Polski ustawodawca w 2009 r., w drodze nowelizacji,
zdecydował się na wprowadzenie do prawa zamówień publicznych klauzul
społecznych. Zmiany wprowadzono poprzez nowelizację ustawy o spółdzielniach
socjalnych[1]
i dotyczyły one m.in. preferencji w kwestiach związanych z zatrudnianiem osób wykluczonych z rynku pracy. W
październiku 2009 r, po wspomnianej nowelizacji, Ministerstwo Rozwoju
Regionalnego wydało wspólnie z Urzędem Zamówień Publicznych zalecenia[2]
dotyczące stosowania klauzul społecznych w zamówieniach publicznych.
Zgodnie z art. 29, ust, 4, ustawy prawo zamówień
publicznych, zamawiający ma możliwość określić pewne preferencje dotyczące
realizacji zamówienia:
„Zamawiający może określić w opisie przedmiotu
zamówienia wymagania związane z realizacją zamówienia, dotyczące:
1) zatrudnienia osób:
a) bezrobotnych lub
młodocianych w celu przygotowania zawodowego, o których mowa w przepisach
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
b) niepełnosprawnych, o
których mowa w przepisach o rehabilitacji zawodowej
i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
c) innych niż określone w lit. a lub
b, o których mowa w przepisach o zatrudnieniu socjalnym
- lub we właściwych przepisach państw członkowskich
Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego;
2) utworzenia funduszu szkoleniowego, w rozumieniu
przepisów o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy, w którym wpłaty pracodawców stanowić będą co najmniej czterokrotność najniższej wpłaty określonej w tych przepisach;
i instytucjach rynku pracy, w którym wpłaty pracodawców stanowić będą co najmniej czterokrotność najniższej wpłaty określonej w tych przepisach;
3) zwiększenia wpłat pracodawców na rzecz funduszu
szkoleniowego, w rozumieniu przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach
rynku pracy, do wysokości określonej
w pkt. 2.”
w pkt. 2.”
Odwołanie do ustawy o zatrudnieniu socjalnym[3]
dotyczy osób wymienionych w tej ustawie w art. 1 ust. 2:
- bezdomni
realizujący indywidualny program wychodzenia z bezdomności,
w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej[4],
w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej[4],
- uzależnieni
od alkoholu, po zakończeniu programu psychoterapii w zakładzie lecznictwa
odwykowego,
- uzależnieni
od narkotyków lub innych środków odurzających, po zakończeniu programu
terapeutycznego w zakładzie opieki zdrowotnej,
-
chorzy psychicznie, w rozumieniu przepisów o ochronie zdrowia psychicznego,
- zwalniani
z zakładów karnych, mający trudności w integracji ze środowiskiem,
w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej[5],
w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej[5],
- uchodźcy
realizujący indywidualny program integracji, w rozumieniu przepisów
o pomocy społecznej[6].
o pomocy społecznej[6].
Ponadto, również w 2009 r, w drodze nowelizacji prawa
zamówień publicznych wprowadzono przepis dotyczący możliwości realizacji
zamówienia zastrzeżonego.
Klauzule społeczne można określić jako szczególne
warunki odnoszące się do przedmiotu zamówienia lub sytuacji wykonawcy,
które mają zachęcać do zatrudniania osób mających szczególnych trudności
z integracją, niepełnosprawnych, zwalczania bezrobocia, ochrony środowiska
lub organizacji wewnętrznych szkoleń zawodowych. Warunkiem zastosowania tych
klauzul jest, według przepisów unijnych, że zostaną one podane
w ogłoszeniu stanowiącym zaproszenie do ubiegania się
o zamówienie lub w specyfikacjach, a także, że nie będą
bezpośrednio lub pośrednio dyskryminujące.
Ministerstwo wydało także wspólnie z Urzędem Zamówień
Publicznych w październiku 2009 roku Zalecenia Ministra Rozwoju Regionalnego
oraz Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych dotyczące stosowania klauzul
społecznych w zamówieniach publicznych.
Klauzula dotycząca osób niepełnosprawnych jest
bardziej restrykcyjna (art. 22, ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych).
Umożliwia ona zamknięcie ubiegania się o zamówienie publicznie wyłącznie do
wykonawców, u których ponad 50% zatrudnionych pracowników stanowią osoby
niepełnosprawne w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej
oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych lub właściwych przepisów państw
członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy PZP zamawiający
wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert określonych
w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (art. 36 ust. 1 ustawy PZP). W
myśl ust. 2 tego przepisu kryteriami oceny ofert są cena albo cena i inne
kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, w szczególności jakość,
funkcjonalność, parametry techniczne, zastosowanie najlepszych dostępnych
technologii w zakresie oddziaływania na środowisko, koszty eksploatacji, serwis
oraz termin wykonania zamówienia. W świetle powyższego należy stwierdzić, iż
cena jest obligatoryjnym, lecz nie jednym kryterium oceny ofert, którym może
posłużyć się zamawiający przy wyborze oferty najkorzystniejszej. Obok ceny
zamawiający może bowiem zastosować także inne kryteria odnoszące się do
przedmiotu zamówienia. Podkreślić przy tym należy, iż wyliczenie innych niż
cena kryteriów oceny ofert zawarte w art. 91 ust. 2 ustawy PZP ma charakter
przykładowy i nie jest wyczerpujące.
Przyczyny nie stosowania klauzul społecznych:
- brak wiedzy na temat istnienia klauzul społecznych w polskim prawie zamówień publicznych,
- brak wiedzy i doświadczenia ich stosowania w zamówieniach publicznych,
- obawa przez konsekwencjami ich zastosowania i sposób kontroli zamówień
- obawa przed zwiększeniem kosztów realizacji zamówień publicznych,
- niewielka liczba przedsiębiorstw społecznych, które mogłyby ubiegać się o zamówienia publiczne.
[1]
Ustawa z dnia 7 maja 2009 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach
socjalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. 2009 Nr 91, poz.
742), ustawa weszła w życie 16 lipca 2009 r.
[2]
Zalecenia Ministra Rozwoju Regionalnego oraz Prezesa Urzędu Zamówień
Publicznych dotyczące stosowania „klauzul społecznych” w zamówieniach
publicznych, 20 października 2009 r. Warszawa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz