Celem wprowadzenia do p.z.p.
instytucji wadium było zabezpieczenie interesu zamawiającego na etapie
postępowania o udzielenie zamówienia (wadium ma zabezpieczająco-rekompensujący
charakter). Po jego zakończeniu, a
więc po wyborze oferty najkorzystniejszej bądź unieważnieniu postępowania o
udzielenie zamówienia na podstawie jednej z przesłanek wskazanych w art. 93
p.z.p., dysponowanie przez zamawiającego wadium staje się bezcelowe, dlatego
zobowiązany jest on do jego zwrotu. Materię
zwrotu wadium w stosunku do przetargu nieograniczonego reguluje art. 46 p.z.p.
Odesłanie do tego przepisu ustawodawca zawarł w: art. 53 (przetarg
ograniczony), art. 60 (negocjacje z ogłoszeniem), art. 60e (dialog konkurencyjny),
art. 64 (negocjacje bez ogłoszenia), art. 76 (licytacja elektroniczna), art. 101
(umowa ramowa) oraz art. 105 p.z.p. (dynamiczny system zakupów). Art. 46 p.z.p. jest regulacją kompletną i
kompleksową – zawiera bowiem w sobie wszystkie przypadki zwrotu wadium.
Zwrot wadium powinien zostać dokonany faktycznie. W praktyce
oznacza to konieczność dokonania przez zamawiającego przelewu wadium na
rachunek bankowy wykonawcy lub przekazanie mu zwrotne oryginału dokumentu
wadialnego. Zamawiający zobowiązany
jest zwrócić wszystkim wykonawcom wadium, jednakże, nie wszystkim w jednakowym
momencie.
Najwcześniej zamawiający zobowiązany
jest do zwrotu wadium wykonawcy który wycofał ofertę przez upływem terminu
składania ofert (art. 46 ust. 2 p.z.p.) Ażeby to nastąpiło, wykonawca musi złożyć
zamawiającemu wniosek o zwrot wadium. Zamawiający powinien zwrócić wykonawcy
wadium niezwłocznie po otrzymaniu wniosku. Ustawodawca nie określił wprost jak
zamawiający powinien postąpić w przypadku niezłożenia przez wykonawcę wniosku.
Zważając na zasadę równego traktowania wykonawców, zasadne zdaje się w tym
wypadku odwołanie się do reguły ogólnej, zgodnie z którą zamawiający zwraca
wadium po wyborze oferty najkorzystniejszej albo po unieważnieniu postępowania.
Pozostałym wykonawcom, zza
wyjątkiem tego którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza,
zamawiający zwraca wadium niezwłocznie po zakończeniu postępowania o udzielenie
zamówienia. Należy jednocześnie zauważyć, że zamawiający nie zwróci wadium tym
wykonawcom, jeżeli na podstawie p.z.p. nie będzie zobowiązany do jego
zatrzymania (art. 46 ust. 4a oraz
5 p.z.p.).
Wykonawcy, którego oferta została wybrana jako
najkorzystniejsza, zamawiający zwraca wadium niezwłocznie po zawarciu umowy w
sprawie zamówienia publicznego oraz wniesieniu zabezpieczenia należytego
wykonania umowy, jeżeli jego wniesienia żądano (art. 46 ust. 1a). Zastosowany
przez ustawodawcę spójnik koniunkcji należy odczytywać jako konieczność
ziszczenia się obu wskazanych okoliczności aby możliwe było zwrócenie wadium.
W tym samym momencie, a więc po zawarciu umowy oraz
wniesieniu zabezpieczenia należytego wykonania umowy, zamawiający zwróci wadium
w przypadku wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza w
wyniku wydania rozstrzygnięcia przez KIO. Wykonawcy takiemu już raz zostało
zwrócone wadium, jednakże zwrot nastąpi ponownie gdyż zamawiający na podstawie art.
46 ust. 3 wezwał go do ponownego wniesienia wadium, w terminie przez siebie
określonym.
Zamawiający zwraca wykonawcom wadium bez składania przez
nich wniosków. Zatem nie jest wymagane żadne zachowanie wykonawców w tym
zakresie. Jednakże w przypadku opóźniania się zamawiającego z zwrotem wadium
zasadne przez podjęciem kroków prawnych zdaje się wezwanie zamawiającego do
zwrotu.
WZÓR:
(miejscowość), dnia .................... 2016 r.
Zamawiający:
..........................................
Wykonawca: ............................................
Na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. - Prawo zamówień publicznych w związku z wybraniem jako oferty
najkorzystniejszej oferty ………../ unieważnieniem postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego na wykonanie ...................., wnoszę o zwrot wadium
wniesionego w dniu .................... 2016 r. w formie …………………… .
(podpis)
Ustawodawca określając termin w jakim zamawiający
zobowiązany jest zwrócić wadium, każdorazowo posłużył się pojęciem „niezwłocznie”.
Pojęcie to nie wyznacza bezpośrednio określonego terminu np. trzy-, siedmio-
czy dziesięciodniowego. Bez wątpienia zamawiający powinien zwrócić wadium bez
zbędnej zwłoki, nie musi to jednak nastąpić natychmiast. Należy bowiem zauważyć,
że pojęcie „natychmiast” oraz „niezwłocznie”, nie są tożsame (zob. Wyrok SN z
13.12.2006 r., sygn. akt II CSK 293/06). „Natychmiast” jest pojęciem używanym
do określenia sytuacji, która ma nastąpić wcześniej niż „niezwłocznie”.
Zamawiający powinien zatem zwrócić wadium możliwe szybko,
jednakże ustawodawca dopuścił by nastąpiło to w czasie pozwalającym, mu na dokonanie
niezbędnych czynności technicznych związanych np. z wydaniem polecenia
przelewu. „Niezwłocznym” nie będzie natomiast zwrot wadium, następujący po
celowym odczekiwaniu, przez zamawiającego na upływ terminu na wniesienie
środków odwoławczych lub wydanie orzeczenia przez KIO (Zob. Wyrok KIO z
16.03.2011 r., sygn. 424/11).
Jeżeli zamawiający nie zwróci niezwłocznie wykonawcy wadium temu
drugiemu przysługuje roszczenie cywilnoprawne. Charakter roszczenia oraz brak
wpływu zwrotu wadium na wynik postępowania o udzielenie zamówienia skutkują
tym, że jego dochodzenie następuje przed sądami powszechnymi a nie na drodze
postępowania przed KIO. Wykonawca musi pamiętać, o tym, że roszczenie to ulega
przedawnieniu na zasadach ogólnych przewidzianych w kodeksie cywilnym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz