niedziela, 25 listopada 2018

Remis ofert w trybie zapytania o cenę


Pomimo, że nie można apriorycznie wykluczyć, że ustandaryzowane i powszechnie dostępne dostawy i usługi[1] mogą różnić się innymi nić cena czynnikami (z założenia nieznacznie), to ustawodawca przyjął, że jedynym kryterium oceny ofert w trybie zapytania o cenę jest „tytułowa” cena. W konsekwencji jest to, obok licytacji elektronicznej, jednym z dwóch trybów w których zamawiający o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2 P.z.p. mogą ograniczyć spektrum wykorzystanych w postępowaniu o udzielenie zamówienia kryteriów oceny ofert do jednego – ceny, nie musząc jednocześnie spełniać obowiązków przewidzianych w art. 91 ust. 2a P.z.p. (tj. określenia w opisie przedmiotu zamówienia standardów jakościowych odnoszących się do wszystkich istotnych cech przedmiotu zamówienia oraz wykazania w załączniku do protokołu w jaki sposób w opisie przedmiotu zamówienia został uwzględniony koszt cyklu życia).


Doniosła rola ceny, w trybie zamówienia zapytania o cenę, została powiązana z jej stałością. Zgodnie z art. 72 ust. 1 P.z.p. każdy z wykonawców może zaproponować tylko jedną ceną i nie może jej zmieniać. Nie prowadzi się negocjacji w sprawi ceny. Treść przytoczonych przepisów może wywoływać wątpliwości dotyczące tego czy w przypadku zaoferowania przez dwóch lub kilku wykonawców tożsamej ceny zastosowanie znajduje reguła wyrażona w art. 91 ust. 5 P.z.p. Przewidziany w art. 91 ust. 5 P.z.p. mechanizm usunięcia remisu ofert, polega na wezwaniu wykonawców, których oferty zawierały tożsame propozycje cenowe, do złożenia ofert dodatkowych. Brak wyraźnego wyłącznie zastosowania art. 91 ust. 5 P.z.p. w przypadku zastosowania trybu zapytania o cenę, jak również brak argumentów które przemawiałyby za zasadnością istnienia stosowanego zakazu, nakazuje przyjąć, że ww. reguła znajduje zastosowanie w przypadku cenowego remisu ofert złożonych w trybie zapytania o cenę. Ze względu na powyższe pomimo zaistnienia remisu cenowego, w postępowaniu prowadzonym w trybie zamówienia o cenę stan ten jest możliwy do usunięcia poprzez zastosowanie reguły przewidzianej w art. 91 ust. 5 P.z.p. co daje szanse na wybranie, w oparciu o oferty dodatkowe, oferty najkorzystniejszej i udzielenie zamówienia wykonawcy, który ją złożył.



[1] Zgodnie z art. 72 ust. 2 P.z.p. w trybie zapytania o cenę, „tytułowa” cena jest jedynym dopuszczalnym miernikiem, który może służyć wybraniu oferty najkorzystniejszej. Przyjęte rozwiązanie uzasadnia wzgląd na swoistość trybu zapytania o cenę, który zgodnie z art. 70 P.z.p. może zostać wykorzystany w celu udzielenia zamówienia, jeżeli łącznie zachodzą następujące okoliczności:
1.       postępowanie dotyczy zamówienia na dostawy lub usługi,
2.       zamawiane dostawy lub usługi są powszechnie dostępne,
3.       zamawiane dostawy lub usługi mają ustalone standardy jakościowe,
4.       wartość zamówienia jest niższa niż tzw. progi unijne

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz