środa, 12 października 2016

Kryteria oceny ofert a uzyskanie możliwie najkorzystniejszej oferty

Okres ostatnich kilku miesięcy dla znakomitej większości członków wspólnoty zamówień publicznych minął pod znakiem nowelizacji pzp, w tym analizy przyjętych regulacji, wymiany poglądów, odczuć, opinii itd. Większość poruszanych tematów miała wymiar praktyczny. Dbając o zrównoważony rozwój (zarówno swój jak i czytelników) i zachowanie możliwie najlepszego stanu psychicznego, obowiązujące regulacje prawne będą jedynie punktem wyjścia dla poczynienia rozważań nad tym w jaki sposób niektóre kwestie mogłyby zostać uregulowane w sposób odmienny (czyli co by było gdyby) i jaki potencjalnie mogłoby to przynieść efekt.


Materią, która ostatnio zyskała na popularności są kryteria oceny ofert. Zwrócenie szerszej uwagi na tę kwestię nastąpiło m.in. ze względu na modyfikację art. 91 ust. 2a pzp (cena – 60%) oraz orzeczenia KIO w których Izba w sposób wąski postrzega przesłankę odwoławczą wskazaną w art. 180 ust. 2 pkt 6 pzp (m.in. postanowienie KIO z dnia 5 września 2016 r., KIO 1599/16 – do tego orzeczenia glosa mojego autorstwa ukarze się niebawem w Systemie Informacji Prawnej LEX). Kryteria oceny ofert zawsze znajdowały znaczące miejsce wśród moich ulubionych tematów a skoro zyskały na dodatkowej popularności, okazję tę należy wykorzystać i w tym zakresie poczynić pewne przemyślenia.

Ujawnianie kryteriów po otwarciu ofert

Kryteria oceny ofert stanowią mierniki umożliwiające obiektywne i sprawiedliwe porównanie ofert. Kryteria oceny ofert to mierniki porównawczo-wartościujące propozycje umowne. Ujmując wprost: są to mierniki spodziewanych korzyści transakcyjnych”[1]. Kryteria te powinny spełniać szereg wymagań, które nałożył ustawodawca m.in. być związane z przedmiotem zamówienia czy mieć zasadniczo charakter przedmiotowy. Ustawodawca wymaga również by kryteria te były jawne. Powyższe pozostaje w zgodności z zasadą jawności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w szerszym kontekście rozpatrywaną jako jawność działania administracji publicznej.

Niemniej jednak zasada jawności nie zakłada apriorycznie od którego momentu pewne informacje mogą być ujawniane, np. z zasadą jawności w pełni zgodna jest reguła przewidziana w art. 96 ust. 3 pzp przewidująca, że „załączniki do protokołu udostępnia się po dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty lub unieważnieniu postępowania”. Zatem są one jawne ale ich udostępnianie nie następuje w pierwszym możliwym momencie.

Z kolei kryteria oceny ofert, wraz z zaprezentowaniem ich opisu, podaniem wag a w uzasadnionych sytuacjach ewentualnie uszeregowaniem ich w kolejności od najważniejszego do najmniej ważnego ujawniane są przed składaniem ofert przed wykonawców.

Należy zastanowić się czy przyjęcie takiego momentu ujawnienia kompletu informacji o kryteriach służy uzyskaniu oferty możliwie najkorzystniejszej. Przyjęcie zmodyfikowanej reguły, zgodnie z którą zamawiający podawałby do publicznej wiadomości kryteria oceny ofert dopiero przy ich otwarciu utrudniałoby lawirowanie wykonawców, optymalizujących swoje oferty np. poprzez niezaoferowanie dodatkowego terminu gwarancji jeżeli przypisana będzie mu mała waga punktowa lub wręcz przeciwnie zaproponowanie bardzo długiego terminu gwarancji jeżeli zamawiający przyzna dużą liczbę punktów w ramach tego kryterium. Sprzyjałoby to zatem zwiększeniu uczciwości konkurentów a nadto interesowi zamawiającego, który uzyskiwałby możliwie najlepsze świadczenia. Przyjęcie takiej regulacji nie uniemożliwiałoby złożenia oferty przez wykonawców a nadto ze względu na nieposiadanie tejże informacji przez żadnego z wykonawców nie naruszałoby zasady równego traktowania wykonawców. Nadto taki sposób określenia momentu upublicznia kryteriów oraz przypisanej im wagi nie byłby sprzeczny z zasadą jawności gdyż informacje te podawane byłaby do wiadomości wykonawców jednakże na późniejszym etapie. Ponadto byłyby kryteria te nie były by ustalane po otwarciu ofert a jedynie w tym momencie nastąpiłoby ich upowszechnienie co uniemożliwiałby ustalanie kryteriów czy też ich wag po zapoznaniu się z treścią ofert i „dostosowywanie” mierników do „odpowiedniej” oferty.

Rozwiązanie takie pomimo, że przynoszące wiele korzyści, zdaje się być trudne do wdrożenia, ze względu na możliwość utraty zaufania przez uczestników rynku zamówień publicznych do jego uczciwości. Zapewne wykonawcy uczestniczący w zamówieniach jeszcze częściej mieliby poczucie, że „przetarg ustawiono pod konkretnego oferenta”. Istnieje jednak na to pewne remedium, którym jest informatyzacja działań zakupowych. Kryteria te byłyby wprowadzane przez zamawiającego do systemu informatycznego i niemożliwe byłoby ich zmienienie bez zarejestrowania tej czynności. Następnie byłyby one automatycznie przekazywane w momencie otwarcia ofert.

Modyfikacja wagi kryteriów po otwarciu ofert

Dużymi krokami zbliża się ukształtowanie finalnej treści ustawy z dnia 5 września 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (projekt ustawy, druk nr 612), w stosunku do której dnia 6 października 2016 r. Senat wniósł poprawki (uchwała senatu, druk nr 912).

W ramach projektu wskazanej ustawy w ślad na Dyrektywą 2014/23/UE przewidziano art. 36 zawierający bardzo ciekawe rozwiązanie.

Art. 36 ust. 2 W wyjątkowych przypadkach, gdy oferta zawiera rozwiązanie innowacyjne, stanowiące wdrażanie nowego lub znacznie udoskonalonego produktu, usługi lub procesu, w tym procesu produkcji, budowy lub konstrukcji, nowej metody marketingowej lub nowej metody organizacyjnej, organizowaniu pracy, lub relacjach zewnętrznych, w szczególności mające na celu rozwiązanie problemów społecznych lub wspieranie strategii społecznych, którego zamawiający nie mógł przewidzieć mimo zachowania należytej staranności, zamawiający może zmienić kolejność kryteriów oceny ofert w celu uwzględnienia tego rozwiązania.

3. Zamawiający informuje wszystkich wykonawców o zmianie kolejności kryteriów oceny ofert oraz przekazuje nowe zaproszenie do składania ofert, z zachowaniem terminów, o których mowa w art. 30 ust. 3 i 4. Jeżeli kryteria oceny ofert zostały opublikowane w ogłoszeniu o koncesji, zmiana kolejności kryteriów oceny ofert wymaga publikacji nowego ogłoszenia o koncesji.

Dostrzegając różnice pomiędzy pzp a ustawą o umowie koncesji regulacja ta zdaje się być wyjątkowo atrakcyjna w przypadku nabywania dóbr innowacyjnych. W ramach pzp jej zastosowanie mogłoby zostać skorelowane z składaniem ofert wariantowych (które w zmienionym stanie prawnym mogą być składane wraz z ofertą podstawową jeżeli zamawiający przewidzi taki wymóg). Wykorzystanie instrumentu ofert wariantowych w sposób istotny może pobudzić kreatywność wykonawców składających ciekawe pomysły świadczenia towarów lub usług. Jej istotnym mankamentem jest ustawianie kryteriów pod konkretne zaproponowane przez indywidualnego wykonawcę rozwiązanie. Zważając na różnice w sposobie finansowania zamówień klasycznych oraz umów o koncesje regulacje te pomimo, że atrakcyjne pod pewnymi względami zdają się nie przystawać do procedur wydatkowania środków publicznych.

W tym miejscu na chwilę uwagi zasługuje art. 37 ust. 4 pzp, który związany jest z kryteriami oceny ofert i możliwością promowania m.in. innowacyjnych rozwiązań. Zgodnie z przywołaną regulację, w postępowaniu o udzielenie zamówienia prowadzonym w trybie dialogu konkurencyjnego oraz partnerstwa innowacyjnego zamawiający podaje kryteria oceny ofert w kolejności od najważniejszego do najmniej ważnego, jeżeli na etapie wszczęcia postępowania nie można określić wag kryteriów oceny ofert.

Podsumowanie

Podsumowując, wiele pomysłów w zakresie sposobu ukształtowania poszczególnych instrumentów przewidzianych w pzp może pojawić się w głowach uczestników tego rynku. Nie wszystkie z nich warto wdrażać ale niektóre warto przemyśleć, chociażby dla samej przyjemności intelektualnej. Przyszłym polem do popisu, mogą okazać się prace legislacyjne nad nowym pzp, nad którym prace mają rozpocząć się już niebawem.




[1] R. Szostak, Kryteria oceny ofert w nowym ujęciu, Kwartalnik Prawo Zamówień Publicznych, nr 4/2014, s. 4.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz