Za 18 miesięcy wszystkie jednostki sektora finansów publicznych,
realizując zamówienia publiczne, będą zobowiązane przyjmować elektroniczne
faktury ustrukturyzowane. Spora część instytucji nie jest gotowa na wdrożenie
zmian i nie zdaje sobie sprawy z obowiązków, które zostaną wprowadzone w życie.
Jak wynika z badań przeprowadzonych
przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji: “Badanie wpływu cyfryzacji na
działanie urzędów administracji publicznej w Polsce w 2014 roku”, blisko 74% urzędów wcale nie odbiera
elektronicznych faktur ustrukturyzowanych przez e-mail, a 95% nie odbiera
faktur ustrukturyzowanych poprzez automatyczne połączenie. Co oznacza, że
zdecydowana większość instytucji w administracji publicznej nie jest gotowa na
nadchodzące zmiany.
E-faktura czy elektroniczna faktura
ustrukturyzowana?
E-usługi
funkcjonują w życiu społecznym i gospodarczym już od dłuższego czasu. Pojawiają
się w przestrzeni publicznej informacje o tym, że jakaś firma lub instytucja
wystawia czy przyjmuje e-faktury. Jednak pod tym pojęciem najczęściej kryje się
przesył dokumentów w formie obrazu lub popularnym pdf. W omawianej tematyce bardzo istotne jest
zrozumienie terminologii dotyczącej elektronicznego
przekazywania faktur. Elektroniczne faktury ustrukturyzowane są
to takie faktury, które pozwalają na automatyczne przekazywanie i przetwarzanie
w komputerowych systemach finansowo-księgowych, bez pracy człowieka. Pozostałe
formy e-faktur, np. w postaci obrazu graficznego lub dokumenty papierowe,
wymagają udziału pracownika w procesie wprowadzania danych do systemu
księgowego.
Podstawa prawna wprowadzanych
zmian
26 listopada 2018 roku wejdą w życie przepisy zobowiązujące
zamawiających (w rozumieniu ustawy Prawo zamówień publicznych) do odbioru i
przetwarzania faktur elektronicznych. Do tego czasu będą oni zobowiązani
dostosować się do zmian w zakresie fakturowania.
Głównym aktem prawnym, z którego
wynika konieczność wdrożenia planowanych przepisów jest Dyrektywa Parlamentu
Europejskiego i Rady 2014/55/UE z 16 kwietnia 2014 r. w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych.
Aktualnie finalizowane są prace nad ustawą o elektronicznym fakturowaniu w
zamówieniach publicznych. Będzie ona implementować przepisy unijne do polskiego
prawa.
Kogo
będą dotyczyć nowe przepisy?
Nowe regulacje prawne dotyczyć będą
nie tylko instytucji sektora publicznego, ale także przedsiębiorców. Od wspomnianej
daty, 26 listopada 2018 roku, jeśli firma będzie wykonawcą zamówienia
publicznego, będzie mogła przesłać do instytucji – zamawiającego, elektroniczną fakturę i będzie ona musiała
zostać przez tę instytucję przyjęta i uregulowana. Natomiast od
1 listopada 2020 roku wykonawcy zamówień publicznych będą mieć
obowiązek wystawienia faktur elektronicznych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz