Wyrok TSUE z dnia 4 lipca 2013 r., w
sprawie C-100/12 Fastweb SpA przeciwko Azienda Sainitaria Locale di Alessandria
jest kolejnym z
cyklu orzeczeniem, które KIO przytacza w swoich ustaleniach dotyczących posiadania
przez legitymacji do wniesienia odwołania, konkretyzując posiadania „interesu w
uzyskaniu danego zamówienia”.
Wskazanym powyżej orzeczeniem TSUE udzielił odpowiedzi na
pytanie:
„Czy zasady równości stron, niedyskryminacji i ochrony konkurencji
w ramach zamówień publicznych, o których mowa w dyrektywie
[89/665], wykluczają »żywe« prawo wynikające z orzeczenia n° 4
z 2011 r. Consiglio di Stato obradującej w pełnym składzie,
zgodnie z którym rozpatrzenie odwołania wzajemnego zmierzającego do
podważenia legitymacji wnoszącego odwołanie [w postępowaniu głównym]
poprzez zakwestionowanie dopuszczenia go do postępowania przetargowego musi
koniecznie poprzedzać rozpatrzenie odwołania i ma znaczenia prejudycjalne
względem badania odwołania, nawet jeżeli wnoszący odwołanie
[w postępowaniu głównym] ma instrumentalny interes w powtórzeniu
całego postępowania przetargowego i niezależnie od liczby uczestników przetargu,
ze szczególnym odniesieniem do przypadku, w którym pozostało tylko dwóch
uczestników przetargu (tzn. wnoszący odwołanie [w postępowaniu głównym]
i wnoszący odwołanie wzajemne, któremu udzielono zamówienia publicznego)
dążących do wykluczenia [drugiej strony] z uwagi na niespełnienie
w złożonych ofertach minimalnych wymogów stanowiących o odpowiednim
charakterze ofert [?]”.
Względem powyższego, TSUE uznał, że:
„należy zauważyć, że
z art. 1 dyrektywy 89/665 wynika, iż dyrektywa ta ma umożliwić
wnoszenie skutecznego odwołania od niezgodnych z prawem Unii decyzji
instytucji zamawiających. Zgodnie
z ust. 3 wskazanego artykułu państwa członkowskie zapewniają
dostępność procedur odwoławczych, w ramach szczegółowych przepisów, które
państwa członkowskie mogą ustanowić, przynajmniej dla każdego podmiotu, który
ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia i który poniósł
szkodę lub może ponieść szkodę w wyniku domniemanego naruszenia
(...)
W
tym względzie decyzja, na mocy której instytucja zamawiająca odrzuca ofertę
oferenta jeszcze przed przystąpieniem do selekcji, stanowi decyzję, od której,
zgodnie z art. 1 ust. 1 dyrektywy 89/665, powinno być
możliwe wniesienie odwołania, gdyż przepis ten znajduje zastosowanie do
wszystkich decyzji przyjętych przez instytucje zamawiające, które są objęte
zasadami prawa Unii w dziedzinie zamówień publicznych, i nie
przewiduje on żadnego ograniczenia co do charakteru i treści rzeczonych
decyzji.
(...)
art. 1
ust. 3 dyrektywy 89/665 należy interpretować w ten sposób, że jeżeli
w ramach postępowania odwoławczego wybrany oferent, któremu udzielono
zamówienia i który wniósł odwołanie wzajemne, podnosi zarzut
niedopuszczalności oparty na braku legitymacji oferenta, który wniósł
odwołanie, ze względu na fakt, że oferta, którą ten ostatni przedstawił,
powinna była zostać odrzucona przez instytucję zamawiającą z uwagi na jej
niezgodność z wymogami technicznymi określonymi w specyfikacji
warunków zamówienia, to przepis ten sprzeciwia się temu, aby rzeczone odwołanie
zostało uznane za niedopuszczalne w wyniku uprzedniego badania tego
zarzutu niedopuszczalności, bez rozstrzygnięcia w przedmiocie zgodności ze
wskazanymi wymogami technicznymi zarówno oferty wybranego oferenta, któremu
udzielono zamówienia, jak i oferty oferenta, który wniósł odwołanie.”
Krajowa Izba Odwoławcza w swoich orzeczeniach wydanych w 2018 r.
przyjęła m.in., że „z orzeczeń
TSUE (np. wyrok w sprawie C-110/12 Fastweb, wyrok w sprawie C-131/16
Archus et Gama) jasno wynika, że Trybunał rozumie interes w uzyskaniu
zamówienia szeroko, co na gruncie polskich przepisów przekłada się na to,
że interesu wykonawcy w uzyskaniu kontraktu nie należy odnosić tylko
do danego postępowania, ale do danego zamówienia. Pojęcie danego zamówienia
jest więc pojęciem szerszym od pojęcia samego postępowania o udzielenie
zamówienia. Zamówienia bowiem można udzielić nie tylko w wyniku przeprowadzenia
jednego postępowania, ale tych postępowań może być więcej” (wyrok KIO z 27
września 2018 r., KIO 1759/18).
Podobnie KIO w wyroku z dnia 6
września 2018 r., KIO 1652/18, w którym Izba wskazała, że „Orzecznictwo TSUE (wyrok z dnia 5 kwietnia 2016 r. sygn. akt C-689/13 Puligenica Facility Esco oraz wyrok Fastweb C-100/12 (EU:C
2013:448)) - TSUE stoi na stanowisku, że interes w uzyskaniu danego
zamówienia należy rozumieć jako interes w zawarciu umowy na konkretny przedmiot
zamówienia i nie ma znaczenia, czy wykonawca dąży do uzyskania tego
zamówienia w bieżącym czy w przyszłym postępowaniu o udzielenie zamówienia, jak
długo się o nie ubiega i dąży do zawarcia umowy, to ma interes i może dążyć
do wyeliminowania wszystkich wykonawców i unieważnienia postępowania, tak aby
móc wystartować w nowym postępowaniu.”
Warto odnotować, że KIO odwołując
się w przytoczonych orzeczeniach do wyroku ws. Fastweb powołała się również na inne
orzeczenia TSUE, dotyczące wskazanej materii, tj. wyrok
ws. Archus et Gama (tak również wyrok KIO z 17 maja 2018 r., KIO 840/18;
wyrok KIO z dnia 26 kwietnia 2018 r., KIO 705/18) oraz wyrok
ws. PFE (tak również w wyroku z dnia 24 sierpnia 2018 r., KIO 1609/18;
wyrok KIO z dnia 27 czerwca 2018 r., KIO 1173/18; wyrok KIO z dnia 29 stycznia
2018 r., KIO 74/18).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz