W wyniku wejścia w życie ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. modyfikują ustawę
p.z.p., zmianie uległo wiele kwestii dotyczących planowania, przygotowania,
udzielenia a także wykonania zamówienia. Zakresem zmian objęto również instytucję
umowy w sprawie udzielenia zamówienia publicznego. Najważniejsze z nich dotyczą
modyfikacji kontraktów.
Nie są one jednak jedynymi mającymi znaczenie dla
praktyki rynku zamówień publicznych. W wyniku nowelizacji w odmienny sposób zostały
uregulowane niektóre kwestie związane z zabezpieczeniem należytego wykonania
umowy, służącym pokryciu roszczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego
wykonania kontraktu.
Wysokość zabezpieczenia
Bez
zmian pozostaje kwestia fakultatywności żądania od wykonawcy zabezpieczenia (art.
147 p.z.p.). Jednakże ustawodawca zwiększył zakres swobody zamawiającego w
określeniu wysokości zabezpieczenia. Zgodnie z znowelizowanymi przepisami może
ona wynosić do 10%,:
- ceny całkowitej podanej w ofercie albo
- maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania zamawiającego wynikającego z umowy.
Ustawodawca
w zrezygnował z określenia minimalnej wartości zabezpieczenia, która do tej
pory wynosiła 2%. Zważając jednak na dotychczasową praktykę wykorzystywania instrumentu
zabezpieczenia, wprowadzona zmiana normatywna nie przyniesie szerszych zmian faktycznych.
Zamawiający bowiem niezmiernie rzadko określali wartość zabezpieczenia na
dotychczasowym poziomie minimalnym. Tendencja była i zapewne pozostanie
odwrotna a zatem należy oczekiwać dalszego wskazywania przez instytucje
zamawiające w dokumentacji przetargowej maksymalnej, bądź do niej zbliżonej, wartości
zabezpieczenia.
Zabezpieczenie na okres przekraczający
5 lat
Ustawodawca
określił szczególne wymogi dotyczące zabezpieczenia wnoszonego na okres dłuższy
niż 5 lat (art. 150 ust. 7 p.z.p.). W przypadku takich długookresowych
zabezpieczeń, wnoszonych:
- w pieniądzu wnosi się na cały ten okres;
- w innej formie wnosi się na okres nie krótszy niż 5 lat, z jednoczesnym zobowiązaniem się wykonawcy do przedłużenia zabezpieczenia lub wniesienia nowego zabezpieczenia na kolejny okres.
Zważając na praktykę w
której rzadko zabezpieczenia wnoszone są w pieniądzu, zasadnicze znaczenie ma
ww. pkt 2. W takich przypadkach wykonawca oprócz zabezpieczenia wnoszonego w formach
określonych w art. 148 ust. 1 i 2 p.z.p. a zatem m.in. w poręczeniach bankowych,
gwarancjach ubezpieczeniowych czy gwarancjach bankowych musi zobowiązać się
względem zamawiającego, że zabezpieczenie realizacja kontraktu nie pozostanie
niezabezpieczona. Zobowiązanie takie powinno przyjąć formę pisemnego
oświadczenia wykonawcy.
Konsekwencje
nieprzedłużenia lub niewniesienia nowego zabezpieczenia
Ustawodawca określił również konsekwencje
nieprzedłużenia lub niewniesienia nowego zabezpieczenia najpóźniej na 30 dni przed upływem terminu ważności dotychczasowego
zabezpieczenia wniesionego w innej formie niż w pieniądzu (art. 150 ust.
8 i 9 p.z.p.). W przypadku zaistnienia takiej sytuacji zamawiający zmienia
formę dotychczasowego zabezpieczenia na zabezpieczenie w pieniądzu, poprzez
wypłatę kwoty z dotychczasowego zabezpieczenia. Zmiana formy zabezpieczenia powinna
zostać dokonania z zachowaniem ciągłości zabezpieczenia i bez zmniejszenia jego
wysokości (art. 149 ust. 3 p.z.p.)
Zatem
jeżeli zabezpieczenie wygasa, zamawiający w celu ochrony swojego interesu
dokonuje wypłaty odpowiedniej kwoty z dotychczasowego zabezpieczenia, np. w
przypadku gwarancji bankowej zwraca się do banku- gwarant z żądaniem wpłaty
sumy gwarancyjnej, na rachunek bankowy wskazany przez siebie wskazany (art. 148
ust. 3 p.z.p.). Zamawiający musi jednocześnie pamiętać, że ustawodawca w art.
148 ust. 5 p.z.p., wskazał, że kwotę tytułem zabezpieczenia zamawiający musi
przechowywać na oprocentowanym rachunku bankowym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz