Zgodnie z art. 24 ust.
5 pkt 7 P.z.p. z postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający może wykluczyć
wykonawcę wobec którego wydano ostateczną decyzję administracyjną o naruszenie
obowiązków prawa ochrony środowiska, jeżeli decyzją wymierzono karę pieniężną
nie niższą niż 3000 złotych.
Ustawodawca odmiennie
niż np. w przesłance wyrażonej w art. 24 ust. 1 pkt 13 lit a) nie wymienił wprost
przepisów, których naruszenie (stwierdzone przez odpowiedni organ) aktualizuje eliminację
wykonawcy z postępowania. W konsekwencji ustalenie wszystkich elementów współtworzących
katalog sytuacji odpowiadających treści art. 24 ust. 5 pkt 7 P.z.p. wymaga uwzględnienia
regulacji szeregu ustaw z zakresu „prawa ochrony środowiska” w celu
odnalezieniu w nich naruszeń, których
rezultatem może być nałożenie kary pieniężnej w wysokości co najmniej 3000 zł.
Jak wskazuje KIO, nie będą to wyłącznie naruszenia ustawy Prawo ochrony
środowiska. „Przyjmując zasadę racjonalnego ustawodawcy, stanowiącą podstawę
wykładni prawa zauważyć należy, iż gdyby celem ustawodawcy było ograniczenie
wyrażonego w art. 24 ust. 5 pkt 7 ustawy P.z.p. pojęcia »prawo ochrony środowiska« wyłącznie do aktu
prawnego - ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska to
wówczas ustawodawca przywołałby jego tytuł oraz miejsce publikacji.” (wyrok KIO
z 8 grudnia 2017 r., KIO 2443/17; KIO 2245/17[1]; tak
również wyrok KIO z 13 grudnia 2017 r., KIO 2508/17).
Podstawa do wykluczenia
wykonawcy pozostaje aktualna w okresie 3 lat od dnia, w którym decyzja stała
się ostateczna.
[1] W
przedmiotowej sprawie kary zostały nałożone na podstawie ustawy o utrzymaniu
czystości i porządku w gminach oraz ustawy o odpadach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz