Jedną z czynności
podejmowanych przez zamawiającego w ramach przygotowania zamówienia jest
oszacowanie jego wartości. W niniejszym opracowaniu zostaną pokrótce
przedstawione reguły dotyczące szacowania wartości zamówień wprowadzone
nowelizacją z 2016 r.
Reguły ogólne dotyczące szacowania wartości zamówienia
Zasadniczą część
regulacji dotyczących szacowania wartości zamówienia ustawodawca zawarł w art.
32-35 pzp. Nie należy jednak zapominać o art. 5b pzp, zgodnie z którym
zamawiający nie może w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy dzielić
zamówienia na odrębne, w celu uniknięcia łącznego szacowania ich wartości.
Przytoczona
regulacja zakazuje dzielenie jednego zamówienia na drobniejsze, w sposób
sprzeczny z ustawowo określonymi celami. Ustawowo wskazane cele to:
- uniknięcie stosowania przepisów ustawy,
- uniknięcie łącznego szacowania wartości podzielonych zamówień.
Ich niewystąpienie
umożliwia podzielenie zamówienia na drobniejsze.
Pierwszy wskazany w art.
5b cel należy rozumieć w tenże sposób, że zakazane jest dzielenie zamówień, w
celu uniknięcie stosowania
przepisów ustawy w
ogóle, jak również
czynności zmierzające do
uniknięcia stosowania
niektórych procedur bądź
wymogów wynikających z pzp.
Drugi istotniejszy
dla niniejszego opracowania cel, wskazuje, że zamawiający nie może dzielić
zamówienia w celu uniknięcia oszacowania łącznej wartości zamówienia. Zatem
istnieje możliwość podzielenia zamówienia na mniejsze części w przypadku
uwzględnienia ich wszystkich przy szacowaniu wartości zamówienia. W takim
wypadku oszacowana zostanie wartość całego zamówienia oraz jego części.
Przykładem niezgodnego z art. 5b pzp zachowania zamawiającego
będzie podzielenie zamówienia na dwie części, oszacowanie wyłącznie osobno ich
wartości i uniknięcie dzięki temu przekroczenia tzw. progu unijnego, co w istotny
sposób wpłynie na przebieg
postępowania w tym na pozycję uczestniczących w nim wykonawców, m.in.
ze względu na
odmienny katalog przesłanek
umożliwiających wniesienie
odwołania do KIO.
Przytoczone cele,
wyznaczające zakres swobody zamawiającego przy szacowaniu wartości zamówienia,
należy uzupełnić o kolejny wskazany w art. 32 ust. 2 pzp. Zgodnie z tymże
przepisem, zamawiający nie może w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy:
- zaniżać wartości zamówienia, lub
- wybierać sposobu obliczania wartości zamówienia.
Odnosząc się do
drugiego z ww. punktów należy podkreślić, że zamawiającemu przysługuje
możliwość wyboru sposobu obliczania wartości z tym, że nie może on celowo
wybierać metody tylko po to by uniknąć stosowania przepisów ustawy. Jeżeli
zatem zamawiający posiada świadomość, że zastosowane metody nie dają
obiektywnego obrazu cen rynkowych, zobowiązany jest odstąpić od jej stosowania
bądź uzupełnić ją o takie metody, które pozwolą na zachowanie należytej
staranności w szacowaniu wartości zamówienia.
Warunkiem minimalnym
zachowania należytej staranności jest uwzględnienie regulacji prawnych, w tym
dookreślających elementy które należy uwzględnić doprecyzowaniu wartości
szacunkowej.
Podstawą ustalenia
wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez
podatku od towarów i usług (VAT), ustalone przez
zamawiającego z należytą starannością (art. 32 ust. 1 pzp). Powyższa podstawa ustalenia wartości, została
uszczegółowiona w niektórych szczególnych przypadkach.
Szacowanie wartości zamówienia
na roboty budowlane
Zgodnie z art. 33
ust. 1 pzp wartość zamówienia na roboty budowlane ustala się na podstawie:
- kosztorysu inwestorskiego sporządzanego na etapie opracowania dokumentacji projektowej albo na podstawie planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym, jeżeli przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane,
- planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym, jeżeli przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.
Zamawiający szacując wartość zamówienia na roboty
budowlane zobowiązany jest uwzględnić także wartość dostaw i usług oddanych
przez zamawiającego do dyspozycji wykonawcy, o ile są one niezbędne do wykonania
tych robót budowlanych (art. 33 ust. 2 pzp). Oszacowanie wartości tychże dostaw
i usług powinno następować zgodnie z regulacjami pzp dotyczącymi szacowania
wartości zamówienia gdy przedmiot zamówienia klasyfikuje się do jednego z
tychże rodzajów.
Szacowanie wartości zamówienia
na usługi i dostawy
Zasadniczo przy
szacowaniu wartości dostaw i usług należy uwzględnić całkowite wynagrodzenie
wykonawcy, bez podatku od towarów i usług (art. 32 ust. 1 pzp). Jednakże ze względu na specyfikę zamówień, których
przedmiot klasyfikuje się do jednego z ww. rodzajów, ustawodawca w art. 34 pzp
przewidział regulacje specjalne.
Usługi lub dostawy powtarzające się okresowo
Podstawą ustalenia wartości zamówienia na usługi
lub dostawy powtarzające się okresowo lub podlegające wznowieniu w określonym
czasie jest łączna wartość zamówień tego samego rodzaju:
- udzielonych w terminie poprzednich 12 miesięcy lub w poprzednim roku budżetowym, z uwzględnieniem zmian ilościowych zamawianych usług lub dostaw oraz prognozowanego na dany rok średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, albo
- których zamawiający zamierza udzielić w terminie 12 miesięcy następujących po pierwszej usłudze lub dostawie.
Wybór podstawy ustalenia wartości zamówienia na usługi lub dostawy
powtarzające się okresowo nie może być dokonany w celu uniknięcia stosowania
przepisów ustawy (art. 34 ust. 2 pzp).
Szacowanie
wartości przy umowach dzierżawy, najmu lub leasingu
Jeżeli zamówienia na dostawy udziela się na podstawie umowy dzierżawy,
najmu lub leasingu na czas:
- nieoznaczony lub których okres obowiązywania nie może być oznaczony, wartością zamówienia jest wartość miesięczna pomnożona przez 48,
- oznaczony:
b) dłuższy niż 12 miesięcy, wartością zamówienia jest wartość ustalona z uwzględnieniem okresu wykonywania zamówienia, z uwzględnieniem również wartości końcowej przedmiotu umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Szacowanie wartości usług, których cena nie może być
określona
Podstawą ustalenia wartości zamówienia na usługi,
których łączna cena nie może być określona, jest:
- całkowita wartość zamówienia przez cały okres jego realizacji – w przypadku zamówień udzielanych na okres oznaczony nie dłuższy niż 48 miesięcy;
- wartość miesięczna zamówienia pomnożona przez 48 – w przypadku zamówień udzielanych na czas nieoznaczony lub oznaczony dłuższy niż 48 miesięcy.
Szacowanie wartości zamówienia w przypadku
wyszczególnionych rodzajów usług
Jeżeli zamówienie obejmuje:
- usługi bankowe lub inne usługi finansowe, wartością zamówienia są opłaty, prowizje, odsetki i inne podobne świadczenia,
- usługi ubezpieczeniowe, wartością zamówienia jest należna składka oraz inne rodzaje wynagrodzenia,
- usługi projektowania, wartością zamówienia jest wynagrodzenie, opłaty, należne prowizje i inne podobne świadczenia.
Dodatkowe
elementy wymagające uwzględnienia przy szacowaniu wartości zamówienia
Ponadto ustawodawca wskazał, że:
- jeżeli zamawiający przewiduje udzielenie zamówień, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 (zamówienie uzupełniające lub dodatkowe) lub art. 134 ust. 6 pkt 3 (zamówienie uzupełniające), przy ustalaniu wartości zamówienia uwzględnia się wartość tych zamówień (art.32 ust. 3 pzp),
- jeżeli zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych albo udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia (art. 32 ust. 4 pzp),
- jeżeli wyodrębniona jednostka organizacyjna zamawiającego posiadająca samodzielność finansową udziela zamówienia związanego z jej własną działalnością, wartość udzielanego zamówienia ustala się odrębnie od wartości zamówień udzielanych przez inne jednostki organizacyjne tego zamawiającego posiadające samodzielność finansową (art. 32 ust. 5 pzp),
- jeżeli zamówienie na usługi lub dostawy przewiduje prawo opcji, przy ustaleniu wartości zamówienia uwzględnia się największy możliwy zakres tego zamówienia z uwzględnieniem prawa opcji (art. 34 ust. 5 pzp).
Moment szacowania wartości zamówienia
Art. 35 ust. 1 i 2 pzp
regulują materię terminu szacowania wartości zamówienia. Jeżeli przedmiotem
zamówienia są:
- dostawy i usługi, ustalenia wartości zamówienia dokonuje się nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem wszczęcia postępowania,
- roboty budowlane, ustalenia wartości zamówienia dokonuje się nie wcześniej niż 6 miesiące przed dniem wszczęcia postępowania.
Jednakże, jeżeli po ustaleniu wartości zamówienia nastąpiła zmiana
okoliczności mających wpływ na dokonane ustalenie, zamawiający przed wszczęciem
postępowania zobowiązany jest dokonać zmiany wartości zamówienia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz