piątek, 29 maja 2015

Zielone kryteria oceny ofert a certyfikat ISO



Zgodnie z treścią znowelizowanych przepisów Pzp (art. 91 ust. 2 Pzp) kryteriami oceny ofert są cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, w szczególności, jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, aspekty środowiskowe, społeczne, innowacyjne, serwis, termin wykonania zamówienia oraz koszty eksploatacji. Art. 91 ust. 2a ogranicza sposobność wykorzystywania tylko cenowego kryterium. Zgodnie z treścią wskazanego przepisu, kryterium ceny może być zastosowane, jako jedyne kryterium oceny ofert, jeżeli przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny oraz ma ustalone standardy jakościowe, z zastrzeżeniem art. 76 ust. 2 (licytacja elektroniczna), a w przypadku zamawiających, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2, jeżeli dodatkowo wykażą w załączniku do protokołu postępowania, w jaki sposób zostały uwzględnione w opisie przedmiotu zamówienia koszty ponoszone na etapie korzystania z przedmiotu zamówienia.    

                                            
Zamawiającemu, pomimo częściowego zobligowania do stosowania dodatkowych kryteriów oceny ofert przysługuje duży zakres swobody w ich doborze, czego nie należy utożsamiać z dowolnością. Zamawiający zobowiązani są m.in. do kształtowania kryteriów tak ażeby odnosiły się one do cech przedmiotowych a nie podmiotowych. Przykładowo zamawiający nie może ustalić jako kryterium oceny złożonych ofert posiadania przez wykonawcę zamówienia publicznego certyfikatu ISO. KIO w wyroku z dnia 05 grudnia 2008 r. (sygn. akt: KIO/UZP 1362/08), wskazało, że brak takiej możliwości wynika z okoliczności, że było by to kryterium podmiotowe. Certyfikat ISO potwierdza bowiem wdrożenie w danej organizacji skutecznego sposobu zarządzania jakością pracy, zwiększając tym samym gwarancję należytego świadczenia usług lub produkcji towarów. Skład orzekający uznając brak możliwości ustalenia kryteriów odnoszących się do posiadania przez wykonawców certyfikatów z serii ISO 9001 lub 1400 powołał się między innymi na wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 17 września 2002 r. (C-513/99), z którego jednoznacznie wynika, że kryteria mają być związane z przedmiotem zamówienia (K. Różowicz, Związek kryteriów z przedmiotem zamówienia, Miesięcznik “Przetargi Publiczne” nr 12/2014) i nie mogą prowadzić do dyskryminacji wykonawców. W ocenie KIO kryterium posiadania przez wykonawcę ISO nie tylko, że odnosi się do właściwości wykonawcy, ale jednocześnie dotyczy certyfikatów, których pozyskanie jest dobrowolne. Zamawiający zatem nie mogą stosować faktu posiadania certyfikatu ISO jako pozacenowego kryterium oceny ofert.                                                 
Należy nadmienić, że nowa dyrektywa 2014/24/UE w art. 67 ust. 2b dopuszcza wprost, że pozacenowe kryterium oceny ofert może obejmować „organizację, kwalifikacje i doświadczenie personelu wyznaczonego do realizacji danego zamówienia, w przypadku gdy właściwości wyznaczonego personelu mogą mieć znaczący wpływ na poziom wykonania zamówienia”. Do momentu implementacji przywołanej regulacji do polskiego prawa obowiązuje jednak zakaz ustawowy, podyktowany wyraźnie art. 91 ust. 3 Pzp. Jedyny wyjątek wynika obecnie z art. 5 ust. 1 Pzp, który dopuszcza możliwość zastosowania kryteriów podmiotowych przy zamawianiu tzw. usług niepriorytetowych.                                                

W chwili obecnej posiadanie przez wykonawcę wdrożonych procedur zarządzania, potwierdzanych certyfikatem z serii ISO 9001 może być warunkiem udziału w postępowaniu; nie może natomiast stanowić kryterium oceny złożonych ofert. Nic nie stoi bowiem na przeszkodzie ku temu, by zamawiający uzależnił możliwość udziału w postępowaniu od posiadania certyfikatu ISO lub wdrożenia w przedsiębiorstwie wykonawcy równoważnych do ISO standardów jakościowych.




1 komentarz: