W związku z wejście w
życie ostatniej nowelizacji (24 grudnia- wigilijny prezent Ustawodawcy), warto
przyjrzeć się pokrótce podmiotom które mogą najwięcej zyskać na ustawowym
uregulowaniu kwestii podwykonawstwa w systemie zamówień publicznych. Zamówienia
publiczne są systemem który umożliwia wspieranie małych i średnich
przedsiębiorstw. Podmioty takie bardzo często są podwykonawcami zadań
powierzonych wykonawcy który zawarł umowę o zamówienie publiczne. W Polsce 99%
przedsiębiorstwa stanowią przedsiębiorstwa zaliczane do małych i średnich
(MSP), ok 70% zatrudnionych osób w przedsiębiorstwach jest zatrudnionych
właśnie w tej grupie, a 47,4% PKB jest ich dziełem. Wskazane liczby obrazują o
jakiej skali można mówić. Ze względu na bariery jakie napotykają przedsiębiorcy
MSP, często nie udaję im się w pojedynkę wykona przedmiotu zamówienia. Staje
się to przyczyną występowania tych podmiotów w roli podwykonawców oraz
tworzenia przez nich konsorcjów.
Definicja małego i
średniego przedsiębiorstwa (MŚP) weszła w życie 1 stycznia 2005 r., na mocy
rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001 (Dz. Urz. UE L 10 z 13.01.2001, s. 33)
zmienionego przez rozporządzenie 364/2004 (Dz. Urz. UE L 63 z 28.02.2004). W
dniu 6 sierpnia 2008 roku zostało wydane rozporządzenie Komisji (WE) nr
800/2008 uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w
zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (Dz. Urz. UE L 214 z 9.08.2008, str. 3),
które stosuje się w przypadku udzielania MŚP pomocy publicznej. Definicja MŚP
ma zastosowanie do wszystkich polityk, programów i działań, jakie KE realizuje
wobec małych i średnich przedsiębiorstw (MSP). Zgodnie z art. 1 załącznika I do
Rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznające
niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i
88 Traktatu
Cechy średniego
przedsiębiorstwa:
zatrudnia mniej niż
250 pracowników oraz
jego roczny obrót nie
przekracza 50 milionów euro lub roczna suma bilansowa nie przekracza 43
milionów euro;
Cechy małego
przedsiębiorstwa:
zatrudnia mniej niż
50 pracowników oraz
jego roczny obrót nie
przekracza 10 milionów euro lub roczna suma bilansowa nie przekracza 10
milionów euro;
Definicje określone w
rozporządzeniach Rady czy Komisji Europejskiej obowiązują wprost i są stosowane
bezpośrednio na obszarze wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej, w
związku z tym, niezależnie od regulacji krajowych (poza Konstytucją RP).
Definicja MŚP została
także zawarta w ustawie z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej
(ustawa SDG), która została wprowadzona dla potrzeb stosowania przepisów
rozdziału 5 ustawy SDG o kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy.
Zawarte w ww. ustawie zapisy dotyczące kwalifikowania MŚP mają charakter
kryteriów ilościowych i zgodnie z jej zapisami (art. 104 – 110):
za małego
przedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z dwóch
ostatnich lat obrotowych zatrudniał średniorocznie mniej niż 50 pracowników
oraz osiągnął roczny obrót ze sprzedaży nie przekraczający 10 mln euro lub sumy
aktywów jego bilansu na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły 10 mln euro;
za średniego
przedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z dwóch
ostatnich lat obrotowych zatrudniał średniorocznie mniej niż 250 pracowników
oraz osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz
operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 50 mln
euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat
nie przekroczyły równowartości w złotych 43 mln euro.
MSP cechuje: niski
poziom dochodów i oszczędności, są istotnym warunkiem ożywienia gospodarki, są
stymulatorem rozwoju gospodarki, wpływają na wzrost gospodarczy, przyczyniają
się do nasycenia rynku w produkty odpowiedniej jakości oraz zapewniają wzrost
zatrudnienia, wchodzą w nisze rynkowe, oferują wysoki stopień dostosowania
produktów do indywidualnych potrzeb, szybko absrobują nowe rozwiązania
techniczne i technologiczne, posiadają proste struktury organizacyjne,
aktywizują zawodowo właścicieli.
Wymienione cechy MSP
powodują że znaczącym czynnikiem dla ich rozwoju i poprawy sytuacji finansowej
jest współpraca z dużymi partnerami, co jest możliwe dzięki zyskaniu statusu
podwykonawcy. Jak jednak pokazała historia (Euro 2012), współpraca ta musi
opierać się na klarownych i uczciwych zasadach gdyż w innym wypadku łatwo wyeliminować
podmiot MSP z rynku. Łatwość utraty płynności finansowej powoduje że nawet
chwilowe wstrzymanie wpłat dla takiego podmiotu może skończyć się klęską i
koniecznością zrezygnowania z dalszego funkcjonowania na konkurencyjnym rynku.
Właśnie to zjawisko przyczyniło się do unormowania statusu i sytuacji
prawnej podwykonawcy w systemie zamówień publicznych. Nie zdecydowano się
jednak na szerokie zmobilizowanie zamawiających do wpływania na wybór
podwykonawców wzorem amerykańskiej instytucji subcontractingu. Amerykański
system zmusza zamawiających, jeżeli nie zagraża to skutecznej realizacji
zamówienia, do występowania w po stronie wykonawców także podwykonawców z grona
MSP. Rozwiązanie takie bardzo dobrze wpływa na poprawę sytuacji lokalnych
przedsiębiorców.
Polskie badania
wskazują się MSP w małym stopniu uczestniczą w systemie zamówień publicznych- w
2006 roku ok 76% badanych nie realizowało zamówienia, ok 16% brało udział jako
wykonawca i 5% jako podwykonawca. Wskazane liczby nie napawają optymizmem i zmuszają
do przemyślenia obowiązującego systemu. Liczne walory udziału w systemie
zamówień publicznych małych i średnich podmiotów powinny stać się bodźcem do
ułatwienia im współpracy w ramach zamówień publicznych. Należy wskazać że z
ankiety w 2006 roku wynikało ok 17% z MSP które brało udział w zamówieniach
było podmiotami wysoko wyspecjalizowanymi a realizacja zamówień przynosiła im
ok 70% dochodu. Zważają światowy oraz krajowy poziom bezrobocia i korzystny
wpływ rozwoju MSP na ten czynnik wydaje się bardzo istotnym ułatwienie tym
podmiotą wejścia w system który może przynieść im stałe dochody i bodziec do
dalszego rozwoju. Nowelizacja ustawy która weszła w życie na pewno jest w tym
względzie krokiem w dobrym kierunku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz