czwartek, 25 lipca 2019

Udostępnianie potencjału przez podwykonawcę


Współpraca wykonawców z podmiotami trzecimi przy ubieganiu się o zamówienia publiczne i w ramach ich realizacji może przybrać m.in. postać podwykonawstwa, wykorzystania przez wykonawcę potencjału podmiotu trzeciego jak również może łączyć te dwa przejawy kooperacji. Na dopuszczalność, a niekiedy nawet konieczność, połączenia obu ze wskazanych form współpracy wskazuje art. 22a ust. 4 P.z.p. i art. 36b ust. 2 P.z.p.


Zbieg obowiązków

Ustawodawca nie przewidział kompleksowych regulacji względem sytuacji w której współpraca wykonawcy z podmiotem trzecim wykazuje podwójny charakter – jest jednocześnie podwykonawstwem i poleganiem na potencjale podmiotu trzeciego. W konsekwencji we wskazanym zakresie znajdują zastosowanie przepisy dotyczące podwykonawstwa oraz polegania na potencjale podmiotu trzeciego. Zasadniczo w przypadku udostępniania przez podwykonawcę swoich zasobów, niezbędne jest uwzględnienie treści przepisów, które kreują dalej idące obowiązki. Tytułem przykładu nawet jeżeli zamawiający nie wymagał w oparciu o art. 25a ust. 5 P.z.p. złożenia przez wykonawcę, oświadczenia wstępnego dotyczące podwykonawcy to jego złożenie będzie niezbędne ze względu na treść art. 25a ust. 3 P.z.p.[1] . Niemniej jednak jeżeli taki wymóg został przez zamawiającego postawiony, nie będzie konieczne składanie dwóch oświadczeń wstępnych – raz podmiotu trzeciego a raz podwykonawcy. Dalej idące oświadczenie, a więc oświadczenie podmiotu trzeciego zawiera w sobie oświadczenia podwykonawcy.

Podleganie wykluczeniu przez podwykonawcę udostępniającego potencjał

Podwykonawca udostępniający potencjał, w toku postępowania o udzielenie zamówienia, podlega weryfikacji podmiotowej w zakresie[2]:
  1. istnienia wobec niego podstawy wykluczenia,
  2. spełniania, w zakresie, w jakim udostępnia wykonawcy zasoby, warunków udziału w postępowaniu.
Jest to zatem szerszy zakres - o pkt nr 2 - weryfikacji, od tej jakiej poddany jest podwykonawca „zwykły”.

W kontekście powyższego ujawnia się kwestia konsekwencji jakie wynikają z negatywnego wyniku weryfikacji podmiotowej podwykonawcy udostępniającego swój potencjał, przeprowadzonej w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Względem podwykonawcy „zwykłego” wskazana materia wydaje się nie być uregulowana wprost w przepisach P.z.p.  Zgodnie z wiodącym poglądem doktryny, reguła zakodowana w art. 36ba ust. 2 P.z.p., przewidująca, że:

jeżeli zamawiający stwierdzi, że wobec danego podwykonawcy zachodzą podstawy wykluczenia, wykonawca obowiązany jest zastąpić tego podwykonawcę lub zrezygnować z powierzenia wykonania części zamówienia podwykonawcy

odnosi się do etapu realizacji zamówienia a nie jego udzielania[3]. Nawet uznając za zasadną tezę o ograniczonym zasięgu ww. regulacji, nie ma przeszkód by przez analogię odnieść ją do etapu udzielania zamówienia, i przyjąć, że konsekwencją negatywnej weryfikacji podmiotowej podwykonawcy „zwykłego” jest niedopuszczenie go do realizacji zamówienia (zob. wyrok KIO z dnia 28 kwietnia 2017 r., KIO 738/17).

W sytuacji negatywnej weryfikacji podmiotu udostępniającego potencjał zastosowanie znajduje art. 22a ust. 6 P.z.p.  Zakodowana we wskazanym przepisie reguła znajdzie również bezpośrednie zastosowanie do podwykonawcy udostępniającego potencjał. Nie modyfikuje tego przepis art. 36b ust. 2 P.z.p., który co prawda dotyczy podwykonawcy udostępniającego potencjał na zasadach określonych w art. 22a ust. 1 P.z.p., niemniej jednak obejmuje swym zakresem etap realizacji zamówienia, oraz odmienne rodzajowo sytuacje. Na powyższe wskazują użyte we wskazanym przepisie sformułowania:
  1. „zmiana albo rezygnacja z podwykonawcy, na którego zasoby wykonawca powoływał się (…) w celu spełniania warunków udziału w postępowaniu”
  2. powoływał się w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia”.
W konsekwencji zmiana podwykonawcy udostępniającego potencjał albo rezygnacja z niego, na etapie udzielania zamówienia, może nastąpić na zasadach przewidzianych w art. 22a ust. 6 P.z.p. W zależności od przyjętej interpretacji może przebiegać ona w sposób nieskrępowany lub ograniczony, ale w ramach procedury przeprowadzanej na podstawie art. 26 ust. 3 P.z.p.

Z kolei zmiana takiego podwykonawcy albo rezygnacja z niego, na etapie realizacji zamówienia, następuje z szeroką swobodą. Konieczne jest aby wykonawca wykazał, że inny podwykonawca lub wykonawca samodzielnie spełni w stopniu nie mniejszym niż dotychczasowy podwykonawca, warunki udziału w postępowania, które zostały wykazane z powołaniem na potencjał takiego podwykonawcy.


[3] Za powyższym opowiada się m.in. D. Grześkowiak-Stojek, Komentarz do art. 36ba P.z.p. (w:) Prawo zamówień publicznych. Komentarz, red. M. Jaworska, Warszawa 2019, SIP Legalis.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz