niedziela, 30 grudnia 2018

Trudne decyzje zamawiającego – wezwanie wykonawcy do wyjaśnień w sprawie rażąco niskiej ceny


Regulacje dotyczące procedury wyjaśnień rażąco niskiej ceny zostały zawarte w art. 90 P.z.p. Zgodnie z art. 90 ust. 1 i 1a P.z.p. podmiotem inicjującym ww. procedurę jest zamawiający a obowiązanym do wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny jest wykonawca (art. 90 ust. 2 P.z.p.). Wyjaśnienia wykonawcy oceniane są przez zamawiającego.

Wszczęcie albo niewszczęcie procedury wyjaśniającej nie zostało pozostawione dowolności zamawiającego. Przesłanki zainicjowania przedmiotowej procedury zostały wskazane w art. 90 ust. 1 i 1a P.z.p. Mimo to niejednokrotnie podjęcie decyzji o wezwaniu bądź niewezwaniu wykonawcy do wyjaśnień jest trudne, m.in. dlatego, że może wywoływać ona znaczące konsekwencje dla toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym także dla jego wyniku.


Przesłanki wezwania do wyjaśnień

Zgodnie z art. 90 ust. 1 i 1a P.z.p, zamawiający:
  • zwraca się o udzielenie wyjaśnień, jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowej, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzą wątpliwości      zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów (art. 90 ust. 1 P.z.p.),
  • zwraca się o udzielenie wyjaśnień, jeżeli cena całkowita oferty jest niższa o co najmniej 30% od:
         - wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania zgodnie z art. 35 ust. 1 i 2 P.z.p. lub
          - średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert
  • może zwrócić się o udzielenie wyjaśnień, jeżeli cena całkowita oferty jest niższa o co najmniej 30% od wartość zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, zaktualizowanej z uwzględnieniem okoliczności, które nastąpiły po wszczęciu postępowania, w szczególności istotnej zmiany cen rynkowych (art. 90 ust. 1a pkt 2 P.z.p.).

chyba, że rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnień (art. 90 ust. 1a pkt 1 P.z.p.),


Swoboda czy dowolność wezwania? - art. 90 ust. 1 P.z.p.

Zakodowana w art. 90 ust. 1 P.z.p. przesłanka obligująca zamawiającego do wszczęcia procedury wyjaśniającej opiera się na elementach „miękkich”, subiektywnych i ocennych – tzn. powstaniu po stronie zamawiającego „wątpliwości”, jak również wywoływania przez cenę lub jej istotne części składowe wrażenia rażąco niskiej w stosunku do przedmiotu zamówienia (verba legis: „wyjadą się rażąco niskiej”). Pomimo, że powyższe utrudnia poddanie weryfikacji zasadności wszczęcia procedury wyjaśniającej, m.in. wniesienie na powyższe odwołania do KIO (na wezwanie wykonawcy do wyjaśnień pomimo nieziszczenia się przesłanki ustawowej)[1] to jednak, decyzja we wskazanym zakresie nie powinna cechować się dowolnością. Wszczęcie procedury wyjaśniającej, po pierwsze powinno znajdować uzasadnienie w zaistniałym stanie faktycznym, w tym dając się zweryfikować w świetle obiektywnych standardów starannego prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jak i logicznego i racjonalnego rozumowania. Za wyrokiem KIO z dnia 8  maja 2018 r., KIO 769/18, wskazać, że „granicą (…) subiektywnej oceny jest wystąpienie obiektywnych okoliczności uzasadniających wszczęcie procedury wyjaśnienia ceny i za każdym razem kwestia ta będzie musiała być oceniana indywidualnie w odniesieniu do okoliczności danej sprawy”.

Nadto wszczęcie procedury wyjaśniającej nie może kolidować z zasadami prawa zamówień publicznych, w tym zasadą równego traktowania wykonawców. W konsekwencji podobne stany faktyczne powstałe względem dwóch wykonawców, powinny w równym stopniu budzić albo nie budzić wątpliwości zamawiającego i skutkować bądź niewszczęciem procedury wyjaśniającej.

Ponadto zamawiający wszczynając procedurę wyjaśnienia rażąco niskiej ceny powinien mieć na względzie konsekwencje jej zainicjowania – powstania po stronie wykonawcy obowiązku wykazania, że cena ofertowa nie charakteryzuje się przymiotem rażąco niskiej.

Przepis art. 90 ust. 2 P.z.p. ustanawia swoiste domniemanie rażąco niskiej ceny, na skutek wezwania wykonawcy do złożenia wyjaśnień. Zgodnie ze wskazanym przepisem „obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy”. Na powyższe wskazuje również KIO w swoich orzeczeniach. Tytułem przykładu w wyroku z dnia 24 lipca 2018 r., KIO 1345/18, Izba podkreśliła, iż „konsekwencją wezwania wystosowanego przez Zamawiającego pismem z dnia 16 maja 2018 r. było powstanie domniemania, iż zaoferowana przez wykonawcę (…) cena oferty jest ceną rażąco niską, a obowiązkiem wykonawcy, było obalenie tego domniemania w złożonych wyjaśnieniach, pod rygorem odrzucenia oferty”.

Sprostanie przez wezwanego wykonawcę obowiązkowi wyjaśnień niejednokrotnie nie jest zadaniem prozaicznym. Zauważając powyższe KIO w wyroku z dnia 21 maja 2018 r., KIO 864/18, podniosła „w ramach stosowania instytucji uregulowanej w treści art. 90 ust. 1 - 3 ustawy Pzp rysuje się bowiem problem natury praktycznej. W przypadku błędnego założenia, że istnieją podstawy do postawienia wykonawcy zarzutu rażąco niskiej ceny, przy tak zakreślonym w ustawie ciężarze dowodu (vide art. 90 ust. 2 oraz art. 190 ust. 1a ustawy Pzp) wykazanie realności ceny będzie niosło za sobą znaczne trudności natury dowodowej. Nie sposób bowiem przedstawić dowody na okoliczność zastosowania metod pozwalających uzyskanie znacznych oszczędności, czy też pomocy publicznej lub sprzyjających dla wykonawcy warunków realizacji zamówienia, jeżeli cena zawarta w ofercie jest zwykłą ceną rynkową obliczoną przy wykorzystaniu standardowych metod bez wykorzystania jakichkolwiek nadzwyczajnych okoliczności i technik. Wówczas wykonawca będzie musiał zmierzyć się z koniecznością niejako »poszukiwania« dowodów na potwierdzenie faktów, które nie stanowiły podstaw ustalenia i nie przesądzały o wysokości tego wynagrodzenia”.

Niepodołanie obowiązkowi wykazania nieposiadania przez cenę ofertową przymiotu „rażąco niskiej” obliguje zamawiającego do odrzucenia oferty (art. 89 ust. 1 pkt 4 P.z.p.). Eliminacja wykonawcy z postępowania oznacza nie tylko obniżenie poziomu konkurencyjności w ramach konkretnego postępowania lecz może również skutkować zniechęceniem wykonawcy do udziału w postępowaniach organizowanych przez zamawiającego, a więc wywołać skutki długofalowe.

Pomimo, że zaktualizowanie zakodowanej w art. 90 ust. 1 pkt 1 P.z.p. przesłanki obliguje zamawiającego do wszczęcia postępowania to nie powinno to następować bezrefleksyjnie. Powyżej przedstawione uwagi, zasadniczo można odnieść również względem wszczęcia procedury wyjaśniającej na podstawie art. 90 ust. 1a pkt 2 P.z.p., w którym to przepisie zawarto przesłankę fakultatywną. Wszczęcie procedury wyjaśniającej na jej podstawie nie powinno następować automatycznie i w sposób bezrefleksyjny lub z naruszeniem zasad prawa zamówień publicznych.

Obowiązek czy swoboda wezwania? – art. 90 ust. 1a pkt 1 P.z.p.

Zawarta w art. 90 ust. 1a pkt 1 P.z.p. przesłanka wezwania wykonawcy do wyjaśnień, została sformułowana w sposób kategoryczny „zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień” i z odwołaniem się do elementów obiektywnych, niebudzących wątpliwości – stosunku ceny całkowitej oferty względem: wartości zamówienia powiększonej o należny podatek VAT lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert. Obowiązek zainicjowania postępowania wyjaśniającego podlega uchylenie jeżeli „rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnień”[2].

Pomimo, że zamawiający w przypadku zaistnienia wskazanej w poprzednim zdaniu okoliczności, nie musi wszczynać procedury wyjaśniającej, to powyższe nie pozostaje bez wpływu na jego sytuację. Niewezwanie wykonawcy do wyjaśnień może być uznane za zaniechanie podjęcia nakazanej zamawiającemu czynności. Uchronienie się przed takim zarzutem, czy to sformułowanym w odwołaniu czy w trakcie kontroli, wymaga wykazania, że rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, niewymagających wyjaśnień. W konsekwencji zamawiający przejmuje na siebie obowiązek wykazania, bezpodstawności zastosowania procedury wyjaśnień rażąco niskiej ceny, pomimo zaistnienia obiektywnych okoliczności. Powyższy obowiązek nie powinien apriorycznie zniechęcać, do odstępowania od wszczynania procedury wyjaśniającej (m.in. ze względu na konsekwencje do jakich może doprowadzić bezzasadne jej zainicjowanie). Zamawiający powinien jednak szczegółowo rozważyć, nie tylko czy w jego subiektywnym przekonaniu istnieją argumenty przemawiające za oczywistością rozbieżności pomiędzy ceną a wskazanymi w art. 90 ust. 1a pkt 1 P.z.p. wartościami, lecz również czy powyższe jest wstanie wykazać.

Odwołując się do orzecznictwa KIO „uprawnione wydaje się przyjęcie, że może to dotyczyć przykładowo sytuacji, gdy niektóre oferty podlegające odrzuceniu (jako niezgodne z SIWZ w zakresie opisu przedmiotu zamówienia) mają znacząco zawyżone ceny, co przekłada się także na wyższą średnią arytmetyczną cen wszystkich złożonych ofert. W takim przypadku Zamawiający mógłby podjąć decyzję o niezwracaniu się o udzielenie wyjaśnień”(wyrok KIO z 9 lipca 2018 r., KIO 1209/18).

Warto jednak przytoczyć również przykłady orzeczeń w których KIO uznała, że „okoliczności oczywiste” uzasadniające odstąpienie od wszczynania procedury wyjaśniającej nie wystąpiły. W wyroku z dnia 27 kwietnia 2018 r., KIO 707/18 „Izby stwierdziła, że Zamawiający nie wykazał, iż w prowadzonym postępowaniu zaszły przesłanki umożliwiające mu odstąpienie od przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego. Za taką okoliczność nie może bowiem zostać uznany fakt, iż cena wynagrodzenia zaoferowana w niniejszym postępowaniu jest o 41% wyższa od miesięcznego wynagrodzenia ryczałtowego za usługi realizowane przez firmę Przystępującego w takim przedmiocie w latach wcześniejszych. Taką okolicznością nie może być również fakt zaoferowania przez drugiego z wykonawców wynagrodzenia znacznie - zdaniem Zamawiającego - zawyżonego. Zgodnie bowiem z art. 90 ust. 1a pkt 1 ustawy różnice cenowe i rozbieżności muszą wynikać z okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnień.  

W opinii Izby, uwzględniając fakt, iż Odwołujący wykazywał, że zaoferowana przez Przystępującego cena jest ceną rażąco niską, zaś Przystępujący twierdził, iż jest ona ceną realną, umożliwiającą prawidłowe wykonanie zamówienia oraz ponadto, że to cena oferty Odwołującego jest ceną znacznie zawyżoną - potwierdza, że w rozpoznawanej sprawie nie mamy do czynienia z "oczywistymi okolicznościami" umożliwiającymi odstąpienie od wezwania do udzielenia wyjaśnień. Takie stwierdzenie można odnosić bowiem jedynie do zdarzeń i faktów dostrzeganych natychmiast, bez konieczności dokonywania analizy podobnych sytuacji (okoliczność oczywista). W sprawie rozpatrywanej przesłanka zwalniająca z obowiązku badania ceny jednak nie wystąpiła”.

Zamawiający odstępując od wzywania wykonawcy, na podstawie art. 90 ust. 1a pkt 1 P.z.p. powinien odnotować to w protokole z postępowania, jak również uzasadnić podjętą decyzję. Powyższe uchroni przed powstaniem stanu niepewności, w tym po stronie wykonawców, w zakresie tego czy niewezwanie do wyjaśnień, stanowi zamierzone odstąpienie od podjęcia czynności ze względu na zaistnienie okoliczności o których mowa w art. 90 ust. 1a pkt 1 P.z.p. czy też niezgodne z P.z.p. zaniechanie zamawiającego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz