poniedziałek, 8 lipca 2019

Druga strona medalu – ograniczenie podwykonawstwa w zamówieniach in-house


Krajowy prawodawca transponując do polskiego prawa zamówień publicznych regulacje dyrektywy 2014/24/UE dotyczące zamówień in-house, uzupełnił je o przepis ograniczający możliwość wykorzystania podwykonawstwa w zamówieniach wewnętrznych. Nie ma on swojego bezpośredniego odpowiednika w przepisach dyrektywy zamówieniowej albo w dorobku orzeczniczym TSUE, jednakże jak wskazuje się w doktrynie zbieżną regulację można odnaleźć w unijnym rozporządzeniu 1370/2007 dotyczącym usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego (art. 5 ust. 2 lit e)[1]. W konsekwencji rozwiązanie wdrożone przez krajowego prawodawcy, można określić mianem inspirowanego regulacjami prawa unijnego.


Planowane zmiany

Zgodnie z aktualnie obowiązującym art. 36a ust. 2a P.z.p., „wykonawca, któremu udzielono zamówienia na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 12-14 (zamówienie in-house), którego przedmiotem jest świadczenie usług użyteczności publicznej lub roboty budowlane, jest obowiązany osobiście wykonać kluczowe części tych usług lub robót.”.

A contrario wskazana regulacja nie obejmuje swym zakresem dostaw, które stanowią jedynie marginalny zakres zamówień wewnętrznych[2] oraz usług innych niż usługi użyteczności publicznej[3].
Niezależnie od klasyfikacji rodzajowej zamówienia, podwykonawstwo w zamówieniach in-house jest dozwolone w zakresie w jakim nie dotyczy ono kluczowych części zamówienia. Ze względu na powyższe znaczenia praktycznego nabiera sposób definiowania „kluczowej części zamówienia”[4].

W art. 231 ust. 7 nowego P.z.p. w wersji projektu pierwotnego (styczniowego) przewidziano, że „wykonawca, któremu udzielono zamówienia na podstawie art. 231 ust. 1 pkt 11-13 nie może powierzyć wykonania części zamówienia podwykonawcy, która dotyczy głównego przedmiotu zamówienia”[5]. Tożsame brzmienie uzyskał art. 214 ust. 9 projektu nowego P.z.p. z 21 czerwca 2019 r.
W stosunku do aktualnej regulacji, zaproponowany przepis m.in. rozszerza zakres ograniczenia podwykonawstwa (rozszerza zakres samodzielnej realizacji zamówienia przez wykonawcę).

Cel ograniczenia podwykonawstwa

W uzasadnieniu do ustawy nowelizującej z dnia 22 czerwca 2016 r. próżno szukać podstaw, celu i wykazania zasadności ograniczenia podwykonawstwa w zamówieniach in-house, Na pewne aspekty wskazują przedstawiciele doktryny:
  1. „celem art. 67 ust. 1 pkt 12–14 jest ograniczenie powierzania wykonania kluczowych części zamówienia na roboty budowlane lub usługi podwykonawcom przez wykonawców, którzy otrzymali zamówienie w ramach tzw. zamówienia in-house”[6],
  2. „celem tego przepisu jest ograniczenie powierzania wykonania kluczowych usług lub robót budowlanych objętych zamówieniem publicznym podwykonawcom przez wykonawców, którzy otrzymali zamówienie w ramach tzw. zamówienia in-house. Oznacza to, że w przypadku takich zamówień jedynie poboczne części zamówienia mogłyby być powierzane podwykonawcom.”,[7]
  3. uzasadnieniem zastosowania tego trybu w przypadku zamówień in-house jest m.in. to, że znacząca część działalności wykonawcy to wykonywanie zadań zleconych. Wykonawca posiada odrębną osobowość prawną, ale jest kontrolowany przez zamawiającego, a jego pozycja jest porównywalna do pozycji wewnętrznej jednostki organizacyjnej. Udzielenie zamówienia nie może więc być jedynie okazją do ominięcia stosowania przepisów ustawy nakazujących prowadzenie postępowań w sposób konkurencyjny – stąd zakaz podwykonawstwa w zakresie kluczowej części zamówienia przy zastosowaniu zamówień in-house”[8]
Przedstawione uwagi skupiają się przede wszystkim na bezpośrednim celu przepisu art. 36a ust. 2a P.z.p. Nie odnoszą się jednak do celu dalszego (rozpatrywanego w perspektywie systemowej) jak również zasadności wprowadzenia ograniczenia podwykonawstwa w zamówieniach wewnętrznych. Wyjątkiem jest komentarz M. Stachowiak, w którym uzasadnienie dla omawianego ograniczenia upatrywane jest w konieczności zatamowania, ewentualnego obchodzenia prawa poprzez udzielanie zamówień wewnętrznych.

Uzupełniająco należy wskazać, że uwzględniając przebieg procesu legislacyjnego przypuszczać można, że celem wskazanej regulacji było dodatkowe limitowanie zakresu w jakim udzielane są zamówienia wewnętrzne. Jeżeli wykonawca zamówienia wewnętrznego, nie będzie dysponował potencjałem niezbędnym dla samodzielnego realizowania zamówienia, to nie będzie miał faktycznej możliwości jego wykonania, ergo zamówienie nie powinno zostać mu udzielone.

Do wskazanego toku rozumowania, nawiązuje KIO podnosząc, że „co do zasady kontrolowany przez zamawiającego podmiot, może otrzymać do realizacji na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 12 ustawy Prawo zamówień publicznych zamówienie typu in-house, jeśli jest zdolny do jego samodzielnej realizacji. Jeśli danego zamówienia typu in-house kontrolowana osoba prawna nie jest w stanie wykonać samodzielnie lub nie wykonuje samodzielnie pomimo posiadania niezbędnych zasobów i podzleca zamówienie kolejnym podmiotom - to ze swojej istoty zamówienie typu in-house przestaje mieć taki charakter.” (Uchwała KIO z dnia 21 sierpnia 2017 r., KIO/KU 53/17).

Wskazany zamysł, bez większych trudności praktycznych, może nie zostać osiągnięty. Wyeliminowanie konieczność zawarcia umowy o podwykonawstwo może nastąpić m.in. poprzez zwiększenie udziału zamawiającego w realizacji zamówienia, w tym przy współudziale innych podmiotów (w reżimie albo poza reżimem P.z.p.). Zakaz podwykonawstwa, per se, może jedynie utrudnić wdrożenie współpracy in-house lub zmienić warunki na jakich ona nastąpi, ale nie udaremnia jej zawiązania.

Druga strona medalu

Odwołując się do przywołanego fragmentu komentarza M. Stachowiak, należy wskazać, że ryzyko ominięcia reguł P.z.p., w tym zastosowania trybów konkurencyjnych, wyłącznie poprzez wdrożenie współpracy w formule in-house, jest znacznie ograniczone. Powyższe wynika w szczególności z tego, że zasadniczo podmioty, którym udzielanie są zamówienia wewnętrzne, są zamawiającymi w myśl przepisów P.z.p. W konsekwencji takie podmioty zawierając umowę podwykonawstwa obowiązane są do stosowania reguł ogólnych. W celu eliminacji ewentualnych nieprawidłowości we wskazany zakresie (wykorzystania ewentualnych luk), rozważyć, można ustanowienie reguły szczególnej, zgodnie z którą wykonawca zamówienia in-house, zawierając umowę o podwykonawstwo obowiązany byłby do zastosowania przepisów P.z.p. (niezależnie od ewentualnego istnienia takiego obowiązku na zasadach ogólnych).

Wskazane rozwiązanie alternatywne, wydaje się być nie tylko bardziej proporcjonalne do zamierzonego celu, lecz również właściwe ze względu na tzw. drugą stronę medalu. Aktualnie obowiązująca regulacja składania, do zwiększenia poziomu w jakim jednostki wewnętrzne, odseparowują się od podmiotów rynkowych, nie podejmując z nimi współpracy na zasadach wykonawca – podwykonawca. Rezultatem ustanowienia wskazanych rozwiązań normatywnych, jest m.in. doposażanie przyszłych wykonawców, przez właścicieli (zamawiających), wyłącznie w celu uchronienia ich przed koniecznością zawarcia umowy o podwykonawstwo. W konsekwencji omawiane ograniczenie, zwiększa, stopień ewentualnego niekorzystnego wpływania zamówień in-house na rynek (na marginesie należy wskazać, że sama kwestia ewentualnego wpływu powinna stać się przedmiotem szczegółowych rozważań i analiz). Występowanie wskazanego zjawiska powinno zostać ograniczone, albowiem nie sprzyja ani zamawiającym, ani wykonawcom.


[1] E. Wiktorowska, Komentarz do art. 36a P.z.p. (w:) Prawo zamówień publicznych. Komentarz aktualizowany, I. Skubiszak-Kalinowska, E. Wiktorowska, LEX/el. 2019.
[2] „Z przytoczonych danych wynika, że najwięcej udzielonych zamówień typu in-house dotyczyło usług – w sumie 213 zamówień (70%). W przypadku robót budowlanych było to 89 zamówień (29%), a dostaw – 1 zamówienie (niecały 1%).” (UZP, Sprawozdanie o funkcjonowaniu systemu zamówień publicznych w 2017 r., s. 33).
[3] Zob. Uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 2017-08-18, KIO/KU 50/17.
[6] J. E. Nowicki, Komentarz do art. 36a P.z.p. (w:) Prawo zamówień publicznych. Komentarz aktualizowany, Warszawa 2018 r., SIP LEX.
[7] E. Wiktorowska, Komentarz do art. 36a P.z.p. (w:) Prawo zamówień publicznych. Komentarz aktualizowany, I. Skubiszak-Kalinowska, E. Wiktorowska, LEX/el. 2019.
[8] M. Stachowiak, Komentarz do art. 36a P.z.p. (w:) Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Warszawa 2018 r., SIP LEX.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz