Pojęcie innowacji pochodzi od łacińskiego: innovare
czyli "tworzenie czegoś nowego"[1],
stąd najczęstsza definicja innowacji podkreśla, iż: innowacja to wdrożenie
nowego lub znacząco udoskonalonego produktu (wyrobu lub usługi) lub procesu,
nowej metody marketingowej lub nowej metody organizacyjnej w praktyce
gospodarczej, organizacji miejsca pracy lub stosunkach z otoczeniem[2].
Innowacji nie należy bynajmniej utożsamiać tylko z nowoczesnymi technologiami,
wyprzedzającymi codzienne spotykane rozwiązania, wdrażanymi przez największe
podmioty rynkowe. Czasami innowacje nie wiążą się bezpośrednio z nową
technologią, ale raczej z nowym modelem biznesowym. Tak jest w przypadku usługi
„rower na żądanie” w Paryżu[3],
która w niewielkim stopniu opiera się na technologii. Ekoinnowacyjne rozwiązania,
jak np. opakowania ekologiczne dla żywności, napojów, czy kosmetyków, opierają
się na dojrzałych technologiach, jednakże w dalece bardziej idący sposób
umożliwiają minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko. Termin
innowacyjność w związku z powyższym, należy łączyć z wielowymiarowym podejściem
odzwierciedlającym tendencje rozwoju gospodarek XXI wieku.
Innowacyjność jest kluczowym czynnikiem
przyczyniającym się do wzrostu poziomu dobrobytu krajów, konkurencyjności
gospodarki i wysokiego udziału zaawansowanych technologii w kluczowych
gałęziach przemysłu. Innowacje są niezmiernie ważne dla państw średnio
rozwiniętych dążących do dalszego rozwoju. Kraje te są zagrożone są bowiem
wpadnięciem w „pułapkę średniego dochodu”[4].
W przypadku krajów rozwijających się istnieje możliwość wystąpienia dwóch
scenariuszy, jeśli kraje zdołają przestawić się na wzrost oparty na innowacjach
i dalszej akumulacji technicznie zaawansowanego kapitału, będą mogły dołączyć
do takich gospodarek jak Korea Południowa czy Japonia, którym udało się przejść
od średniego do wysokiego dochodu. W przeciwnym przypadku mogą podzielić los
krajów Ameryki Łacińskiej czy Bliskiego Wschodu, które utkwiły w modelu
gospodarczym opartym na nisko- i średnio zaawansowanej produkcji[5].
Inicjowanie i wdrażanie
zmian poprzez innowacje stało się priorytetowym działaniem przedstawicieli
sektora publicznego i prywatnego (w tym małych i średnich przedsiębiorstw) na
całym świecie. Poprawa poziomu wdrażania rozwiązań innowacyjnych bezpośrednio
zależy od podmiotów prywatnych. Jednakże władze publiczne odgrywają istotną
rolę w tworzeniu i kształtowaniu regulacyjnego oraz operacyjnego podłoża
gospodarczo-politycznego, które jest fundamentem kreowania mechanizmów
podażowo-popytowych warunkujących przebieg procesów innowacji. Należy zgodzić
się z poglądem M. Portera, iż skala i charakter popytu na danym obszarze
stanowią główną determinantę konkurencyjności dynamiki innowacyjności[6].
Innowacyjność w sektorze publicznym może powstać
poprzez rozpowszechnienie wcześniej wypracowanych innowacji z sektora
prywatnego lub co bardziej cenne poprzez wsparcie dla sektora prywatnego w
postaci tworzenia lub wspomagania warunków stymulujących i pobudzających rozwój
innowacyjności poprzez strategie, programy celowe, fundusze celowe, mediacje
itd. Innowacje, w wymiarze produktowym, procesowym czy organizacyjnym,
to jeden z głównych filarów strategii rozwoju Europy wyrażony m.in. w dokumencie
„Europa 2020” przyjętym przez Komisję Europejską w dniu 3 marca 2010 r. „Europa
2020”, który określa cele i perspektywy rozwoju Unii Europejskiej na lata 2010-
2020. Strategia ma na celu przyspieszenie
wyjścia z kryzysu gospodarczego i zapobieżenie podobnemu kryzysowi w
przyszłości, a także stworzenie podstaw zrównoważonego rozwoju, który sprzyja
gospodarce opartej na wiedzy i innowacji, bardziej przyjaznej środowisku i
bardziej konkurencyjnej.
Wykorzystywanie ekoinnowacyjnych rozwiązań w
realizacji zamówień publicznych jest, bowiem jednym z instrumentów funkcji
regulacyjnej państwa. Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o
swobodzie działalności gospodarczej[7]
istotnym z zadań władzy publicznej każdego szczebla jest wspieranie rozwoju
przedsiębiorstw poprzez tworzenie korzystnych warunków wykonywania
działalności, a więc także warunków zachęcających do rozwoju rozwiązań
innowacyjnych ekologicznie. W świetle polskich rozwiązań ustrojowych oraz
unormowań ustawowych podmioty publiczne powinny wspomagać działania
innowacyjne, m.in. poprzez efektywne i racjonalne wydatkowanie środków
publicznych w ramach systemu zamówień publicznych opartego normatywnie m.in. na
ustawie prawo zamówień publicznych[8].
Co prawda głównym celem zamówień
publicznych jest nabycie dostaw, robót budowlanych lub usług przy zachowaniu
zasady racjonalnego, celowego i efektywnego gospodarowania środkami
publicznymi, to jednak współczesny system zamówień jest także ważnym
instrumentem służącym osiąganiu celów strategicznych państwa[9].
Zamówienia publiczne są, bowiem narzędziem polityki gospodarczej i społecznej
państwa oraz instrumentem dla osiągania dodatkowych celów z zakresu polityki
gospodarczej i społecznej. Lista celów, jakie współcześnie powinny być
realizowane w związku z udzielaniem zamówień publicznych, niewątpliwe zawiera:
zapewnienie trwałego i długoterminowego wzrostu gospodarczego, rozwój
konkurencyjności przedsiębiorstw, współtworzenie polityki proekologicznej
(zielone zamówienia[10]),
tworzenie nowych miejsc pracy (społeczne zamówienia publiczne), wspomaganie
innowacyjności.
Wzrost poziomu wdrażania
innowacyjnych rozwiązań może przyczynić się do szybkiego wzrostu gospodarczego
organizacji supranarodowych, poszczególnych krajów czy też regionów.
Jednocześnie podkreślenia wymaga, iż innowacyjność jest mnoga w swoich barwach, wśród
których niezwykle interesującą jest zieleń. Połączenie innowacyjności z kolorem
zielonym stanowi esencję zrównoważonego[11]
podejścia do gospodarki, którego myślą przewodnią jest postulat uzyskania
konsensusu pomiędzy licznymi kierunkami działań państwa oraz przedsiębiorstw
realizujących mnogie cele oraz zadania.
Innowacyjne zamówienia powinny współtworzyć system
zrównoważonego podejścia do gospodarki respektujący trzy elementy: gospodarczy,
ekologiczny oraz społeczny. Połączenie przywołanych ogniw możliwe jest dzięki
promowaniu rozwiązań ekoinnowacyjnych. Innowacjami ekologicznymi są wszelkie
nowe formy działań zmierzających do znacznego i widocznego postępu w kierunku
realizacji celu w postaci zrównoważonego rozwoju, poprzez ograniczanie
oddziaływania na środowisko lub osiąganie większej skuteczności i
odpowiedzialności w zakresie wykorzystywania zasobów, w tym energii[12].
H. Strebel zdefiniował ekonomiczne innowacje ochrony środowiska, jako
innowacje, które są związane ze świadomym wdrożeniem proekologicznej gospodarki
w celu zmniejszenia lub prewencji zanieczyszczeń środowiska, a przez to
obniżenia kosztów[13].
Ekoinnowacje można zdefiniować także, jako zamierzone postępowanie cechujące
się przedsiębiorczością, obejmujące etap projektowania produktu i zintegrowane
zarządzanie nim w ciągu jego cyklu życia, które przyczynia się do
proekologicznego unowocześnienia społeczeństw epoki przemysłowej dzięki
uwzględnieniu problemów ekologicznych przy opracowaniu produktów i związanych z
nimi procesów[14].
Osią centralną ekoinnowacji jest ograniczenie lub eliminowanie negatywnego
oddziaływania na środowisko. Innowatorzy
pomagają rozwiązać problemy związane z ochroną środowiska naturalnego
poprzez realizację pomysłów, dotyczących: ograniczenia zużycia zasobów (surowców, wody, paliw),
ograniczenia zużycia energii, wykorzystanie OZE, ograniczenia szkodliwych
emisji (proekologiczne technologie), recykling materiałowy i energetyczny. W
celu osiągnięcia celów konieczne jest podjęcie działań praktycznych, które
powinny przejawiać się m.in. w ekoinnowacyjnych rozwiązaniach, a nie tylko
ekologicznie kreatywnych pomysłach. Zarówno, Oslo Manual
jak i np. opracowania amerykańskie
podkreślają że kreatywność od innowacji odróżnia możliwość
wdrażania tych ostatnich w życiu gospodarczym lub społecznym.
Ekoinnowacje w zamówieniach publicznych stają się
źródłem zielonego wzrostu gospodarczego i mogą zwiększyć konkurencyjność firm.
Kilka dekad temu taką rolę odegrały technologie informacyjne. Niektóre
rozwiązania z zakresu IT w dalszym ciągu znacząco wpływają na wzrost poziomu
innowacyjności[15].
Większość państw OECD rozwija strategie wsparcia ekoinnowacji. W Unii
Europejskiej rolę tę pełni Plan Działań w zakresie Technologii Środowiskowych
(Environmental Technology Action Plan - ETAP)[16],
który stymuluje opracowywanie odpowiednich działań w państwach członkowskich. Celem
tych działań jest wspieranie pierwszego zastosowania i wprowadzania na rynek
innowacyjnych technologii i praktyk. Czołową inicjatywą unijną poświęconą
badaniom nad ekoinnowacjami jest obecnie Eco-Innovation Observatory. Jednym z
głównych zadań EIO jest zbieranie danych związanych z ekoinnowacyjnością w
krajach Unii Europejskiej. Na podstawie tych wskaźników stworzony został
ranking Eco innovation scoreboard. W jego najnowszej odsłonie, opublikowanej w
2014 roku, polska zajęła przedostatnie miejsce wśród wszystkich członków UE27[17].
Raport OECD „Lepsze polityki dla wsparcia
ekoinnowacji” (Better policies to support ecoinnovations, styczeń 2011 r.[18])
podejmuje temat ekoinnowacji z perspektywy różnych praktyk oraz zróżnicowanych
systemów rynkowych występujących w państwach OECD. W opracowaniu opisane są
polityki stosowane w odniesieniu do wybranych ekoinnowacji, takich jak czyste
technologie węglowe (polegające na wyłapywaniu i przechowywaniu dwutlenku
węgla), samochody elektryczne, opakowania ekologiczne, czy kolektory
słoneczne.
Jedną z metod, które mogą przyczynić się do poprawy
obecnego stanu charakteryzującego się znikomym wdrażaniem zarówno rozwiązań
innowacyjnych jak i ekoinnowacyjnych w Polsce jest uwzględnienie ich przez
podmioty działające na rynku zamówień publicznych. Pomimo
wdrożenia licznych instrumentów prawnych takich jak: zamówienia przedkomercyjne[19],
dialog techniczny (art. 31a Pzp), dopuszczenie rozwiązań wariantowych (art. 83
ust. 3 Pzp) opisu przedmiotu zamówienia poprzez wskazanie wymagań
funkcjonalnych czy jakościowych (art. 30 ust. 6 Pzp) czy możliwość dostosowania
kryteriów oceny ofert do przedmiotu zamówienia i rozwiązań technicznych (art.
91 Pzp), większość instytucji publicznych rzadko lub tylko od czasu do czasu
sięga po zamówienia innowacyjne. W opinii podmiotów publicznych nie mają one
potrzeby zamawiania innowacyjnych produktów, ale też nie mają świadomości, że
można kreować takie potrzeby. W związku z niskim poziomem wdrażania rozwiązań
innowacyjnych w literaturze przedmiotu toczy się dyskusja dotycząca
wykorzystania już istniejących możliwości, jak również wprowadzenia nowych
rozwiązań, których celem ma być zwiększenie innowacyjności, a tym samym
podniesienie konkurencyjności przemysłu[20].
Przed przystąpieniem do omówienia nowych perspektyw, które wynikają z
wprowadzanych zmian legislacyjnych, cenne zdaje się zobrazowanie, poprzez posłużenie
się przykładami, w jaki sposób dotychczas możliwe było wdrożenie
ekoinnowacyjnych rozwiązań. Egzemplifikacyjnie wskazać należy niektóre
innowacyjne ekologicznie rozwiązania, których zastosowanie pozytywnie wpływa na
środowisko.
W dotychczasowej praktyce, w celu uzyskania rozwiązań
innowacyjnych w tym ekoinnowacyjnych zamawiający zazwyczaj posługiwali się
wymogami w zakresie parametrów technicznych lub jakościowych określanych w
opisie przedmiotu zamówienia oraz kryteriach oceny ofert. Określenie
restrykcyjnych wymogów w zakresie parametrów technicznych miało służyć
promowaniu podmiotów wdrażających innowacyjne rozwiązania. Zastosowanie
ekoinnowacyjnych rozwiązań w systemie zamówień publicznych w dużej mierze
obejmowało zakup nowoczesnych autobusów miejskich. Przykładem
połączenia ekologii i innowacyjności jest produkowany przez Volvo Buses autobus
miejski. Volvo Buses otrzymało zamówienie na produkcję 27 autobusów z napędem
hybrydowym dla miasta Dordrecht w Holandii. Autobus hybrydowy Volvo posiada
równoległy napęd hybrydowy, w którym mniejszy silnik Diesla i silnik
elektryczny mogą pracować samodzielnie lub łącznie. Silnik elektryczny działa
na baterię, która jest ładowana energią odzyskaną z hamowania autobusu. Silnik
Diesla wyłącza się podczas postoju autobusu na przystankach, a następnie
autobus rusza z wykorzystaniem wyłącznie silnika elektrycznego, dzięki czemu
autobusy są ciche i wolne od spalin. Odzysk energii z hamowania autobusu,
znacząco zmniejsza zużycie paliwa, a zatem również zużycie energii i emisję
gazów cieplarnianych nawet o 35 %[21].
W zakresie zamówienia na dostawę tramwajów można
uwzględnić zastosowanie nowoczesnej technologii systemów filtrów cząsteczek w
system silnika. W serii CORADIA L1NT 41/ H[22]
pojazdy wyposażone w dwa zespoły silnikowe. W silnikach wykorzystywane jest
katalitycznie powlekany filtr składający się z dwufunkcyjnych jednostek
filtrowych w równoległym połączeniu. Opiera się na zasadzie budowy filtra
cząstek stałych, która wykorzystuje wierconą i powlekaną ściankę, przez którą
odbywa się emisja substancji wydechowych, osiągając wydajność filtracji na
poziomie 95% substancji pyłowej. Dodatkowe koszty dla wersji przyjaznej
środowisku wynoszą 45 000 Euro za każdy filtr, stanowiąc w efekcie około 3%
kosztów dodatkowych całkowitego kosztu produktu wynoszącego ok. 2,7 mln
Euro. Po dokonaniu prób wskazano, że zużycie paliwa jest takie samo, jak
w przypadku szynobusów, w których nie stosuje się filtrów
cząsteczek.
Z kolei zamówienie na dostawę ekologicznych może
uwzględniać innowacyjność w zakresie oddziaływania ich na środowisko. Jednym ze
skutków ekoinnowacyjnych praktyk przetargowych w regionie Goeteborg jest
zachęcenie firm do produkowania pojazdów wykorzystujących najnowocześniejsze
Eko-Technologie[23].
Pobudzony został rozwój filtrów cząstek, silników przystosowanych do mieszanek
agropaliw, gazu ziemnego, LPG (gaz płynny), wodoru, silników elektrycznych i
pojazdów hybrydowych łączących silniki spalinowe z elektrycznymi.
Goeteborg jest postrzegany, jako prekursor we wprowadzaniu wymagań Komisji
Europejskiej w zakresie zamówień dotyczących czystych pojazdów. W Goeteborgu
poprzez innowacyjne zielone zamówienia publiczne osiąga się cele
środowiskowe wykorzystując większą liczbę autobusów zasilanych gazem ziemnym i
biopaliwami, oraz stosując najnowsze eko-technologie.
Miasto Barcelona, w 2002 roku dokonało zakupu 500
nowych wiat przystanków autobusowych oraz przystosowania 1200 już istniejących
wiat autobusowych[24].
Oferenci musieli uwzględnić Analizę Cyklu życia (LCA) dla każdego elementu
wiaty przystankowej w celu uzasadnienia jego zgodności ze zrównoważonym
rozwojem. Zamówienia na wiaty autobusowe w Barcelonie udzielono JCDecaux,
oferującej dla miasta wyjątkowy prototyp: „Barcelona bus shelter model – model
wiaty autobusowej dla Barcelony’. Trzema głównymi elementami odróżniającymi ten
prototyp od reszty są: wewnętrzna część dachu; panel reklamowy; system
czyszczenia wiaty przystankowej. Przy konstrukcji wiaty użyto materiały
poddające się recyklingowi. JCDecaux opracowało materiał z włókien szklanych w
kształcie ula, który znajduje się na wewnętrznej stronie dachu. Ta szczególna
struktura wzmacnia dach, a także jest łatwa do demontażu oraz umożliwia jej
recykling. Przy konstrukcji panelu reklamowego zastąpiono cztery lampy
odznaczających się wysokim zużyciem energii trzema energooszczędnymi lampami.
Dodatkowo, boczne reflektory panelu poprawiają rozproszenie światła, a energia
jest dostarczana przez jeden balast elektryczny do wszystkich świateł, zamiast
całej wiązki, jak było to wcześniej. Wreszcie, po raz pierwszy na światową
skalę zastosowano nowy system czyszczenia specjalnie dla konserwacji wiat
autobusowych przy użyciu wody uzdatnianej zamiast konwencjonalnej bez
konieczności używania mydła/detergentów w procesie czyszczenia. Wodę do
czyszczenia uzyskuje się w zakładzie odwrotnej osmozy, który JCDecaux zbudowało
na swoim terenie w Barcelonie. Wstępnie woda pochodzi z deszczówki,
(jeżeli jest dostępna) lub jest to woda kranowa, którą uzdatnia się w procesie
odwróconej osmozy eliminującym chlor oraz rozpuszczone sole. Przed
zakończeniem procesu uzyskuje się niezmąconą wodę o zawartości soli
rozpuszczonych na poziomie jedynie 17 ppm; [woda] jest przechowywana w
zbiorniku umieszczonym w tylnej części pojazdu czyszczącego. Ten specjalny
mechanizm, razem ze specjalnym projektem szczotki czyszczącej, oznacza, że
mydło lub detergenty nie są potrzebne. Ponadto, konstrukcja nie wymaga
osuszania po czyszczeniu, ponieważ woda jest pozbawiona soli, przez co na
powierzchni wiaty przystankowej niepozostawiana jest warstwa soli. Ponadto
pojazd czyszczący stosuje mieszankę paliwa biodiesel 10 (10% bio, 90% Diesel).
Zakup tych wiat w Barcelonie pobudził również dalszy popyt na rynku. Na
poziomie lokalnym, sąsiednie miasta, tj. Badalona oraz Sabadell zawarły umowy
z
JCDecaux.
Przykładem ekoinnowacyjnych rozwiązań w zakresie robót
budowlanych może być rządowy kompleks EastgateBuilding w Zimbabwe[25]
wykorzystuje instalację klimatyzacyjną zaprojektowaną na bazie rozwiązań
systemu samochłodzenia, wykorzystywanego przez pewien gatunek termitów
(Macrotermesmichaelseni), który jest w stanie utrzymać pożądaną temperaturę
wewnątrz kopca, zarówno w dzień jak i w nocy, (podczas gdy temperatury na zewnątrz
wahają się w granicach od 3 do 42 0 C). Zaprojektowany według ww. technologii
obiekt zużywa 90% mniej energii do wentylacji, niż tradycyjne budynki o tym
samym rozmiarze[26].
Ponadto istnieje możliwość uwzględnienia innowacyjnych technologii w zakresie
zamówienia na roboty budowlane uwzględniając model budowy pasywnego obiektu
budowlanego.
Także w dotychczasowej praktyce w wymiarze krajowym
można wskazać przykłady zamówień publicznych, które sprzyjały rozwojowi
rozwiązań ekoinnowacyjnych. Jednym z nich było postępowanie, którego
przedmiotem była „Budowa Zakładu Termicznego Unieszkodliwiania Odpadów dla
Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego”. Zamawiającym był Zakład
Unieszkodliwiania Odpadów Sp. z o.o. w Szczecinie[27].
Dotychczasowy niski poziom wdrażania rozwiązań
innowacyjnych, w tym także ekoinnowacyjnych, miał ulec zmianie m.in. dzięki
wprowadzeniu 20 lutego 2013 roku do procedur zamówieniowych, dialogu
technicznego (art. 31a Pzp). Przed wejściem w życie nowelizacji wykorzystanie
instrumentu doradczego mogło zostać zastosowane w oparciu o unormowania
wynikające wprost z motywu nr 8 preambuły dyrektywy 2004/18/WE[28]
(tzw. dyrektywy klasycznej) oraz motyw nr 15 dyrektywy 2004/17/WE[29]
(tzw. dyrektywy sektorowej), jak i samej ustawy Pzp, która nie wykluczała
możliwości korzystania przez zamawiających z profesjonalnego doradztwa na
etapie poprzedzającym wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego. Jak zostało wskazane w sprawozdaniu Prezesa UZP[30]
za 2013 roku z treści opublikowanych ogłoszeń, od momentu obowiązywania nowych
przepisów zamawiający przeprowadzili 275 postępowań, w których zastosowali
dialog techniczny, co stanowiło 0,19% ogółu postępowań poniżej progów unijnych.
W przypadku zamówień na roboty budowlane postępowań poprzedzonych dialogiem
technicznym było 68, w przypadku dostaw – 96 a w przypadku usług – 111.
Przywołane dane ze względu na okres obowiązywania regulacji nie mogą zostać
porównane z latami poprzednimi, jednakże poziom wykorzystania omawianego
narzędzia zdaje się być niski w stosunku do profitów, jakie może ono przynieść
m.in. w zakresie ekoinnowacyjności.
Z powodu wyżej przedstawionych okoliczności, z pewną
dozą ostrożności należy ocenić zmiany, które zostaną wprowadzone w najbliższym
okresie oraz prognozować ich wpływ na poziom ekoinnowacyjności Polski.
Rozwojowi unijnej polityki innowacyjnej ma służyć Dyrektywa Parlamentu
Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień
publicznych[31].
Dyrektywa musi zostać implementowana przez Polskę do dnia 18.04.2016 R.
Zgodnie z treścią Dyrektywy 2014/24/UE innowacje oznaczają wdrażanie nowego,
znacznie udoskonalonego produktu, usługi lub procesu (między innymi procesów
produkcji, budowy lub konstrukcji), nowej metody marketingowej lub nowej metody
organizacyjnej w działalności przedsiębiorczej, organizowaniu pracy lub
relacjach zewnętrznych. Dyrektywa 2014/24/UE daje zamawiającym wskazówki i
narzędzia do wspierania innowacji, m.in. poprzez: wprowadzenie nowego trybu
udzielenia zamówienia publicznego – partnerstwa innowacyjnego, określenie
relacji, jakości do ceny m.in. w oparciu o cechy innowacyjne, zachęcenie do
częstszego dopuszczania ofert wariantowych, zachęcenie do częstszego
wykorzystywania negocjacji z ogłoszeniem oraz dialogu
konkurencyjnego. Najciekawszą zmianą w omawianym zakresie,
zdaje się wprowadzenie nowej procedury, partnerstwa innowacyjnego (art. 49
nowej dyrektywy), stworzonej na potrzeby sytuacji, w której konieczne jest
zastosowanie innowacyjnego rozwiązania, jeszcze niedostępnego na rynku. Celem
partnerstwa innowacyjnego jest wykorzystanie zamówień publicznych do wspierania
innowacji. Jak przeczytać można w jednym z komunikatów prasowych Komisji
Europejskiej[32],
celem partnerstwa innowacyjnego jest usuwanie słabości, wąskich gardeł i barier
w europejskim systemie badań i innowacji, uniemożliwiających rozwijanie i
wprowadzanie na rynek dobrych pomysłów lub spowalniających ten proces. Zgodnie
z przepisami Dyrektywy 2014/24/UE zamawiający może postanowić o utworzyć
partnerstwo innowacyjnego z jednym lub kilkoma partnerami, którzy
niezależnie prowadzą działania w zakresie badań i rozwoju, aby
wynegocjować nowe, innowacyjne rozwiązanie podczas postępowania
o udzielenie zamówienia. Należy natomiast zawsze wziąć pod uwagę zalecenia
dyrektywy, gdzie zdaniem ustawodawcy unijnego, rozszerzenie partnerstwa na
więcej niż jednego partnera sprzyjać ma otwarciu konkurencji, a tym samym jest
bardziej pożądane.
Od strony proceduralnej partnerstwo innowacyjne nieznacznie
różni się od dialogu konkurencyjnego. Wstępna kwalifikacja jest tożsama z
dialogiem konkurencyjnym poza tym, że zamawiający zobowiązany jest przygotować
nieco odmienne dokumenty. W nowej procedurze, każdy wykonawca będzie mógł
złożyć wniosek o dopuszczenie do udziału w odpowiedzi na ogłoszenie o
zamówieniu, przedstawiając informacje na potrzeby kwalifikacji podmiotowej
wymagane przez zamawiającego. Podczas kwalifikacji kandydatów instytucje
zamawiające będą stosować w szczególności kryteria dotyczące zdolności
kandydatów w zakresie badań i rozwoju oraz opracowywania i wdrażania
innowacyjnych rozwiązań. Informacje te zawierać będą przede wszystkim
określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane,
które nie może zostać zaspokojone przez zakup produktów, usług lub robót
budowlanych dostępnych dotychczas na rynku. Tylko wykonawcy zaproszeni przez
instytucję zamawiającą, po dokonaniu przez nią oceny wymaganych informacji,
będą mogli przedkładać projekty badawcze i innowacyjne mające na celu
zaspokojenie potrzeb określonych przez instytucję zamawiającą, które nie mogą
zostać zaspokojone przez istniejące rozwiązania.
Specyficznym elementem procedury będzie to, iż w
ramach partnerstwa innowacyjnego ustalić należy cele pośrednie, a po
zakończeniu każdego z etapów, zamawiający mógłby zakończyć partnerstwo
innowacyjne, lub w przypadku partnerstwa innowacyjnego z wieloma partnerami, zmniejszyć
liczbę partnerów poprzez rozwiązanie poszczególnych umów. Procedura stanowi
ciekawą propozycję dla zamawiających, którzy są potencjalnymi odbiorcami
produktów, usług lub robót innowacyjnych, w tym ekoinnowacyjnych, oraz
wykonawców, którzy taką działalnością się zajmują. Kolejną zmianą, która
nastąpi w bliższej perspektywie czasowej (Prezydent RP podpisał nowelizację
dnia 16 września 2014 roku, zmiany wejdą w życie 30 dni od ogłoszenia) jest
wprowadzenie do otwartego katalogu kryteriów oceny ofert nowego kryterium
odnoszącego się do innowacyjości[33].
Nowe kryterium zamawiający będzie mógł zastosować w celu wyboru
najkorzystniejszej oferty. Zgodnie z art. 2 pkt 5 Pzp najkorzystniejszą
ofertą jest ta, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych
kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego, albo oferta z
najniższą ceną. Najkorzystniejszą ofertę wykonawcy wybiera się na podstawie
kryteriów oceny ofert określonych w warunkach zamówienia (art. 31
ust. 1 Pzp). Poprzez kryterium oceny ofert należy rozumieć czynnik służący za podstawę oceny, wyboru lub
kwalifikacji[34].
Pomimo, otwartego katalogu dostępnych zamawiającemu
kryteriów oceny ofert, wyrażenie wprost nowego kryterium nie pozostaje jednak
bez znaczenia. Wyrażenie expressis verbis, kryterium aspektów innowacyjnych
może przyczynić się do zwiększenia zakresu uwzględniania innowacyjnych aspektów
w zamówieniach publicznych. Zdaje się jednak, że samo wskazanie innowacyjności,
jako kryterium może nie zmienić praktyki w tym zakresie, tak samo jak wymiennie
innych aspektów np. środowiskowych nie przyczyniło się do znacznego
zazielenienia zamówień. Kluczowe zdają się być działania edukacyjne,
podejmowane nie tylko wobec zamawiających ale także wobec organów
kontrolujących. Rekomendacje w zakresie zmiany podejścia administracji
publicznej do procesu prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia wynikają
m.in. z dokumentu „Nowe podejście do zamówień publicznych- zamówienia publiczne
a małe i średnie przedsiębiorstwa, innowacje i zrównoważony rozwój”[35]
czy „Kryteria oceny ofert w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego-
przykłady i zastosowania”[36].
Poza uwypukleniem nowego kryterium, na podkreślenie
zasługuje wprowadzeni do Pzp art. 91 ust. 2a który ograniczy stosowanie
kryterium ceny jako jedynego kryterium oceny ofert tylko do sytuacji, gdy
przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny oraz ma ustalone standardy
jakościowe. Zgodnie z nowymi przepisami zamawiający, który ogłasza przetarg i
ustali cenę jako wyłączne kryterium, będzie musiał uzasadnić taką decyzję.
Rozwiązanie to w omawianym zakresie jest niezwykle istotne, albowiem rozwojowi
zamówień innowacyjnych na pewno nie służyła dotychczasowa praktyka traktowanie
ceny jako kluczowego parametru w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Co więcej,
jedna trzecia (35%) przedsiębiorstw obecnych na rynku zamówień publicznych nie
była zainteresowana udziałem w zamówieniach, w których cena jest relatywnie
niska.
Zważając na dotychczasową praktykę oraz zmiany, które
wejdą w życie w bliższej (nowelizacja Pzp) oraz w dalszej perspektywie
(implementacja postanowień nowych dyrektyw zamówieniowych), zdaje się, że nie
grzesząc wygórowanym optymizmem należy pozostać pełnym nadziei co do poprawy
poziomu ekoinnowacyjności systemu zamówień publicznych. Jedyną przeszkodą w tym
zakresie mogą być przyzwyczajenia zamawiających, oraz brak chęci lub możliwości
w tym zakresie wykonawców. Zdaje się jednak, że tak duży rynek jakim jest rynek
zamówień publicznych[37],
w którym duży nacisk zostanie położony na ekoinnowacyjność rozwiązań wpłynie na
rynek podażowy i umożliwi poprawę pozycji Polski w rankingach plasujących nas w
chwili obecnej na ostatnich miejscach. Poprawa miejsca rankingowego jest jednak
tylko pewnym szybko i wprost zauważalnym przejawem zmian. Wprowadzenie w
szerokim zakresie zmian ekoinnowacyjnych powinno przynieść wzrost wszystkich
kluczowych wskaźników takich jak PKB (Produkt Krajowy Brutto), HDI (ang. Human
Development Index), czy QoL (ang. Quality of Life). Jednakże, najcenniejszym
efektem poprawy praktyki w zakresie zamówień publicznych powinno być uzyskanie
lepszej jakości życia, zarówno tego prywatnego jak i zawodowego.
[2] Zob.
Podręcznik Oslo: zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących
innowacji, wyd. 3, OECD/Eurostat, Warszawa, 2008.
[4] Zob. D.
Ciesielska, M. Radło, Determinanty wejścia w pułapkę średniego dochodu:
perspektywa Polski, Kwartalnik naukowy o przedsiębiorstwie, nr 2/2014, s. 5-13.
[5] Raport Banku
Światowego, http://siteresources.worldbank.org/INTEAPHALFYEARLYUPDATE/Resources/550192-1287417391641/EAP_Update_Oct2010_chapter3.pdf.
[9] Por. W.
Starzyńska, Wykorzystanie zamówień publicznych do osiągania strategicznych
celów Unii Europejskiej, [w:] Zamówienia publiczne a innowacyjność
przedsiębiorstw – stan obecny i perspektywy, pod red. W. Starzyńska, J.
Wiktorowicz, Łódź 2012, s. 67.
[10] Zob. System
zamówień publicznych w ochronie środowiska, z uwzględnieniem projektu
poselskiego zmian ustawy Prawo zamówień publicznych.
[11] Zob. K.
Różowicz, Problematyka zrównoważonego rozwoju w ustawodawstwie polskim ze
szczególnym uwzględnieniem zagadnień ochrony środowiska, Morena. Prace
Wielkopolskiego Parku Narodowego, Jeziory 2013, nr 16, s. 65-69.
[12] J. Prystrom, Innowacje
ekologiczne a ochrona środowiska wobec wyzwań XXI wieku na przykładzie
strategii Unii Europejskiej, „Ekonomia i Środowisko”, Białystok 2013, nr 1
(44), s. 83.
[13] Ochrona
środowiska i ekoinnowacje. raport końcowy, 2010, s. 12.
http://ksu.parp.gov.pl/res/doc/badania_eksprtyzy/raport_ochrona_srodowiska_ekoinnowacje.pdf.
[15] Zob.
Przekazany czasopismu naukowemu Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny
artykuł: K. Różowicz, Stosowanie e-faktury jako kryterium oceny ofert i
instrument e-procurement sprzyjający realizacji polityki zielonych zamówień
publicznych oraz opublikowany w ramach portalu prawoprosto.pl: http://prawoprosto.pl/prawo-administracyjne/zamowienia-publiczne/1067-e-faktura-w-systemie-zamowien-publicznych.
[17] http://www.eco-innovation.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=481&Itemid=69,
dostęp: 30 czerwca 2014.
[18] http://www.oecd-ilibrary.org/environment/better-policies-to-support-eco-innovation_9789264096684-en.
[20] Zob. I.
Skubiszak-Kalinowska, M. Kulesza, Innowacyjne zamówienia publiczne w Polsce –
ekspertyza, Warszawa 2011; J. Niczyporuk, J. Sadowy, M. Urbanek, Nowe podejście
do zamówień publicznych – zamówienia publiczne jako instrument zwiększania
innowacyjności gospodarki i zrównoważonego rozwoju. Doświadczenia polskie i
zagraniczne, cz. I i II – referaty na IV Konferencję Naukową, 20–21.06.2011r.,
Kazimierz Dolny 2011; B. Ulijasz, Nowe podejście do zamówień publicznych,
Warszawa 2010
[21]
http://www.volvogroup.com/group/poland/pl-pl/newsmedia/pressreleases/_layouts/CWP.Internet.VolvoCom/NewsItem.aspx?News.ItemId=94530&News.Language=pl-pl
szynobusów. Firmie Alstom LHB GmbH
udzielono zamówienia na dostawę dziesięciu
szynobusów (Alstom zaoferował pojazdy typu CORADIA L1NT 41/ H wyposażone
w dwa zespoły silnikowe dostarczane przez spółkę
MTU o mocy 335 kW każdy oraz filtry cząsteczek
dostarczane przez spółkę Hug Engineering).
[23] P. Defranceschi, M. Hidson. Costs and Benefits of
Green Public Procurement in Europe, Part 3: The Potential
of GPP for the Spreading of
New/Recently Developed Environmental Technologies – Case Studies ICLEI – Local
Governments for
Sustainability.
[24] http://blog-zamowienia-publiczne.blogspot.com/2014/07/przykad-zastosowania-zielonych-zamowien.html.
[26]Woźniak L.,
Ziółkowski B., Warmińska A., Dziedzic S., Przewodnik ekoinnowacji, Rzeszów
2008, s.18
[27] Szczegółowe
kryteria oceny ofert zostały podane w SIWZ. Pełna dokumentacja znajduje się na
stronie internetowej: http://bip.zuo.szczecin.pl/zamowienia_publiczne/2/Kontrakt_nr_1_budowa_zakladu_termicznego_unieszkodliwiania_odpadow_dla_szczecinskiego_obszaru_metropolitalnego.
[28] Dyrektywa
2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie
koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy
i usług (Dz. Urz. UE z dnia 30 kwietnia 2004 r., L 134/114)
[29] Dyrektywa
2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r.
koordynująca procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w
sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych (Dz.
Urz. UE z dnia 30 kwietnia 2004 r., L 134/114).
[30] Sprawozdanie
Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o funkcjonowaniu systemu zamówień
publicznych w 2013 r., Warszawa 2014
[31] Dyrektywa
Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie
zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE Dz. U. UE. L Nr 94, s.
65.
[33] Zob.
Przekazany czasopismu naukowemu Przegląd Prawa Ochrony Środowiska artykuł: K.
Różowicz, Aspekty ekoinnowacyjne jako kryterium oceny ofert w prawie zamówień
publicznych.
[34] Słownik języka polskiego PWN, http://sjp.pwn.pl/slownik/2565060/kryterium, dostęp: 30 czerwca 2014 r.
[35] Ministerstwo
Gospodarki we współpracy z Urzędem Zamówień Publicznych, Nowe podejście do
zamówień publicznych- zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa,
innowacje i zrównoważony rozwój, Warszawa 2008.
[37]
W Europie, zamawiający wydatkując około 19% PKB Unii
Europejskiej (UE), co stanowi sumę równą połowie PKB Niemiec.
Dane szacunkowe oparte na informacjach pochodzących z rocznych sprawozdań o
udzielonych zamówieniach przekazanych przez zamawiających, wskazują, że wartość
rynku zamówień publicznych w Polsce udzielanych na podstawie przepisów ustawy
Prawo zamówień publicznych w roku 2013 wyniosła ok. 143,2 mld zł.
Konkurs PARP "Słowa dla innowacji":
Super to zostało opisane. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń