Instytucja
zaliczki jako często wykorzystywana w obrocie gospodarczym, została uregulowana
przepisami Pzp, kc, a kiedyś także w uofp. Obowiązujący do 1 stycznia 2010
r. art. 208 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych dopuszczał zaliczkowanie wykonawców dostaw, usług lub robót
budowlanych realizowanych w ramach rządowych programów operacyjnych
finansowanych ze środków pochodzących z Unii Europejskiej
oraz innych środków bezzwrotnych ze źródeł zagranicznych. Z zaliczką
mamy do czynienia wtedy, gdy strony ustalają, że pewna kwota jako zaliczka,
będzie wypłacona przed ustalonym w umowie (późniejszym) terminem płatności (Wyrok
Sądu Apelacyjnego w Lublinie - I Wydział Cywilny z dnia 6 listopada 2013 r., I
ACa 472/13).
Zaliczka
przewidziana przepisami Pzp, wprowadzona została m.in. w celu zwiększenia
konkurencji w ubieganiu się o zamówienia publiczne, zwłaszcza wśród małych i średnich przedsiębiorców częstokroć
niedysponujących znacznymi środkami finansowymi. Regulacje odnoszące się do
zaliczek zawiera artykuł 151a Pzp, zgodnie z treścią którego:
1. Zamawiający
może udzielić zaliczek na poczet wykonania zamówienia, jeżeli możliwość taka
została przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Zaliczki
mogą być udzielane, jeżeli:
1) zamówienie
jest finansowane z udziałem:
a) środków
pochodzących z budżetu Unii Europejskiej,
b) niepodlegających
zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego
Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA),
c) niepodlegających
zwrotowi środków innych niż wymienione w lit. a i b, pochodzących ze źródeł
zagranicznych, lub
2. przedmiotem
zamówienia są roboty budowlane, z uwzględnieniem art. 143a ust. 1 pkt 2
Ograniczenie
to nie dotyczy jednostek samorządu terytorialnego oraz ich związków oraz innych
jednostek sektora finansów publicznych, dla których organem założycielskim lub
nadzorującym jest jednostka samorządu terytorialnego.
3. Zamawiający
nie może udzielić zaliczki, jeżeli wykonawca został wybrany w trybie negocjacji
bez ogłoszenia lub z wolnej ręki.
4. Zamawiający
może udzielić kolejnych zaliczek, pod warunkiem że wykonawca wykaże, że wykonał
zamówienie w zakresie wartości poprzednio udzielanych zaliczek.
5. Zamawiający
może żądać od wykonawcy wniesienia zabezpieczenia zaliczki w jednej lub kilku
formach wskazanych w art. 148 ust. 1 i 2.
6. Zamawiający
żąda wniesienia zabezpieczenia zaliczki, jeżeli przewidywana wartość zaliczek
przekracza 20% wysokości wynagrodzenia wykonawcy.
7. W
przypadku żądania wniesienia zabezpieczenia zaliczki, w umowie określa się
formę lub formy zabezpieczenia zaliczki, wysokość zabezpieczenia, a także sposób
jego wniesienia i zwrotu. Umowa może przewidywać możliwość zmiany formy
zabezpieczenia zaliczki w trakcie realizacji tej umowy.
8. Przepisy
ust. 2-4 i 6 nie mają zastosowania do zamawiających, o których mowa w art. 3
ust. 1 pkt 2-7.
Przywołany przepis
przewiduje, że zamawiający może udzielić zaliczek na poczet wykonania
zamówienia, jeżeli możliwość taka została przewidziana w ogłoszeniu
o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Przekazanie wykonawcą stosownych informacji w dokumentacji przetargowej jest
niezbędne dla zachowania warunków uczciwej konkurencji w postępowaniach o
udzielenie zamówienia. Możliwość finansowania zamówienia zaliczkami ma istotne
znaczenie przy określeniu ceny oferty. W takiej sytuacji wykonawca nie jest
zmuszony angażować środków własnych ani też szukać finansowania obcego, które
zazwyczaj niesie ze sobą dodatkowe koszty.
Fakultatywność
udzielania zaliczek została ograniczona poprzez art. 143a ust. 1 pkt 2 Pzp,
który stanowi, że w przypadku zamówień na roboty budowlane, których termin
wykonywania jest dłuższy niż 12 miesięcy, a umowa przewiduje zapłatę
wynagrodzenia należnego wykonawcy po wykonaniu całości robót, zamawiający jest
obowiązany do udzielania zaliczek.
Z zawartego w
art. 151a ust 1. określenia „zaliczka na poczet wykonania zamówienia” wyraźnie
wynika, że chodzi wyłącznie o zaliczkę na sfinansowanie kosztów zamówienia.
Wykluczona jest zatem nie tylko przedpłata, lecz także zbliżona do niej prosta
zaliczka na poczet wynagrodzenia (ceny) dla wykonawcy. Cel zaliczki w sposób
pośredni wskazuje górną granicę jej wysokości. Stąd zapewne ustawodawca
zrezygnował z jakiegokolwiek limitowania sumy zaliczki. Wysokość zaliczki nie
powinna przekraczać kosztów spełnienia świadczenia ani tym bardziej całkowitej
wartości umownej zamówienia. Jako zasadny w przypadku zamawiających klasycznych
należy uznać postulat, aby ustalając wysokość zaliczki, podmioty systemu
zamówień kierowały się zasadami wynikającym z art. 44 ust. 3 uofp oraz
przepisami uozndsp.
Bez względu
na rodzaj zamówienia oraz źródła jego finansowania zaliczek mogą
udzielać jednostki samorządu terytorialnego, ich związki oraz inne
jednostki sektora finansów publicznych, dla których organem założycielskim
lub nadzorującym jest jednostka samorządu terytorialnego. W odniesieniu
do innych zamawiających (jednostek sektora finansów publicznych)
ustawodawca zastosował ograniczenia w możliwości udzielania zaliczek. Mogą
oni ich udzielić, jeśli przedmiotem zamówienia są roboty budowlane lub jeśli
zamówienie jest finansowane z udziałem:
- środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej,
- niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA),
- niepodlegających zwrotowi środków innych niż wymienione powyżej, pochodzących ze źródeł zagranicznych.
Wskazani
powyżej zamawiający nie mogą udzielić zaliczki, jeżeli wykonawca został wybrany
w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub z wolnej ręki. Jednocześnie
przypomnieć należy, iż w związku z postanowieniami art. 151a ust. 1wskazane
ograniczenie udzielania zaliczek odnosi się wyłącznie do zamawiających będących
jednostkami sektora finansów publicznych.
Zamawiający
może udzielić więcej niż jednej zaliczki. Warunkiem udzielenia kolejnych jest
wykazanie przez wykonawcę, że wykonał zamówienie w zakresie wartości
poprzednio udzielanych zaliczek. Zamawiający może udzielić kolejnych zaliczek
pod warunkiem, że wykonawca wykaże, iż wykonał zamówienie w zakresie wartości
poprzednio udzielonych zaliczek, choć nie dotyczy to zamawiających wymienionych
w art. 3 ust. 1 pkt 3-7 Pzp.
Zamawiający, o
których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2-7 (niebędący jednostkami sektora finansów
publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych), mogą udzielać
zaliczek na poczet wszystkich rodzajów zamówień po przeprowadzeniu postępowań
zarówno w trybach otwartych, jak i negocjacyjnych, w tym w trybach negocjacji
bez ogłoszenia oraz zamówienia z wolnej ręki, bez żądania wniesienia
zabezpieczenia zaliczki oraz udzielania kolejnych zaliczek, pod warunkiem że
wykonawca wykaże, że wykonał zamówienie w zakresie wartości poprzednio
udzielanych zaliczek.
Ponadto należy
wskazać, że zgodnie z art. 131w Pzp dopuszczalność udzielenia zaliczek na
poczet wykonania zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, istnieje
możliwość zaliczkowania także wtedy, gdy wykonawca został wybrany w trybie
negocjacji bez ogłoszenia albo zamówienia z wolnej ręki. W tym wypadku muszą
być spełnione łącznie dwie przesłanki: po pierwsze wysokość jednorazowej
zaliczki nie przekracza kwoty 25% wartości wynagrodzenia wykonawcy a po drugie
zasady udzielania zaliczek zostały określone w zaproszeniu do negocjacji i
pozostaną niezmienne w toku realizacji umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Zamawiający
może żądać od wykonawcy wniesienia zabezpieczenia zaliczki. Z uwagi na to,
że udzielenie zaliczek wiąże się z ryzykiem, jakie na siebie bierze
zamawiający, ustawa wyraźnie przewiduje uprawnienie do domagania się
zabezpieczenia udzielenia zaliczki, jeżeli przewidywana wartość zaliczek
przekracza 20% wysokości wynagrodzenia wykonawcy. Stosownie do art. 151 ust. 7
Pzp W przypadku żądania wniesienia zabezpieczenia zaliczki, w umowie określa
się formę lub formy zabezpieczenia zaliczki, wysokość zabezpieczenia, a także
sposób jego wniesienia i zwrotu. Umowa może przewidywać możliwość zmiany formy
zabezpieczenia zaliczki w trakcie realizacji tej umowy.” Stosownie do art. 148
ust. 1 i 2 Pzp. zabezpieczenie zaliczki zarówno fakultatywne, jak i
obligatoryjne może być wnoszone w jednej lub w kilku następujących formach:
1) pieniądzu;
2) poręczeniach
bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, z tym
że zobowiązanie kasy jest zawsze zobowiązaniem pieniężnym;
3) gwarancjach
bankowych;
4) gwarancjach
ubezpieczeniowych;
5) poręczeniach
udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia
9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Natomiast za
zgodą zamawiającego zabezpieczenie może być wnoszone również:
1) w wekslach z
poręczeniem wekslowym banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej;
2) przez
ustanowienie zastawu na papierach wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa
lub jednostkę samorządu terytorialnego;
3) przez
ustanowienie zastawu rejestrowego na zasadach określonych w przepisach o
zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów.
Zabezpieczenie
zwrotu zaliczki zasadniczo będzie następowało w formie gwarancji bankowej lub
ubezpieczeniowej, w praktyce trudno bowiem wyobrazić sobie sytuację, w której
zabezpieczenie zwrotu zaliczki zostanie wniesione w pieniądzu.
Regulacja opisana w art. 151a Pzp jest precyzyjna, jeśli chodzi o przesłanki, jednak w zakresie zasad udzielenia, rozliczenia bądź zwrotu, ustawodawca pozostawił te kwestie stronom, a właściwie zamawiającemu, gdyż to on jako gospodarz postępowania jest autorem istotnych postanowień umowy, będących elementem SIWZ. Umowa zaliczki w świetle rozwiązań Pzp może stanowić dodatkowe zastrzeżenie do umowy podstawowej o zamówienie publiczne a także może by przedmiotem odrębnego (dodatkowego) aktu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz