Pomimo, że nie można apriorycznie wykluczyć, że ustandaryzowane
i powszechnie dostępne dostawy i usługi[1]
mogą różnić się innymi nić cena czynnikami (z założenia nieznacznie), to ustawodawca
przyjął, że jedynym kryterium oceny ofert w trybie zapytania o cenę jest „tytułowa”
cena. W konsekwencji jest to, obok licytacji elektronicznej, jednym z dwóch trybów
w których zamawiający o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2 P.z.p. mogą ograniczyć spektrum wykorzystanych w postępowaniu o udzielenie
zamówienia kryteriów oceny ofert do jednego – ceny, nie musząc jednocześnie spełniać
obowiązków przewidzianych w art. 91 ust. 2a P.z.p. (tj. określenia w opisie
przedmiotu zamówienia standardów jakościowych odnoszących się do wszystkich
istotnych cech przedmiotu zamówienia oraz wykazania w załączniku do protokołu w
jaki sposób w opisie przedmiotu zamówienia został uwzględniony koszt cyklu
życia).
Doniosła rola ceny, w trybie zamówienia zapytania o cenę, została powiązana
z jej stałością. Zgodnie z art. 72 ust. 1 P.z.p. każdy z wykonawców może
zaproponować tylko jedną ceną i nie może jej zmieniać. Nie prowadzi się
negocjacji w sprawi ceny. Treść przytoczonych przepisów może wywoływać
wątpliwości dotyczące tego czy w przypadku zaoferowania przez dwóch lub kilku
wykonawców tożsamej ceny zastosowanie znajduje reguła wyrażona w art. 91 ust. 5
P.z.p. Przewidziany w art. 91 ust. 5 P.z.p. mechanizm usunięcia remisu ofert,
polega na wezwaniu wykonawców, których oferty zawierały tożsame propozycje
cenowe, do złożenia ofert dodatkowych. Brak wyraźnego wyłącznie zastosowania
art. 91 ust. 5 P.z.p. w przypadku zastosowania trybu zapytania o cenę, jak
również brak argumentów które przemawiałyby za zasadnością istnienia
stosowanego zakazu, nakazuje przyjąć, że ww. reguła znajduje zastosowanie w
przypadku cenowego remisu ofert złożonych w trybie zapytania o cenę. Ze względu
na powyższe pomimo zaistnienia remisu cenowego, w postępowaniu prowadzonym w
trybie zamówienia o cenę stan ten jest możliwy do usunięcia poprzez
zastosowanie reguły przewidzianej w art. 91 ust. 5 P.z.p. co daje szanse na
wybranie, w oparciu o oferty dodatkowe, oferty najkorzystniejszej i udzielenie
zamówienia wykonawcy, który ją złożył.
[1] Zgodnie z art. 72 ust. 2 P.z.p. w trybie zapytania o cenę, „tytułowa” cena
jest jedynym dopuszczalnym miernikiem, który może służyć wybraniu oferty
najkorzystniejszej. Przyjęte rozwiązanie uzasadnia wzgląd na swoistość trybu zapytania
o cenę, który zgodnie z art. 70 P.z.p. może zostać wykorzystany w celu
udzielenia zamówienia, jeżeli łącznie zachodzą następujące okoliczności:
1. postępowanie dotyczy zamówienia na dostawy lub usługi,
2. zamawiane dostawy lub usługi są powszechnie dostępne,
3. zamawiane dostawy lub usługi mają ustalone standardy jakościowe,
4. wartość zamówienia jest niższa niż tzw. progi unijne
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz