Wykluczenie
wykonawców przez zamawiającego spowodowane jest
wystąpieniem okoliczności o
charakterze podmiotowym, wymienionych w art. 24 Pzp. Konsekwencją wykluczenia
wykonawcy z postępowania jest uznanie jego oferty za odrzuconą, tak więc oferta
ta nie jest już badana pod kątem jej zgodności z opisem przedmiotu zamówienia. Pełnej ocenie w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego podlegają tylko te oferty, które nie zostały uznane za
odrzucone (tj. oferty złożone przez wykonawców wykluczonych z postępowania) lub nie zostały odrzucone. Z
postępowania wyklucza się wykonawców, którzy nie spełniają warunków udziału w
postępowaniu, tzw. "warunków pozytywnych", określonych przez
zamawiającego w oparciu o treść art. 22 Pzp, jak również tzw. "warunków
negatywnych", wynikających z przepisów art. 24 Pzp.
Na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 3 Pzp z postępowania o udzielenie
zamówienia wyklucza się wykonawców, którzy zalegają z uiszczeniem podatków,
opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, z wyjątkiem
przypadków gdy uzyskali oni przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie,
rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania
decyzji właściwego organu. Zaległość w
uiszczaniu podatków i opłat, których obowiązek opłacania wynika z odrębnych
ustaw. Ustawodawca nie dookreślił przy tym katalogu opłat, których nieuiszczenie
może skutkować wykluczeniem wykonawców. Zważając na charakter procedury przetargowej
oraz na wymienienie ich łącznie z podatkami stanowiącymi daniny publicznoprawne
zasadniczo należy przyjąć, że opłaty także mają mieć charakter publicznoprawny.
Opłaty za korzystanie ze środowiska mieszczą się więc w dyspozycji regulacji. Uregulowania prawne
dotyczące opłat za korzystanie ze środowiska można znaleźć w ustawie Prawo ochrony środowiska. Opłata za korzystanie ze środowiska
ponoszona jest za:
- wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
- wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi,
- pobór wód,
- składowanie odpadów.
Podmiot korzystający ze
środowiska ustala we własnym zakresie wysokość należnej opłaty i wnosi ją na
rachunek właściwego urzędu marszałkowskiego ze względu na miejsce korzystania
ze środowiska. W przypadku opłat za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
wynikających z eksploatacji urządzeń (przez które rozumie się niestacjonarne
urządzenie techniczne, w tym środki transportu), opłaty te wnosi się na
rachunek urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na miejsce rejestracji
podmiotu korzystającego ze środowiska.
Zamawiający
weryfikuje spełnianie tego warunku przez wykonawcę na podstawie oświadczenia i
dokumentów wymienionych w wydanym na podstawie delegacji zawartej w art. 15
ust. 2 ustawy, Rozporządzeniu w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać
zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane. § 3 ust. 1 Rozporządzenia wskazuje dokumenty
i oświadczenia podmiotowe (negatywne), potwierdzające brak podstaw do
wykluczenia wykonawcy z postępowania w okolicznościach o których mowa w art. 24
ust. 1 Pzp. Jednakże w wykazie tym w zakresie niezalegania z podatkami i
opłatami wskazano wyłącznie zaświadczeń właściwego naczelnika urzędu skarbowego
oraz właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia
Społecznego potwierdzających odpowiednio, że wykonawca nie zalega z opłacaniem
podatków, opłat oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne lub społeczne, lub
zaświadczeń, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub
rozłożenie na raty zaległych płatności, lub wstrzymanie w całości wykonania
decyzji właściwego organu.
Rozporządzenie nie upoważnia
zamawiającego do żądania dokumentów potwierdzających niezaleganie z opłatami za
korzystanie ze środowiska czy też innymi opłatami takimi jak opłaty lokalne.
Należy dodatkowo przytoczyć stanowisko
Zespołu Arbitrów wyrażone w wyroku z 1 marca 2006 r., sygn. akt UZP/ZO/0 -
544/06 (pozostające aktualne w obowiązującym stanie prawnym) w którym wskazano,
że "Jednocześnie Zespół Arbitrów nie podzielił stanowiska Zamawiającego,
iż przepis art. 25 ustawy Pzp stanowi uprawnioną podstawę prawną do żądania od
wykonawców dokumentu w postaci zaświadczenia właściwego dla wykonawcy urzędu
gminu o niezaleganiu z płatnościami podatków lokalnych. (…). W związku z powyższym
Zamawiający nie może wywodzić negatywnych skutków wobec wykonawców, opierając
się na nieuprawnionych żądaniach".
A więc zgodnie z powyższym brak
jest możliwości żądania od wykonawcy dokumentu poświadczającego niezaleganie z
odpowiednimi opłatami wystawionego przez odpowiedni urząd marszałkowski.
Dokument taki podmiot korzystający ze środowiska, uzyskałby przesyłając do
Urzędu Marszałkowskiego wykazy zawierające informacje i dane o zakresie
korzystania ze środowiska oraz wnosząc opłaty za korzystanie ze środowiska,
może zwrócić się do urzędu marszałkowskiego na podstawie art. 217 § 1 i § 2
oraz art. 218 Kodeksu postępowania administracyjnego z wnioskiem o wydanie
zaświadczenia o niezaleganiu z opłatami za korzystanie ze środowiska.
Jednakże, wykonawcy przystępujący
do przetargu składają na podstawie Rozporządzenia oświadczenie o braku podstaw
do wykluczenia. A więc oświadczają także, że nie zalegają z opłatami. Jeżeli
zamawiający poweźmie informację o tym, że wykonawca zalega z powyższymi płatnościami,
powinien wykluczyć wykonawcę albowiem złożył on nieprawdziwe informacje (w
oświadczeniu o braku podstaw do wykluczenia) mające wpływ lub mogące mieć wpływ
na wynik prowadzonego postępowania. Procedura sprawdzania takich nieprawdziwych
informacji nie jest uregulowana w ustawie Pzp, dlatego za dopuszczalne należy
uznać wszelkie środki dowodowe, które rozstrzygną wątpliwości (zob. wyrok KIO
UZP z 17 listopada 2010 r., KIO/UZP 2373/10).
Zamawiający powinien jednak
pamiętać o tym, że uzasadnienie faktyczne wykluczenia z postępowania powinno
zawierać wskazanie faktów, które zamawiający uznał za udowodnione, dowodów, na
których się oparł oraz przyczyn, dla których nie dał wiary dowodom przeciwnym.
Uzasadnienie prawne powinno natomiast zawierać wyjaśnienie podstawy prawnej z
przytoczeniem przepisów prawa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz