W przypadku
postępowań o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzanych w trybie przetargu
nieograniczonego, termin składania ofert wskazywany jest przez zamawiającego zarówno
w ogłoszeniu o zamówieniu (art. 41 pkt 10 pzp) jak i w SIWZ (art. 36 ust. 1 pkt
11 pzp). Informacje wskazane w obu rodzajach dokumentów mogą zostać zmienione –
odpowiednio na podstawie art. 11c i 12a pzp i art. 38 pzp. Przywołane regulacje
nie wyłączają możliwości modyfikacji na ich podstawie terminu składania ofert,
a zatem zamawiający w ustawowo określonym terminie (do upływu pierwotnego
terminu składania ofert) może wprowadzić odpowiednią zmianę.
Ze względu na
istnienie obowiązku wskazania terminu składania ofert zarówno w SIWZ jak i w
ogłoszeniu, w przypadku zmodyfikowania przedmiotowego zapisu w jednym z tych
dokumentów niezbędne jest dostosowanie treści drugiego z nich aby nie powstała pomiędzy
nimi rozbieżność. Na powyższe wskazuje treść art. 38 ust. 4a pzp, zgodnie z
którym, jeżeli w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego
zmiana treści SIWZ prowadzi do zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu,
zamawiający:
- zamieszcza ogłoszenie o zmianie ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych - jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 pzp;
- przekazuje Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenie dodatkowych informacji, informacji o niekompletnej procedurze lub sprostowania, drogą elektroniczną, zgodnie z formą i procedurami wskazanymi na stronie internetowej określonej w dyrektywie - jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 pzp.
Z koli z
modyfikacją treści ogłoszenia o zamówieniu, związana jest dyspozycja art. 12a
ust. 1 i 2 pzp, dotycząca przedłużenia terminu składania ofert. W myśl art. 12a
ust. 1 pzp zamawiający dokonując zmian ogłoszenia, jeżeli jest to konieczne, przedłuża
termin składania wniosków lub ofert. Na podstawie przytoczonego przepisu
zamawiający nie jest obowiązany do przedłużenia terminu składania ofert ale
spoczywa na nim obowiązek zweryfikowania czy jest to niezbędne i w zależności
od wyniku analizy odpowiedniego zachowania. Swoboda zamawiającego dotycząca
przedłużenia terminu składania ofert doznaje ograniczenia w przypadku
modyfikacji istotnych. Jeżeli zmiana jest istotna, w szczególności dotyczy:
- określenia przedmiotu,
- wielkości lub zakresu zamówienia,
- kryteriów oceny ofert,
- warunków udziału w postępowaniu lub sposobu oceny ich spełniania
zamawiający
przedłuża termin składania ofert o czas niezbędny na wprowadzenie zmian w ofertach.
Dodatkowo w postępowaniach, których wartość jest równa lub przekracza kwoty
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 pzp, termin składania
ofert nie może być krótszy niż 15 dni od dnia przekazania zmiany ogłoszenia
Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej.
W art. 12a ust.
2 pzp, w którym ustawodawca apriorycznie wskazał, przykłady modyfikacji, które
zawsze stanowią zmianę istotną nie wymieniono zmiany terminu składania ofert. Niemniej
jednak w orzecznictwie przyjmuje się, że taka modyfikacja ma charakter istotny
(zob. wyrok KIO z dnia 24 lipca 2013 r., KIO 1670/13 w którym Izba uznała, że
zmiana terminu składania ofert z 23 na 29 lipca to zmiana istotna). Przyjęcie
tezy o posiadaniu przez zmianę terminu składania ofert charakteru istotnego skutkuje
koniecznością zastosowania dyspozycji art. 12a ust. 2 pzp – nakazującą
przedłużenie terminu składania ofert. Na marginesie należy zauważyć, że
przyjęcie odmiennego stanowiska, uznającego zmianę terminu składania ofert za
zmianę nieistotną, skutkowałoby koniecznością rozważenia zasadności
przedłużenia tego terminu.
W rezultacie
zamawiający wydłużając termin składania ofert obowiązany jest dodatkowo do
przedłużenia terminu składania ofert. Nie występują jednak przeszkody by dokonać
kumulacji wskazanych czynności, a więc by jednym ogłoszeniem zmieniającym
wydłużyć termin składania ofert o termin pierwotnie zamierzony (np. 2 dni) i o czas
niezbędny na wprowadzenie zmian w ofertach (np. 1 dzień). Należy jednak zauważyć, że w przypadku
modyfikacji terminu składania ofert w postępowania o tzw. wartości unijnej
zamawiający obowiązany jest do poszanowania terminów wynikających z art. 12a
ust. 2 pzp, a więc by w rezultacie zmiany termin składania ofert nie był krótszy
niż 15 dni od dnia przekazania zmiany ogłoszenia Urzędowi Publikacji Unii
Europejskiej.
Należy jednak
zauważyć, że zmiana terminu składania ofert może polegać również na jego skróceniu,
jeżeli pierwotnie był on dłuższy niż ustawowo określone terminy minimalne.
Również taka modyfikacja będzie skutkowała koniecznością wydłużenia terminu
składania ofert o czas niezbędny na wprowadzenie zmian w ofertach. Skrócenie
terminu składania ofert ze swej istoty ogranicza wykonawcom czas na opracowanie
i przedłożenie oferty, zatem jako zbędne, gdyż niekonsekwentne, wydaje się
wydłużenie tego czasu, tym bardziej, jeżeli zwróci się uwagę na wskazany w
ustawie cel wydłużania terminu składania ofert – umożliwienie wprowadzenia zmian
w ofertach. Skrócenie terminu składania ofert nie wywołuje konieczności
dostosowania ofert. Jednakże ustawodawca art. 12a ust. 2 pzp wyraźnie wskazał,
że „zamawiający przedłuża termin składania ofert o czas niezbędny na
wprowadzenie zmian we wnioskach lub ofertach” odmiennie niż w przypadku art.
12a ust. 1 w którym ustawodawca przewidział, że „zamawiający przedłuża termin składania
ofert o czas niezbędny do wprowadzenia zmian w ofertach, jeżeli jest to
konieczne”. Uznanie zmiany za istotną wyłącza swobodę zamawiającego w ocenie
konieczności wydłużenia terminu składania ofert. Użyte w obu jednostkach
redakcyjnych sformułowanie „o czas niezbędny do wprowadzenia zmian w ofertach”
w sposób niedookreślony wskazuje wymiar czasu (podobnie jak np. zwrot niezwłocznie, czy natychmiast) którą zamawiający konkretyzuje w ramach postępowania,
poprzez wskazanie ilość dni. Przytoczone zastrzeżenie nie zostało wprowadzone
w celu umożliwienia gospodarzowi postępowania oceny czy wydłużenie terminu jest zasadne.
Przyjęcie odmiennego wyniku interpretacji, w sposób nieznajdujący oparcia w
przepisach zrównywałoby sytuacje w których zmiana jest nieistotna – art. 12a
ust. 1 pzp i w których ma charakter istotny – art. 12a ust. 2 pzp. Zatem uznanie modyfikacji terminu składania
ofert za zmianę istotną (skoro wydłużenie terminu jest uznawane za istotne to
tym bardziej skrócenie, powinno zostać tak zakwalifikowane) skutkuje
koniecznością wydłużenia terminu składania ofert, a nie tylko rozważeniem konieczności
podjęcia takiego działania. Przy czym należy zauważyć, że w przypadku
postępowań o tzw. wartości unijnej konieczne jest zachowanie terminów
wskazanych w art. 12a ust. 2 pzp, co faktycznie ogranicza możliwość efektywnego
skrócenia terminu składania ofert.
Niewątpliwie
wykazanie, że zamawiający skracają termin składania ofert (np. o 5 dni) jednocześnie
wydłużył go o czas niezbędny na wprowadzenia zmian (np. 2 dni) będzie zadaniem
co najmniej skomplikowanym, ponieważ pomiędzy tymi działania występuje pewna niespójność.
Dodatkowo należy zauważyć, że kumulacja czynności, skrócenia terminu składania
ofert i jego wydłużenia, polegająca na skróceniu tego terminu o różnicę tych
dwóch terminów (np. skrócenie o 3 dni, stanowiące różnicę pomiędzy 5 dniami
zamierzonego skrócenia terminu a 2 dniami wynikającymi z obowiązku jego
wydłużenia) może skutkować problemami w udowodnieniu, zgodności działań
zamawiającego z dyspozycją art. 12a ust. 2 pzp (zob. uchwała KIO z 29 grudnia
2011 r., KIO/KU 109/11).
Poczynione
rozważania ukazują, że uznanie modyfikacji terminu składania ofert za zmianę
istotną skutkuje koniecznością podjęcia przez zamawiającego czynności
wskazanych w art. 12a ust. 2 pzp.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz