W praktyce zdarza się także, że niektóre
podmioty uznają się za zamawiających pomimo, że w świetle regulacji pzp nimi nie
są. Ponadto niektóre podmioty obowiązek stosowania regulacji pzp wywodzą z
innego przepisu a czasem także z innego aktu prawnego, niż właściwy. Niekiedy
wynika to bezpośrednio pojęć jakimi posłużył się ustawodawca wskazując podmioty
zobowiązane do stosowania pzp. Przykładem mogą być wskazane w art. 3 ust. 1 pkt
3a pzp, związki podmiotów, o których mowa w pkt 1 i 2 pzp, lub podmiotów, o
których mowa w pkt 3 pzp.
Pkt 1 za
zamawiających uznaje: jednostki
sektora finansów publicznych w rozumieniu
przepisów o finansach publicznych.
Pkt 2: inne, niż określone w pkt 1, państwowe
jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
Z kolei pkt
3: inne, niż określone w pkt 1, osoby prawne, utworzone w
szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym niemających
charakteru przemysłowego ani handlowego, jeżeli podmioty, o których mowa w tym
przepisie oraz w pkt 1 i 2, pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio lub pośrednio
przez inny podmiot:
a) finansują je
w ponad 50% lub
b) posiadają
ponad połowę udziałów albo akcji, lub
c) sprawują
nadzór nad organem zarządzającym, lub
d) mają prawo
do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego.
Ustawodawca poprzez posłużenie się odwołaniem do pkt 1-3 art. 3 ust. 1 pzp uwzględnił wszelkie związki jakie te podmioty mogą tworzyć. Mankamentem
przyjętego rozwiązania jest jednak pojawiająca się trudność w wskazaniu
przykładów istniejących struktur, które będą zaliczane do tejże kategorii.
Próbę wskazania jakie podmioty należy uznać za zamawiających w myśl art.
3 ust. 1 pkt 3a pzp można oprzeć na najpopularniejszych komentarzach do pzp.
W komentarzu J. E. Nowickiego oraz A. Bazan (Warszawa, 2015) wzmiankowana
kwestia została pominięta.
P. Granecki (Warszawa, 2014) wskazuje, że związkami podmiotów w myśl art.
3a pzp są np. związki komunalne.
Pomimo podjęcia przez autora próby doprecyzowania, poprzez
egzemplifikację, o jakie związki ustawodawcy chodziło, nie można uznać, że
związki komunalne (związki międzygminne i związki międzypowiatowe) są związkami
podmiotów z pkt 1-3. Wynika to bezpośrednio z art. 9 pkt 2 i 2a ufp do którego
odsyła art. 3 ust. 1 pkt 1 pzp, stanowiącego, że jednostkami sektora finansów są: jednostki samorządu terytorialnego oraz ich
związki oraz związki metropolitalne. Zatem związki
komunalne oraz metropolitalne są samodzielnymi zamawiającymi a nie związkami zamawiających
o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1-3 pzp. Za związki w myśl art. 3 ust. 1 pkt
3a uznać można byłoby związki związków komunalnych, gdyby takie w świetle prawa
mogły być tworzone. Zatem pomimo, że ustawodawca m.in. w usg posługuje się
pojęciem związku nie jest to pojęcie tożsame z użytym w art. 3 ust. 1 pkt 3a
pzp.
J. Pieróg w
swoim komentarzu (2015) wskazuje, że „przepis art. 3 ust. 1 pkt 3a pzp zmierza
do doprecyzowania dotychczasowych przepisów i pełnego dostosowania ich do dyrektyw.
Te przewidują bowiem obowiązek stosowania ustawy przez związki złożone z
jednostek państwowych, samorządowych lub podmiotów prawa publicznego. W
uzasadnieniu rządowym do projektu nowelizacji z 2006 r. napisano (Druk sejmowy
Nr 127, Uzasadnienie, s. 2), iż zmiana ta ma na celu zapewnienie pewności prawa
poprzez jasne i wyraźne wymienienie wszystkich podmiotów, na które nałożony
jest obowiązek stosowania procedur ustawowych, a także ma zapobiec jakimkolwiek
nadużyciom w systemie zamówień publicznych”.
Najszerzej
do omawianej kwestii odnosi się M. Stachowiak (W. Dzierżanowski,
J. Jerzykowski, M. Stachowiak, Warszawa 2014), przyjmująca, że „użycie słowa <związek> zakłada udział
o charakterze członkowskim, jak np. stowarzyszenie, izba itp. Należy też
przyjąć, że podmiot taki charakteryzuje się odrębnością organizacyjną i posiada
osobowość prawną. W przeciwnym wypadku ze względu na to, że w skład związku
wchodzą podmioty zobowiązane do stosowania ustawy, podmiot bez osobowości
prawnej, nawet wydzielony organizacyjnie, byłby zobowiązany do stosowania
ustawy przy wydatkowaniu środków jako zamówień udzielanych wspólnie przez
zamawiających (art. 16). Gdyby zaś założyć charakter inny niż członkowski, np.
właścicielski, jak posiadanie udziałów w spółce - o obowiązku stosowania lub
niestosowania ustawy przez ten podmiot rozstrzygałby inny przepis niż omawiany
powyżej art. 3 ust. 1 pkt 3. Przyjęcie innej wykładni przeczyłoby celowości
istnienia pojęcia podmiotu prawa publicznego.”
Reasumując
ukazane opinie, związkiem podmiotów o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3a będzie
m.in. stowarzyszenie jednostek samorządu terytorialnego (zob. art. 84 ust. 1 usg, art.
75 ust. 1 usp i art. 8b ust. 1 usw) ale już
nie związek komunalny czy też związek metropolitalny. W obowiązującym porządku prawnym uszczelnienie regulacji przez art. 3 ust. 1 pkt 3a pzp nie znajduje zbyt często zastosowania. Niemniej jednak w świetle zwiększającej się roli kooperacji w sferze publicznej (uwidacznia to nie tylko wzrastająca rola ppp ale także samo pzp, umożliwiające przecież współpracę zamawiających z wykonawcami) rola tejże regulacji może wzrosnąć.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz