Duża ilość noweli zmieniających ustawę stanowiącą trzon
systemu zamówień publicznych, a więc Prawo zamówień publicznych (dalej: p.z.p.)
powoduje, że częstokroć niedostrzeganie są nowelizacje innych aktów
normatywnych bądź przyjęcie przez ustawodawcę nowych regulacji, wpływających na
kształt tego systemu. Dnia 1 stycznia 2016 r. w życie wejdzie ustawa z dnia 9 października 2015 r.,
o związkach metropolitalnych (dalej: u.z.m.), której jednym ze skutków będzie
poszerzenie katalogu podmiotów zobowiązanych do stosowania regulacji p.z.p.
sobota, 5 grudnia 2015
czwartek, 5 listopada 2015
Remis dwóch lub większej liczby ofert – oferta dodatkowa
Przepisy
art. 91 ust. 4-6 Pzp wskazują sposób postępowania zamawiającego w przypadku
jednakowej oceny dwóch lub większej liczby ofert, które najlepiej wypełniają
kryteria będące podstawą wyboru oferty najkorzystniejszej. Ustawodawca
przesądził, że w takim przypadku, jeśli cena nie była jedynym kryterium wyboru,
zamawiający jest obowiązany wybrać ofertę tańszą. Jeśli natomiast wybór był
dokonywany wyłącznie na podstawie porównania cen, zamawiający wzywa wykonawców,
którzy złożyli oferty o jednakowej cenie, do złożenia ofert dodatkowych. Dyspozycja
przepisu art. 91 ust. 5 Pzp jedynie w sytuacji, gdy oferty mają taką samą cenę,
pozwala na przeprowadzenie dodatkowego postępowania.
czwartek, 29 października 2015
Dodatkowe kryterium: serwis
czwartek, 22 października 2015
Konferencja „Państwo a gospodarka. Publiczne prawo gospodarcze – kierunki zmian”
Jako patron
medialny a jednocześnie uczestnik poprzedniej edycji konferencji „Państwo a
gospodarka” serdecznie zapraszam wszystkich czytelników do zapoznania się z
informacjami o IV Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Państwo a gospodarka.
Publiczne prawo gospodarcze – kierunki zmian” zorganizowanej przez Katedrę
Publicznego Prawa Gospodarczego i Koło Naukowe Publicznego Prawa Gospodarczego
UMK. Odbędzie się ona 19 listopada 2015 r. w sali nr 8 Biblioteki
Uniwersyteckiej w Toruniu. W konferencji wezmą udział goście z całej Polski:
naukowcy, prawnicy, przedsiębiorcy, urzędnicy, przedstawiciele stowarzyszeń i
fundacji, studenci oraz doktoranci.
niedziela, 18 października 2015
Kryterium oceny ofert: aspekty środowiskowe
sobota, 10 października 2015
Środowiskowe parametry techniczne jako kryterium oceny ofert
czwartek, 1 października 2015
Jednoznaczność i precyzyjność kryterium oceny ofert
niedziela, 27 września 2015
Niezmienność kryteriów oceny ofert
wtorek, 15 września 2015
IX edycja konferencji Zamówień Publicznych pt. Zamówienia Publiczne 2016. Zmiany i kontynuacja
Jako
patron medialny wydarzenia serdecznie zachęcam czytelników do udziału w kolejnej edycji
Konferencji Zamówień Publicznych organizowanej przez wydawnictwo Wolters
Kluwer.
Jakie
zmiany czekają zamówienia publiczne w 2016 r.?
W
dniach 17-18 listopada w Jachrance k. Warszawy odbędzie się IX edycja
konferencji Zamówień Publicznych pt. Zamówienia Publiczne 2016. Zmiany i
kontynuacja. Specjaliści z zamówień publicznych będą dyskutować na temat
funkcjonowania rynku zamówień publicznych w Polsce.
poniedziałek, 14 września 2015
Niedyskryminacyjny oraz otwarty na konkurencję opis przedmiotu zamówienia
Ustawodawca unijny
w punkcie 29 preambuły do dyrektywy 2004/18 wyraźnie podkreśla,
że specyfikacje istotnych warunków zamówienia powinny umożliwiać otwarcie
procesu udzielania zamówień publicznych na konkurencję. Specyfikacje powinny
być zatem sporządzane przez zamawiających w taki sposób, by umożliwić
składanie ofert, które odzwierciedlają różnorodność rozwiązań technicznych.
poniedziałek, 7 września 2015
Możliwość zmiany kryteriów oceny ofert w dialogu konkurencyjnym
Tryb dialogu
konkurencyjnego jest w dużej mierze zbliżony do przetargu ograniczonego,
zamawiający po ogłoszeniu postępowania kwalifikuje wykonawców którzy złożyli
wnioski, do dalszego uczestnictwa w postępowaniu. Powyższe oznacza, że
zamawiający wszczynając postępowanie musi przynajmniej w sposób ogólny określić
przedmiot zamówienia, wskazać jego zarys oraz warunki stawiane wykonawcom,
którzy chcą wziąć udział w postępowaniu. Zamawiający prowadząc postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego w trybie dialogu konkurencyjnego wskazuje w
ogłoszeniu o zamówieniu kryteria oceny ofert wraz z ich znaczeniem.
czwartek, 3 września 2015
Wpis jubileuszowy
Wpis ma
charakter jubileuszowym, a więc znajdzie się w nim to co najważniejsze:
podziękowania, zapowiedzi, przemyślenia itd.
W pierwszej
kolejności pragnę podziękować czytelnikom, tym odwiedzającym blog regularnie i
tym którzy wpadają wyłącznie odnaleźć interesujące ich zagadnienie i szybko
uciekają. Mam nadzieję, że obie grupy są zadowolone z pobytu na mojej stronie.
100, a właściwie 99 wpisów nagrodzono, w okresie niespełna dwóch lat, liczbą
ok. 270 000 wyświetleń.
Niezgodność treści oferty z SIWZ
Wykonawca
ubiegający się o uzyskanie zamówienia zobowiązany jest do wykazania, że
oferowane roboty budowlane, dostawy lub usługi odpowiadają wymaganiom
określonym przez zamawiającego, a w przypadku zaistnienia niezgodności treści
oferty z treścią SIWZ, zamawiający zobowiązany jest taką ofertę odrzucić. Treść
SIWZ stanowi przede wszystkim zawarty w opisie przedmiotu zamówienia opis
potrzeb i wymagań zamawiającego, które mają być zaspokojone w wyniku
postępowania o udzielenie zamówienia przez zawarcie i zrealizowanie z należytą
starannością umowy w sprawie zamówienia publicznego.
środa, 2 września 2015
Charakterystyka energetyczna budynku jako narzędzie sprzyjające konstruowaniu zielonego opisu przedmiotu zamówienia na roboty budowlane
W ostatnim
czasie w Unii Europejskiej kładzie się duży nacisk na politykę tzw. zielonych zamówień publicznych. Jednakże to odd
praktyki zamówień publicznych zależy czy zostaną osiągnięte cele, stawiane w
licznych dokumentach strategicznych. W 2013 roku największą część rynku
zamówień publicznych stanowiły zamówienia na roboty budowlane. Jak wynika z
rocznych sprawozdań o udzielonych zamówieniach, wartość zakontraktowanych
środków na roboty budowlane stanowiła 38% ogólnej kwoty udzielonych zamówień (w
roku 2012 – 45%; w 2011 – 39%; w 2010 – 43%)[1].
poniedziałek, 3 sierpnia 2015
Wydruk elektronicznego zaświadczenia ZUS w prawie zamówień publicznych
Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek można
uzyskać nie tylko w formie papierowej, ale również drogą elektroniczną w formie
pliku .xml. Będzie ono wówczas opatrzone elektronicznym podpisem kwalifikowanym
osoby uprawnionej do jego wydania. Podpis ten nie będzie widoczny na wydruku,
gdzie znajdzie się jedynie adnotacja: "Dokument nie zawiera podpisu.
Podpis elektroniczny".
poniedziałek, 20 lipca 2015
Zielone zamówienia w Grecji - kilka przykładów
Ostatnio, w związku z kryzysem w Grecji, w mediach
wiele mówi się o tej części Europy. Jednakże ze względu na urlopowy i bardzo
miły nastrój spowodowany upragnionym wypoczynkiem, niniejszy wpis odnosić się
będzie do miłego elementu greckiej gospodarki a więc do zielonych zamówień
publicznych. Jest to już pewna tradycja wakacyjna, gdyż rok temu pisałem o
zamówieniach publicznych w Hiszpanii. Ze względu na złożone
regulacje odnoszące się do zamówień publicznych w Grecji gdzie inaczej niż w
Polsce, przepisy o zamówieniach zawarte są nie w jednej ustawie, ale w kilku aktach prawnych, wpis pominie te
"cięższe" kwestie. Niebywałe krajobrazy greckiej wyspy
Kefalonia, skłaniają do refleksji nad sposobami ochrony środowiska w
zamówieniach publicznych.
czwartek, 2 lipca 2015
Wykluczenie wykonawcy zalegającego z opłatami za korzystanie ze środowiska
Wykluczenie
wykonawców przez zamawiającego spowodowane jest
wystąpieniem okoliczności o
charakterze podmiotowym, wymienionych w art. 24 Pzp. Konsekwencją wykluczenia
wykonawcy z postępowania jest uznanie jego oferty za odrzuconą, tak więc oferta
ta nie jest już badana pod kątem jej zgodności z opisem przedmiotu zamówienia. Pełnej ocenie w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego podlegają tylko te oferty, które nie zostały uznane za
odrzucone (tj. oferty złożone przez wykonawców wykluczonych z postępowania) lub nie zostały odrzucone. Z
postępowania wyklucza się wykonawców, którzy nie spełniają warunków udziału w
postępowaniu, tzw. "warunków pozytywnych", określonych przez
zamawiającego w oparciu o treść art. 22 Pzp, jak również tzw. "warunków
negatywnych", wynikających z przepisów art. 24 Pzp.
czwartek, 25 czerwca 2015
Czy można zmusić zamawiającego do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych?
Zapewne większość z szkoleniowców oraz doradców
chociaż raz spotkała się z sytuacją w której przedstawiciel jednostki
zobowiązanej do stosowania zamówień publicznych był niezadowolony z tego faktu.
Niektórzy, w tym także i ja, spotkali się również ze stanowiskiem, że podmiot
nie stosuje przepisów Pzp, gdyż się one nie przyjęły czy też nie sprawdziły.
Pomijając uwagi o charakterze ogólnym odnoszące się do katalogu podmiotowego i
przedmiotowego stosowania ustawy (oraz wyłączeń) należy wskazać, że ustawa Pzp
ma charakter powszechny i umożliwia podmiotom publicznym nabywanie dóbr i usług
a więc spełnianie roli inwestora. Niekiedy jednak niezadowoleni klienci ustawy
(zamawiający) odstępują od stosowania regulacji, np. w wyniku porozumienia
zawierają umowę na dowóz uczniów z terenu gminy do szkół (Zob. Orzeczenie
Głównej Komisji Orzekającej z dnia 4 lipca 2013 r., BDF1/4900/2/3/13/53).
piątek, 29 maja 2015
Zielone kryteria oceny ofert a certyfikat ISO
Zgodnie z treścią znowelizowanych przepisów Pzp (art. 91 ust. 2 Pzp) kryteriami
oceny ofert są cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu
zamówienia, w szczególności, jakość, funkcjonalność, parametry techniczne,
aspekty środowiskowe, społeczne, innowacyjne, serwis, termin wykonania
zamówienia oraz koszty eksploatacji. Art. 91 ust. 2a ogranicza sposobność
wykorzystywania tylko cenowego kryterium. Zgodnie z treścią wskazanego
przepisu, kryterium ceny może być zastosowane, jako jedyne kryterium oceny
ofert, jeżeli przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny oraz ma ustalone
standardy jakościowe, z zastrzeżeniem art. 76 ust. 2 (licytacja elektroniczna),
a w przypadku zamawiających, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2, jeżeli
dodatkowo wykażą w załączniku do protokołu postępowania, w jaki sposób zostały
uwzględnione w opisie przedmiotu zamówienia koszty ponoszone na etapie
korzystania z przedmiotu zamówienia.
poniedziałek, 18 maja 2015
Wymaganie zaświadczenia EMAS w świetle wyroku KIO z dnia 24 listopada 2014 (KIO 2358/14)
Związanie
możliwości wyboru wykonawcy zdolnego wykonać zielone zamówienie z jego
technicznymi lub zawodowymi możliwościami zostało uregulowane na gruncie prawa
wspólnotowego w stosunku do zamówień na usługi lub roboty budowlane. Art. 48
Dyrektywy klasycznej wskazuje na możliwość odwołania się w zakresie oceny i
weryfikowania kwalifikacji technicznych i zawodowych wykonawcy w odniesieniu do
zamówień publicznych na roboty budowlane oraz na usługi do środków zarządzania
środowiskiem, które wykonawca będzie mógł zastosować podczas realizacji
zamówienia.
piątek, 8 maja 2015
Ponowne badanie i ocena ofert z inicjatywy zamawiającego
Zamawiający,
jako gospodarz postępowania przetargowego niekiedy musi skorygować swoje
działania, w tym także odnoszące się do zasadniczej dla procedury zamówieniowej
czynności – wyboru najkorzystniejszej
oferty. Jeżeli bowiem postępowanie obarczone
jest wadą możliwą do usunięcia przez samego zamawiającego, nie może go
unieważnić (Zob. art. 93 ust. 1 pkt 7 Pzp i wyrok KIO z dnia 26 stycznia 2012 r., sygn.
KIO 104/12).
czwartek, 23 kwietnia 2015
Czy wykonawca ma wpływ na decyzję zamawiającego przeprowadzającego kilka zamówień zamiast jednego?
Na gruncie Pzp podział zamówienia jest zasadniczo dopuszczalny chyba, że
czynność taka miałaby doprowadzić do podziału zamówienia na części w celu
uniknięcia stosowania przepisów ustawy. Chodzi tutaj zarówno o czynności
zamawiającego mające na celu uniknięcie stosowania przepisów ustawy w ogóle
(np. podział w celu obniżenia kwoty poniżej 30 tys. euro) jak również czynności
zmierzające do uniknięcia stosowania niektórych procedur bądź wymogów
wynikających z ustawy Pzp (np. obniżenie kwoty poniżej progów unijnych co jest
bardzo istotne dla wykonawców m.in. ze względu na przesłanki umożliwiające
wniesienie odwołania do KIO).
wtorek, 31 marca 2015
Złożenie kilku ofert przez jednego wykonawcę - problem skutecznej eliminacji nieuczciwego wykonawcy w świetle regulacji Pzp
Zgodnie z
brzmieniem art. 82 ust 1 Pzp wykonawca może złożyć jedną ofertę. Orzecznictwo
KIO słuszne zauważyło, że w praktyce ze złożeniem jednej kilku ofert przez
jednego wykonawcę mamy do czynienia w przypadku złożenia oferty samodzielnie
przez podmiot A jak i złożenie przez niego oferty w ramach konsorcjum (ad
exemplum KIO w wyroku z dnia 28 września 2010 r. KIO 2016/10).
Ratio
legis wprowadzenia regulacji zdaje się być oczywiste:
jeden podmiot może złożyć jedną ofertę, w której ma zadeklarować na jakich
warunkach będzie świadczył na rzecz zamawiającego, możliwość złożenia kilku
ofert doprowadziłaby do manipulowania wynikami przetargu (np. poprzez złożenie
10 niekompletnych ofert i uzupełnienie tylko tej najkorzystniejszej),
wprowadzenie sztucznej konkurencji, przysporzenie instytucji zamawiającej dodatkowej
pracy (co wiążę się także z wzrostem kosztów transakcyjnych) itd. itd… Ale
ażeby regulacje skutecznie odstraszały wykonawców przed takimi nieuczciwymi
zachowaniami, które jednocześnie wzmacniają ich pozycję konkurencyjną w
postępowaniu, konieczne jest umożliwienie zamawiającemu ich
wyeliminowania.
czwartek, 12 marca 2015
Instytucja zaliczki na poczet wykonania zamówienia
Instytucja
zaliczki jako często wykorzystywana w obrocie gospodarczym, została uregulowana
przepisami Pzp, kc, a kiedyś także w uofp. Obowiązujący do 1 stycznia 2010
r. art. 208 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych dopuszczał zaliczkowanie wykonawców dostaw, usług lub robót
budowlanych realizowanych w ramach rządowych programów operacyjnych
finansowanych ze środków pochodzących z Unii Europejskiej
oraz innych środków bezzwrotnych ze źródeł zagranicznych. Z zaliczką
mamy do czynienia wtedy, gdy strony ustalają, że pewna kwota jako zaliczka,
będzie wypłacona przed ustalonym w umowie (późniejszym) terminem płatności (Wyrok
Sądu Apelacyjnego w Lublinie - I Wydział Cywilny z dnia 6 listopada 2013 r., I
ACa 472/13).
czwartek, 19 lutego 2015
Praktyczne aspekty kryterium jakości w zamówieniach publicznych
Zgodnie
z treścią znowelizowanych przepisów Pzp (art. 91 ust. 2 Pzp) kryteriami oceny
ofert są
cena albo cena
i inne kryteria
odnoszące się do
przedmiotu zamówienia, w szczególności, jakość,
funkcjonalność, parametry techniczne,
aspekty środowiskowe, społeczne,
innowacyjne, serwis, termin wykonania zamówienia oraz koszty eksploatacji. Art.
91 ust. 2a ogranicza sposobność wykorzystywania tylko cenowego kryterium. Zgodnie
z treścią wskazanego przepisu, kryterium
ceny może być zastosowane, jako jedyne kryterium oceny ofert, jeżeli
przedmiot zamówienia jest
powszechnie dostępny oraz
ma ustalone standardy jakościowe, z
zastrzeżeniem art. 76
ust. 2 (licytacja
elektroniczna), a w
przypadku zamawiających, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2, jeżeli
dodatkowo wykażą w załączniku do
protokołu postępowania, w
jaki sposób zostały
uwzględnione w opisie
przedmiotu zamówienia koszty ponoszone na etapie korzystania z
przedmiotu zamówienia.
Subskrybuj:
Posty (Atom)