Projektowana nowelizacja Pzp, ma większy nacisk
położyć na stosowanie kryteriów pozacenowych. Z pewnością kierunek zmian, jest
jak najbardziej racjonalny i pozwoli na osiągniecie szerokich celów systemu
zamówień publicznych. Metoda zachęcania zamawiających do współpracy w tym
zakresie zdaje się jednak być dość dyskusyjna. Jednakże, w ferworze dyskusji
warto esencjonalnie przywołać regulacje które już dzisiaj nakazują
uwzględnienie co najmniej dwóch kryteriów przy ocenie ofert.
Zamówienia,
których przedmiotem jest działalność twórcza lub naukowa
Szczególne uregulowanie ustawowe w omawianym
kontekście dotyczą zamówień, których przedmiotem jest działalność twórcza lub
naukowa. W przypadku zamówień publicznych w zakresie działalności twórczej lub
naukowej, których przedmiotu nie można z góry opisać w sposób jednoznaczny i
wyczerpujący ofertą najkorzystniejszą ekonomicznie jest oferta, która
przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do
przedmiotu zamówienia publicznego (art. 2 ust. 5 Pzp). Ustawa Pzp nie
definiuje pojęcia działalności twórczej lub naukowej, dlatego posiłkowo należy
posłużyć się regulacjami innych aktów normatywnych. Ustawa z dnia 13
października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych zawiera definicje
twórcy. Zgodnie z art. 8, twórca to osoba, „która tworzy dzieła w zakresie
architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, urbanistyki,
literatury pięknej, sztuk plastycznych, muzyki, fotografiki, twórczości
audiowizualnej, choreografii i lutnictwa artystycznego oraz sztuki ludowej,
będące przedmiotem prawa autorskiego”. W związku z powyższym działalnością
twórczą w rozumieniu Pzp stanowić będą rezultaty działań podmiotu uznawanego za
twórcę które stanowić jednocześnie będą przedmiot zamówienia. Działalność
naukowa obejmuje całokształt przedsięwzięć zmierzających do wzbogacenia myśli
teoretycznej i wprowadzania rozwiązań problemów praktycznych. Działalność
naukowa obejmuje przede wszystkim: badania naukowe, konferencje naukowe i
rozwój naukowy. Badania naukowe egzemplifikują się głównie w postaci prac
badawczych. Celem konferencji naukowych jest prezentacja i weryfikacja
osiągnięć naukowych, uzyskanych w czasie prowadzonych badań, a także wymiana
poglądów i doświadczeń naukowych.
Konkurs
Zgodnie z treścią art. 110 Pzp Konkurs jest
przyrzeczeniem publicznym, w którym przez publiczne ogłoszenie zamawiający
przyrzeka nagrodę za wykonanie i przeniesienie prawa do wybranej przez sąd
konkursowy pracy konkursowej, w szczególności z zakresu planowania
przestrzennego, projektowania urbanistycznego, architektoniczno-budowlanego
oraz przetwarzania danych.
Analogicznie jak w przypadku postępowań o udzielenie
zamówienia publicznego, których przedmiotem jest działalność twórcza i naukowa,
procedura szczególna regulowana ustawą Pzp jaką jest konkurs, wymaga określenia
kryteriów oceny prac konkursowych, to jest zarówno wymienienia ich z nazwy jak
i nadania im odpowiedniej wagi, wzorca przyznawania punktów (por. art. 115 ust.
2 pkt 4 oraz art. 116 ust. 2 pkt 11 Pzp.). Konkurs nie jest zamówieniem
publicznym, ponieważ w wyniku jego rozstrzygnięcia nie udziela się zamówienia.
W wyroku KIO z dnia 14 lipca 2009 r., KIO/UZP 814/09, wskazano, że:
"Przepisy regulujące prowadzenie konkursu (...) stanowią regulację
szczególną w stosunku do postanowień Działu II, regulującego prowadzenie
postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Zastosowanie do konkursu
przepisów odnoszących się do postępowań o udzielenie zamówień publicznych
możliwe jest jedynie w przypadkach wyraźnie w ustawie wskazanych (…) Przepisy o
konkursie, podobnie jak w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego,
przewidują konieczność spełnienia przez uczestników konkursu postawionych przez
zamawiającego w ogłoszeniu o konkursie wymagań – art. 115 ust. 1 pkt 3 ustawy
Pzp (tzw. warunki podmiotowe w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego). Podobnie też w przypadku oceny ofert w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego, tak w konkursie ustala się kryteria oceny prac
konkursowych, których znaczenie organizator konkursu jest zobligowany podać już
w ogłoszeniu (art. 115 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp). Jednak w przepisach o
konkursie brak jest przepisu, który jak w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego art. 89 Pzp w stosunku do ofert, wskazywałby przypadki eliminacji
prac konkursowych, których wystąpienie uniemożliwiałoby ocenę merytoryczną
pracy w świetle wskazanych uprzednio kryteriów oceny. Z tego powodu, a także
biorąc pod uwagę fakt, że przepisy Rozdziału 3 nie są wyczerpujące (art. 116
ust. 2 ustawy Pzp zawiera otwarty katalog elementów regulaminu), szczególnie
istotnej roli nabierają postanowienia Regulaminu konkursu opracowanego na
potrzeby każdego postępowania konkursowego przez organizatora konkursu, skoro
to on, zgodnie z przepisem art. 116 ust. 1 ustawy Pzp, stanowić ma ramy
prawidłowości konkursu".
Ustawa jedynie przykładowo wymienia prace mogące być
przedmiotem konkursu i nie tworzy zamkniętego katalogu tych prac, a żaden z
przepisów ustawy nie zobowiązuje zamawiającego do przeprowadzania konkursu,
który ma charakter dobrowolny i zależny od decyzji zamawiającego. Zamawiający
udzielając zamówienia na usługę sporządzenia projektu architektoniczno-budowlanego,
może wybrać zarówno procedurę obejmującą konkurs jak i postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego w jednym z trybów dopuszczonych przepisami
Pzp.
Pomimo, że w przepisach o konkursie nie ma odniesienia
do zasad kształtowania kryteriów oceny prac konkursowych, z uwagi na ich cel,
jakim jest dokonywanie na ich podstawie oceny prac konkursowych przez sąd
konkursowy (por. art. 122 ust. 1 Pzp), a w rezultacie również porównanie tych
prac, powinny być one zobiektywizowane i w miarę możliwości dookreślone.
Wykorzystywane do oceny pracy konkursowej kryteria nie będą miały charakteru
cenowego, albowiem w przypadku konkursu nie wchodzi w rachubę jego odpłatność
(art. 111 ust. 1 Pzp). Z uwagi na specyfikę procedury konkursowej i brak
czynnika cenowego łączącego się z wyborem określonej pracy konkursowej,
kryterium ceny do oceny prac konkursowych w ogóle bowiem nie ma zastosowania.
Zamówienia
udzielane w trybie dialogu konkurencyjnego
Ustawodawca uzależnił możliwość wykorzystania trybu dialogu
konkurencyjnego od zaistnienia łącznie dwóch przesłanek. Pierwszą stanowi
konieczność wykorzystania do oceny ofert kryteriów pozacenowych. Drugą
przesłankę stanowi okoliczność wskazująca na niemożliwość udzielenie zamówienia
w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego, ze względu na
szczególnie złożony charakter zamówienia implikujący nie możność opisać
przedmiotu zamówienia zgodnie z art. 30 i 31 lub obiektywnego określenia
uwarunkowań prawnych lub finansowych wykonania zamówienia. Tytułem
przypomnienia należy wskazać, że przepis art. 30 dotyczy opisu przedmiotu
zamówienia za pomocą norm, aprobat, specyfikacji technicznych i systemów
odniesienia, o których mowa w art. 30 ust. 1-3. Przepis art. 31 odnosi się
natomiast do opisu przedmiotu zamówienia na roboty budowlane za pomocą
dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru
robót budowlanych (jeżeli przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót
budowlanych) lub za pomocą programu funkcjonalno-użytkowego (jeżeli przedmiotem
zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych). Korzyści
wynikające z zastosowania trybu dialogu konkurencyjnego możliwe są do
osiągnięcia tylko jeżeli zamawiający posłuży się w postępowaniu dodatkowymi
kryteriami oceny ofert. Warunek ten jest w pełni zrozumiały ze względu na
okoliczność, że w innym przypadku przeprowadzane negocjacje byłby
bezprzedmiotowe. Omówiony tryb został zastrzeżony ze względy na wystąpienie
szczególnie złożonego charakter zamówienia oraz trudności w jego opisaniu. W
przypadku tak złożonych zamówień posłużenie się jednym tylko kryterium ceny
pozbawione byłoby racjonalnego uzasadnienia oraz utrudniałoby wybór oferty
najkorzystniejszej odpowiadającej interesom zamawiającego.
Zamówienie na
zakup pojazdu transportu drogowego
Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie innych
niż cena obowiązkowych kryteriów oceny ofert w odniesieniu do niektórych
rodzajów zamówień publicznych wdraża postanowienia dyrektywy 2009/33/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania
ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego (Dz. Urz.
UE L 120 z dnia 15.05.2009 r.). Implementacja obowiązku uwzględniania przy
zakupie pojazdów samochodowych czynnika energetycznego i oddziaływania na
środowisko ma na celu promowanie i pobudzanie rynku pojazdów o mniejszej
uciążliwości dla środowiska i efektywniejszych energetycznie oraz zwiększanie
udziału sektora transportowego w realizacji polityki dotyczącej środowiska,
klimatu i energii. Zgodnie z treścią Rozporządzenia
zamawiający przy zakupie pojazdów transportu drogowego (samochodów osobowych
M1, lekkich pojazdów dostawczych N1, pojazdów ciężkich ciężarowych N2 i N3 oraz
autobusów M2 i M3) mają obowiązek uwzględnienia czynników energetycznych i
oddziaływania na środowisko podczas cyklu użytkowania pojazdu: zużycia energii,
emisji dwutlenku węgla (CO2) oraz emisji tlenków azotu (NOx) , węglowodorów
(NMHC) i cząstek stałych, a także mogą uwzględniać inne, określone przez nich
samych, czynniki oddziaływania na środowisko.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz