poniedziałek, 20 lipca 2015

Zielone zamówienia w Grecji - kilka przykładów


Ostatnio, w związku z kryzysem w Grecji, w mediach wiele mówi się o tej części Europy. Jednakże ze względu na urlopowy i bardzo miły nastrój spowodowany upragnionym wypoczynkiem, niniejszy wpis odnosić się będzie do miłego elementu greckiej gospodarki a więc do zielonych zamówień publicznych. Jest to już pewna tradycja wakacyjna, gdyż rok temu pisałem o zamówieniach publicznych w Hiszpanii. Ze względu na złożone regulacje odnoszące się do zamówień publicznych w Grecji gdzie inaczej niż w Polsce, przepisy o zamówieniach zawarte są nie w jednej ustawie, ale w kilku aktach prawnych, wpis pominie te "cięższe" kwestie.  Niebywałe krajobrazy greckiej wyspy Kefalonia, skłaniają do refleksji nad sposobami ochrony środowiska w zamówieniach publicznych. 


Raport “The uptake of green public procurement in the EU27”[1] ukazujący poziom realizacji zaleceń instytucji unijnych w zakresie uwzględniania aspektów ekologicznych w systemie zamówień publicznych nie jest zbyt przychylny dla Grecji, albowiem GPP stanowią poniżej 20% udzielanych zamówień. Nie jest to wynik znacznie lepszy od wyników Polski, jednakże na pewno niektóre rozwiązania warto od greków przejąć. Verba docent, exempla trahunt.

Stwierdzenie "współpraca popłaca" uznać można za truizm. Wspólne przeprowadzenie postępowania przez zamawiających może być szczególnie opłacalne w odniesieniu do zielonych zamówień publicznych. Dzięki przeprowadzaniu zamówień wspólnych istnieje możliwość szerszego przepływu informacji pomiędzy jednostkami, m.in. tymi bardziej doświadczonymi w zakresie stosowania zrównoważonych rozwiązań. Ponadto istnieje możliwość polepszenia praktyki danego podmiotu w zakresie stosowania określonych rozwiązań. Oszczędności pojawić się mogą również w związku z obniżeniem kosztów samego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zamówienia wspólne mogą przyczynić się nadto do obniżenia kosztów postępowania oraz ograniczenia negatywnego wpływu działań wynikających z samego prowadzenia postępowania (np. zużycie energii przez komputery).                  
                                                                                             
Przykładem osiągnięcia realnych oszczędności finansowych oraz środowiskowych dzięki wykorzystaniu kooperacji kilku zamawiających jest zamówienie przeprowadzone przez gmina Amaroussion (Grecja), która ogłosiła wspólnie z innymi 6 podmiotami publicznymi łączny przetarg na zakup papieru z recyklingu. Produkt ten miał spełniać wysokie wymagania związane z ochroną środowiska. W postępowaniu o udzielenie zamówienia wyłoniono ofertę spełniającą surowe kryteria ekologiczne, a jednocześnie o niższej cenie w stosunku do ceny, za jaką każdy z podmiotów dokonywałby zakupu we własnym zakresie: zamiast 2.90€, otrzymano cenę 2.34€. Cena ta okazała się niższa niż cena zakupu papieru konwencjonalnego w innych gminach[2].                                                                              
Grecy dostrzegli także konieczność szerokiego uwzględniania elementów ekologicznych w ramach robót budowlanych. Zrównoważone budownictwo, które koncentruje się na ochronie środowiska naturalnego, dba o zdrowie i samopoczucie użytkowników budynków, jest uznawane przez Komisję Europejską za jeden z kluczowych sektorów gospodarki, przede wszystkim ze względu na to, że stanowi źródło około 10% PKB Unii Europejskiej i daje zatrudnienie 20 milionom osób[3].   
 
Technologie umożliwiające wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii w sektorze budowlanym znane są od wielu lat. Ich upowszechnienie następuje jednak powoli, co wynika m.in. z braku możliwości efektywnego magazynowania nadwyżek pozyskanej energii.                       
                                                
W Grecji, mimo silnego kryzysu gospodarczego, wciąż budowane są elektrownie oparte na odnawialnych źródłach energii. Od początku stycznia 2011 roku, Z początkiem tego roku Grecja wprowadziła regulacje nakazujące montaż kolektorów słonecznych we wszystkich nowych budynkach. Grecja to czołowy rynek energii słonecznej termalnej w Europie. Jej udział w europejskim rynku solarów wynosił w 2009 roku 13 procent i był mniejszy jedynie od udziału Niemiec, który wyniósł aż 40 proc. Niemniej jednak, w dwóch ostatnich latach grecki rynek kolektorów w ogólne się nie rozwijał. Dzięki ustawie, która obowiązuje w Grecji od początku tego roku, sytuacja energetyki słonecznej termalnej może się tam jednak znacząco poprawić.       
                                                                                                 
Na przykład, na Krecie odnawialna energia elektryczna stanowi ok. 10% całości produkcji energii. Moc ta jest szczególnie przydatna w okresie letnim, kiedy zwiększone jest zapotrzebowanie na energię elektryczną. Potencjał wykorzystania energii wiatru i energii geotermalnej w regionie jest bardzo wysoki, jednakże istnieją ograniczenia dotyczące budowy dużych instalacji wiatrowych. Bardzo wysokie jest też nasłonecznienie (nasłonecznienie horyzontalne waha się w granicach 1600 kWh/m² - 1900 kWh/m²).                                                                       
                                                                                                                    
Znaczna część budynków tego śródziemnomorskiego kraju wykorzystuje energię słoneczną do ogrzewania wody[4]. Pozostając w tematyce wody należy wskazać, że jednym z największych problemów, jakim stawiają czoła wyspy jest niedobór wody, do czego przyczyniają się nie tylko zmiany klimatu, ale i nieracjonalna gospodarka zasobami wodnymi. W związku z deficytem wody na wyspach zamawiający starają się w ramach zamówień publicznych kupować rozwiązania wykorzystujące szarą wodę, która to według Europejskiej Normy PN-EN 12056-1:2000[5] zdefiniowana została jako wolna od fekaliów zabrudzona woda. W praktyce jest to nieprzemysłowa woda ściekowa, wytwarzana w czasie procesów jak mycie rąk, ale także wody deszczowe przechwycone do wewnętrznego systemu kanalizacji, nadające się w ograniczonym zakresie do powtórnego wykorzystania. Woda o niższej jakości może być z powodzeniem wykorzystywana w instalacjach sanitarnych. Zastosowanie wody szarej w instalacjach sanitarnych budynków może zmniejszyć wykorzystanie ilości wody o 1/3, a więc równocześnie zredukować o podobną ilość wytwarzane ścieki. Dodatkowa korzyść z takiego rozwiązania dotyczy ograniczenia odpływu ścieków deszczowych do kanalizacji miejskiej, redukując coraz częstszy problem zagospodarowania wód opadowych.                                        
                                       
Przywołane przykłady obrazują, że polityka zielonych zamówień publicznych powinna nie tylko być szeroko stosowana ale przede wszystkim dostosowana do potrzeb i możliwości danego regionu. Uwzględnianie aspektów środowiskowych będzie miało odmienny charakter w Polsce, inny w Grecji czy też w Hiszpanii. Wymiana informacji oraz współpraca umożliwi jednak jak najlepsze wykorzystywanie środków publicznych przy jednoczesnej ochronie środowiska naturalnego.


[1] Centre for European Policy Studies (CEPS), The uptake of green public procurement in the EU27, Bruksela 2012.
[2] Komisja Europejska, Ekologiczne zakupy, s. 23.
[3] KOM (2012) 433.
[4] http://www.cafebabel.pl/spoeczenstwo/artykul/energia-odnawialna-soneczne-dni-grecji.html

1 komentarz: