Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
ukierunkowane jest na wybór najkorzystniejszej oferty oraz zawarcie umowy z
wykonawcą, w celu realizacji potrzeb zamawiającego, które powinny znaleźć
odbicie w dokumentacji przetargowej. Podstawowym elementem składowym
dokumentacji jest SIWZ w którym obligatoryjnie należy opisać kryteria, jakimi
pokieruje się zamawiający podczas wyboru oferty (art. 36 Pzp). Do chwili
obecnej zamawiający przy wyborze najkorzystniejszej oferty w znacznej mierze
kierowali się jednym kryterium, ceną. Jednakże, zgodnie z znowelizowanymi
przepisami wchodzącymi w życie dnia 19 października 2014 roku, zamawiający,
którzy ogłoszą przetarg i ustalą cenę jako wyłączne kryterium, będą musieli
uzasadnić taką decyzję. Nowela ma skłonić zamawiających do odważniejszego
określania kryteriów.
Zgodnie z treścią
znowelizowanych przepisów Pzp (art. 91 ust. 2 Pzp) kryteriami
oceny ofert są cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu
zamówienia, w szczególności, jakość, funkcjonalność, parametry techniczne,
aspekty środowiskowe, społeczne, innowacyjne, serwis, termin wykonania
zamówienia oraz koszty eksploatacji. Art. 91 ust. 2a Pzp ogranicza
sposobność wykorzystywania tylko cenowego kryterium. Zgodnie z treścią
wskazanego przepisu, kryterium ceny może być zastosowane, jako jedyne kryterium
oceny ofert, jeżeli przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny oraz ma
ustalone standardy jakościowe, z zastrzeżeniem art. 76 ust. 2 (licytacja
elektroniczna), a w przypadku zamawiających, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt
1 i 2, jeżeli dodatkowo wykażą w załączniku do protokołu postępowania, w jaki
sposób zostały uwzględnione w opisie przedmiotu zamówienia koszty ponoszone na
etapie korzystania z przedmiotu
zamówienia.
W związku przywołanych przepisów, zamawiający w
przypadku zaistnienia ustawowo określonych okoliczności może zrezygnować z
ustalania dodatkowych kryteriów. Omówienie owych przesłanek będzie stanowić oś
centralną niniejszego artykułu.
Powszechna dostępności oraz ustalony standard
jakościowy przedmiotu zamówienia
Ustawa Pzp umożliwia udzielenie zamówień na roboty
budowlane, usługi oraz dostawy. Zakres przedmiotowy zastosowania ustawy jest
niezwykle szeroki co przekłada się także na rozległy wachlarz możliwych do
zastosowania kryteriów. Jednakże zarówno dobór odpowiednich kryteriów jak i
dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w pierwszej kolejności wymaga jego
zdefiniowania, które następuje poprzez zdefiniowanie potrzeb. Prawidłowe
oznaczenie przedmiotu zamówienia umożliwia przygotowanie jego opisu, a nadto
uprawdopodabnia szybkie zidentyfikowanie przez wykonawców istoty potrzeb
zamawiającego. Zamawiający w dokumentacji przetargowej obowiązany jest do
wskazania przedmiotu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, który w
sposób zwięzły i jednoznaczny powinien wykonawcą umożliwić orientację w tym
czego ono dotyczy. Zamawiający zobligowany jest nie tylko do określenia czy
przeprowadzanie przez niego postępowanie dotyczy dostawy, usługi czy też roboty
budowlane, ale także do sprecyzowania ich zakresu.
W celu odstąpienia od zastosowania dodatkowych
kryteriów oceny ofert, przedmiot zamówienia, powinien charakteryzować się
powszechną dostępnością oraz ustalonymi standardami. Tożsame sformułowanie
normatywne funkcjonuje już w ustawie Pzp w obrębie art. 70 kształtującego
przesłanki udzielenia zamówienia w trybie zapytania o cenę. W związku z
powyższym kierując się zasadami prawidłowej wykładni tekstów prawnych należy
przypisać obu sformułowaniom takie samo znaczenie, uwzględniając jednocześnie
naturę obu instytucji. Zaznaczenia wymaga, że zakres przesłanek zastosowania
trybu zapytania o cenę, odnosi się tylko do zamówień, których przedmiotem są
usługi oraz dostawy, natomiast zakres przedmiotowy zwolnienia zamawiających z
obowiązku stosowania dodatkowych kryteriów oceny ofert obejmuje także roboty
budowlane. W związku z powyższym istnieje możliwość powołania się na wskazane
przesłanki także gdy przedmiotem zamówienia są roboty budowlane. Zważając na
praktyczne aspekty zamówień na roboty budowlane charakteryzujące się dużą
złożonością oraz indywidualnym dostosowaniem całej dokumentacji przetargowej do
każdorazowych potrzeb inwestycyjnych zamawiającego w przypadku robót
budowlanych należy uznać, że wykazanie powszechnej dostępności takiego
przedmiotu będzie często niezwykle trudne. Nie można jednak apriorycznie
przekreślić zaistnienia takowej okoliczności, w związku z czym dalsze
rozważania odnosić się będą do wszystkich możliwych przedmiotów zamówień. Do
robót budowlanych powszechnie dostępnych o ustalonych standardach należy
zaliczyć proste roboty budowlane niewymagające specjalnych kwalifikacji
zawodowych.
Najwięcej problemów zamawiającym przysparza właśnie
dokonanie oceny, czy przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny i posiada
ustalone standardy jakościowe. Przywołane
przez ustawodawcę przesłanki, nie znajdują legalnej definicji w
ustawie Pzp, ani w żadnym innym powszechnie obowiązującym akcie prawnym. Mają
one charakter ocenny w związku z tym podlegają wykładni dokonywanej przez
zamawiającego, judykaturę, doktrynę czy też organy
kontrolujące.
O powszechnej dostępności
przedmiotu zamówienia przesądza występowanie na rynku wielu podmiotów
oferujących w pełni porównywalne wyroby gotowe lub typowe usługi. Nie spełniają tego
wymogu wyroby wytworzone jednostkowo oraz usługi świadczone na indywidualne
zamówienie. Zapis "powszechnie dostępny przedmiot" można zdefiniować,
jako posiadający cechy: ogólnej, bezproblemowej, globalnej dostępności czy też
jako oferowany przez szeroką gamę podmiotów występujących na danym rynku.
Pomocne w tym względzie może okazać się stanowisko Urzędu Zamówień
Publicznych[1].
Zgodnie z przedmiotowym stanowiskiem przez „powszechną dostępność" należy
rozumieć oferowanie dóbr o pożądanej charakterystyce przez liczne podmioty na
rynku, co umożliwia łatwy dostęp do tych dóbr praktycznie nieograniczonej
grupie konsumentów, co z kolei łączy się wprost z powszechną konsumpcją takich
dóbr czy usług. Charakteru powszechnej dostępności nie wykazują takie
przedmioty zamówienia, których nie sposób nabyć bezproblemowo, posiadające
indywidualnie dostosowane cechy.
Również zdefiniowanie pojęcia "ustalone
standardy" polegać będzie na wyliczeniu cech, które określają dany
przedmiot. Coś, co ma ustalone standardy charakteryzuje się przede wszystkim
powtarzalnością i typowością. Kierując się z wykładnią celowością, można
stwierdzić, że tylko cena umożliwia odróżnienie od siebie przedmioty
charakteryzujące się ustalonymi standardami. Niedopuszczalne jest nabywanie
towarów specjalistycznych, przeznaczonych dla wąskiego kręgu odbiorców,
dostępnych tylko u wyspecjalizowanych wykonawców. Omawianą przesłankę
należałoby zatem rozumieć jako możliwość realizacji typowych w danej branży
zamówień, przez większość podmiotów do niej należących. Zgodnie ze stanowiskiem
Urzędu Zamówień Publicznych[2]
poprzez „ustalone standardy jakościowe" pojmowane jako „przeciętne typy,
wzorce, rodzaje (gatunki), wyroby odpowiadające przeciętnym wymaganiom"
należy rozumieć zarówno standardy wynikające z przyjętych dla tych produktów
norm określonych przepisami prawa przedmiotu świadczenia, jak i wymagań
przyjętych jako normy w powszechnym odbiorze
konsumenckim.
O tym, czy dany przedmiot zamówienia można
zakwalifikować jako powszechnie dostępny o ustalonych standardach jakościowych,
decyduje zamawiający, mając jednakże na uwadze całość zamówienia. Zamawiający
nie powinni bezpośrednio sugerować się wskazanymi w piśmiennictwie opiniami ale
każdorazowo przy rezygnacji z określenia dodatkowych kryteriów, przeanalizować
czy opisywany przedmiot cechuje się ustawowymi przesłankami tj. czy jest
powszechnie dostępny i czy charakteryzuje się ustalonymi standardami
jakościowymi. Kluczowe jest to, by obie te cechy występowały łącznie. Nie bez
znaczenia dla wykrycia takich cech może okazać się dokonanie wstępnego
rekonesansu świadczeń podmiotów występujących na rynku oraz pozyskanie opinii
podmiotów zewnętrznych specjalizujących się w doradztwie oraz organizowaniu
szkoleń. Fundamentalne znaczenie ma bowiem aspekt procesowy wykazania
zaistnienia wzmiankowanych cech przedmiotu. Ciężar udowodnienia zaistnienia
przesłanek spoczywa na zamawiającym, zarówno na etapie postępowania
odwoławczego przed KIO jak i w ramach procedur kontrolnych. W związku z
powyższym, każdorazowo należy posiadać silną oraz racjonalną argumentację,
która umożliwi zamawiającemu wykazanie słuszności wyboru.
Wykazanie w jaki sposób zostały uwzględnione w
opisie przedmiotu zamówienia koszty ponoszone na etapie korzystania z
przedmiotu zamówienia
Cena stanowi tylko jeden z elementów kosztów jakie
ponieść będzie musiał nabywca przedmiotu tudzież usługi. Obok ceny istotne są
także koszty eksploatacyjne, koszty serwisowania, koszt napraw, koszty
utylizacji przedmiotu a także koszty wynikające z obowiązków nałożonych przez
normy prawne takie jak np. obowiązkowe ubezpieczenie OC samochodu, które zależy
m.in. od pojemności skokowej silnika. O ile koszty nabycia (cena) są
stosunkowo łatwe do zdefiniowania przed podjęciem decyzji o zakupie, to koszty
posiadania, są zasadniczo trudniejsze do zidentyfikowania. Istnieje zależność
pomiędzy kosztami ponoszonymi w początkowych fazach życia wyrobu (koszty
nabycia) i kosztami ponoszonymi w fazie posiadania. Na mocy ustawy nowelizującej
prawo zamówień publicznych z dnia 12 października 2012 r., która weszła w życie
20 lutego 2013 r., do Pzp wprowadzono definicję "cyklu życia
produktu". Zgodnie z art. 2 pkt 2a Pzp należy przez to rozumieć wszelkie
możliwe kolejne fazy istnienia danego produktu, to jest: badanie, rozwój,
projektowanie przemysłowe, produkcję, naprawę, modernizację, zmianę,
utrzymanie, logistykę, szkolenie, testowanie, wycofanie i usuwanie.
Opis przedmiotu zamówienia sporządzony zgodnie z
powyżej wskazanymi wymogami oraz zaleceniami może uwzględnić także elementy
kosztowe, które muszą zostać spełnione przez wykonawcę. Spełnienie bowiem
warunków przewidzianych w opisie przedmiotu zamówienia przez wykonawcę ma
charakter obligatoryjny, natomiast preferencje zamawiającego ukazane w
kryteriach oceny ofert mają charakter fakultatywny a ich niespełnienie pociąga
za sobą tylko uzyskanie niższej ilości punktów i zapewne niższej pozycji w
rankingu złożonych ofert. Nie spełnienie przez żadnego z wykonawców dodatkowych
kryteriów oceny ofert powoduje, że faktyczne ich oddziaływanie jest
udaremnione. Uwzględnienie przez zamawiającego kosztów życia produktu
zasadniczo doprowadza do poprawy jakości nabywanych produktów, jednakże wymaga
dodatkowych nakładów pracy przy konstruowaniu opisu przedmiotu zamówienia.
Najskuteczniejszą metodą wprowadzenia warunków
umożliwiających uwzględnienie kosztów a nie tylko ceny jest przeprowadzenie
analizy kosztów cyklu życia produktu. Ogólne wprowadzenie do koncepcji
szacowania kosztu cyklu życia z nastawieniem na koszty związane z
niezawodnością wyrobu przedstawiono w normie międzynarodowej obowiązującej
również w Polsce PN – IEC 60300-3-3 „Zarządzanie niezawodnością. Przewodnik
zastosowań. Szacowanie kosztu cyklu życia”. Norma jest przewidziana do ogólnego
stosowania zarówno przez użytkowników jak i dostawców wyrobów. W normie
wyjaśniono cele i znaczenie szacowania kosztu cyklu życia i nakreślono ogólne
podejście do tego zagadnienia. Określono również typowe elementy kosztu cyklu
życia. Cykl życia to przedział czasu od powstania wyrobu do jego
likwidacji. Z punktu widzenia zamawiającego, klienta analiza LCC umożliwia
ocenę kosztów związanych z rezultatami różnych koncepcji, sposobów podejść do
eksploatacji, obsługi urządzenia i powinna mieć decydujący wpływ na decyzję o
zakupie. Szacowanie LCC może zostać oparte na prostym algorytmie:
Początkowa cena zakupu + [(planowany czas eksploatacji
w latach) x (roczny koszt energii dla danej opcji)]
Metoda złożona obejmująca analizę zdyskontowanych
przepływów pieniężnych, integrując różne elementy kosztów, takie jak energia,
utrzymanie, demontaż końcowy instalacji. Wybór odpowiedniej metody obliczania
LCC będzie oczywiście zależeć od wielkości i stopnia złożoności konkretnej
inwestycji.
Obok oceny kosztów życia produktu istnieje możliwość
porównania produktów z uwzględnieniem ich ogólnego wpływu na środowisko.
Jednocześnie wyróżnić można wiele narzędzi i metod oceny wpływu na środowisko
takich jak ekologiczna analiza wejść i wyjść (Environmental Input-Output
Analysis) ocena oddziaływania na środowisko (Environmental Impact Assessment),
Ecological Footprint (ślad ekologiczny), oceny oddziaływania inwestycji na
środowisko. Kluczowe znaczenie w zakresie prawa zamówień publicznych
uwzględniającego aspekty środowiskowe może mieć dokonanie ekologicznej oceny
cyklu życia (Life Cycle Assessment) uwzględniającej oddziaływanie
produktu/technologii/procesu na środowisko naturalne. Ekologiczna ocena życia
produktu stanowi odbicie ekonomicznej analizy i oceny kosztów cyklu życia
produktu (LCC) jednakże przeprowadzonej z uwzględnieniem odmiennego filtra,
innej optyki. Zdaje się, że połączenie obu metod umożliwia jednoczesne
wyważenie aspektów ekologicznych z aspektami ekonomicznymi, wynik których
połączony z analizą kosztów i korzyści społecznych (Social Cost Benefit
Analysis) danej inwestycji umożliwiłby dokonanie szerokiego ale jednocześnie
skonkretyzowanego opisania przedmiotu zamówienia w SIWZ.
Podumowanie
Znowelizowanie przepisy Pzp, umożliwiają zamawiającemu
w przypadku wystąpienia ustawowo wskazanych przesłanek odstąpienie od
wprowadzania w dokumentacji przetargowej dodatkowych kryteriów. Zważając jednak
na trud udowodnienia ich zaistnienia zdaje się ,że znacznie prostszym
rozwiązaniem będzie posłużenie się co najmniej jednym dodatkowym kryterium
oceny ofert. W celu ułatwienia podmiotom zajmującym się przeprowadzaniem
postępowań o udzielenie zamówień publicznych dostosowania dokumentacji do
warunków znowelizowanych przepisów, na stronie dodatkowekryteria.pl[3]
opublikowany został poradnik, uwzględniający aktualną linię orzeczniczą,
praktyczne przypadki oraz dobre praktyki.
Jestem pod wrażeniem. Bardzo dobry artykuł.
OdpowiedzUsuń