Wraz z
wejściem w życie nowelizacji z dnia 22 czerwca 2016 r. w obszarze zamówień
publicznych pojawił się nowy ich rodzaj – zamówienia na usługi społeczne i inne
szczególne usługi (dalej: usługi społeczne). Został mu poświęcony Rozdział 6
Działu III pzp. Charakteryzuje go znaczna ilość przepisów odsyłających do
stosowania regulacji zawartych w innych częściach tego aktu normatywnego, albo
wprost albo odpowiednio. Jednym z nich jest art. 138l pzp przewidujący, że
postępowanie o udzielenie zamówienia na usługi społeczne jest prowadzone z
zastosowaniem m.in. przepisów Rozdziału 5 Działu II
pzp, dotyczących dokumentowania postępowań. Składa
się on z trzech artykułów: 96 pzp – precyzującego kwestie związane ze
sporządzeniem protokołu z postępowania o udzielenie zamówienia, art. 97 pzp – regulującego
kwestię przechowywania protokołu oraz 98 pzp – normującego zagadnienia związane
z obowiązkiem sporządzenia corocznego sprawozdania. Zgodnie z art. 138l pzp
wymienione regulacje należy stosować wprost a więc mają one w pełni
zastosowanie w przypadku zamówień na usługi społeczne, bez konieczności dostosowywania ich do specyfiki tego rodzaju
zamówień.
Zamówienia społeczne a wzór
protokołu
Znacznym
uproszczeniem w sporządzaniu protokołów z postępowania o udzielenie zamówienia
jest unifikacja ich wzorów. Stanowią one załącznik do Rozporządzenia Ministra Rozwoju
z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie protokołu postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1128). Wzory protokołów zostały opracowania
w oparciu o poszczególne, znane Rozdziałowi 3 Działu II, tryby postępowania. W
rezultacie opracowane zostało 9 wzorów protokołów.
W
przypadku udzielania zamówień na usługi społeczne zamawiający samodzielnie
określa sposób przeprowadzenia postępowania (art. 138k pzp) przy czym zgodnie z
art. 138n pzp może go oprzeć na modelu proceduralnym, w którym:
- w odpowiedzi na ogłoszenie wszyscy zainteresowani wykonawcy składają oferty wraz z informacjami potwierdzającymi, że nie podlegają wykluczeniu oraz spełniają warunki udziału w postępowaniu albo
- w odpowiedzi na ogłoszenie wszyscy zainteresowani wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wraz z informacjami potwierdzającymi, że nie podlegają wykluczeniu oraz spełniają warunki udziału w postępowaniu, albo
- przeprowadza negocjacje z wykonawcami dopuszczonymi do udziału w postępowaniu.
W
rezultacie pomimo, że na podstawie ww. modeli proceduralnych przebieg
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego może być zbliżony do przebiegu
postępowania na podstawie „typowych” trybów przewidzianych w pzp, to jednak być
tak nie musi a ponadto działanie takie będzie jedynie dobrowolnym odwzorowaniem
postępowania na wzorcach normatywnych.
O
wskazanej specyfice zamówień na usługi społeczne pamiętano przy kreowaniu wzoru
o udzielonych zamówieniach stanowiącego załącznik do Rozporządzenia Ministra
Rozwoju i Finansów z dnia 15 grudnia 2016 r., w sprawie informacji zawartych w
rocznym sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach, jego wzoru oraz sposobu
przekazywania (Dz. U. 2016 r., poz. 2038). W tabeli VII sprawozdania, w rubryce
„zastosowana procedura udzielenia zamówienia” umożliwiono wybór pomiędzy
mechanizmem określonym w art. 138n pkt 1, art. 138n pkt 2 albo art. 138n pkt 3
pzp.
W
świetle powyższego należy uznać, że obecnie brakuje ujednoliconego dedykowanego
postępowaniom o udzielenie zamówienia na usługi społeczne wzoru protokołu. Ze
względu jednak na obowiązek udokumentowania postępowania w formie protokołu
powyższe nie może uzasadniać odstąpienia od jego sporządzenia.
Zakres informacji zawartych w protokole
Zamawiający
zmuszony do samodzielnego opracowania wzoru protokołu może powziąć wątpliwość
jaki zakres informacji jest obowiązany udokumentować. W sposób ogólny treść
protokołu wynika z definicji tego pojęcia zawartej w art. 2 pkt 7b pzp, zgodnie
z którą jest to dokument sporządzany przez zamawiającego w formie pisemnej,
który potwierdza przebieg postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Wątpliwości będą jednak wynika z powodu istnienia dwóch źródeł normatywnych w
sposób szczegółowy określających elementy składowe protokołu. Oprócz art. 96
pzp, również Rozporządzenie ws. protokołu wskazuje jakie informacje powinny
zostać w nim zawarte. Zgodnie z § 2 ust. 2
Rozporządzenia, protokół w zależności od zastosowanego trybu
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zawiera informacje, o których
mowa w art. 96 ust. 1 pzp oraz informacje enumeratywnie wyliczone w
Rozporządzeniu. Należy jednak zauważyć, że sam prawodawca uznał, że są to
elementy dodatkowe, których zawarcie w protokole uzasadnia zastosowany tryb. Ze
względu na niestosowanie w przypadku zamówień na usługi społeczne wymienionych
w Rozporządzeniu trybów nie sposób uznać, że zamawiający obowiązany jest zawrzeć
w protokole informacje im przypisane. Zamawiający w przypadku zamówień na
usługi społeczne są obowiązani zawrzeć stosowne, obowiązkowe informacje o
których mowa w art. 96 ust. 1 pzp. Nie ma jednak przeszkód by zawrzeć w
protokole szerszy zakres informacji niż wskazane w przytoczonym przepisie a także
by przygotować protokół w oparciu o najdogodniejszy ze względu na zastosowany
mechanizm udzielenia zamówienia wzór formularzu załączonego do Rozporządzenia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz