Barcelona jest miastem położonym w
północno-wschodniej Hiszpanii, nad Morzem Śródziemnym, około 120 km na południe
od grzbietu Pirenejów i granicy hiszpańsko-francuskiej. Stolica prowincji o tej
samej nazwie oraz wspólnoty autonomicznej Katalonii. Miasto Barcelona, położone
na wybrzeżu śródziemnomorskim Hiszpanii, jest drugim pod względem wielkości
miastem w tym kraju, zamieszkiwanym przez
1 700 000 ludzi. W roku 2002, miasto
zatwierdziło Agendę 21, zaangażowanie mieszkańców
w zrównoważony rozwój, zgodnie z wytycznymi Konferencji
Narodów Zjednoczonych na temat środowiska naturalnego i rozwoju [United Nations
Conference on Environment and Development (UNCED)] (Szczyt Ziemi’) z roku 1992.
Jednym z priorytetów niniejszego programu jest wcielenie zrównoważonych
kryteriów w proces zamówień publicznych. W ramach
tego, we wrześniu 2006 roku, przetargi
samorządu miejskiego na roboty budowlane, usługi
i dostawy zostały zmodyfikowane i
opublikowane celem ujęcia kryteriów środowiskowych, które są zgodne z
nowymi europejskimi dyrektywami dot. zamówień publicznych.
Barcelona dokonała zakupu 500 nowych wiat przystanków
autobusowych oraz przystosowania 1200 już istniejących wiat
autobusowych. Oferenci musieli uwzględnić Analizę Cyklu życia (LCA) dla każdego
elementu wiaty przystankowej w celu uzasadnienia jego
zgodności ze zrównoważonym rozwojem. Zamówienia
na wiaty autobusowe w Barcelonie udzielono
JCDecaux,, oferującej dla miasta wyjątkowy
prototyp: „Barcelona bus shelter model –
model wiaty autobusowej dla Barcelony’. Trzema
głównymi elementami odróżniającymi ten prototyp od
reszty są: wewnętrzna część dachu; panel reklamowy; system czyszczenia
wiaty przystankowej. Przy konstrukcji wiaty użyto materiały
poddające się recyklingowi. JCDecaux opracowało
materiał z włókien szklanych w kształcie
ula, który znajduje się na wewnętrznej stronie dachu. Ta szczególna
struktura wzmacnia dach, a także jest łatwa do demontażu oraz umożliwia jej
recykling. Przy konstrukcji panelu reklamowego zastąpiono
cztery lampy odznaczających się wysokim zużyciem
energii trzema energooszczędnymi lampami. Dodatkowo, boczne reflektory
panelu poprawiają rozproszenie światła, a
energia jest dostarczana przez jeden balast
elektryczny do wszystkich świateł, zamiast całej wiązki, jak było to wcześniej.
Wreszcie, po raz pierwszy na światową
skalę zastosowano nowy system czyszczenia specjalnie
dla konserwacji wiat autobusowych przy użyciu wody uzdatnianej zamiast
konwencjonalnej bez konieczności używania mydła/detergentów w procesie czyszczenia.
Wodę do czyszczenia uzyskuje się w zakładzie odwrotnej osmozy, który JCDecaux
zbudowało na swoim terenie w Barcelonie. Wstępnie woda pochodzi z deszczówki
(jeżeli jest dostępna) lub jest to woda kranowa, którą uzdatnia się w procesie
odwrotnej osmozy eliminującym chlor oraz rozpuszczone sole.
Przed zakończeniem procesu uzyskuje się
niezmąconą wodę o zawartości soli
rozpuszczonych na poziomie jedynie 17 ppm; [woda] jest
przechowywana w zbiorniku umieszczonym w tylnej części pojazdu czyszczącego.
Ten specjalny mechanizm, razem ze
specjalnym projektem szczotki czyszczącej, oznacza, że mydło lub
detergenty nie są potrzebne . Ponadto, konstrukcja nie wymaga osuszania
po czyszczeniu, ponieważ woda jest pozbawiona
soli, przez co na powierzchni wiaty przystankowej
nie pozostawiana jest warstwa soli.
Ponadto pojazd czyszczący stosuje mieszankę
paliwa biodiesel 10 (10% bio, 90% Diesel). Zakup tych wiat
w Barcelonie pobudził również dalszy popyt
na rynku. Na poziomie lokalnym, sąsiednie
miasta, tj. Badalona oraz Sabadell
zawarły umowy z JCDecaux.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz