Barcelona jest miastem położonym w
północno-wschodniej Hiszpanii, nad Morzem Śródziemnym, około 120 km na południe
od grzbietu Pirenejów i granicy hiszpańsko-francuskiej. Stolica prowincji o tej
samej nazwie oraz wspólnoty autonomicznej Katalonii. Miasto Barcelona, położone
na wybrzeżu śródziemnomorskim Hiszpanii, jest drugim pod względem wielkości 
miastem  w  tym  kraju,  zamieszkiwanym  przez 
1  700  000  ludzi.  W  roku  2002,  miasto
zatwierdziło  Agendę  21,  zaangażowanie  mieszkańców 
w  zrównoważony  rozwój,  zgodnie  z wytycznymi Konferencji
Narodów Zjednoczonych na temat środowiska naturalnego i rozwoju [United Nations
Conference on Environment and Development (UNCED)] (Szczyt Ziemi’) z roku 1992. 
Jednym  z priorytetów niniejszego programu jest wcielenie zrównoważonych
kryteriów w proces  zamówień  publicznych.  W  ramach 
tego,  we  wrześniu  2006  roku,  przetargi 
samorządu miejskiego  na  roboty  budowlane,  usługi 
i  dostawy  zostały  zmodyfikowane  i 
opublikowane  celem ujęcia kryteriów środowiskowych, które są zgodne z
nowymi europejskimi dyrektywami dot. zamówień publicznych. 
Barcelona dokonała zakupu 500 nowych wiat przystanków
autobusowych oraz przystosowania 1200 już  istniejących  wiat 
autobusowych. Oferenci musieli uwzględnić Analizę Cyklu życia (LCA) dla każdego
elementu wiaty przystankowej w celu  uzasadnienia  jego 
zgodności  ze  zrównoważonym  rozwojem. Zamówienia 
na  wiaty  autobusowe  w  Barcelonie  udzielono
JCDecaux,,  oferującej  dla  miasta wyjątkowy 
prototyp:  „Barcelona  bus  shelter  model  – 
model  wiaty  autobusowej  dla  Barcelony’. Trzema 
głównymi  elementami  odróżniającymi  ten  prototyp  od 
reszty  są: wewnętrzna część dachu; panel reklamowy; system czyszczenia
wiaty przystankowej.  Przy konstrukcji wiaty użyto  materiały
 poddające  się  recyklingowi. JCDecaux  opracowało 
materiał  z  włókien  szklanych  w  kształcie 
ula,  który  znajduje się na wewnętrznej stronie dachu. Ta szczególna
struktura wzmacnia dach, a także jest łatwa do demontażu oraz umożliwia jej
recykling. Przy konstrukcji panelu  reklamowego zastąpiono 
cztery  lampy  odznaczających  się  wysokim zużyciem
energii trzema energooszczędnymi lampami. Dodatkowo, boczne reflektory 
panelu  poprawiają  rozproszenie  światła,  a 
energia  jest  dostarczana  przez  jeden  balast
elektryczny do wszystkich świateł, zamiast całej wiązki, jak było to wcześniej.
Wreszcie,  po  raz  pierwszy  na  światową 
skalę  zastosowano  nowy  system  czyszczenia specjalnie
dla konserwacji wiat autobusowych przy użyciu wody uzdatnianej zamiast
konwencjonalnej bez konieczności używania mydła/detergentów w procesie czyszczenia.
Wodę do czyszczenia uzyskuje się w zakładzie odwrotnej osmozy, który JCDecaux
zbudowało na swoim terenie w Barcelonie. Wstępnie woda pochodzi z deszczówki
(jeżeli jest dostępna) lub jest to woda kranowa, którą uzdatnia się w procesie
odwrotnej  osmozy eliminującym  chlor oraz rozpuszczone sole. 
Przed  zakończeniem procesu  uzyskuje  się 
niezmąconą  wodę  o  zawartości  soli 
rozpuszczonych  na  poziomie jedynie  17 ppm; [woda] jest
przechowywana w zbiorniku umieszczonym w tylnej części pojazdu czyszczącego.
Ten  specjalny  mechanizm,  razem  ze 
specjalnym  projektem  szczotki czyszczącej, oznacza, że mydło lub
detergenty nie są potrzebne . Ponadto, konstrukcja nie wymaga osuszania 
po  czyszczeniu,  ponieważ  woda  jest  pozbawiona 
soli,  przez  co  na  powierzchni  wiaty przystankowej
nie pozostawiana jest warstwa soli.
Ponadto pojazd czyszczący stosuje mieszankę
paliwa biodiesel 10 (10% bio, 90% Diesel). Zakup  tych  wiat 
w  Barcelonie  pobudził  również  dalszy  popyt 
na  rynku.  Na  poziomie  lokalnym, sąsiednie 
miasta,  tj.  Badalona  oraz  Sabadell  
zawarły  umowy  z  JCDecaux.
 


 
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz