Materia terminu w którym potencjalni wykonawcy mogą
złożyć swoje oferty ma istotne znaczenie dla przebiegu postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego. Regulacje pzp m.in. w odniesieniu do
poszczególnych trybów regulują minimalne terminy składania ofert, czasookres
jaki powinien dzielić składanie ofert oraz ich otwarcie a także obowiązek wyznaczenia
w dokumentacji przetargowej terminu do upływu którego oferty mogą być składane.
W związku z określaniem przez zamawiającego terminu na składanie ofert pozostaje
problematyka odmiennego wskazania tej daty w treści ogłoszenia o zamówieniu
oraz w SIWZ. Przykładowo może się zdarzyć, że zamawiający w wyniku błędu w
ogłoszeniu wskaże dzień 1 czerwca a w SIWZ już 3 czerwca. Konsekwencje
zaistnienia takiej sytuacji są różnorodne i zależą od etapu na którym jest
procedura nabywcza.
Jeżeli zamawiający zauważy rozbieżność przed upływem
terminu składania ofert, zgodnie z art. 38 ust. 4 pzp, może zmienić treść SIWZ
a zatem dostosować termin do wskazanego w ogłoszeniu, w przywołanym przypadku
określając do na dzień 1 czerwca. W takim przypadku nie nastąpi zmiana ogłoszenia
a wyłącznie treści SIWZ.
Nie znajdzie zatem zastosowania art. 38 ust. 4 pzp
wskazujący, że w sytuacji gdy zmiana treści SIWZ prowadzi do zmiany treści
ogłoszenia o zamówieniu, zamawiający:
1) zamieszcza ogłoszenie o zmianie
ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych - jeżeli wartość zamówienia jest
mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8;
2) przekazuje Urzędowi Publikacji
Unii Europejskiej ogłoszenie dodatkowych informacji, informacji o niekompletnej
procedurze lub sprostowania, drogą elektroniczną, zgodnie z formą i procedurami
wskazanymi na stronie internetowej określonej w dyrektywie - jeżeli wartość zamówienia
jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie
art. 11 ust. 8.
Zamawiający może również ujednolicić terminy poprzez
zmianę ogłoszenia.
Zgodnie z art.
11 ust. 4 pzp Ogłoszenie zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych zamawiający może zmienić,
zamieszczając w Biuletynie ogłoszenie o zmianie ogłoszenia, zawierające w
szczególności datę zamieszczenia zmienianego ogłoszenia i jego numer. Z kolei art.
12 ust. 4 pzp wskazuje, że ogłoszenie opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej zamawiający może zmienić, przekazując Urzędowi Publikacji Unii
Europejskiej ogłoszenie dodatkowych informacji, informacji o niekompletnej
procedurze lub sprostowania, drogą elektroniczną, zgodnie z formą i procedurami
wskazanymi na stronie internetowej określonej w dyrektywie.
Zgodnie z art. 12a pzp w przypadku dokonywania zmiany
treści ogłoszenia o zamówieniu zamieszczonego w Biuletynie Zamówień Publicznych
lub opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, zamawiający
przedłuża termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
lub termin składania ofert o czas niezbędny do wprowadzenia zmian we wnioskach
lub ofertach, jeżeli jest to konieczne. Zamawiający niezwłocznie po
zamieszczeniu zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych
lub jej przekazaniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej zamieszcza informację
o zmianach w swojej siedzibie oraz na stronie internetowej.
W praktyce może
się jednak zdarzyć, że zamawiający zauważy rozbieżność dopiero na etapie badania
i oceny ofert. Powyższe uniemożliwi mu zmianę SIWZ albo ogłoszenia. Rozbieżność
skutkować może zaistnieniem sytuacji w której część wykonawców zastosowała się
do treści ogłoszenia o zamówienia, a część do treści SIWZ. Zważając na
okoliczność, że zamawiający jest gospodarzem postępowania, niedopuszczalna jest
sytuacja w której wykonawcy samodzielnie mogli wybierać termin w jakim złożą ofertę.
Ponadto sytuacja taka mogła mieć wpływ na wynik postępowania, gdyż nie można
wykluczyć, że część potencjalnych wykonawców uznając termin wskazany w
ogłoszeniu za zbyt krótki zrezygnowała z udziału w postępowaniu.
W takim przypadku
może zaistnieć konieczność unieważnienia postępowania na podstawie art. 93 ust.
1 pkt 7 pzp, normującego, że zamawiający unieważnia postępowanie, jeżeli jest ono
obarczone niemożliwą do usunięcia wadą, która uniemożliwia zawarcie
niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. Na niezgodność treści ogłoszenia z SIWZ
jako przesłankę zastosowania instrumentu unieważnienia postępowania wskazywała m.in.
KIO w wyroku z dnia 10 września 2014 r., KIO 1804/14.
Więcej
na temat wad treści SIWZ w wyjaśnieniu praktycznym zamieszczonym w systemie informacji
prawnej Legalis: Błędy, omyłki, wady i
niejednoznaczności w treści SIWZ (K. Różowicz).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz