Zamawiający żądając wniesienia wadium aktualizuje obowiązki nie tylko
po stronie wykonawców ale również po swojej. Jeden z nich został przewidziany w
art. 184 pzp (Dział VI. Środki ochrony prawnej). Zgodnie z przywołanym
przepisem zamawiający, nie później niż na 7 dni przez upływem ważności wadium,
wzywa wykonawców, do przedłużenia
ważności wadium albo wniesienia
nowego wadium na okres niezbędny do zabezpieczenia postępowania do
zawarcia umowy.
Jeżeli odwołanie wniesiono po wyborze oferty
najkorzystniejszej, wezwanie kieruje się jedynie do wykonawcy, którego ofertę
wybrano jako najkorzystniejszą. Niewzywanie pozostałych wykonawców do
przedłużenia ważności wadium bezpośrednio koresponduje z treścią art. 46 ust. 1
pzp, w myśl którego zamawiający zwraca wadium
wszystkim wykonawcom niezwłocznie po wyborze oferty najkorzystniejszej lub
unieważnieniu postępowania, z wyjątkiem wykonawcy, którego oferta została
wybrana jako najkorzystniejsza.
W myśl art. 184 pzp zamawiający wzywa wykonawców, do podjęcia
odpowiednich działań pod rygorem wykluczenia z postępowania.
Do wejścia w życie nowelizacji z 22 czerwca 2016 r., z regulacją
art. 184 pzp, powiązany był art. 24 ust. 2 pkt 2 pzp, przewidujący obowiązek
wykluczenia z postępowania wykonawców, którzy:
- nie wnieśli wadium do upływu terminu składania ofert, na przedłużony okres związania ofertą lub w terminie o którym mowa w art. 46 ust. 3 pzp,
- nie zgodzili się na przedłużenie okresu związania ofert.
Wraz z uchyleniem przytoczonej regulacji do katalogu
przewidzianego w art. 89 pzp, wprowadzono nową przesłankę odrzucenia ofert.
Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 7b pzp, zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli wadium:
- nie zostało wniesione lub
- zostało wniesione w sposób nieprawidłowy,
jeżeli zamawiający żądał wniesienia wadium.
Wprowadzona zmiana, polegająca m.in. na wykorzystaniu
odmiennego instrumentu do eliminacji wykonawcy, który nie wniósł wadium
(wcześniej wykluczenie teraz odrzucenie) może wywoływać u członków społeczności
zamówień publicznych wątpliwości co do tego czy w dalszym ciągu, w sytuacji
wskazanej w art. 184 pzp wykonawca powinien zostać wykluczony czy jednak powinien
w stosunku do niego, a właściwie jego ofert, zostać zastosowany mechanizm
odrzucenia. Innymi słowy czy niezmienienie treści art. 184 pzp nie stanowi
błędu ustawodawcy.
Kwestia ta wzbudza dodatkowe wątpliwości w momencie
zauważenia, że w art. 184 pzp w sposób alternatywny określono możliwe do
podjęcia przez wykonawcę działania (przedłużenia ważności wadium/wniesienie
nowego wadium). Jednocześnie zaniechanie wniesienia wadium jest elementem
przesłanki odrzucenia oferty przewidzianej w art. 89 ust. 1 pkt 7b pzp. W
ramach tego przepisu nie występuje jednak sformułowanie „nieprzedłużenie
ważności wadium”.
Odnosząc się do tej kwestii należy uznać, że ze względu na
treść art. 89 ust. 1 pkt 7b pzp, w którym przyjęto, że przesłankę odrzucenia
aktualizuje zaniechanie zamawiającego następujące po „żądaniu wniesienia wadium”
skierowanym przez zamawiającego (o którym mowa w art. 45 pzp), a nie po
wezwaniu przez gospodarza postępowania (o którym mowa w art. 184 pzp), przesłanka
odrzucenia została skorelowana z pierwotnym wniesieniem/niewniesieniem wadium
(na żądanie a nie na wniosek). Wskazana w art. 184 pzp sytuacja nie wchodzi w
zakres normowania art. 89 ust. 1 pkt 7b pzp.
Odnosząc się do kwestii właściwego instrumentu eliminacyjnego,
należy zauważyć, że art. 184 pzp wprost określa skutki nieprzedłużenia przez
wykonawcę ważności wadium albo nie wniesienia wadium. We wskazanym przepisie
został on określony przy wykorzystaniu tożsamej techniki, co w art. 91c ust. 2
pzp (postąpienia, pod rygorem nieważności,
składa się opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym) czy w art. 139
ust. 2 pzp (umowa wymaga, pod rygorem nieważności, zachowania formy
pisemnej, chyba że przepisy odrębne wymagają formy szczególnej). Zatem tak jak
w innych przypadkach, nie powinno budzić wątpliwości, że zaniechanie podjęcia
przez wykonawcę czynności o których mowa w art. 184 pzp skutkuje jego
wykluczeniem a nie odrzuceniem złożonej przez niego oferty.
Podsumowując, ustawodawca poprzez
wprowadzone zmiany zróżnicował instrumenty eliminacyjne, które mają
zastosowanie w przypadku niewniesienia wadium lub wniesienia w sposób
nieprawidłowy (art. 89 ust. 1
pkt 7b pzp) oraz w przypadku nieprzedłużenia
ważności wadium lub niewniesienia nowego wadium (art. 184 pzp).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz