W ostatnim
czasie w Unii Europejskiej kładzie się duży nacisk na politykę tzw. zielonych zamówień publicznych. Jednakże to odd
praktyki zamówień publicznych zależy czy zostaną osiągnięte cele, stawiane w
licznych dokumentach strategicznych. W 2013 roku największą część rynku
zamówień publicznych stanowiły zamówienia na roboty budowlane. Jak wynika z
rocznych sprawozdań o udzielonych zamówieniach, wartość zakontraktowanych
środków na roboty budowlane stanowiła 38% ogólnej kwoty udzielonych zamówień (w
roku 2012 – 45%; w 2011 – 39%; w 2010 – 43%)[1].
Biorąc pod
uwagę środowiskowe, gospodarcze oraz społeczne znaczenie podsektora zamówień na
roboty budowlane, wiele organów publicznych podejmuje zobowiązania dotyczące
przejścia na bardziej zrównoważone budownictwo. Zrównoważone budownictwo stara
się pogodzić ekonomiczny interes inwestora, społeczny aspekt projektowania,
wyrażający się w uwzględnianiu interesu użytkowników końcowych budynku, a także
wymiar środowiskowy, to znaczy jakość wnętrz, emisje zanieczyszczeń, selekcję
materiałów, dobór odpowiednich urządzeń.
Należy
zauważyć, że w przypadku zamówień na roboty budowlane ustawodawca ze względu na
ich specyfikę wprowadził odrębne wymagania co do sporządzania opisu przedmiotu
zamówienia. Poza regulacjami Pzp, podstawowe znaczenie dla tego etapu
postępowania mają także takie akty normatywne jak ustawa prawo budowlane[2]
oraz Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r.
w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej[3],
specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz
programu funkcjonalno-użytkowego, wydane na podstawie art. 31
ust. 4 ustawy Pzp, regulujące szczegółowo kwestie dotyczące sposobu
opisywania przedmiotu zamówienia na roboty budowlane, obejmujące
w szczególności wykonanie oraz zaprojektowanie i wykonanie robót
budowlanych w rozumieniu ustawy Prawo budowlane. Nadto istotne są także
akty normatywne z zakresu szeroko rozumianego prawa budowlanego oraz prawa
ochrony środowiska, obligujące podmioty do zachowania odpowiednich norm przy
realizowaniu prac budowlanych.
W przypadku budynków ich oddziaływanie na środowisko
może zostać znacznie ograniczone dzięki racjonalnemu sporządzeniu opisu
przedmiotu zamówienia, dlatego niektóre wymagania muszą zostać przez
zamawiającego zastosowane obligatoryjnie, np. w zakresie charakterystyki
energetycznej budynków.
Technologie
umożliwiające wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii w sektorze budowlanym
znane są od wielu lat. Ich upowszechnienie następuje jednak powoli, co wynika
m.in. z braku możliwości efektywnego magazynowania nadwyżek pozyskanej
energii.
Z założeniami
zrównoważonego budownictwa nie pozostaje zgodne forsowanie użycia odnawialnych
źródeł energii w każdym przypadku. O wyborze konkretnego rozwiązania decyduje
ogólny pozytywny efekt osiągany w długiej perspektywie czasowej.
Redukcja
zużycia energii przez budynki oraz ograniczenie wytwarzanych przez nie
zanieczyszczeń leżą u podstaw zrównoważonego rozwoju. Według różnych danych
szacunkowych, w budynkach zużywane jest od 33% do ponad 40% całkowitej ilości
wytwarzanej energii. W krajach UE w 1997 roku, a więc jeszcze przed jej o
rozszerzeniem, udział ten wynosił aż 40,7%[4].
Ponad 80% emisji szkodliwych dla środowiska substancji wytwarzanych przez
budynki związanych jest z zużyciem energii w czasie jego użytkowania[5].
Należy zauważyć, że na zwiększenie efektywności wykorzystania energii wpływa
bardzo wiele czynników, wśród nich można wyróżnić np. montaż okien o wysokiej
efektywności termicznej, przestrzeganie norm uzyskiwania parametrów
izolacyjności ścian, sufitów, uszczelnienia,
itp.
Wskaźniki
energochłonności eksploatacyjnej budynków opisują zużycie energii na ogrzewanie
pomieszczeń w odniesieniu do jednego metra kwadratowego powierzchni użytkowej
(lub w odniesieniu do jednostki objętości) w ciągu całego roku kalendarzowego.
W celu poprawy wskaźników zwraca się uwagę na takie elementy, jak:
zapewnienie właściwej charakterystyki termicznej elementów budynku poprzez
stosowanie energooszczędnych rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych, w tym
przede wszystkim odpowiednich materiałów budowlanych, izolacji, okien, właściwy
dobór instalacji grzewczych (klimatyzacyjnych), stosowanie automatyki w
układach kontroli i sterowania warunkami mikroklimatu pomieszczeń użytkowych
oraz działaniem różnych instalacji. Wskazane jest, aby rozwiązania
strukturalne, materiałowe i instalacyjne budynku były przystosowane do
wykorzystania energii
odnawialnych.
W celu
promowania i poprawiania charakterystyki energetycznej budynków w UE
ustanowiona została dyrektywa nr 2002/91/WE[6].
Dyrektywa konkretyzuje wymagania m.in. w zakresie ram ogólnych dla metodologii
obliczania zintegrowanej charakterystyki energetycznej budynków oraz
certyfikacji energetycznej budynków.
Zgodnie z jej
treścią, od 2021 roku na terenie UE mają być wznoszone wyłącznie budynki o
bardzo niskim zapotrzebowaniu na energię, zasilane, choćby częściowo, z
odnawialnych źródeł energii. Przepisy Dyrektywy odwołują się również do
metodologii ceny kosztów cyklu życia-
LCC.
Wykonanie
projektowej charakterystyki energetycznej budynku jest częścią projektu
budowlanego (będącego elementem opisu przedmiotu zamówienia na roboty
budowlane) i powinno zostać sporządzone przy wykorzystaniu metodologii
określonej w Rozporządzeniu Ministra Transportu,
Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 stycznia 2013 r.[7]
Odpowiednia struktura budynku umożliwia w dużym stopniu zmniejszenie zapotrzebowania
na energię do ogrzewania pomieszczeń w czasie sezonu grzewczego, a jednocześnie
stworzenie odpowiednich warunków mikroklimatycznych w lecie. Charakterystyka energetyczna budynku to
wartość energii zużywanej rzeczywiście lub szacowanej do spełnienia różnych
potrzeb związanych ze znormalizowanym użytkowaniem budynku, która może
obejmować m.in. ogrzewanie, ciepłą wodę, chłodzenie, wentylację i oświetlenie.
Wartość ta może być odzwierciedlona w jednym lub większej ilości wskaźników,
które zostały obliczone z uwzględnieniem izolacji, charakterystyki technicznej
i instalacyjnej, projektu i usytuowania w relacji do aspektów klimatycznych,
wystawienia na słońce i wpływu konstrukcji sąsiadujących, wytwarzania energii
własnej i innych czynników, włącznie z klimatem
wewnętrznym.
Przed
rozpoczęciem budowy budynków powinny zostać rozważone i uwzględnione możliwości
techniczne, środowiskowe i ekonomiczne systemów alternatywnych dostaw energii
opartych na energii ze źródeł odnawialnych, kogeneracji, ogrzewania lub
chłodzenia lokalnego lub blokowego, w szczególności gdy opierają się one
całkowicie lub częściowo na energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych w
rozumieniu przepisów prawa energetycznego[8].
W przypadku
budynków istniejących, przy wykonywaniu renowacji, charakterystyka energetyczna
tych budynków powinna zostać udoskonalona na tyle, na ile jest to możliwe pod
względem technicznym, funkcjonalnym i ekonomicznym. W przypadku remontów
wskaźniki mogą być ustalane zarówno dla budynków poddawanych renowacji jako
całość lub dla systemów poddawanych renowacji w
części.
Przedmiotowo
istotną dla charakterystyki energetycznej budynków będzie ustawa
o charakterystyce energetycznej budynków, którą Sejm przyjął dnia 25
lipca 2014 r. Rządowy projekt ustawy przyjęty przez Sejm realizuje normy prawa
Unii Europejskiej oraz udoskonala funkcjonujący w Polsce system oceny
energetycznej budynków. W projekcie ustawy zaproponowano rozwiązania, które
zapewnią wdrożenie postanowień dyrektywy 2010/31/UE[9]
w sprawie charakterystyki energetycznej budynków oraz kontroli systemów
ogrzewania i systemów klimatyzacji w budynkach. Proponowane unormowania mają
przyczynić się do poprawy efektywności energetycznej budynków przez
rozszerzenie i udoskonalenie systemu certyfikacji energetycznej budynków
oraz kontroli systemów ogrzewania i systemów klimatyzacji. Efektem
proponowanych regulacji ma być także upowszechnienie informacji o jakości
energetycznej budynków i ich części, o potencjalnych kosztach użytkowania oraz
o wytycznych dotyczących poprawy efektywności energetycznej. Projekt ustawy
wprowadza obowiązek sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej dla
istniejących budynków o powierzchni użytkowej przekraczającej 500 m2
(od dnia 9 lipca 2015 r. – 250 m2), zajmowanych przez prokuraturę, wymiar
sprawiedliwości i administrację publiczną, w których obsługiwani są
interesanci. W obiektach tych świadectwo charakterystyki energetycznej ma być
umieszczane w widocznym miejscu, co ma przysłużyć się zwróceniu uwagi na
aspekt efektywności energetycznej i wzorcowe jej przestrzeganie przez
administrację publiczną (propagowanie dobrych praktyk poprzez dawanie wzorca).
Ustawa wprowadza także obowiązek umieszczenia kopii świadectwa charakterystyki
energetycznej w widocznym miejscu w budynkach o powierzchni użytkowej
przekraczającej 500 m2, w których świadczone są usługi dla
ludności i dla których wykonano takie świadectwa (m.in. dworce, lotniska,
muzea, hale wystawiennicze i centra handlowe).
Świadectwo charakterystyki energetycznej ma być sporządzane z wykorzystaniem
systemu teleinformatycznego, w którym prowadzony będzie centralny rejestr
charakterystyki energetycznej budynków. Świadectwo charakterystyki
energetycznej będzie ważne 10 lat, jeśli jednak w wyniku prowadzonych robót
budowlanych zmieni się charakterystyka energetyczna budynku lub jego części,
dokument straci ważność przed upływem tego terminu. Projekt przewiduje także
procedurę wyrywkowej kontroli świadectw charakterystyki energetycznej budynków
oraz protokołów z kontroli systemów ogrzewania i systemów klimatyzacji. Tendencja
do zmniejszania zapotrzebowania na energię ma charakter
ciągły i sukcesywny, o czym świadczy stałe zmniejszanie się
wskaźników energochłonności eksploatacyjnej budynków. Jednym ze sposobów
poprawy wskaźników jest wykorzystanie energii odnawialnej, m.in. energii
słonecznej.
Przykładem
zastosowania energooszczędnych rozwiązań w zakresie zamówień na roboty
budowlanej jest Wojewódzki Szpital Specjalistycznym (WSzS), w mieście położonym
w jednym z najbardziej słonecznych regionów Polski, w Częstochowie[10].
W celu zaspokojenia potrzeb lokalnego szpitala rozpoczęto procedurę udzielania
zamówień na instalację kolektorów słonecznych i podgrzewaczy wody (jednostek
wykorzystujących energię słoneczną do podgrzewania wody). Średnie roczne
oszczędności kosztów energii uzyskane przez szpital od czasu zainstalowania systemu
kolektorów (2011 rok) wynoszą 254 000 złotych (63 500 euro). Koszt
instalacji kolektorów słonecznych wyniósł 4,1 mln zł (około 1 mln euro).
Rozwiązania z
zakresu wykorzystania energii słonecznej stanowią połączenie idei
samowystarczalności energetycznej budynków i sztuki projektowania. Uzyskanie
poprawy wskaźników energochłonności wymaga odpowiedniego zaprojektowania i
wykonania budynku z uwzględnieniem stosowania specjalistycznych rozwiązań
architektonicznych, budowlanych i instalacyjnych lub przeprowadzenie
odpowiednich prac modernizacyjnych w budynku. W przypadku nowoczesnego
budownictwa niskoenergetycznego dużą rolę odgrywa wykorzystanie energii
promieniowania słonecznego i to zarówno w systemach aktywnych, jak
i pasywnych. Systemy aktywne mogą pracować na własną sieć np. kompleksu
budynków użyteczności publicznej, natomiast systemy pasywne to rozwiązania
typowo autonomiczne, polegające na odpowiednim projekcie
architektoniczno-budowlanym, związanym z wykorzystaniem bryły i struktury
budynku do pochłaniania, magazynowania oraz rozprowadzania w naturalny sposób
pozyskanej energii promieniowania słonecznego. Rozwiązania pasywne w wielu
przypadkach wiążą się z wykorzystaniem oświetlenia światłem dziennym. Jest to
szczególnie istotne przy dużych obiektach budowlanych, np. użyteczności
publicznej. Celem stosowania systemów pasywnych jest zmniejszenie
zapotrzebowania na energię do ogrzewania pomieszczeń.
W zakresie
robót budowlanych istotne są nie tylko użyte materiały służące do wybudowania
budynku jako takiego, rozwiązania techniczne oraz technologiczne umożliwiające
zastosowanie nowoczesnych energooszczędnych technologii, ale także wyposażenie
wnętrz, w tym m.in. w urządzenia użyteczności ogólnej dla klientów
administracji. Egzemplifikacyjnie można wskazać na urządzenia takie jak
suszarki do rąk, będące podstawowym wyposażeniem większości toalet publicznych.
Urządzenia tego typu charakteryzują się zazwyczaj dużym poborem energii
elektrycznej. Istnieje jednak możliwość zastosowania systemu suszarek
energooszczędnych.
Pomimo bogatego
katalogu zalet budownictwa energooszczędnego, posiada ono także pewne wady,
m.in. ograniczenie kształtu bryły budynku czy wyższy koszt początkowy.
W zakresie prawnych podstaw wdrażania zielonych zamówień publicznych polecam lekturę artykułu "Ustrojowe podstawy realizacji polityki zielonych zamówień publicznych", który ukazał się w kwartalniku naukowym wydawnictwa UMK "Przegląd Prawa Ochrony Środowiska", nr 1/2015.
[3] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2
września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji
projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych
oraz programu funkcjonalno-użytkowego (Dz. U. 2004 nr
202 poz. 2072).
[6] Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2002/91/WE z dnia 16 grudnia
2002 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków, która następnie
została zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z dnia
19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (Dz. Urz.
UE L 153 z 18 czerwca 2010).
[7] Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i
Gospodarki Morskiej z dnia 3 stycznia 2013 r. zmieniające rozporządzenie w
sprawie metodologii obliczania charakterystyki energetycznej budynku i lokalu
mieszkalnego lub części budynku stanowiącej samodzielną całość
techniczno-użytkową oraz sposobu sporządzania i wzorów świadectw ich
charakterystyki energetycznej (Dz. U. 2013 poz. 45).
[9] Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/WE z
dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (Dz. Urz.
UE L 153 z 18 czerwca 2010).
[10] http://energetyka.wnp.pl/najwieksza-w-polsce-instalacja-kolektorow-slonecznych-dziala-w-szpitalu-w-czestochowie,150871_1_0_0.html,
dostęp: 30 października 2014.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz