wtorek, 25 listopada 2014

Wrażenia z konferencji: Prawo zamówień publicznych stan obecny i kierunki zmian

W dniach 20-21 listopada b.r. w Warszawie odbyła się Ogólnopolska Konferencja Prawo zamówień publicznych stan obecny i kierunki zmian. Konferencję w związku z 20-leciem systemu zamówień publicznych w Polsce zorganizowali Katedra Prawa Publicznego UMK w Toruniu oraz Miesięcznik Przetargi Publiczne.


Ze względu na liczne obowiązki nie mogłem skorzystać w pełni z otrzymanego zaproszenia obejmującego oba dni Konferencji, jednakże drugiego dnia udało mi się dotrzeć do Warszawy. Konferencję otworzyło wystąpienie prof. dr hab. Ryszarda Szostaka (UE w Krakowie) odnoszące się do zasad udzielania zamówień publicznych. Jak przystało na Profesora wystąpienie było niezwykle ciekawe i wnosiło powiew świeżego spojrzenia na niezwykle istotne zagadnienie "zasad prawa".

W pierwszym panelu na uwagę zasłużyło także płomienne wystąpienie którego autorami byli mec. J. Pieróg oraz mec. M. Kartasiewicz. Referat zatytułowany "Zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa a zasad jawności w prawie zamówień publicznych" przykuł moją uwagę m.in. ze względu na przygotowywany przeze mnie referat który wygłoszę 4 grudnia 2014 roku we Wrocławiu w ramach Ogólnopolskiej Konferencji "E-administracja". 

Wracając do meritum wystąpienia mec. Pieroga należy wskazać jego oś centralną którą była uchwała Sądu Najwyższego z 21 października 2005 r. przenosząca ciężar decydowania o tajemnicy przedsiębiorstwa na zamawiającego nadając mu jednocześnie uprawnienie do wyłączenia zakazu ujawnienia zastrzeżonej informacji w razie stwierdzenia bezskuteczności zastrzeżonej tajemnicy. Jak wskazał mec. przerzucenie ciężaru decydowania o tajemnicy przedsiębiorstwa jest wynikiem błędnego założenia w Uchwale, że skoro adresatem zastrzeżenia jest zamawiający, to ma on prawo i obowiązek decydowania o losie takiego zastrzeżenia. Tymczasem jak wynika expressis verbis z art. 8 ust. 3 Pzp o zastrzeżeniu informacji decyduje wykonawca i to on jest suwerenem tej decyzji. Zamawiający może co najwyżej ocenić ją pod względem zgodności z Pzp, a w razie niezgodności, odrzucić ofertę na mocy art. 89 ust. 1 pkt 1. 

Przywołane ogólnie w niniejszym wpisie tezy zdają się być niezwykle przekonujące, zważając jednocześnie na charakter podmiotów będących zamawiającymi (przede wszystkim klasycznymi), którzy to zgodnie z konstytucyjną zasadą legalności mogą działać tylko w na podstawie prawa i zgodnie z nim. Próżno szukać w przepisach Pzp oraz innych aktach normatywnych uprawnienia zamawiającego do odtajnienia zastrzeżenia wykonawcy. 

Także wystąpienia pozostałych prelegentów na Konferencji wnosiły wiele nowych spostrzeżeń, na system zamówień publicznych, przeprowadzone do tej pory zmiany oraz te które dopiero nadejdą. Zdaje się, że lektura planowanej monografii pokonferencyjnej powinna każdej osobie zainteresowanej systemem zamówień publicznych przynieść wiele istotnych przemyśleń. Z niecierpliwością czekam na tę pozycję wydawniczą, jednocześnie miło wspominając samą Konferencję. Osobiście gratuluje Organizatorom i liczę, że niebawem nadarzy się okazja do kolejnych dyskusji w tak znakomitym gronie.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz