Ostatnio, w związku z kryzysem w Grecji, w mediach
wiele mówi się o tej części Europy. Jednakże ze względu na urlopowy i bardzo
miły nastrój spowodowany upragnionym wypoczynkiem, niniejszy wpis odnosić się
będzie do miłego elementu greckiej gospodarki a więc do zielonych zamówień
publicznych. Jest to już pewna tradycja wakacyjna, gdyż rok temu pisałem o
zamówieniach publicznych w Hiszpanii. Ze względu na złożone
regulacje odnoszące się do zamówień publicznych w Grecji gdzie inaczej niż w
Polsce, przepisy o zamówieniach zawarte są nie w jednej ustawie, ale w kilku aktach prawnych, wpis pominie te
"cięższe" kwestie. Niebywałe krajobrazy greckiej wyspy
Kefalonia, skłaniają do refleksji nad sposobami ochrony środowiska w
zamówieniach publicznych.
poniedziałek, 20 lipca 2015
czwartek, 2 lipca 2015
Wykluczenie wykonawcy zalegającego z opłatami za korzystanie ze środowiska
Wykluczenie
wykonawców przez zamawiającego spowodowane jest
wystąpieniem okoliczności o
charakterze podmiotowym, wymienionych w art. 24 Pzp. Konsekwencją wykluczenia
wykonawcy z postępowania jest uznanie jego oferty za odrzuconą, tak więc oferta
ta nie jest już badana pod kątem jej zgodności z opisem przedmiotu zamówienia. Pełnej ocenie w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego podlegają tylko te oferty, które nie zostały uznane za
odrzucone (tj. oferty złożone przez wykonawców wykluczonych z postępowania) lub nie zostały odrzucone. Z
postępowania wyklucza się wykonawców, którzy nie spełniają warunków udziału w
postępowaniu, tzw. "warunków pozytywnych", określonych przez
zamawiającego w oparciu o treść art. 22 Pzp, jak również tzw. "warunków
negatywnych", wynikających z przepisów art. 24 Pzp.
czwartek, 25 czerwca 2015
Czy można zmusić zamawiającego do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych?
Zapewne większość z szkoleniowców oraz doradców
chociaż raz spotkała się z sytuacją w której przedstawiciel jednostki
zobowiązanej do stosowania zamówień publicznych był niezadowolony z tego faktu.
Niektórzy, w tym także i ja, spotkali się również ze stanowiskiem, że podmiot
nie stosuje przepisów Pzp, gdyż się one nie przyjęły czy też nie sprawdziły.
Pomijając uwagi o charakterze ogólnym odnoszące się do katalogu podmiotowego i
przedmiotowego stosowania ustawy (oraz wyłączeń) należy wskazać, że ustawa Pzp
ma charakter powszechny i umożliwia podmiotom publicznym nabywanie dóbr i usług
a więc spełnianie roli inwestora. Niekiedy jednak niezadowoleni klienci ustawy
(zamawiający) odstępują od stosowania regulacji, np. w wyniku porozumienia
zawierają umowę na dowóz uczniów z terenu gminy do szkół (Zob. Orzeczenie
Głównej Komisji Orzekającej z dnia 4 lipca 2013 r., BDF1/4900/2/3/13/53).
piątek, 29 maja 2015
Zielone kryteria oceny ofert a certyfikat ISO
Zgodnie z treścią znowelizowanych przepisów Pzp (art. 91 ust. 2 Pzp) kryteriami
oceny ofert są cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu
zamówienia, w szczególności, jakość, funkcjonalność, parametry techniczne,
aspekty środowiskowe, społeczne, innowacyjne, serwis, termin wykonania
zamówienia oraz koszty eksploatacji. Art. 91 ust. 2a ogranicza sposobność
wykorzystywania tylko cenowego kryterium. Zgodnie z treścią wskazanego
przepisu, kryterium ceny może być zastosowane, jako jedyne kryterium oceny
ofert, jeżeli przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny oraz ma ustalone
standardy jakościowe, z zastrzeżeniem art. 76 ust. 2 (licytacja elektroniczna),
a w przypadku zamawiających, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2, jeżeli
dodatkowo wykażą w załączniku do protokołu postępowania, w jaki sposób zostały
uwzględnione w opisie przedmiotu zamówienia koszty ponoszone na etapie
korzystania z przedmiotu zamówienia.
poniedziałek, 18 maja 2015
Wymaganie zaświadczenia EMAS w świetle wyroku KIO z dnia 24 listopada 2014 (KIO 2358/14)
Związanie
możliwości wyboru wykonawcy zdolnego wykonać zielone zamówienie z jego
technicznymi lub zawodowymi możliwościami zostało uregulowane na gruncie prawa
wspólnotowego w stosunku do zamówień na usługi lub roboty budowlane. Art. 48
Dyrektywy klasycznej wskazuje na możliwość odwołania się w zakresie oceny i
weryfikowania kwalifikacji technicznych i zawodowych wykonawcy w odniesieniu do
zamówień publicznych na roboty budowlane oraz na usługi do środków zarządzania
środowiskiem, które wykonawca będzie mógł zastosować podczas realizacji
zamówienia.
piątek, 8 maja 2015
Ponowne badanie i ocena ofert z inicjatywy zamawiającego
Zamawiający,
jako gospodarz postępowania przetargowego niekiedy musi skorygować swoje
działania, w tym także odnoszące się do zasadniczej dla procedury zamówieniowej
czynności – wyboru najkorzystniejszej
oferty. Jeżeli bowiem postępowanie obarczone
jest wadą możliwą do usunięcia przez samego zamawiającego, nie może go
unieważnić (Zob. art. 93 ust. 1 pkt 7 Pzp i wyrok KIO z dnia 26 stycznia 2012 r., sygn.
KIO 104/12).
czwartek, 23 kwietnia 2015
Czy wykonawca ma wpływ na decyzję zamawiającego przeprowadzającego kilka zamówień zamiast jednego?
Na gruncie Pzp podział zamówienia jest zasadniczo dopuszczalny chyba, że
czynność taka miałaby doprowadzić do podziału zamówienia na części w celu
uniknięcia stosowania przepisów ustawy. Chodzi tutaj zarówno o czynności
zamawiającego mające na celu uniknięcie stosowania przepisów ustawy w ogóle
(np. podział w celu obniżenia kwoty poniżej 30 tys. euro) jak również czynności
zmierzające do uniknięcia stosowania niektórych procedur bądź wymogów
wynikających z ustawy Pzp (np. obniżenie kwoty poniżej progów unijnych co jest
bardzo istotne dla wykonawców m.in. ze względu na przesłanki umożliwiające
wniesienie odwołania do KIO).
wtorek, 31 marca 2015
Złożenie kilku ofert przez jednego wykonawcę - problem skutecznej eliminacji nieuczciwego wykonawcy w świetle regulacji Pzp
Zgodnie z
brzmieniem art. 82 ust 1 Pzp wykonawca może złożyć jedną ofertę. Orzecznictwo
KIO słuszne zauważyło, że w praktyce ze złożeniem jednej kilku ofert przez
jednego wykonawcę mamy do czynienia w przypadku złożenia oferty samodzielnie
przez podmiot A jak i złożenie przez niego oferty w ramach konsorcjum (ad
exemplum KIO w wyroku z dnia 28 września 2010 r. KIO 2016/10).
Ratio
legis wprowadzenia regulacji zdaje się być oczywiste:
jeden podmiot może złożyć jedną ofertę, w której ma zadeklarować na jakich
warunkach będzie świadczył na rzecz zamawiającego, możliwość złożenia kilku
ofert doprowadziłaby do manipulowania wynikami przetargu (np. poprzez złożenie
10 niekompletnych ofert i uzupełnienie tylko tej najkorzystniejszej),
wprowadzenie sztucznej konkurencji, przysporzenie instytucji zamawiającej dodatkowej
pracy (co wiążę się także z wzrostem kosztów transakcyjnych) itd. itd… Ale
ażeby regulacje skutecznie odstraszały wykonawców przed takimi nieuczciwymi
zachowaniami, które jednocześnie wzmacniają ich pozycję konkurencyjną w
postępowaniu, konieczne jest umożliwienie zamawiającemu ich
wyeliminowania.
czwartek, 12 marca 2015
Instytucja zaliczki na poczet wykonania zamówienia
Instytucja
zaliczki jako często wykorzystywana w obrocie gospodarczym, została uregulowana
przepisami Pzp, kc, a kiedyś także w uofp. Obowiązujący do 1 stycznia 2010
r. art. 208 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych dopuszczał zaliczkowanie wykonawców dostaw, usług lub robót
budowlanych realizowanych w ramach rządowych programów operacyjnych
finansowanych ze środków pochodzących z Unii Europejskiej
oraz innych środków bezzwrotnych ze źródeł zagranicznych. Z zaliczką
mamy do czynienia wtedy, gdy strony ustalają, że pewna kwota jako zaliczka,
będzie wypłacona przed ustalonym w umowie (późniejszym) terminem płatności (Wyrok
Sądu Apelacyjnego w Lublinie - I Wydział Cywilny z dnia 6 listopada 2013 r., I
ACa 472/13).
czwartek, 19 lutego 2015
Praktyczne aspekty kryterium jakości w zamówieniach publicznych
Zgodnie
z treścią znowelizowanych przepisów Pzp (art. 91 ust. 2 Pzp) kryteriami oceny
ofert są
cena albo cena
i inne kryteria
odnoszące się do
przedmiotu zamówienia, w szczególności, jakość,
funkcjonalność, parametry techniczne,
aspekty środowiskowe, społeczne,
innowacyjne, serwis, termin wykonania zamówienia oraz koszty eksploatacji. Art.
91 ust. 2a ogranicza sposobność wykorzystywania tylko cenowego kryterium. Zgodnie
z treścią wskazanego przepisu, kryterium
ceny może być zastosowane, jako jedyne kryterium oceny ofert, jeżeli
przedmiot zamówienia jest
powszechnie dostępny oraz
ma ustalone standardy jakościowe, z
zastrzeżeniem art. 76
ust. 2 (licytacja
elektroniczna), a w
przypadku zamawiających, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2, jeżeli
dodatkowo wykażą w załączniku do
protokołu postępowania, w
jaki sposób zostały
uwzględnione w opisie
przedmiotu zamówienia koszty ponoszone na etapie korzystania z
przedmiotu zamówienia.
wtorek, 10 lutego 2015
Z cyklu widzę Twoją przyszłość: projekt nowelizacji ustawy o podatku VAT oraz Pzp (Druk nr 3077)
Krajowy
system zamówień publicznych zostanie najprawdopodobniej poddany kolejnym
modyfikacją, w wyniku których na strony postępowania przetargowego nałożone
zostaną nowe obowiązki. Tydzień temu odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o
zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień
publicznych (Druk nr 3077). Nowelizacja Pzp jest silne skorelowana z
dostosowaniem przepisów o podatku od towarów i usług do prawa unijnego w
szczególności metod służących odliczaniu VAT w odniesieniu do towarów i usług
wykorzystywanych do celów mieszanych (a także dostosowania przepisów do wyroku
TSUE w sprawie C-511/10 w powiązaniu z wyrokiem w sprawie C-437/06).
poniedziałek, 2 lutego 2015
Sposoby skutecznego zwiększenia zakresu zamówienia: prawo opcji oraz zamówienie uzupełniające. Analiza oraz komparatystyka
Niejednokrotnie zamawiający na etapie
planowania udzielenia zamówienia publicznego nie dysponuje pewnością co do
zakresu przedmiotowego zamówienia. Jednocześnie przeprowadzając postępowanie nie chce rozpisywać nowego przetargu wyłącznie
z powodu konieczności nabycia jednostkowej ilości danego towaru. W takich
sytuacjach konieczne jest skrupulatne przeanalizowanie sytuacji faktycznej oraz
zastanowienie się czy celowym nie będzie posłużenie się jedną z dwóch
instytucji prawnych przewidzianych ustawą Prawo zamówień publicznych (dalej:
Pzp): prawem opcji bądź zamówieniem uzupełniającym (ewentualnie wykorzystaniem
obu). Podobieństwo obu instytucji zasadza się na tym, iż zarówno prawo opcji
jak i zamówienia uzupełniające wliczane są do wartości zamówienia na podstawie
odpowiednio art. 34 ust. 5 i art. 32 ust. 3 Pzp i jako takie muszą zostać przez
zamawiającego uwzględnione już na etapie przygotowywania postępowania. Pomimo
wielu cech wspólnych wymienione instrumenty posiadają mnogie cechy
odróżniające.
wtorek, 20 stycznia 2015
Dialog techniczny w zamówieniach publicznych z uwzględnieniem nowych dyrektyw zamówieniowych
Nowelizacja
ustawy, która weszła w życie dnia 20 lutego 2013 r.[1], wprowadziła do polskiego
systemu zamówień instytucję dialogu technicznego. Przed wejściem w życie
nowelizacji, wykorzystanie instrumentu doradczego mogło zostać zastosowane w
oparciu o unormowania wynikające wprost z motywu nr 8
preambuły dyrektywy 2004/18/WE (tzw. dyrektywy klasycznej) oraz motyw nr 15
dyrektywy 2004/17/WE (tzw. dyrektywy sektorowej), jak i samej ustawy Pzp, która
nie wykluczała możliwości korzystania przez zamawiających z profesjonalnego
doradztwa na etapie poprzedzającym wszczęcie postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego. W aktach unijnych wskazano, że:
piątek, 16 stycznia 2015
Proporcje pomiędzy kryterium ceny a pozostałymi kryteriami
Zamawiający, sporządzając dokumentację przetargową,
może uwzględnić liczne cele zamówień, m.in. dzięki wykorzystaniu kilku
kryteriów oceny ofert. Z danych szacunkowych dotyczących krajowych postępowań o
wartości poniżej progów unijnych pochodzących z ogłoszeń opublikowanych w BZP
wynika, że w przypadku zamówień, w których oferty miały podlegać ocenie według
ceny oraz dodatkowych kryteriów, w 2013 roku zamawiający stosowali średnio 2,54
kryteria oceny ofert.
Liczba ta zmniejszyła się w porównaniu do lat
poprzednich, w których utrzymywała się mniej więcej na tym samym poziomie: w
2012 roku średnia liczba kryteriów oceny ofert wyniosła 3,53, a w 2011 roku –
3,61[1].
środa, 14 stycznia 2015
Kilka uwag na temat Jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia i rozporządzenia KE ustanawiającego standardowy formularz
Wszystkim czytelnikom, za Urzędem Zamówień
Publicznych, pragnę przypomnieć, iż do dnia 16 stycznia 2015 roku, na
adres poczty elektronicznej konsultacje@uzp.gov.pl można
przekazywać uwagi do projektu rozporządzenia KE ustanawiającego standardowy
formularz jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia.
Adres pod którym można znaleźć szczegółowe informacje:
http://www.uzp.gov.pl/cmsws/page/?D;3116
piątek, 19 grudnia 2014
Problemy praktyczne związane z wykluczeniem wykonawcy z powodu przynależności do grupy kapitałowej
Od wprowadzenia ustawą z dnia 12
października 2012 roku o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz
ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi, nowej przesłanki wykluczenie
wykonawców z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego minęły już dwa
lata. W związku z powyższym zdaje się, że jest to dobry moment na dokonanie
pewnych podsumowań i oceny celowości wprowadzenie wzmiankowanej przesłanki.
Pomimo przeprowadzanie licznych nowelizacji w wskazanym okresie czasowym,
zamawiający nadal zobowiązani są do badania powiązań wykonawców składających
oferty a wykonawcy zobligowani są, nie tylko je wskazać ale w razie ich
wystąpienia także wykazać, że nie mają one wpływu na ograniczenie konkurencji w
danym postępowaniu. Właśnie ostatnia ze wskazanych okoliczności, ograniczanie
konkurencji w postępowaniu, poprzez zawarcie zmowy przetargowej dała asumpt do
przyjęcia omawianej regulacji.
wtorek, 25 listopada 2014
Wrażenia z konferencji: Prawo zamówień publicznych stan obecny i kierunki zmian
W dniach 20-21 listopada b.r. w Warszawie odbyła się
Ogólnopolska Konferencja Prawo zamówień publicznych stan obecny i kierunki
zmian. Konferencję w związku z 20-leciem systemu zamówień publicznych w Polsce
zorganizowali Katedra Prawa Publicznego UMK w Toruniu oraz Miesięcznik
Przetargi Publiczne.
Z cyklu kto to taki: komisja przetargowa
Komisja
przetargowa o której mowa w art. 19-21 Pzp, jest zespołem pomocniczym
kierownika zamawiającego, co oznacza, że nie posiada ona uprawnień do dokonywania
czynności prawnych. Rola komisji przetargowej jest ograniczona do czynności
pomocniczych takich jak: badanie dokumentacji, analizowanie ich treści,
doradztwa opiniowania. Podział zadań pomiędzy komisją a kierownikiem opiera się
na podziale na czynności faktyczne (dokonywane przez komisję w razie jej
powołania) oraz prawne (dokonywane przez kierownika). Ostateczną decyzję w
danej sprawie podejmuje kierownik zamawiającego, który ex lege odpowiada
za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia. Inne
osoby ponoszą odpowiedzialność tylko w zakresie w jakim powierzono im czynności
w postępowaniu oraz czynności związane z przygotowaniem postępowania.
poniedziałek, 10 listopada 2014
Odpowiedzialność członków konsorcjum w prawie zamówień publicznych
Zarówno prawo wspólnotowe i krajowe dopuszcza
możliwość ubiegania się o udzielenie zamówienia w ramach działających wspólnie
wykonawców. W związku z powyższym wykonawcy biorący udział w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego nie muszą brać w nim udziału samodzielnie.
Wspólne ubieganie się o zamówienie jest rozwiązaniem, które ułatwia
zainteresowanym podmiotom (szczególnie z sektora MSP) zaistnienie na rynku
zamówień publicznych.
czwartek, 9 października 2014
Termin na wniesienie odwołania do KIO w świetle art. 182 ust.1 i art. 182 ust. 3 Pzp
Ustawa prawo zamówień publicznych przewiduje dwa
rodzaje środków ochrony prawnej, odwołanie oraz skargę. W zakresie obu niezwykle
istotne jest zachowanie różnego rodzaju ustawowo określonych warunków
formalnych, a jednym z nich jest zachowanie odpowiedniego terminu. Wniesienie
odwołania po terminie powoduje jego odrzucenie na podstawie art. 189 ust. 2 pkt
3 Pzp. Kwestię terminów wnoszenia odwołania reguluje art. 182 Pzp. W zależności
od stanu faktycznego termin ten może wynosić 15, 10 a nawet 5 dni, dlatego
bardzo istotne jest podjęcie szybkich działań umożliwiających skorzystanie z
środka ochrony prawnej a nadto umiejętne rozróżnienie stosowania odpowiednich
terminów. Na pierwszy rzut oka kwestia terminów zdaje się być określona w
prosty sposób, przez wskazane regulacje prawne. Jednakże pewne wątpliwości
pojawiają się w zakresie zbiegu dwóch sytuacji faktycznych stanowiących
podstawę liczenia terminu zgodnie z art. 182 ust.1 oraz ust. 3 Pzp.
środa, 1 października 2014
Omówienie przesłanek umożliwiających odstąpienie od stosowania dodatkowych kryteriów oceny ofert, w świetle nowelizacji ustawy prawo zamówień publicznych z dnia 29 sierpnia 2014 r.
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
ukierunkowane jest na wybór najkorzystniejszej oferty oraz zawarcie umowy z
wykonawcą, w celu realizacji potrzeb zamawiającego, które powinny znaleźć
odbicie w dokumentacji przetargowej. Podstawowym elementem składowym
dokumentacji jest SIWZ w którym obligatoryjnie należy opisać kryteria, jakimi
pokieruje się zamawiający podczas wyboru oferty (art. 36 Pzp). Do chwili
obecnej zamawiający przy wyborze najkorzystniejszej oferty w znacznej mierze
kierowali się jednym kryterium, ceną. Jednakże, zgodnie z znowelizowanymi
przepisami wchodzącymi w życie dnia 19 października 2014 roku, zamawiający,
którzy ogłoszą przetarg i ustalą cenę jako wyłączne kryterium, będą musieli
uzasadnić taką decyzję. Nowela ma skłonić zamawiających do odważniejszego
określania kryteriów.
niedziela, 21 września 2014
Ekoinnowacyjny system zamówień publicznych. Przegląd dotychczasowych best practices oraz planowanych regulacji prawnych, które korzystnie wpłyną na rynek
Pojęcie innowacji pochodzi od łacińskiego: innovare
czyli "tworzenie czegoś nowego"[1],
stąd najczęstsza definicja innowacji podkreśla, iż: innowacja to wdrożenie
nowego lub znacząco udoskonalonego produktu (wyrobu lub usługi) lub procesu,
nowej metody marketingowej lub nowej metody organizacyjnej w praktyce
gospodarczej, organizacji miejsca pracy lub stosunkach z otoczeniem[2].
Innowacji nie należy bynajmniej utożsamiać tylko z nowoczesnymi technologiami,
wyprzedzającymi codzienne spotykane rozwiązania, wdrażanymi przez największe
podmioty rynkowe. Czasami innowacje nie wiążą się bezpośrednio z nową
technologią, ale raczej z nowym modelem biznesowym. Tak jest w przypadku usługi
„rower na żądanie” w Paryżu[3],
która w niewielkim stopniu opiera się na technologii. Ekoinnowacyjne rozwiązania,
jak np. opakowania ekologiczne dla żywności, napojów, czy kosmetyków, opierają
się na dojrzałych technologiach, jednakże w dalece bardziej idący sposób
umożliwiają minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko. Termin
innowacyjność w związku z powyższym, należy łączyć z wielowymiarowym podejściem
odzwierciedlającym tendencje rozwoju gospodarek XXI wieku.
poniedziałek, 8 września 2014
Oferta najkorzystniejsza ekonomicznie w Hiszpani oraz w Polsce.

Hiszpania jest największym z trzech państw położonych
na Półwyspie Iberyjskim. Kraj podzielony jest na 17 wspólnot autonomicznych
(hiszp. Comunidades Autónomas), oraz jak już wspomniano - dwa miasta
autonomiczne (hiszp. Ciudad Autónoma). Charakteryzuje je dość duża niezależność
decyzyjna, zwłaszcza w kwestiach związanych ze szkolnictwem, czy podatkami.
Polsko-hiszpańska współpraca gospodarcza odbywa się w warunkach jednolitego
rynku Unii Europejskiej, przy swobodzie przepływu towarów i usług, kapitału
oraz osób. Polska jest głównym partnerem handlowym Hiszpanii wśród krajów
Europy Środkowej i Wschodniej.
środa, 20 sierpnia 2014
Obowiązek stosowanie kryteriów pozacenowych w zakresie obowiązujących przepisów Pzp
Projektowana nowelizacja Pzp, ma większy nacisk
położyć na stosowanie kryteriów pozacenowych. Z pewnością kierunek zmian, jest
jak najbardziej racjonalny i pozwoli na osiągniecie szerokich celów systemu
zamówień publicznych. Metoda zachęcania zamawiających do współpracy w tym
zakresie zdaje się jednak być dość dyskusyjna. Jednakże, w ferworze dyskusji
warto esencjonalnie przywołać regulacje które już dzisiaj nakazują
uwzględnienie co najmniej dwóch kryteriów przy ocenie ofert.
poniedziałek, 18 sierpnia 2014
Nowoczesne rozwiązania IT w systemie zamówień publicznych. Polska Cyfrowa 2020+
Dzisiejsza skrzynka e-mail ukazała mi bardzo
ciekawą wiadomość: Miło mi poinformować, że został Pan zakwalifikowany do II-go
etapu Konkursu Polska Cyfrowa 2020+. Gratuluję!
Subskrybuj:
Posty (Atom)