Dobrych
i miłych informacji ciąg dalszy. Chciałbym wszystkich swoich czytelników
poinformować, że z artykułami mojego autorstwa już od trzech miesięcy można
zapoznać, że na stronach internetowych Prawo dla
samorządu oraz Ziemski Biznes.
Artykuły na wskazanych portalach będą pojawiać się niezależnie od wpisów na
blogu, publikacji artykułów na innych zaprzyjaźnionych portalach czy w
czasopismach. Warto na bieżąco śledzić wskazane portale, które są cennym
źródłem wierzy nie tylko o prawie zamówień publicznych :)
sobota, 16 czerwca 2018
Mechanizm procedury odwróconej w zamówieniach publicznych
Jest mi niezmiernie miło
poinformować, że we współpracy z r. pr. Mirosławem Różowiczem udało się
zakończyć prace nad monografią: Mechanizm procedury odwróconej w zamówieniach
publicznych. Dotyczy on kwestii swoistych wskazanego modelu proceduralnego, w
tym odpowiada na pytania:
Czym różni się mechanizm
procedury odwróconej od zasadniczego toku postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego? W jakich przypadkach zamawiający może z niego skorzystać? Co w
praktyce oznacza zastosowanie tej procedury dla wykonawców?
niedziela, 5 listopada 2017
Identyfikacja powodów niepowodzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
Zasadnicza część postępowań o
udzielenie zamówienia publicznego kończy się pomyślnie, a więc wyborem
wykonawcy z którym zostanie zawarta umowa w sprawie zamówienia publicznego.
Niemniej jednak nie należą do wyjątków sytuacje w których postępowanie musi
zostać przez zamawiającego unieważnione (art. 93 pzp). Powodami takiego sposobu
zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego mogą być m.in.
niewystarczające zainteresowanie podmiotów rynkowych realizacją zamówienia,
wyrażenie zainteresowania przez zbyt małą ilość wykonawców czy też wadliwe i
skutkujące eliminacją, wyrażenie gotowości do zrealizowania zamówienia. Na powyższe wskazuje analiza katalogu przesłanek unieważnienia postępowania zawartych w art.
93 ust. 1 pzp, w którym znajdują się m.in. następujące przyczyny takiego
sposobu zakończenia postępowania:
piątek, 18 sierpnia 2017
Protokół z postępowania na usługi społeczne
Wraz z
wejściem w życie nowelizacji z dnia 22 czerwca 2016 r. w obszarze zamówień
publicznych pojawił się nowy ich rodzaj – zamówienia na usługi społeczne i inne
szczególne usługi (dalej: usługi społeczne). Został mu poświęcony Rozdział 6
Działu III pzp. Charakteryzuje go znaczna ilość przepisów odsyłających do
stosowania regulacji zawartych w innych częściach tego aktu normatywnego, albo
wprost albo odpowiednio. Jednym z nich jest art. 138l pzp przewidujący, że
postępowanie o udzielenie zamówienia na usługi społeczne jest prowadzone z
zastosowaniem m.in. przepisów Rozdziału 5 Działu II
pzp, dotyczących dokumentowania postępowań. Składa
się on z trzech artykułów: 96 pzp – precyzującego kwestie związane ze
sporządzeniem protokołu z postępowania o udzielenie zamówienia, art. 97 pzp – regulującego
kwestię przechowywania protokołu oraz 98 pzp – normującego zagadnienia związane
z obowiązkiem sporządzenia corocznego sprawozdania. Zgodnie z art. 138l pzp
wymienione regulacje należy stosować wprost a więc mają one w pełni
zastosowanie w przypadku zamówień na usługi społeczne, bez konieczności dostosowywania ich do specyfiki tego rodzaju
zamówień.
środa, 26 lipca 2017
Obowiązek elektronicznego fakturowania w zamówieniach publicznych
Za 18 miesięcy wszystkie jednostki sektora finansów publicznych,
realizując zamówienia publiczne, będą zobowiązane przyjmować elektroniczne
faktury ustrukturyzowane. Spora część instytucji nie jest gotowa na wdrożenie
zmian i nie zdaje sobie sprawy z obowiązków, które zostaną wprowadzone w życie.
E-faktura w zamówieniach publicznych. Nowy cykl artykułów
Pogłębiona elektronizacja oraz
informatyzacja procesów udzielania oraz realizacji zamówień publicznych jest
celem, któremu sprzyjać mają regulacje zawarte nie tylko w
powszechnie znanych członkom społeczności zamówień publicznych dyrektywach 2014/24/UE
i 2014/25/UE ale również, w jak się wydaje dotychczas poznanej przez węższe
grono osób, dyrektywie 2014/55/UE (z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach
publicznych[1]).
wtorek, 27 czerwca 2017
Weryfikacja wstępna a art. 26 ust. 3 pzp
W wyniku wejścia w życie nowelizacji z dnia 22 czerwca 2016 r.
zmodyfikowaniu uległa kwestia składania przez wykonawców oświadczeń i
dokumentów. Zgodnie z art. 25a ust. 1 pzp do oferty lub wniosku o dopuszczenie
do udziału w postępowaniu wykonawca dołącza oświadczenie wstępne przybierające,
w zależności od wartości zamówienia, postać „zwykłą” albo JEDZ.
piątek, 5 maja 2017
Eliminacja wykonawcy z powodu nieprzedłużenia ważności wadium
Zamawiający żądając wniesienia wadium aktualizuje obowiązki nie tylko
po stronie wykonawców ale również po swojej. Jeden z nich został przewidziany w
art. 184 pzp (Dział VI. Środki ochrony prawnej). Zgodnie z przywołanym
przepisem zamawiający, nie później niż na 7 dni przez upływem ważności wadium,
wzywa wykonawców, do przedłużenia
ważności wadium albo wniesienia
nowego wadium na okres niezbędny do zabezpieczenia postępowania do
zawarcia umowy.
poniedziałek, 24 kwietnia 2017
Odrzucenie oferty ocenionej jako najkorzystniejsza
Pomimo, że regulacje dotyczące procedury odwróconej, są zwięzłe i
wydawałoby się jednoznaczne, to w praktyce zastosowanie tego instrumentu, może
wywołać problemy praktyczne. Niektóre z ich spowodowane są niezbyt precyzyjną
interpretacją art. 24aa pzp. W jednym z takich przypadków orzeczenie wydała KIO (wyrok KIO z 17 stycznia 2017 r., KIO 44/17).
środa, 12 kwietnia 2017
Czy zmiana terminu składania ofert skutkuje koniecznością przedłużenia terminu składania ofert
W przypadku
postępowań o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzanych w trybie przetargu
nieograniczonego, termin składania ofert wskazywany jest przez zamawiającego zarówno
w ogłoszeniu o zamówieniu (art. 41 pkt 10 pzp) jak i w SIWZ (art. 36 ust. 1 pkt
11 pzp). Informacje wskazane w obu rodzajach dokumentów mogą zostać zmienione –
odpowiednio na podstawie art. 11c i 12a pzp i art. 38 pzp. Przywołane regulacje
nie wyłączają możliwości modyfikacji na ich podstawie terminu składania ofert,
a zatem zamawiający w ustawowo określonym terminie (do upływu pierwotnego
terminu składania ofert) może wprowadzić odpowiednią zmianę.
sobota, 28 stycznia 2017
Plan udzielania zamówień publicznych – kilka kwestii praktycznych
Nowy rok, nowe plany. To sformułowanie w 2017 roku dla osób udzielających zamówień publicznych nabiera dodatkowego znaczenia.
Wynika to wprost z obowiązania, niektórych kategorii zamawiających do
przygotowania i opublikowania planów postępowań o udzielenie zamówień
publicznych. O niektórych kwestiach związanych z planami wspominałem już w
komentarzu Planowanie zamówień publicznych po nowelizacji PZP (LEX
nr 295881) a także w publikacji Nowe Prawo Zamówień Publicznych w
rozdziale dotyczącym zamówień podprogowych. Niniejszy wpis zostanie poświęcony
kilku zagadnieniom praktycznym o zaopiniowanie, których byłem poproszony
kilkukrotnie w ostatnich tygodniach. Powielanie się tożsamych pytań może
świadczyć, o tym, że omówienie tych kwestii może okazać się przydatne dla
szerszego grona czytelników.
czwartek, 26 stycznia 2017
Oświadczenie wstępne jako dokument ostateczny
Wejście w życie
nowelizacji z 22 czerwca 2016 r. w istotny sposób zmieniło kwestie związane z składaniem
oświadczeń i dokumentów przez wykonawców. Istotnym elementem tej zmiany jest
wprowadzenie oświadczeń własnych mogących przybrać postać zwykłą albo JEDZ (art.
25a ust. 1 i 2 pzp). Oświadczenie to ma umożliwić weryfikację podmiotową wykonawców (sprawdzenia czy spełniają warunki udziału, nie podlegają wykluczeniu, a w przypadku trybów
wieloetapowych także w jakim stopniu spełniają kryteria selekcji) bez konieczności składania szeregu
oświadczeń lub dokumentów wymaganych przez zamawiającego w konkretnym postępowaniu, przez wszystkich pretendentów do uzyskania zamówienia (art. 25
ust. 1 pzp oraz regulacje Rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów).
czwartek, 3 listopada 2016
XI Konferencja Zamówień Publicznych. Nowelizacja ustawy - Prawo zamówień publicznych – pierwsze doświadczenia
Jako patron medialny
wydarzenia serdecznie zachęcam czytelników do udziału w XI edycji Konferencji Zamówień Publicznych.
Nowelizacja ustawy – Prawo zamówień publicznych – pierwsze doświadczenia zorganizowanej przez wydawnictwo Wolters
Kluwer.
sobota, 22 października 2016
Moment przekazania zobowiązania pomiotu trzeciego
Podróże kształcą, a z całą pewnością efekt taki przynoszą podróże na Konferencje.
Nie tak dawno temu miałem przyjemność uczestniczyć, w roli prelegenta, w III. Międzynarodowej Konferencji z cyklu Reforma Prawa
Zamówień Publicznych nt. Strategiczne Zamówienia Publiczne.
Konferencje to nie tylko wystąpienia ale również rozmowy korytarzowe a w tym
wypadku także restauracyjne. W czasie jednej z takich rozmów poruszony został
temat momentu przekazania zobowiązania podmiotu trzeciego i interpretacji przedstawionej
w tym zakresie przez Prezesa UZP. Dało to asumpt napisaniu niniejszego
komentarza.
środa, 12 października 2016
Kryteria oceny ofert a uzyskanie możliwie najkorzystniejszej oferty
Okres ostatnich
kilku miesięcy dla znakomitej większości członków wspólnoty zamówień
publicznych minął pod znakiem nowelizacji pzp, w tym analizy przyjętych
regulacji, wymiany poglądów, odczuć, opinii itd. Większość poruszanych tematów
miała wymiar praktyczny. Dbając o zrównoważony rozwój (zarówno swój jak i
czytelników) i zachowanie możliwie najlepszego stanu psychicznego, obowiązujące
regulacje prawne będą jedynie punktem wyjścia dla poczynienia rozważań nad tym
w jaki sposób niektóre kwestie mogłyby zostać uregulowane w sposób odmienny
(czyli co by było gdyby) i jaki potencjalnie mogłoby to przynieść efekt.
środa, 10 sierpnia 2016
Szacowanie wartości zamówienia po nowelizacji
Jedną z czynności
podejmowanych przez zamawiającego w ramach przygotowania zamówienia jest
oszacowanie jego wartości. W niniejszym opracowaniu zostaną pokrótce
przedstawione reguły dotyczące szacowania wartości zamówień wprowadzone
nowelizacją z 2016 r.
czwartek, 28 lipca 2016
Co zmieniła nowelizacja w kwestii zabezpieczenia należytego wykonania umowy?
W wyniku wejścia w życie ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. modyfikują ustawę
p.z.p., zmianie uległo wiele kwestii dotyczących planowania, przygotowania,
udzielenia a także wykonania zamówienia. Zakresem zmian objęto również instytucję
umowy w sprawie udzielenia zamówienia publicznego. Najważniejsze z nich dotyczą
modyfikacji kontraktów.
Nie są one jednak jedynymi mającymi znaczenie dla
praktyki rynku zamówień publicznych. W wyniku nowelizacji w odmienny sposób zostały
uregulowane niektóre kwestie związane z zabezpieczeniem należytego wykonania
umowy, służącym pokryciu roszczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego
wykonania kontraktu.
środa, 20 lipca 2016
Jak uporać się z dokumentami otrzymanymi od wykonawcy. Kilka uwag o JEDZ, oświadczeniach, uzupełnieniach, wyjaśnieniach po nowelizacji
W
każdym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego gromadzi się znaczna
ilość dokumentów pochodzących zarówno od zamawiającego jak i od wykonawców.
Nowelizacja ustawy przyjmując za jeden z głównych celów odbiurokratyzowanie
procesu nabywczego wprowadziła nowe regulacje dotyczące dokumentów w
postępowaniu. W ramach niniejszego opracowania zostaną poruszone kwestie praktycznego
związane z dokumentami otrzymanymi od wykonawcy.
wtorek, 12 lipca 2016
Związek kryteriów oceny ofert z przedmiotem zamówienia po nowelizacji
Ustawą
z dnia 22 czerwca 2016 r. dokonano licznych modyfikacji ustawy pzp w tym
odnoszących się do kryterium oceny ofert. W wyniku nowelizacji wprowadzono m.in.
art. 91 ust. 2c pzp, który expressis
verbis normuje materię związku kryteriów oceny ofert z przedmiotem
zamówienia. Dotychczas kwestia ta nie była bezpośrednio regulowana normatywnie
jednakże wielokrotnie była przedmiotem refleksji organów sądowniczych oraz wykonawczych.
Reguły dotyczące związku kryteriów oceny ofert z przedmiotem zamówienia, które
zostały wypracowane w orzecznictwie były przedmiotem artykułu „Związek
kryteriów z przedmiotem zamówienia” (K. Różowicz, „Przetargi Publiczne”, nr
12/2014, s. 20-24).
sobota, 4 czerwca 2016
Dwa terminy składania ofert
Materia terminu w którym potencjalni wykonawcy mogą
złożyć swoje oferty ma istotne znaczenie dla przebiegu postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego. Regulacje pzp m.in. w odniesieniu do
poszczególnych trybów regulują minimalne terminy składania ofert, czasookres
jaki powinien dzielić składanie ofert oraz ich otwarcie a także obowiązek wyznaczenia
w dokumentacji przetargowej terminu do upływu którego oferty mogą być składane.
W związku z określaniem przez zamawiającego terminu na składanie ofert pozostaje
problematyka odmiennego wskazania tej daty w treści ogłoszenia o zamówieniu
oraz w SIWZ. Przykładowo może się zdarzyć, że zamawiający w wyniku błędu w
ogłoszeniu wskaże dzień 1 czerwca a w SIWZ już 3 czerwca. Konsekwencje
zaistnienia takiej sytuacji są różnorodne i zależą od etapu na którym jest
procedura nabywcza.
czwartek, 26 maja 2016
Wykonawcy listy piszą
Jawność życia publicznego oraz idąca za tym jawność
postępowań o udzielenie zamówień publicznych nakłada na zamawiających pewne
dodatkowe obowiązki, których realizacja bezpośrednio nie zmierza do wyboru oferty
najkorzystniejszej. Przykładem takiego obowiązku ustawowego, jest udostępnienie
wykonawcy treści złożonych w postępowaniu ofert z wyłączeniem elementów
utajnionych przez wykonawcę.
wtorek, 15 marca 2016
X Konferencja Zamówień Publicznych. Prawo zamówień publicznych po nowelizacji wdrażającej dyrektywy UE
piątek, 26 lutego 2016
Związek zamawiających niejedno ma imię
poniedziałek, 8 lutego 2016
Termin zwrotu wadium
Celem wprowadzenia do p.z.p.
instytucji wadium było zabezpieczenie interesu zamawiającego na etapie
postępowania o udzielenie zamówienia (wadium ma zabezpieczająco-rekompensujący
charakter). Po jego zakończeniu, a
więc po wyborze oferty najkorzystniejszej bądź unieważnieniu postępowania o
udzielenie zamówienia na podstawie jednej z przesłanek wskazanych w art. 93
p.z.p., dysponowanie przez zamawiającego wadium staje się bezcelowe, dlatego
zobowiązany jest on do jego zwrotu. Materię
zwrotu wadium w stosunku do przetargu nieograniczonego reguluje art. 46 p.z.p.
Odesłanie do tego przepisu ustawodawca zawarł w: art. 53 (przetarg
ograniczony), art. 60 (negocjacje z ogłoszeniem), art. 60e (dialog konkurencyjny),
art. 64 (negocjacje bez ogłoszenia), art. 76 (licytacja elektroniczna), art. 101
(umowa ramowa) oraz art. 105 p.z.p. (dynamiczny system zakupów). Art. 46 p.z.p. jest regulacją kompletną i
kompleksową – zawiera bowiem w sobie wszystkie przypadki zwrotu wadium.
sobota, 23 stycznia 2016
Niezauważa(l)na okoliczność zmów przetargowych
Zapewne każdego zamawiającego, a także
prawnika wspomagającego tego zamawiającego w czynnościach zamówieniowych, niezmiernie
cieszyłby brak odwołań. Wśród zaprzyjaźnionych z Kancelarią zamawiających jest
co najmniej dwóch, którzy w ciągu ostatnich 4 lat nie musieli odwiedzać KIO a
także nie wpłynęła do nich ani jedna informacja o czynnościach bezprawnie
podjętych lub zaniechanych, a zauważyć trzeba, że udzielają oni kilkadziesiąt,
a czasem nawet i blisko sto zamówień rokrocznie. Sytuacja taka u każdego zamawiającego
budzi zadowolenie z dobrze wykonanej pracy co w mojej ocenie zazwyczaj jest
zasadne. Jeżeli nie wpływają odwołania to zamówienie jest dobrze zaplanowane,
przygotowane, przeprowadzone i prawidłowo udzielone. Zasadniczo zapewne tak
właśnie jest. Jednakże doświadczenie pokazuje, że zdarzają się sytuację
odwrotne. Przecież gdyby wszystkie odwołania były wnoszone wyłącznie w
przypadku zaistnienia nieprawidłowości to każdy wyrok KIO byłby uwzględniający
(za wyjątkiem wyroków oddalających ze względu na brak wpływu zachowania bądź
zaniechania zamawiającego na wynik postępowania[1]).
Praktyka pokazuje, że w 2014 roku jedynie 21% odwołań zostało przez KIO uwzględnionych.
Subskrybuj:
Posty (Atom)