Jedną z czynności
podejmowanych przez zamawiającego w ramach przygotowania zamówienia jest
oszacowanie jego wartości. W niniejszym opracowaniu zostaną pokrótce
przedstawione reguły dotyczące szacowania wartości zamówień wprowadzone
nowelizacją z 2016 r.
środa, 10 sierpnia 2016
czwartek, 28 lipca 2016
Co zmieniła nowelizacja w kwestii zabezpieczenia należytego wykonania umowy?
W wyniku wejścia w życie ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. modyfikują ustawę
p.z.p., zmianie uległo wiele kwestii dotyczących planowania, przygotowania,
udzielenia a także wykonania zamówienia. Zakresem zmian objęto również instytucję
umowy w sprawie udzielenia zamówienia publicznego. Najważniejsze z nich dotyczą
modyfikacji kontraktów.
Nie są one jednak jedynymi mającymi znaczenie dla
praktyki rynku zamówień publicznych. W wyniku nowelizacji w odmienny sposób zostały
uregulowane niektóre kwestie związane z zabezpieczeniem należytego wykonania
umowy, służącym pokryciu roszczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego
wykonania kontraktu.
środa, 20 lipca 2016
Jak uporać się z dokumentami otrzymanymi od wykonawcy. Kilka uwag o JEDZ, oświadczeniach, uzupełnieniach, wyjaśnieniach po nowelizacji
W
każdym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego gromadzi się znaczna
ilość dokumentów pochodzących zarówno od zamawiającego jak i od wykonawców.
Nowelizacja ustawy przyjmując za jeden z głównych celów odbiurokratyzowanie
procesu nabywczego wprowadziła nowe regulacje dotyczące dokumentów w
postępowaniu. W ramach niniejszego opracowania zostaną poruszone kwestie praktycznego
związane z dokumentami otrzymanymi od wykonawcy.
wtorek, 12 lipca 2016
Związek kryteriów oceny ofert z przedmiotem zamówienia po nowelizacji
Ustawą
z dnia 22 czerwca 2016 r. dokonano licznych modyfikacji ustawy pzp w tym
odnoszących się do kryterium oceny ofert. W wyniku nowelizacji wprowadzono m.in.
art. 91 ust. 2c pzp, który expressis
verbis normuje materię związku kryteriów oceny ofert z przedmiotem
zamówienia. Dotychczas kwestia ta nie była bezpośrednio regulowana normatywnie
jednakże wielokrotnie była przedmiotem refleksji organów sądowniczych oraz wykonawczych.
Reguły dotyczące związku kryteriów oceny ofert z przedmiotem zamówienia, które
zostały wypracowane w orzecznictwie były przedmiotem artykułu „Związek
kryteriów z przedmiotem zamówienia” (K. Różowicz, „Przetargi Publiczne”, nr
12/2014, s. 20-24).
sobota, 4 czerwca 2016
Dwa terminy składania ofert
Materia terminu w którym potencjalni wykonawcy mogą
złożyć swoje oferty ma istotne znaczenie dla przebiegu postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego. Regulacje pzp m.in. w odniesieniu do
poszczególnych trybów regulują minimalne terminy składania ofert, czasookres
jaki powinien dzielić składanie ofert oraz ich otwarcie a także obowiązek wyznaczenia
w dokumentacji przetargowej terminu do upływu którego oferty mogą być składane.
W związku z określaniem przez zamawiającego terminu na składanie ofert pozostaje
problematyka odmiennego wskazania tej daty w treści ogłoszenia o zamówieniu
oraz w SIWZ. Przykładowo może się zdarzyć, że zamawiający w wyniku błędu w
ogłoszeniu wskaże dzień 1 czerwca a w SIWZ już 3 czerwca. Konsekwencje
zaistnienia takiej sytuacji są różnorodne i zależą od etapu na którym jest
procedura nabywcza.
czwartek, 26 maja 2016
Wykonawcy listy piszą
Jawność życia publicznego oraz idąca za tym jawność
postępowań o udzielenie zamówień publicznych nakłada na zamawiających pewne
dodatkowe obowiązki, których realizacja bezpośrednio nie zmierza do wyboru oferty
najkorzystniejszej. Przykładem takiego obowiązku ustawowego, jest udostępnienie
wykonawcy treści złożonych w postępowaniu ofert z wyłączeniem elementów
utajnionych przez wykonawcę.
wtorek, 15 marca 2016
X Konferencja Zamówień Publicznych. Prawo zamówień publicznych po nowelizacji wdrażającej dyrektywy UE
piątek, 26 lutego 2016
Związek zamawiających niejedno ma imię
poniedziałek, 8 lutego 2016
Termin zwrotu wadium
Celem wprowadzenia do p.z.p.
instytucji wadium było zabezpieczenie interesu zamawiającego na etapie
postępowania o udzielenie zamówienia (wadium ma zabezpieczająco-rekompensujący
charakter). Po jego zakończeniu, a
więc po wyborze oferty najkorzystniejszej bądź unieważnieniu postępowania o
udzielenie zamówienia na podstawie jednej z przesłanek wskazanych w art. 93
p.z.p., dysponowanie przez zamawiającego wadium staje się bezcelowe, dlatego
zobowiązany jest on do jego zwrotu. Materię
zwrotu wadium w stosunku do przetargu nieograniczonego reguluje art. 46 p.z.p.
Odesłanie do tego przepisu ustawodawca zawarł w: art. 53 (przetarg
ograniczony), art. 60 (negocjacje z ogłoszeniem), art. 60e (dialog konkurencyjny),
art. 64 (negocjacje bez ogłoszenia), art. 76 (licytacja elektroniczna), art. 101
(umowa ramowa) oraz art. 105 p.z.p. (dynamiczny system zakupów). Art. 46 p.z.p. jest regulacją kompletną i
kompleksową – zawiera bowiem w sobie wszystkie przypadki zwrotu wadium.
sobota, 23 stycznia 2016
Niezauważa(l)na okoliczność zmów przetargowych
Zapewne każdego zamawiającego, a także
prawnika wspomagającego tego zamawiającego w czynnościach zamówieniowych, niezmiernie
cieszyłby brak odwołań. Wśród zaprzyjaźnionych z Kancelarią zamawiających jest
co najmniej dwóch, którzy w ciągu ostatnich 4 lat nie musieli odwiedzać KIO a
także nie wpłynęła do nich ani jedna informacja o czynnościach bezprawnie
podjętych lub zaniechanych, a zauważyć trzeba, że udzielają oni kilkadziesiąt,
a czasem nawet i blisko sto zamówień rokrocznie. Sytuacja taka u każdego zamawiającego
budzi zadowolenie z dobrze wykonanej pracy co w mojej ocenie zazwyczaj jest
zasadne. Jeżeli nie wpływają odwołania to zamówienie jest dobrze zaplanowane,
przygotowane, przeprowadzone i prawidłowo udzielone. Zasadniczo zapewne tak
właśnie jest. Jednakże doświadczenie pokazuje, że zdarzają się sytuację
odwrotne. Przecież gdyby wszystkie odwołania były wnoszone wyłącznie w
przypadku zaistnienia nieprawidłowości to każdy wyrok KIO byłby uwzględniający
(za wyjątkiem wyroków oddalających ze względu na brak wpływu zachowania bądź
zaniechania zamawiającego na wynik postępowania[1]).
Praktyka pokazuje, że w 2014 roku jedynie 21% odwołań zostało przez KIO uwzględnionych.
sobota, 5 grudnia 2015
Związek metropolitalny jako nowo wykreowany podmiot udzielający zamówień publicznych
Duża ilość noweli zmieniających ustawę stanowiącą trzon
systemu zamówień publicznych, a więc Prawo zamówień publicznych (dalej: p.z.p.)
powoduje, że częstokroć niedostrzeganie są nowelizacje innych aktów
normatywnych bądź przyjęcie przez ustawodawcę nowych regulacji, wpływających na
kształt tego systemu. Dnia 1 stycznia 2016 r. w życie wejdzie ustawa z dnia 9 października 2015 r.,
o związkach metropolitalnych (dalej: u.z.m.), której jednym ze skutków będzie
poszerzenie katalogu podmiotów zobowiązanych do stosowania regulacji p.z.p.
czwartek, 5 listopada 2015
Remis dwóch lub większej liczby ofert – oferta dodatkowa
Przepisy
art. 91 ust. 4-6 Pzp wskazują sposób postępowania zamawiającego w przypadku
jednakowej oceny dwóch lub większej liczby ofert, które najlepiej wypełniają
kryteria będące podstawą wyboru oferty najkorzystniejszej. Ustawodawca
przesądził, że w takim przypadku, jeśli cena nie była jedynym kryterium wyboru,
zamawiający jest obowiązany wybrać ofertę tańszą. Jeśli natomiast wybór był
dokonywany wyłącznie na podstawie porównania cen, zamawiający wzywa wykonawców,
którzy złożyli oferty o jednakowej cenie, do złożenia ofert dodatkowych. Dyspozycja
przepisu art. 91 ust. 5 Pzp jedynie w sytuacji, gdy oferty mają taką samą cenę,
pozwala na przeprowadzenie dodatkowego postępowania.
czwartek, 29 października 2015
Dodatkowe kryterium: serwis
czwartek, 22 października 2015
Konferencja „Państwo a gospodarka. Publiczne prawo gospodarcze – kierunki zmian”
Jako patron
medialny a jednocześnie uczestnik poprzedniej edycji konferencji „Państwo a
gospodarka” serdecznie zapraszam wszystkich czytelników do zapoznania się z
informacjami o IV Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Państwo a gospodarka.
Publiczne prawo gospodarcze – kierunki zmian” zorganizowanej przez Katedrę
Publicznego Prawa Gospodarczego i Koło Naukowe Publicznego Prawa Gospodarczego
UMK. Odbędzie się ona 19 listopada 2015 r. w sali nr 8 Biblioteki
Uniwersyteckiej w Toruniu. W konferencji wezmą udział goście z całej Polski:
naukowcy, prawnicy, przedsiębiorcy, urzędnicy, przedstawiciele stowarzyszeń i
fundacji, studenci oraz doktoranci.
niedziela, 18 października 2015
Kryterium oceny ofert: aspekty środowiskowe
sobota, 10 października 2015
Środowiskowe parametry techniczne jako kryterium oceny ofert
czwartek, 1 października 2015
Jednoznaczność i precyzyjność kryterium oceny ofert
niedziela, 27 września 2015
Niezmienność kryteriów oceny ofert
wtorek, 15 września 2015
IX edycja konferencji Zamówień Publicznych pt. Zamówienia Publiczne 2016. Zmiany i kontynuacja
Jako
patron medialny wydarzenia serdecznie zachęcam czytelników do udziału w kolejnej edycji
Konferencji Zamówień Publicznych organizowanej przez wydawnictwo Wolters
Kluwer.
Jakie
zmiany czekają zamówienia publiczne w 2016 r.?
W
dniach 17-18 listopada w Jachrance k. Warszawy odbędzie się IX edycja
konferencji Zamówień Publicznych pt. Zamówienia Publiczne 2016. Zmiany i
kontynuacja. Specjaliści z zamówień publicznych będą dyskutować na temat
funkcjonowania rynku zamówień publicznych w Polsce.
poniedziałek, 14 września 2015
Niedyskryminacyjny oraz otwarty na konkurencję opis przedmiotu zamówienia
Ustawodawca unijny
w punkcie 29 preambuły do dyrektywy 2004/18 wyraźnie podkreśla,
że specyfikacje istotnych warunków zamówienia powinny umożliwiać otwarcie
procesu udzielania zamówień publicznych na konkurencję. Specyfikacje powinny
być zatem sporządzane przez zamawiających w taki sposób, by umożliwić
składanie ofert, które odzwierciedlają różnorodność rozwiązań technicznych.
poniedziałek, 7 września 2015
Możliwość zmiany kryteriów oceny ofert w dialogu konkurencyjnym
Tryb dialogu
konkurencyjnego jest w dużej mierze zbliżony do przetargu ograniczonego,
zamawiający po ogłoszeniu postępowania kwalifikuje wykonawców którzy złożyli
wnioski, do dalszego uczestnictwa w postępowaniu. Powyższe oznacza, że
zamawiający wszczynając postępowanie musi przynajmniej w sposób ogólny określić
przedmiot zamówienia, wskazać jego zarys oraz warunki stawiane wykonawcom,
którzy chcą wziąć udział w postępowaniu. Zamawiający prowadząc postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego w trybie dialogu konkurencyjnego wskazuje w
ogłoszeniu o zamówieniu kryteria oceny ofert wraz z ich znaczeniem.
czwartek, 3 września 2015
Wpis jubileuszowy
Wpis ma
charakter jubileuszowym, a więc znajdzie się w nim to co najważniejsze:
podziękowania, zapowiedzi, przemyślenia itd.
W pierwszej
kolejności pragnę podziękować czytelnikom, tym odwiedzającym blog regularnie i
tym którzy wpadają wyłącznie odnaleźć interesujące ich zagadnienie i szybko
uciekają. Mam nadzieję, że obie grupy są zadowolone z pobytu na mojej stronie.
100, a właściwie 99 wpisów nagrodzono, w okresie niespełna dwóch lat, liczbą
ok. 270 000 wyświetleń.
Niezgodność treści oferty z SIWZ
Wykonawca
ubiegający się o uzyskanie zamówienia zobowiązany jest do wykazania, że
oferowane roboty budowlane, dostawy lub usługi odpowiadają wymaganiom
określonym przez zamawiającego, a w przypadku zaistnienia niezgodności treści
oferty z treścią SIWZ, zamawiający zobowiązany jest taką ofertę odrzucić. Treść
SIWZ stanowi przede wszystkim zawarty w opisie przedmiotu zamówienia opis
potrzeb i wymagań zamawiającego, które mają być zaspokojone w wyniku
postępowania o udzielenie zamówienia przez zawarcie i zrealizowanie z należytą
starannością umowy w sprawie zamówienia publicznego.
środa, 2 września 2015
Charakterystyka energetyczna budynku jako narzędzie sprzyjające konstruowaniu zielonego opisu przedmiotu zamówienia na roboty budowlane
W ostatnim
czasie w Unii Europejskiej kładzie się duży nacisk na politykę tzw. zielonych zamówień publicznych. Jednakże to odd
praktyki zamówień publicznych zależy czy zostaną osiągnięte cele, stawiane w
licznych dokumentach strategicznych. W 2013 roku największą część rynku
zamówień publicznych stanowiły zamówienia na roboty budowlane. Jak wynika z
rocznych sprawozdań o udzielonych zamówieniach, wartość zakontraktowanych
środków na roboty budowlane stanowiła 38% ogólnej kwoty udzielonych zamówień (w
roku 2012 – 45%; w 2011 – 39%; w 2010 – 43%)[1].
poniedziałek, 3 sierpnia 2015
Wydruk elektronicznego zaświadczenia ZUS w prawie zamówień publicznych
Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek można
uzyskać nie tylko w formie papierowej, ale również drogą elektroniczną w formie
pliku .xml. Będzie ono wówczas opatrzone elektronicznym podpisem kwalifikowanym
osoby uprawnionej do jego wydania. Podpis ten nie będzie widoczny na wydruku,
gdzie znajdzie się jedynie adnotacja: "Dokument nie zawiera podpisu.
Podpis elektroniczny".
Subskrybuj:
Posty (Atom)