czwartek, 5 listopada 2015

Remis dwóch lub większej liczby ofert – oferta dodatkowa



Przepisy art. 91 ust. 4-6 Pzp wskazują sposób postępowania zamawiającego w przypadku jednakowej oceny dwóch lub większej liczby ofert, które najlepiej wypełniają kryteria będące podstawą wyboru oferty najkorzystniejszej. Ustawodawca przesądził, że w takim przypadku, jeśli cena nie była jedynym kryterium wyboru, zamawiający jest obowiązany wybrać ofertę tańszą. Jeśli natomiast wybór był dokonywany wyłącznie na podstawie porównania cen, zamawiający wzywa wykonawców, którzy złożyli oferty o jednakowej cenie, do złożenia ofert dodatkowych. Dyspozycja przepisu art. 91 ust. 5 Pzp jedynie w sytuacji, gdy oferty mają taką samą cenę, pozwala na przeprowadzenie dodatkowego postępowania. 


Należy jednocześnie wskazać, że w przypadku, gdy wystąpi dodatkowo remis cenowy ofert w postępowaniu wielokryteriowym (oferty uzyskały identyczną punktację pozacenowych kryteriów, a ich cena jest równa), ustawodawca nie umożliwił zamawiającemu wezwania wykonawców do złożenia ofert dodatkowych. 

Przyjęcie w tym zakresie literalnej interpretacji wynika z założenia, że ustawodawca określił wszystkie przesłanki wezwania do ofert dodatkowych. Interpretacja taka jest bezpieczniejsza dla zamawiającego, istnieje jednakże możliwość posłużenia się dyrektywami wykładni celowościowej, które nakazują przyjąć odmienny rezultat interpretacji, nakazujący zamawiającemu wezwanie wykonawców do złożenia ofert dodatkowych. Druga spośród wskazanych interpretacji rozpatrywana wraz z celem prowadzenia postępowania w sprawie zamówienia publicznego, powiązana z koniecznością realizacji przez zamawiającego działań zgodnych z interesem publicznym (również w aspekcie finansowym), zdaje się być bardziej odpowiednią. Wskazany rezultat interpretacji pozostaje także w zgodności z zasadą szybkości (ekonomiki) postępowania[1]. Na mocy   art. 91 ust. 5 Pzp, wezwani wykonawcy mają prawo złożyć nową ofertę cenową z jednym zastrzeżeniem, nie może być ona wyższa od poprzednio podanej, albowiem skutkować to będzie odrzuceniem oferty (art. 89 ust. 1 pkt 1 Pzp). Takiej samej sankcji podlega wykonawca, który nie udzieli odpowiedzi na wezwanie zamawiającego do złożenia oferty dodatkowej.  
                                                                                                                     
Zamawiający wyznacza przy tym termin składania ofert dodatkowych wedle swojego uznania. Przepisy Pzp nie określają bowiem terminu, jaki powinien wyznaczyć zamawiający na złożenie oferty dodatkowej (nie ma zatem podstaw, aby odpowiadał on terminom określonym np. w art. 43 Pzp). Termin otwarcia ofert dodatkowych powinien umożliwiać wykonawcom ponowne przeanalizowanie ceny, a także doręczenie oferty dodatkowej


[1] Por. M. Waligórski, Przydatność zasady ogólnej szybkości i prostoty postępowania do interpretacji prawa materialnego (na przykładzie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej [w:] Kodyfikacja postępowania administracyjnego na 50-lecie K.P.A., J. Niczyporuk (red.), Lublin 2010, s. 883-887.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz