Na gruncie Pzp podział zamówienia jest zasadniczo dopuszczalny chyba, że
czynność taka miałaby doprowadzić do podziału zamówienia na części w celu
uniknięcia stosowania przepisów ustawy. Chodzi tutaj zarówno o czynności
zamawiającego mające na celu uniknięcie stosowania przepisów ustawy w ogóle
(np. podział w celu obniżenia kwoty poniżej 30 tys. euro) jak również czynności
zmierzające do uniknięcia stosowania niektórych procedur bądź wymogów
wynikających z ustawy Pzp (np. obniżenie kwoty poniżej progów unijnych co jest
bardzo istotne dla wykonawców m.in. ze względu na przesłanki umożliwiające
wniesienie odwołania do KIO).
Zgodnie z dominującą linią orzecznictwa z dzieleniem zamówienia na części
oraz zaniżaniem jego wartości mamy do czynienia wówczas, kiedy zamawiającemu
wykaże się, że postąpił umyślnie i to z zamiarem bezpośrednim (dolus
directus) w celu uniknięcia stosowania ustawy lub uniknięcia przewidzianych
w niej procedur.
W pierwszej kolejności należy zastanowić się czy w konkretnym stanie
faktycznym mamy do czynienia z jednym zamówieniem (albowiem tylko takie może
zostać podzielone). W piśmiennictwie przyjmuje się, że przy ocenie, czy
zamawiający ma do czynienia z jednym zamówieniem, czy też z odrębnymi
zamówieniami konieczna jest analiza okoliczności danego przypadku, opierająca
się na następujących kryteriach :
- tożsamości przedmiotowej;
- tożsamości podmiotowej;
- tożsamości czasowej.
W tym celu ocenienia czy nastąpił podział, należy posługiwać się takimi
kryteriami jak podobieństwo przedmiotowe i funkcjonalne zamówienia (kryterium
to powinno prowadzić do wyodrębnienia nie tylko zbliżonych przedmiotowo
zamówień, ale także zamówień, które mimo braku przedmiotowego podobieństwa
tworzą funkcjonalną całość), tożsamość czasowa zamówienia (możliwe udzielenie
zamówienia w tym samym czasie, ewentualnie możliwość realizacji zamówienia w
tym samym czasie) i możność realizacji zamówienia przez jednego wykonawcę.
Innymi słowy konieczne jest ustalenie czy dany rodzaj zamówienia mógł być
wykonany w tym samym czasie, przez tego samego wykonawcę.
Z odrębnymi zamówieniami będziemy mieli do czynienia w sytuacji, gdy
przedmiot zamówienia ma inne przeznaczenie lub nie jest możliwym jego nabycie u
tego samego wykonawcy (np. zakup mebli i sprzętu komputerowego). W przeciwnym
wypadku, tzn. gdy udzielane zamówienia mają to samo przeznaczenie oraz
dodatkowo istnieje możliwość ich uzyskania u jednego wykonawcy należy uznać, iż
mamy do czynienia z jednym zamówieniem.
Nie będzie stanowił naruszenia przepisów ustawy Pzp podział zamówienia,
kiedy postępowanie dla każdej z części będzie prowadzone z zachowaniem wymogów
ustawowych przewidzianych dla całości zamówienia.
Dla potwierdzenia tej tezy warto zacytować fragment orzeczenia
Regionalnej Komisji Orzekającej z 25 marca 2013 r., jakie zapadło w sprawie
DFP-53-28/2012, zgodnie z którym:
„W myśl art. 32 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych zamawiający nie
może w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy dzielić zamówienia na części
lub zaniżać jego wartości. Zamawiający nie może więc dokonywać podziału
zamówienia przez zaniżenie jego wartości w taki sposób, aby na skutek ustalenia
wartości dla każdej z wydzielonych części zamówienia doszło do nieuprawnionego
wyłączenia stosowania przepisów ww. ustawy odnoszących się do zamówień o
wartości powyżej określonego progu czy też do nieuprawnionego zastosowania
przepisów odnoszących się do zamówień o wartości poniżej określonego progu. Co
do zasady nie jest zakazany podział zamówienia na części, lecz zakazany jest
podział, którego skutkiem jest uniknięcie stosowania przez zamawiającego
przepisów tej ustawy właściwych dla zamówienia o określonej wartości
szacunkowej".
Zamawiający powinien pamiętać, że u podstaw takiego podziału powinny leżeć
względy organizacyjne, techniczne, celowościowe itp. Należy bowiem pamiętać, iż
prowadzenie kilku postępowań w związku z podziałem zamówienia może doprowadzić
do zwiększenia kosztów obsługi zamówień, w stosunku do sytuacji, gdy
zamawiający przeprowadziłby jedno postępowanie, a takie działanie może
pozostawać w sprzeczności z założeniami stanowiącymi podstawy systemu zamówień
publicznych i wydatkowania środków publicznych. Dzielenie zamówień zasadniczo
przyniesie przeciwne efekty to tych uzyskiwanych w ramach przeprowadzania
zamówień grupowych wynikających z efektu skali.
Należy także pamiętać, że decyzja zamawiającego nie może naruszać zasady
uczciwej konkurencji (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 4 lutego 2008 r.; sygn.
akt KIO/UZP 126/07).
O naruszeniu zasady uczciwej konkurencji w tym przypadku można mówić tylko
wtedy, gdyby zamawiający jednocześnie:
- ograniczył wykonawcy możliwość składania ofert na określone części zamówienia;
- wprowadził w SIWZ warunki udziału w postępowaniu dyskryminujące tego wykonawcę.
Zgodnie z wyrokiem Zespołu Arbitrów (poprzednika KIO) o sygn.
UZP/ZO/0-648/05:
„zamawiający decydując o podziale
zamówienia na części nie może abstrahować od zasady równego traktowania i uczciwej
konkurencji. Mianowicie zgodnie z tym wyrokiem prawo zamawiającego do decyzji o
podzieleniu lub niepodzieleniu przedmiotu zamówienia nie jest bezwzględne. W
szczególności należy zważyć na to, czy decyzja o niedopuszczeniu składania
ofert częściowych, w sytuacji, gdy przedmiot postępowania jest podzielny, nie
prowadzi do naruszenia zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej
konkurencji”.
Jeżeli działanie zamawiającego narusza wskazane przepisy zgodnie z art. 180
ust. 1 Pzp wykonawcy może przysługiwać odwołanie. Należy pamiętać,
że w postępowaniach o wartości powyżej progu unijnego wykonawcy przysługuje
uprawnienie do wniesienia odwołania od niezgodnej z przepisami ustawy czynności
zmawiającego podjętej w postępowaniu o udzielnie zamówienia lub zaniechania
czynności, do której zmawiający jest zobowiązany na podstawie ustawy.
W przypadku gdy wartość zamówienia kształtuje się poniżej progu unijnego,
wykonawcy przysługuje odwołanie tylko na wskazane czynności zamawiającego:
- wybór trybu negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki lub zapytania o cenę;
- opisu sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu;
- wykluczenia odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia;
- odrzucenia oferty odwołującego.
Jednakże zgodnie z art. 181 Pzp może w terminie przewidzianym do
wniesienia odwołania poinformować zamawiającego o niezgodnej z przepisami
ustawy czynności podjętej przez niego lub zaniechaniu czynności, do której jest
on zobowiązany na podstawie ustawy, na które nie przysługuje odwołanie na
podstawie art. 180 ust. 2 ustawy. W przypadku uznania zasadności
przekazanej informacji zamawiający powtarza czynność albo dokonuje czynności
zaniechanej, informując o tym wykonawców w sposób przewidziany w ustawie dla
tej czynności.
Zamawiający musi także pamiętać, że art. 154 pkt 11 Pzp. obliguje Prezesa UZP
do czuwania nad przestrzeganiem zasad systemu zamówień publicznych. Zarówno
kontrola doraźna jak i uprzednia zamówień współfinansowanych ze środków Unii
Europejskiej, dotyczy procesu udzielania zamówień. Prezes UZP może wszcząć
kontrolę m.in. na wniosek wykonawcy. Jeżeli więc zamawiający dopuścił się
niezgodnego z ustawą podziału zamówienia, naruszenia w ten sposób uczciwej
konkurencji. Skutkiem ujawnienia naruszeń ustawy jest odpowiedzialność
zamawiającego. Prezes UZP może:
- jeśli uzna naruszenia za wystarczająco poważne, nałożyć na zamawiającego karę pieniężną. Wysokość kar mieści się w przedziale od 3 do 150 tys. zł.
- wystąpić do sądu o unieważnienie umowy w całości lub części;
- zgodnie z dodanym 11 lutego 2012 r. art. 168a Pzp w przypadku ujawnienia naruszenia przepisów Pzp stanowiącego czyn naruszający dyscyplinę finansów publicznych Prezes UZP zawiadamia właściwego rzecznika dyscypliny finansów publicznych o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych (jest to zatem jego obowiązek, a nie uprawnienie).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz