Zasadnicza część postępowań o
udzielenie zamówienia publicznego kończy się pomyślnie, a więc wyborem
wykonawcy z którym zostanie zawarta umowa w sprawie zamówienia publicznego.
Niemniej jednak nie należą do wyjątków sytuacje w których postępowanie musi
zostać przez zamawiającego unieważnione (art. 93 pzp). Powodami takiego sposobu
zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego mogą być m.in.
niewystarczające zainteresowanie podmiotów rynkowych realizacją zamówienia,
wyrażenie zainteresowania przez zbyt małą ilość wykonawców czy też wadliwe i
skutkujące eliminacją, wyrażenie gotowości do zrealizowania zamówienia. Na powyższe wskazuje analiza katalogu przesłanek unieważnienia postępowania zawartych w art.
93 ust. 1 pzp, w którym znajdują się m.in. następujące przyczyny takiego
sposobu zakończenia postępowania:
- niezłożenie żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu albo niewpłynięcie żadnego wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu od wykonawcy niepodlegającego wykluczeniu, z zastrzeżeniem art. 93 ust. 1 pkt 2 i 3 (art. 93 ust. 1 pkt 1 pzp);
- niezłożenie w postępowaniu prowadzonym w trybie zapytania o cenę co najmniej dwóch ofert niepodlegających odrzuceniu (art. 93 ust. 1 pkt 2 pzp);
- wpłynięcie w postępowaniu prowadzonym w trybie licytacji elektronicznej mniej niż dwóch wniosków o dopuszczenie do udziału w licytacji elektronicznej albo niezłożenie żadnej oferty (art. 93 ust. 1 pkt 3 pzp).
Niezależnie
od przyczyny niepowodzenia postępowania, przed wszczęciem kolejnego celowe jest
przeanalizowanie przyczyn zaistnienia takiego stanu. Ustalenie konkretnych przyczyn
zwiększa poziom racjonalności decyzji o wprowadzeniu odpowiednich zmian do
dokumentacji postępowania czy też skorzystania z ułatwień przewidzianych przez
ustawodawcę (zob. K. Różowicz, Wpływ
uprzedniego prowadzenia postępowania na wybór jednego z mniej konkurencyjnych
trybów udzielenia zamówienia, Legalis).
W zależności od sytuacji faktycznej poziom
wnikliwości analizy może być różny jednakże należy starać się uchronić przed
zbytnią bagatelizacją realizacji tego zadania. Doświadczenie własne nakazuje
przyjąć, że częstym powodem unieważnienia postępowania jest przewyższanie przez
cenę najkorzystniejszej oferty ustalonej przez zamawiającego kwoty jaką
zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia (art. 93 ust. 1 pkt 4 pzp).
Najprostszym rozwiązaniem takiej sytuacji może być podwyższenie tej kwoty w
ramach tego samego postępowania – do ceny najkorzystniejszej oferty albo wszczęcie
nowego postępowania i ustalenie ww. kwoty na wyższym poziomie. Niemniej jednak
podejmując ww. decyzję należy chociażby zwrócić uwagę na okoliczność, w jaki
sposób ustanowione kryteria oceny ofert (w szczególności, w przypadku w którym
istnieje konieczność zastosowania pozacenowych kryteriów oceny ofert i przyznania
im łącznej wagi 40% - art. 91 ust. 2a pzp) wpływają na to która oferta została
najwyżej oceniona i rozważenie czy dobór kryteriów został dokonany w sposób
racjonalny. Dodatkowe czynniki oferowane przez wykonawców i oceniane w ramach
kryteriów oceny ofert mogą w danej sytuacji faktycznej nieproporcjonalnie wpływać
na wynik oceny ofert i de facto nie
przynosić zamawiającemu oczekiwanego poziomu i rodzaju korzyści transakcyjnych.
Powracając do przesłanek przewidzianych w art.
93 ust. 1 pkt 1 – 3 pzp, w przypadku wpłynięcia do zamawiającego wniosków albo
ofert i ich wyeliminowaniu ze względu na podleganie wykonawcy wykluczeniu lub
jego oferty odrzuceniu jednym z uwzględnianych w analizie czynników są
przyczyny dla których podjęto te czynności (np. w celu ustalenia racjonalności
ustalenia warunków udziału w postępowaniu czy też prawidłowości sporządzenia
SIWZ). Sytuacja komplikuje się jednak w przypadku niewpłynięcia żadnego wniosku
lub oferty, a dodatkowo gdy w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia
żaden wykonawca nie skierował do zamawiającego żadnych wniosków o zmianę
dokumentacji postępowania. W takiej konfiguracji zdarzeń po stronie zamawiającego
występuje deficyt informacji, które mógłby uzyskać od podmiotów rynkowych. Doświadczenie
życiowe pokazuje, że opieranie się wyłącznie na własnych ocenach
niejednokrotnie może być niewystarczające dla prawidłowego ustalenia przyczyn
niepowodzenia.
Instrumentem pozwalającym na pozyskanie m.in.
od podmiotów rynkowych informacji jest dialog techniczny (art. 31a pzp).
Zasadniczo wykorzystywany jest on sporadycznie i to w sytuacjach w których
zamawiający napotyka na znaczne problemy z skonstruowaniem treści dokumentacji
postępowania. Powyższe może wynikać ze sposobu sformułowania art. 31a ust. 1
pzp, zgodnie z którym „zamawiający, przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia, może poinformować wykonawców o planach
i oczekiwaniach dotyczących zamówienia, w
szczególności może przeprowadzić dialog techniczny, zwracając się do ekspertów,
organów władzy publicznej lub wykonawców o
doradztwo lub udzielenie informacji w zakresie niezbędnym do przygotowania
opisu przedmiotu zamówienia, SIWZ lub określenia
warunków umowy”. Ze względu na sposób ukształtowania treści art. 31a ust. 1 pzp
może budzić wątpliwości, czy skierowanie pytań o przyczyny niewzięcia udziału w
poprzednim postępowaniu spełnia cechy kwalifikujące takie działanie do uznania go
jako przeprowadzenia dialogu technicznego. Niemniej jednak działanie takie
wydaje się być zgodne z pzp i z ostrożności celowe zdaje się zachowanie wymogów
ustanowionych przez ustawodawcę względem dialogu technicznego.
W warstwie technicznej rozwiązanie takie
mogłoby polegać na umieszczeniu na stronie internetowej na której zamieszczone
były informacje o poprzednim postępowaniu, formularza przy pomocy, którego
wykonawcy mogliby wskazywać powody zrezygnowania z udziału w postępowaniu, w
tym ewentualne mankamenty dokumentacji, które skłoniły ich do podjęcia takiej
decyzji a także proponowane zmiany. Działanie takie byłoby otwarte na wszystkie
zainteresowane podmioty, a wiec spełniałoby wymóg zapewnienia zachowania
uczciwej konkurencji oraz równego traktowania potencjalnych wykonawców i
oferowanych przez nich rozwiązań (art. 31a ust. 2 pzp). Oczywiście jego
spełnienie uzależnione jest nie tylko od cech technicznych zastosowanego do
pozyskania informacji rozwiązania ale również od sposobu wykorzystania
przekazanych zamawiającemu wiadomości.
Dodatkowo, ze względu na regulację art.
31b pzp zamawiający powinien zamieścić informację o zamiarze
przeprowadzenie dialogu technicznego oraz o jego przedmiocie na stronie
internetowej. Uczynienie zadość temu wymogowi, powinno polegać na uprzednim
zamieszczeniu na stronie internetowej informacji o planowanym uruchomieniu
formularza kontaktowego. Celowe wydaje się również zamieszczenie odnośnika
(linku) do strony na której formularz zostanie zamieszczony a także terminu do
upływu, którego będzie on aktywny.
W przypadku zastosowania dialogu
technicznego na zamawiającego zostały nałożone dodatkowe obowiązki. Zgodnie z art.
31c pzp musi zamieścić w ogłoszeniu o zamówieniu informację o zastosowaniu tego
instrumentu. Ponadto, jeżeli istnieje możliwość, że o udzielenie zamówienia będzie
ubiegał się podmiot, który uczestniczył w przygotowaniu postępowania o
udzielenie zamówienia, zamawiający zapewnia, że udział tego podmiotu w
postępowaniu nie zakłóci konkurencji, w szczególności przekazuje pozostałym
wykonawcom informacje, które uzyskał i przekazał podczas przygotowania
postępowania oraz wyznacza odpowiedni termin na złożenie ofert. Zamawiający
wskazuje w protokole środki mające na celu zapobieżenie zakłóceniu konkurencji”
(art. 31d pzp). Zastosowanie zaproponowanego instrumentu nie powinno negatywnie
wpływać na konkurencję albowiem pozyskane informacje zasadniczo służą
identyfikacji powodów dla których w poprzednim już zakończonym postępowaniu albo
postępowaniach, podmioty zgłaszające swoje uwagi nie wzięły udziału. Nie można
jednak wykluczyć, że informacje takie wpłyną na przyszłe postępowanie, dlatego
zamawiający powinien przekazać uzyskane w ten sposób informacje wszystkim
uczestnikom postępowania (przyszłego). Sposób w jaki zamawiający zapewni
konkurencję powinien być uzależniony od zakresu w jakim wykorzystane zostaną
informacje pozyskane od podmiotów rynkowych. Treść uzyskanych informacji oraz
sposób w jaki wpływają one na przyszłe postępowanie wpływa na stopień w jaki
oddziałują one albo potencjalnie mogą oddziaływać na konkurencję (mogą nawet w
ogóle nie wpływać na ten aspekt).
Zgodnie z art. 96 ust. 2a pzp, „jeżeli przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia przeprowadzono dialog techniczny,
informacja o przeprowadzeniu dialogu technicznego, o podmiotach, które
uczestniczyły w dialogu technicznym, oraz o wpływie dialogu technicznego na
opis przedmiotu zamówienia, SIWZ lub warunki umowy stanowi element protokołu”.
Ze względu na ciążący na zamawiającym obowiązek informacyjny przygotowany przez
zamawiającego formularz powinien umożliwiać identyfikację podmiotów, które
uczestniczyły w dialogu.
Pozyskanie wiedzy na temat przyczyn
niepowodzenia postępowania o udzielenie zamówienia, w szczególności w sytuacji
w której jest ono przeprowadzane z tożsamym rezultatem, po raz kolejny, jest
istotnym czynnikiem wspomagającym racjonalność decyzji o celowości wprowadzenia
stosownych zmian. Ustawodawca wprost nie przewidział mechanizmu pozwalającego zamawiającym
na pozyskanie stosownej wiedzy. Zamawiający ma możliwość posłużenia się dialogiem
technicznym, aktualizującym po jego stronie obowiązki, które mogą zniechęcić do
podejmowania współpracy z potencjalnymi wykonawcami, wyłącznie w celu ustalenia
przyczyn dotychczasowych niepowodzeń.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz