy też wadliwe i
skutkujące eliminacją, wyrażenie gotowości do zrealizowania zamówienia. Na powyższe wskazuje analiza katalogu przesłanek unieważnienia postępowania zawartych w art.
93 ust. 1 pzp, w którym znajdują się m.in. następujące przyczyny takiego
sposobu zakończenia postępowania:
piątek, 18 sierpnia 2017
Protokół z postępowania na usługi społeczne
Wraz z
wejściem w życie nowelizacji z dnia 22 czerwca 2016 r. w obszarze zamówień
publicznych pojawił się nowy ich rodzaj – zamówienia na usługi społeczne i inne
szczególne usługi (dalej: usługi społeczne). Został mu poświęcony Rozdział 6
Działu III pzp. Charakteryzuje go znaczna ilość przepisów odsyłających do
stosowania regulacji zawartych w innych częściach tego aktu normatywnego, albo
wprost albo odpowiednio. Jednym z nich jest art. 138l pzp przewidujący, że
postępowanie o udzielenie zamówienia na usługi społeczne jest prowadzone z
zastosowaniem m.in. przepisów Rozdziału 5 Działu II
pzp, dotyczących dokumentowania postępowań. Składa
się on z trzech artykułów: 96 pzp – precyzującego kwestie związane ze
sporządzeniem protokołu z postępowania o udzielenie zamówienia, art. 97 pzp – regulującego
kwestię przechowywania protokołu oraz 98 pzp – normującego zagadnienia związane
z obowiązkiem sporządzenia corocznego sprawozdania. Zgodnie z art. 138l pzp
wymienione regulacje należy stosować wprost a więc mają one w pełni
zastosowanie w przypadku zamówień na usługi społeczne, bez konieczności dostosowywania ich do specyfiki tego rodzaju
zamówień.
środa, 26 lipca 2017
Obowiązek elektronicznego fakturowania w zamówieniach publicznych
Za 18 miesięcy wszystkie jednostki sektora finansów publicznych,
realizując zamówienia publiczne, będą zobowiązane przyjmować elektroniczne
faktury ustrukturyzowane. Spora część instytucji nie jest gotowa na wdrożenie
zmian i nie zdaje sobie sprawy z obowiązków, które zostaną wprowadzone w życie.
E-faktura w zamówieniach publicznych. Nowy cykl artykułów
Pogłębiona elektronizacja oraz
informatyzacja procesów udzielania oraz realizacji zamówień publicznych jest
celem, któremu sprzyjać mają regulacje zawarte nie tylko w
powszechnie znanych członkom społeczności zamówień publicznych dyrektywach 2014/24/UE
i 2014/25/UE ale również, w jak się wydaje dotychczas poznanej przez węższe
grono osób, dyrektywie 2014/55/UE (z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach
publicznych[1]).
wtorek, 27 czerwca 2017
Weryfikacja wstępna a art. 26 ust. 3 pzp
W wyniku wejścia w życie nowelizacji z dnia 22 czerwca 2016 r.
zmodyfikowaniu uległa kwestia składania przez wykonawców oświadczeń i
dokumentów. Zgodnie z art. 25a ust. 1 pzp do oferty lub wniosku o dopuszczenie
do udziału w postępowaniu wykonawca dołącza oświadczenie wstępne przybierające,
w zależności od wartości zamówienia, postać „zwykłą” albo JEDZ.
piątek, 5 maja 2017
Eliminacja wykonawcy z powodu nieprzedłużenia ważności wadium
Zamawiający żądając wniesienia wadium aktualizuje obowiązki nie tylko
po stronie wykonawców ale również po swojej. Jeden z nich został przewidziany w
art. 184 pzp (Dział VI. Środki ochrony prawnej). Zgodnie z przywołanym
przepisem zamawiający, nie później niż na 7 dni przez upływem ważności wadium,
wzywa wykonawców, do przedłużenia
ważności wadium albo wniesienia
nowego wadium na okres niezbędny do zabezpieczenia postępowania do
zawarcia umowy.
poniedziałek, 24 kwietnia 2017
Odrzucenie oferty ocenionej jako najkorzystniejsza
Pomimo, że regulacje dotyczące procedury odwróconej, są zwięzłe i
wydawałoby się jednoznaczne, to w praktyce zastosowanie tego instrumentu, może
wywołać problemy praktyczne. Niektóre z ich spowodowane są niezbyt precyzyjną
interpretacją art. 24aa pzp. W jednym z takich przypadków orzeczenie wydała KIO (wyrok KIO z 17 stycznia 2017 r., KIO 44/17).
środa, 12 kwietnia 2017
Czy zmiana terminu składania ofert skutkuje koniecznością przedłużenia terminu składania ofert
W przypadku
postępowań o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzanych w trybie przetargu
nieograniczonego, termin składania ofert wskazywany jest przez zamawiającego zarówno
w ogłoszeniu o zamówieniu (art. 41 pkt 10 pzp) jak i w SIWZ (art. 36 ust. 1 pkt
11 pzp). Informacje wskazane w obu rodzajach dokumentów mogą zostać zmienione –
odpowiednio na podstawie art. 11c i 12a pzp i art. 38 pzp. Przywołane regulacje
nie wyłączają możliwości modyfikacji na ich podstawie terminu składania ofert,
a zatem zamawiający w ustawowo określonym terminie (do upływu pierwotnego
terminu składania ofert) może wprowadzić odpowiednią zmianę.
Subskrybuj:
Posty (Atom)