piątek, 16 stycznia 2015

Proporcje pomiędzy kryterium ceny a pozostałymi kryteriami


Zamawiający, sporządzając dokumentację przetargową, może uwzględnić liczne cele zamówień, m.in. dzięki wykorzystaniu kilku kryteriów oceny ofert. Z danych szacunkowych dotyczących krajowych postępowań o wartości poniżej progów unijnych pochodzących z ogłoszeń opublikowanych w BZP wynika, że w przypadku zamówień, w których oferty miały podlegać ocenie według ceny oraz dodatkowych kryteriów, w 2013 roku zamawiający stosowali średnio 2,54 kryteria oceny ofert.
 
Liczba ta zmniejszyła się w porównaniu do lat poprzednich, w których utrzymywała się mniej więcej na tym samym poziomie: w 2012 roku średnia liczba kryteriów oceny ofert wyniosła 3,53, a w 2011 roku – 3,61[1].


Określając kryteria oceny ofert, zamawiający musi odpowiednio ukształtować proporcje zachodzące pomiędzy nimi. Odpowiednie wyważenie wszystkich istotnych aspektów powinno uwzględniać zrównoważony charakter postępowania. Podstawowym celem udzielania zamówienia jest uzyskanie oferty o korzystnej cenie, jednakże nie powinno prowadzić to do bagatelizowania pozostałych aspektów. Odzwierciedleniem poziomu istotności poszczególnych kryteriów jest ich waga oraz zachowanie odpowiednich proporcji między nimi.                                                                                                                                 
Dokonując oceny ofert na podstawie ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia, zamawiający może nadać większe znaczenie pozacenowym kryteriom oceny ofert. W wyroku z dnia 12 października 2010 r.[2] KIO zwróciła uwagę, że zamawiający jest uprawniony do ustalenia kryteriów, które pozwolą na wybranie oferty spełniającej w najwyższym stopniu uzasadnione potrzeby zamawiającego. "Zamawiający nie ma obowiązku stosowania wyłącznie kryterium ceny dla wyboru oferty najkorzystniejszej. Nie można uznać za naruszające zasadę uczciwej konkurencji przyjęcie przez zamawiającego, iż w ramach oceny ofert, większa waga przypisana zostanie ocenie technicznej parametrów oferowanych urządzeń. To zamawiającemu, jako dysponentowi środków, przysługuje prawo do ustalenia, w jaki sposób środki te zostaną zagospodarowane, tak, aby w najwyższym stopniu pozwalały na osiągnięcie celów i zadań realizowanych przez zamawiającego".                    

Przepisy art. 91 ust. 4-6 Pzp wskazują sposób postępowania zamawiającego w przypadku jednakowej oceny dwóch lub większej liczby ofert, które najlepiej wypełniają kryteria będące podstawą wyboru oferty najkorzystniejszej. Ustawodawca przesądził, że w takim przypadku, jeśli cena nie była jedynym kryterium wyboru, zamawiający jest obowiązany wybrać ofertę tańszą. Jeśli natomiast wybór był dokonywany wyłącznie na podstawie porównania cen, zamawiający wzywa wykonawców, którzy złożyli oferty o jednakowej cenie, do złożenia ofert dodatkowych. Należy jednocześnie wskazać, że w przypadku, gdy wystąpi dodatkowo remis cenowy ofert w postępowaniu wielokryteriowym (oferty uzyskały identyczną punktację pozacenowych kryteriów, a ich cena jest równa), ustawodawca nie umożliwił zamawiającemu wezwania wykonawców do złożenia ofert dodatkowych. Przyjęcie w tym zakresie literalnej interpretacji wynika z założenia, że ustawodawca określił wszystkie przesłanki wezwania do ofert dodatkowych. Interpretacja taka jest bezpieczniejsza dla zamawiającego, istnieje jednakże możliwość posłużenia się dyrektywami wykładni celowościowej, które nakazują przyjąć odmienny rezultat interpretacji, nakazujący zamawiającemu wezwanie wykonawców do złożenia ofert dodatkowych. Druga spośród wskazanych interpretacji rozpatrywana wraz z celem prowadzenia postępowania w sprawie zamówienia publicznego, powiązana z koniecznością realizacji przez zamawiającego działań zgodnych z interesem publicznym (również w aspekcie finansowym), zdaje się być bardziej odpowiednią. Wskazany rezultat interpretacji pozostaje także w zgodności z zasadą szybkości (ekonomiki) postępowania[3]. Na mocy   art. 91 ust. 5 Pzp, wezwani wykonawcy mają prawo złożyć nową ofertę cenową z jednym zastrzeżeniem, nie może być ona wyższa od poprzednio podanej, albowiem skutkować to będzie odrzuceniem oferty (art. 89 ust. 1 pkt 1 Pzp). Takiej samej sankcji podlega wykonawca, który nie udzieli odpowiedzi na wezwanie zamawiającego do złożenia oferty dodatkowej.                                                                                                                     
Zamawiający wyznacza przy tym termin składania ofert dodatkowych wedle swojego uznania. Przepisy Pzp nie określają bowiem terminu, jaki powinien wyznaczyć zamawiający na złożenie oferty dodatkowej (nie ma zatem podstaw, aby odpowiadał on terminom określonym np. w art. 43 Pzp). Termin otwarcia ofert dodatkowych powinien umożliwiać wykonawcom ponowne przeanalizowanie ceny, a także doręczenie oferty dodatkowej.               

W związku ze wskazanymi regulacjami prawnymi należy uznać, że nie ma przeciwwskazań uniemożliwiających określenie proporcji pomiędzy kryteriami oceny ofert, które preferowałyby kryteria pozacenowe Do zakresu swobody zamawiającego należy określenie kryteriów oceny ofert, wskazania ich wagi oraz zachowanie odpowiednich proporcji pomiędzy nimi. W związku z powyższym nie ma określonej maksymalnej wartości znaczenia, jakie można przyznać kryteriom pozacenowym.                                                          
 
W sprawie EVN Wienstrom, TSUE[4] stwierdziło, że przypisanie kryterium związanemu z produkcją energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych znaczenia 45% całkowitej dostępnej liczby punktów było dopuszczalne. W ramach przetargu na usługi w zakresie sprzątania, Agencja Ochrony Środowiska Toskanii (ARPAT) oceniła oferty według oferty najkorzystniejszej ekonomicznie i dla środowiska. Kryterium ceny przyznano 40 punktów, a jakości 60. Kryteria jakości w przywołanym postępowaniu obejmowały zastosowanie ekologicznych metod czyszczenia, ograniczenie ilości opakowań, efektywność środowiskową produktu (odsetek produktów zgodnych z oznakowaniem typu I ISO lub równoważnym) i jakość programów szkolenia w dziedzinie ochrony środowiska. Ostatni ze wskazanych przykładów obrazuje, że znaczenie ma nie tylko ilość przypisanych punktów za dane kryterium, ale także ilość samych kryteriów dostosowanych do przedmiotu zamówienia (z uwzględnieniem ekologicznej oceny cyklu życia produktu), różnorodność oraz odpowiednie ich wyważenie. Liczne kryteria oceny ofert umożliwiają uwzględnienie szerokiej polityki zamówień publicznych z jednoczesnym uwzględnieniem kryteriów stricte budżetowych.                



[1] Sprawozdanie Prezesa UZP za 2013 rok.
[2] Wyrok KIO/UZP z dnia 12 października 2010 r., KIO/UZP 2093/10, KIO/UZP 2094/10 i KIO/UZP 2095/10, Lexis.pl nr 2417069.
[3] Por. M. Waligórski, Przydatność zasady ogólnej szybkości i prostoty postępowania do interpretacji prawa materialnego (na przykładzie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej [w:] Kodyfikacja postępowania administracyjnego na 50-lecie K.P.A., J. Niczyporuk (red.), Lublin 2010, s. 883-887.
[4] Wyrok TSUE z dnia 4 grudnia 2003 r., C-448/01 EVN AG I Wienstrom GmbH, Lexis.pl nr 371440.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz