Przepisy
art. 91 ust. 4-6 Pzp wskazują sposób postępowania zamawiającego w przypadku
jednakowej oceny dwóch lub większej liczby ofert, które najlepiej wypełniają
kryteria będące podstawą wyboru oferty najkorzystniejszej. Ustawodawca
przesądził, że w takim przypadku, jeśli cena nie była jedynym kryterium wyboru,
zamawiający jest obowiązany wybrać ofertę tańszą. Jeśli natomiast wybór był
dokonywany wyłącznie na podstawie porównania cen, zamawiający wzywa wykonawców,
którzy złożyli oferty o jednakowej cenie, do złożenia ofert dodatkowych. Dyspozycja
przepisu art. 91 ust. 5 Pzp jedynie w sytuacji, gdy oferty mają taką samą cenę,
pozwala na przeprowadzenie dodatkowego postępowania.
Należy
jednocześnie wskazać, że w przypadku, gdy wystąpi dodatkowo remis cenowy ofert
w postępowaniu wielokryteriowym (oferty uzyskały identyczną punktację
pozacenowych kryteriów, a ich cena jest równa), ustawodawca nie umożliwił
zamawiającemu wezwania wykonawców do złożenia ofert dodatkowych.
Przyjęcie w
tym zakresie literalnej interpretacji wynika z założenia, że ustawodawca
określił wszystkie przesłanki wezwania do ofert dodatkowych. Interpretacja taka
jest bezpieczniejsza dla zamawiającego, istnieje jednakże możliwość posłużenia
się dyrektywami wykładni celowościowej, które nakazują przyjąć odmienny
rezultat interpretacji, nakazujący zamawiającemu wezwanie wykonawców do
złożenia ofert dodatkowych. Druga spośród wskazanych interpretacji rozpatrywana
wraz z celem prowadzenia postępowania w sprawie zamówienia publicznego,
powiązana z koniecznością realizacji przez zamawiającego działań zgodnych z
interesem publicznym (również w aspekcie finansowym), zdaje się być bardziej
odpowiednią. Wskazany rezultat interpretacji pozostaje także w zgodności z
zasadą szybkości (ekonomiki) postępowania[1].
Na mocy art. 91 ust. 5 Pzp, wezwani
wykonawcy mają prawo złożyć nową ofertę cenową z jednym zastrzeżeniem, nie może
być ona wyższa od poprzednio podanej, albowiem skutkować to będzie odrzuceniem
oferty (art. 89 ust. 1 pkt 1 Pzp). Takiej samej sankcji podlega wykonawca,
który nie udzieli odpowiedzi na wezwanie zamawiającego do złożenia oferty
dodatkowej.
Zamawiający
wyznacza przy tym termin składania ofert dodatkowych wedle swojego uznania. Przepisy Pzp nie
określają bowiem terminu, jaki powinien wyznaczyć zamawiający na złożenie
oferty dodatkowej (nie ma zatem podstaw, aby odpowiadał on terminom określonym
np. w art. 43 Pzp). Termin otwarcia ofert dodatkowych powinien
umożliwiać wykonawcom ponowne przeanalizowanie ceny, a także doręczenie oferty
dodatkowej
[1] Por. M. Waligórski, Przydatność zasady ogólnej szybkości i
prostoty postępowania do interpretacji
prawa materialnego (na przykładzie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej [w:] Kodyfikacja postępowania administracyjnego
na 50-lecie K.P.A., J. Niczyporuk (red.), Lublin 2010, s. 883-887.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz