poniedziałek, 8 września 2014

Oferta najkorzystniejsza ekonomicznie w Hiszpani oraz w Polsce.





Hiszpania jest największym z trzech państw położonych na Półwyspie Iberyjskim. Kraj podzielony jest na 17 wspólnot autonomicznych (hiszp. Comunidades Autónomas), oraz jak już wspomniano - dwa miasta autonomiczne (hiszp. Ciudad Autónoma). Charakteryzuje je dość duża niezależność decyzyjna, zwłaszcza w kwestiach związanych ze szkolnictwem, czy podatkami. Polsko-hiszpańska współpraca gospodarcza odbywa się w warunkach jednolitego rynku Unii Europejskiej, przy swobodzie przepływu towarów i usług, kapitału oraz osób. Polska jest głównym partnerem handlowym Hiszpanii wśród krajów Europy Środkowej i Wschodniej.
Polsko-hiszpańska wymiana handlowa w ostatnich latach wykazywała tendencję rosnącą. Wg danych za 2011 r., nastąpił wzrost obrotów w polsko-hiszpańskiej wymianie handlowej w porównaniu do roku 2010. Polski eksport wzrósł nieznacznie w tym okresie (szacunkowo o ok. 55 mln euro, tj. 1,7% ). Natomiast odnotowano duży wzrost importu z Hiszpanii, który zwiększył się w analizowanym okresie o prawie 191 mln euro, tj.7 % w porównaniu do roku poprzedniego. W roku 2011 dominującymi pozycjami produktów w polskim eksporcie do Hiszpanii były (wg grup towarowych):
1.      urządzenia mechaniczne i elektryczne (gł. silniki spalinowe tłokowe, maszyny i urządzenia rejestrujące i odtwarzające dźwięk, obraz i ich części; chłodziarki i zamrażarki; aparatura do telefonii i telegrafii przewodowej),
2.      pojazdy, statki powietrzne i jednostki pływające (gł. samochody osobowe i transportowe oraz części i akcesoria do nich; jachty oraz pojazdy szynowe naprawcze lub serwisowe),
3.      produkty przemysłu chemicznego (w tym gł. preparaty do makijażu, preparaty do higieny osobistej; farmaceutyki, środki piorące; chemikalia organiczne),
4.      tworzywa sztuczne i kauczuk i wyroby z nich (gł. wyroby z kauczuku, takie jak opony pneumatyczne i gumowe, pasy lub taśmy przenośnikowe, przewody, rury i węże),
5.      wyroby nieszlachetne i wyroby z metali nieszlachetnych (gł. odpady i złom żeliwa; wyroby z żeliwa i stali, w tym konstrukcje i ich części [np. mosty], aluminium i wyroby z aluminium).
Niemcy, Francja i Hiszpania, w swoim systemie zamówień publicznych preferują stosowanie kryteriów oferty najbardziej ekonomicznie opłacalnej, stosując kryterium najniższej ceny tylko do standardowych dostaw czy usług. W Hiszpanii w celu oceny oferty i wyboru oferty najkorzystniejszej ekonomicznie należy brać pod uwagę kryteria bezpośrednio związane z przedmiotem zamówienia, takie jak: jakość, cena, termin wykonania lub dostawy, koszt eksplantacji, charakterystyka ekologiczna lub związane z zaspokajaniem niezbędnych wymogów społecznych, zdefiniowanych w specyfikacjach zamówienia, właściwych dla ludności znajdującej się w szczególnie niekorzystnej sytuacji, do której powinni należeć użytkownicy lub beneficjenci świadczeń będących przedmiotem zamówienia, rentowność, walor techniczny, charakterystyka estetyczna lub funkcjonalna, dostępność i koszt części zamiennych, utrzymania, asysta techniczna, serwis po sprzedaży i inne podobne. W przypadku, kiedy zamawiający stosuje tylko jedno kryterium, musi nim być zawsze cena.
Polski ustawodawca po raz kolejny nowelizując przepisy Pzp, także zmierza w kierunku zmiany praktyki opartej na regulacjach prawnych, które preferują oferty z najniższą ceną. Wykorzystanie ofert skupiających w wszystkie koszty (a więc także koszty eksploatacyjne czy też koszty utylizacji) umożliwia realne porównanie ceny produktu. Zakup produktów najtańszych może bowiem nie tylko negatywnie wpływać na aspekty środowiskowe, społeczne czy też innowacyjne ale także na podstawową wartość chronioną systemem zamówień publicznych a mianowicie warunki finansowe transakcji, a więc na efektywne i racjonalne wydatkowanie środków publicznych. Na przykładzie Hiszpanii należy uznać, że najkorzystniejsza ekonomicznie oferta, wielokrotnie nie musi być ofertą najtańszą. Wprowadzenie za państwami europejskimi w tym m.in. za Hiszpanią wykorzystywania licznych kryteriów oceny ofert. Opieranie się tylko na jednym kryterium nie służy racjonalizacji wydatków a często doprowadza także do zakupu towarów niskiej jakości.
 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz