Nowy rok, nowe plany. To sformułowanie w 2017 roku dla osób udzielających zamówień publicznych nabiera dodatkowego znaczenia.
Wynika to wprost z obowiązania, niektórych kategorii zamawiających do
przygotowania i opublikowania planów postępowań o udzielenie zamówień
publicznych. O niektórych kwestiach związanych z planami wspominałem już w
komentarzu Planowanie zamówień publicznych po nowelizacji PZP (LEX
nr 295881) a także w publikacji Nowe Prawo Zamówień Publicznych w
rozdziale dotyczącym zamówień podprogowych. Niniejszy wpis zostanie poświęcony
kilku zagadnieniom praktycznym o zaopiniowanie, których byłem poproszony
kilkukrotnie w ostatnich tygodniach. Powielanie się tożsamych pytań może
świadczyć, o tym, że omówienie tych kwestii może okazać się przydatne dla
szerszego grona czytelników.
Czy w planie wskazywać umowy w
sprawie zamówienia publicznego, które zostaną zawarte w 2017 r.
Należy zauważyć, że już sama nazwa
planu wskazuje, zakres przedmiotowy spraw jakie mają zostać nim objęte.
Posłużenie się sformułowaniem „plan postępowań o udzielenie zamówienia
publicznego” wprost wskazuje na położenie nacisku na ujawnienie informacji o
postępowaniach, które zamawiający ma zamiar w danym roku przeprowadzić. Zatem,
jeżeli w 2017 roku zamawiający jedynie zawiera umowę w sprawie zamówienia
publicznego, nie jest konieczne zawieranie informacji o tej okoliczności w
sporządzanym planie.
Czy informować o zamówieniach które
będą realizowane w 2018 roku i następnych
W sporządzonym planie postępowań
powinny znaleźć się informacje o postępowaniach wszczynanych w 2017 roku,
których realizacja jest przewidziana na ten rok finansowy, jak i te, które będą
wszczęte w tym roku, ale ich realizacja będzie rozkładała się na kolejny rok
lub lata. Dla zakresu informacji zawartych w planie decydujące znaczenia
ma moment przeprowadzania postępowania a nie realizacji zamówienia czy też
zawarcia umowy. Na marginesie można zauważyć, że w przypadku, w
którym zawarcie umowy planowane jest na rok następny, a więc 2018, lecz
postepowanie będzie przeprowadzane w roku bieżącym, informacje o postępowaniu
powinny zostać przewidziane w przygotowywanym obecnie planie.
Czy informować o niepewnym zakupie
Po raz wtóry odwołując się do nazwy
opracowywanego dokument należy zauważyć, że jest on planem, dlatego w art. 13a
ust. 1 pzp widnieje m.in. sformułowanie „jakie (zamawiający) przewidują”. Zatem
informacje o wszystkich przewidywanych postępowaniach powinny zostać zawarte w
planie. Nie będzie przy tym stanowiło naruszenia prawa nieprzeprowadzenie
postępowania przewidzianego w planie. Ponadto zawarcie w planie informacji o
przewidywanym postępowaniu, nie przyznaje roszczeń potencjalnym wykonawcom.
Zamawiający przygotowując plan i decydując się o zawarciu w nim
poszczególnych pozycji powinien zachować należytą staranność a więc kierować
się założeniami budżetowymi, wiedzą na temat swoich potrzeb, jak również
nabytym doświadczeniem.
Czy informować o zamówieniach o wartości mniejszej niż
30 000 euro
Zamawiający nie ma obowiązku
umieszczania zamówień o wartości nieprzekraczającej równowartości 30 000
euro w w planie zamówień, o którym mowa w art. 13a pzp.
Potwierdza to wprost UZP na swojej stronie internetowej w opinii Czy plany postępowań o udzielenie
zamówienia publicznego dotyczą zamówień o wartości poniżej 30 tys. euro?.
Nie ma jednak przeszkód prawnych by informacje o tych zamówieniach zawrzeć w
planie. Umieszczenie informacji o nim w planie może skutkować m.in. zwiększeniem
zainteresowania nimi u wykonawców.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz