Zgodnie z
brzmieniem art. 82 ust 1 Pzp wykonawca może złożyć jedną ofertę. Orzecznictwo
KIO słuszne zauważyło, że w praktyce ze złożeniem jednej kilku ofert przez
jednego wykonawcę mamy do czynienia w przypadku złożenia oferty samodzielnie
przez podmiot A jak i złożenie przez niego oferty w ramach konsorcjum (ad
exemplum KIO w wyroku z dnia 28 września 2010 r. KIO 2016/10).
Ratio
legis wprowadzenia regulacji zdaje się być oczywiste:
jeden podmiot może złożyć jedną ofertę, w której ma zadeklarować na jakich
warunkach będzie świadczył na rzecz zamawiającego, możliwość złożenia kilku
ofert doprowadziłaby do manipulowania wynikami przetargu (np. poprzez złożenie
10 niekompletnych ofert i uzupełnienie tylko tej najkorzystniejszej),
wprowadzenie sztucznej konkurencji, przysporzenie instytucji zamawiającej dodatkowej
pracy (co wiążę się także z wzrostem kosztów transakcyjnych) itd. itd… Ale
ażeby regulacje skutecznie odstraszały wykonawców przed takimi nieuczciwymi
zachowaniami, które jednocześnie wzmacniają ich pozycję konkurencyjną w
postępowaniu, konieczne jest umożliwienie zamawiającemu ich
wyeliminowania.
W przywołanym
wyroku KIO izba wskazała, że zamawiający powinien powołać się na art. art. 89
ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 82 ust. 1 który zobowiązuje zamawiającego do
odrzucenia zarówno oferty złożonych w tym samym postępowaniu przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia oraz
ofertę złożoną oddzielnie przez jednego z
tych wykonawców. W związku z takim kierunkiem interpretacja nie powinno budzić
wątpliwości, że zamawiający powinien na również na podstawie przywołanej
podstawy prawnej odrzucić oferty, złożone indywidualnie przez wykonawcę.
Wszystko zdaje się by oczywiste, aż to momentu skrupulatnego zaznajomienia się
z treścią art. 89 ust. 1 pkt 1Pzp. Dla przypomnienia wskazuje on, że:
Zamawiający
odrzuca ofertę, jeżeli:
1) jest niezgodna z ustawą;
1) jest niezgodna z ustawą;
Zamawiający
odrzuca ofertę jeżeli jest ona niezgodna z ustawą Pzp. Ale zarówno jedna
oferta, jak i druga, trzecia no i piętnasta zasadniczo może by zgodna z ustawą,
a jedynie czynność wykonawcy stanowiąca złożenie kilku ofert jest niezgodna z
ustawą. Wskazana okoliczność powoduje, że pomimo, zachowania sprzecznego z
ustawą nie istnieje możliwość odrzucenia oferty. Ocena oferty pod kątem jej
zgodności z ustawą następuje w izolacji od innych ofert, a więc także i
pozostałych ofert tego samego wykonawcy. W związki z okolicznością, że złożenie
kilku ofert stanowi niezgodną z ustawą czynność wykonawcy, zamawiający
instynktownie sięga do unormowań wskazujących przesłanki umożliwiające
wykluczenie wykonawcy z postępowania. Wśród licznych okoliczności
zobowiązujących zamawiającego do wykluczenia wykonawcy próżno jednak szukać
takiej, która mogłaby znaleźć zastosowanie w przywołanym stanie faktycznym.
Jak się jednak
zdaje, pomimo przeoczenia ustawodawcy istnieje, możliwość wyeliminowania
nieuczciwego wykonawcy. Powracając bowiem do art. 89 ust. 1 należy zauważyć pkt
3, który wskazuje, że odrzuca się ofertę jeżeli jej złożenie stanowi czyn
nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji. Z kolei regulacje uznk, wskazują, że czynem nieuczciwej
konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli
zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Jeżeli uznać, że
złożenie dwóch ofert jest:
a)
Sprzeczne z prawem (bez wątpienia jest sprzeczne z
art. 82 Pzp)
b)
Zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy
(narusza interes pozostałych wykonawców m.in. w zakresie równego traktowania
dostępu do przetargu, równych szans na zawarcie kontraktu) lub klienta.
to należy je
wyeliminować na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 82 ust. 1
Pzp.
W związku z
okolicznością, iż odrzucenie oferty może każdorazowo stanowić przesłankę
odwołania do KIO (art. 180 ust. 1 Pzp),
zamawiający musi mieć pewność, że w dostateczny sposób uargumentuje swoje
stanowisko. Pochopne odrzucenie oferty, bez posiadania dowód, może utrudnić a
nawet udaremnić wykazanie legalności dokonanej czynności. W oczywisty sposób
wykazanie okoliczności złożenia dwóch ofert nie są tak trudne jak chociażby
zmowy przetargowej, to zważając na rozkład ciężarów dowodowych zamawiający
powinien okoliczność tę uwzględnić.
Rekapitulując, skrótowe rozważania, z pewnością należałoby postulować
wprowadzenie stosownych regulacji w zakresie okoliczności umożliwiających
eliminację wykonawcy który złożył więcej niż jedną ofertę. Ze względu na
charakter takiego działania, na etapie oceny podmiotowej a nie przedmiotowej
powinno dochodzić do wyeliminowania takiego nieuczciwego podmiotu. Jednakże,
opierając się na obowiązujących przepisach należy zauważyć, że zamawiający,
który musi wskazać podstawę prawną swoich działań powinien rozważyć, albo
powołanie się na art. 89 ust. 1 pkt 1 i poczynione w tym zakresie ustalenia KIO
bądź jak się zdaje bardziej przystające do takiej sytuacji faktycznej
unormowania art. 89 ust 1 pkt 3. Kierując się daleko posuniętą ostrożnością
procesową zdaje się, że najbardziej asekuracyjne będzie powołanie się zarówno
na pkt 1 jak i 3 przywołanego artykułu.
W materii zmów
przetargowych, nieuczciwych zachować wykonawców oraz sposób ich eliminacji
polecam:
1. artykuł
"Podwykonawstwo a zmowa przetargowa", który
ukazał się w miesięczniku "Przetargi Publiczne" nr 10/2015, s. 51-54.
2. artykuł
"Zmowy przetargowe", który ukazał się w
miesięczniku "Monitor Zamówień Publicznych", nr 6/2015, s. 39-43.
3. artykuł
"Eliminacja nieuczciwych wykonawców", który
ukazał się w miesięczniku "Przetargi Publiczne", nr 5/2015, s. 52-55.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz