Materią, którą TSUE poruszył w wyroku z dnia 29 marca 2012 r., w sprawie
C-599/10, SAG ELV Slovensko a.s. jest procedura badania ofert w tym weryfikacji
zaproponowania przez oferenta ceny rażąco niskiej. Trybunał uznał, że zadane
pytania prejudycjalne zasadniczo zmierzają do „ustalenia, w jakim zakresie instytucje zamawiające mogą lub mają
obowiązek zażądać udzielenia wyjaśnień od danego kandydata, gdy w ramach
procedury ograniczonego przetargu uznają, że oferta jednego z kandydatów
jest rażąco niska, niedokładna lub niezgodna z wymogami technicznymi
zawartymi w specyfikacji, mając na uwadze przepisy art. 2 i 55
dyrektywy 2004/18”.
- Badanie rażąco niskiej ceny
W odniesieniu do tak sformułowanego pytania TSUE w zakresie badania
rażąco niskiej ceny wskazał, że:
„zgodnie z art. 55
dyrektywy 2004/18 (obecnie materię rażąco niskiej oferty reguluje art. 69
dyrektywy 2014/24/UE – przypis K.R.), jeżeli
w przypadku danego zamówienia oferty wydają się rażąco niskie względem
świadczenia, instytucja zamawiająca przed odrzuceniem tych ofert zwraca się na
piśmie o podanie szczegółów, dotyczących składowych elementów ofert, które
uważa za istotne.
Z powyższych
przepisów, sformułowanych w sposób imperatywny, jasno wynika, że zamiarem
prawodawcy Unii było ustanowienie względem instytucji zamawiających wymogu,
by dokonywały one weryfikacji składowych elementów rażąco niskich ofert,
poprzez nałożenie na nie w tym celu obowiązku zażądania od kandydatów
przedstawienia uzasadnienia koniecznego do wykazania, że oferty te są poważne.
W związku z tym zaistnienie,
w odpowiednim momencie procedury badania ofert, skutecznej debaty na
zasadzie kontradyktoryjności pomiędzy instytucją zamawiającą a kandydatem,
aby mógł on wykazać, że jego oferta jest poważna, stanowi wymóg dyrektywy
2004/18 mający zapobiec arbitralności instytucji zamawiającej
i zagwarantować konkurencję między przedsiębiorstwami na zdrowych
zasadach.
W tym względzie należy
po pierwsze przypomnieć, że jakkolwiek wyliczenie zawarte
w art. 55 ust. 1 akapit drugi dyrektywy 2004/18 nie jest
wyczerpujące, to jednak nie jest ono czysto informacyjne, i w związku
z tym nie pozostawia instytucjom zamawiającym swobody przy ustalaniu,
jakie są istotne okoliczności, które należy wziąć pod uwagę, zanim
odrzucona zostanie oferta jawiąca się jako rażąco niska.
Po drugie,
z wymogu zapewnienia skuteczności art. 55 ust. 1 dyrektywy
2004/18 wynika, że instytucja zamawiająca powinna jasno sformułować żądanie
skierowane do danych kandydatów celem umożliwienia im uzasadnienia
w sposób kompletny i użyteczny poważnego charakteru ich oferty.
Do braku automatyzmu w odrzucaniu ofert, które wydają się charakteryzować
rażąco niską ceną KIO odwołała się w wyroku z 12 stycznia 2018 r., KIO 2749/17.
Zważając na rozbudowaną treść art. 90 P.z.p., poruszona przez TSUE konieczność
wyjaśnienia rażąco niskiej ceny, nie wydaje się w obowiązujących stanie prawnym
budzić zasadniczych wątpliwości (problematyczne jest raczej jednoznaczne
ustalenie istnienia bądź nieistnienia takiej konieczności w konkretnej
sytuacji).
2. Wyjaśnianie ofert lub korekta omyłek
W zakresie badania oferty niedokładnej lub
niezgodnej z wymogami technicznymi zawartymi
w specyfikacji TSUE wskazał, że „zasada równego
traktowania kandydatów oraz wynikający z niej obowiązek przejrzystości
sprzeciwiają się bowiem wszelkim negocjacjom pomiędzy instytucją
zamawiającą a kandydatami.
(…) Jednakże
wskazany art. 2 nie sprzeciwia się w szczególności, by w drodze
wyjątku dane oferty mogły zostać skorygowane lub uzupełnione
w pojedynczych aspektach w szczególności w związku z tym,
że wymagają zwykłego wyjaśnienia, lub by usunąć oczywiste błędy rzeczowe,
pod warunkiem że owe zmiany nie doprowadzą do przedstawienia
w rzeczywistości nowej oferty. (…).
Ponadto TSUE uznał, że żądanie powinno:
1. zostać skierowane w sposób jednakowy do wszystkich przedsiębiorstw
znajdujących się w tej samej sytuacji,
o ile brak jest obiektywnie weryfikowalnej okoliczności mogącej uzasadnić
odmienne traktowanie kandydatów w tym względzie, w szczególności, gdy
mając na uwadze pozostałe aspekty, ofertę należy w każdym razie odrzucić,
2. odnosić się do wszystkich punktów oferty, które są niedokładne lub
niezgodne z wymogami technicznymi zawartymi w specyfikacji.
Odesłanie do analizowanego orzeczenia w kontekście wyjaśnień oraz
poprawienia oferty nastąpiło m.in. w wyroku z dnia 10 września 2018 r., KIO
1691/18; wyroku z dnia 22 czerwca 2018 r., KIO 1110/18. Bardziej interesujące
wydają się jednak tezy postawione przez KIO, niejako na kanwie wątków ww.
orzeczenia.
Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 28 września 2018 r., KIO 1797/18
podniosła, że „podstawą procedury
udzielania zamówień publicznych jest jej jawność i przejrzystość
(transparentność), a utajnienie elementów tej procedury w jakimkolwiek
zakresie jest wyjątkiem. Ma to służyć celowi zapewnienia zachowania
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców - a także, co nawet
ważniejsze, wzbudzenie wśród uczestników procedury poczucia, że takie równe
traktowanie i uczciwa konkurencja zostały zachowane. Jak bowiem słusznie
zauważył Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 29 marca 2012 r.
w sprawie C-599/10 SAG ELV Slovensko a.s. zamawiający ma obowiązek traktowania
różnych kandydatów w sposób równy i lojalny tak, aby pod koniec procedury
selekcji ofert i mając na uwadze jej wynik żądanie udzielenia wyjaśnień nie
prowadziło do wrażenia, że w sposób nieuprawniony faworyzuje lub defaworyzuje
kandydatów... (owo wrażenie powinno oczywiście dotyczyć każdej czynności w
postępowaniu). Nie jest bowiem wystarczające, że sam zamawiający uważa, iż
postępował zgodnie z zasadami, lecz by, w miarę możliwości, uzyskał takie
przekonanie również wśród uczestników postępowania - to zaś w największej
mierze zapewnia możliwość pełnego zapoznania się przez nich ze złożonymi w
postępowaniu dokumentami i dokonania przez nich kontroli czynności
zamawiającego.”
Z kolei w wyroku z dnia 2 lutego 2018 r., KIO 103/18, Izba uznała, w że „powyższym poglądzie, oprócz powtórzenia
kwestii związanych z równością traktowania wykonawców, na uwagę zasługuje
zasada wskazana przez Trybunał - to na wykonawcach spoczywa obowiązek
dochowania staranności przy formułowaniu (składaniu) oferty - w każdym jej
zakresie (nie tylko treści, o której mowa w wyroku, ale i innych kwestii, jak
wadium, prawidłowe podpisy itd.). Rzeczą
powszechnie znaną i wynikającą z przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych,
jest, że warunki merytoryczne i formalne dotyczące składania ofert wskazywane
są w ogłoszeniu o zamówieniu i specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Te w
spornym zakresie były jasne i precyzyjne.”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz