Przedmiotowe dostosowanie i dopasowanie zaoferowanych towarów lub usług do
sformułowanych przez zamawiającego oczekiwań i wymagań, stanowi podstawę
prawidłowego sporządzenia oferty. Zaoferowanie towarów lub usług o odmiennych
cechach, niż wymagane przez zamawiającego, pociąga za sobą odrzucenie oferty
(art. 87 ust. 2 pkt 3 P.z.p.).
Wskazując, za wyrokiem KIO z dnia 25 lutego 2019, KIO 181/19, materialna
sprzeczność zakresu zobowiązania zawartego w ofercie z zakresem zobowiązania,
którego zamawiający oczekuje zgodnie z postanowieniami dokumentacji
postępowania, stanowi niezgodność oferty o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 2
P.z.p. „W orzecznictwie przez pojęcie treść oferty rozumie się
deklarowane w ofercie spełnienie wymagań zamawiającego, przede wszystkim co do
zakresu, ilości, jakości warunków realizacji i innych elementów istotnych dla
wykonania przedmiotu zamówienia. Innymi słowy treść oferty to treść
zobowiązania wykonawcy do zgodnego z żądaniami zamawiającego wykonania
przedmiotu zamówienia publicznego”.
Uwzględniając powyższe należy ocenić, czy niewielka
różnica w właściwościach zaoferowanego przez wykonawcę towaru, może mieć
charakter bagatelny i w konsekwencji nie wywoływać odrzucenia oferty.
Taką kwalifikację, dopuściła KIO w wyroku z dnia 11
kwietnia 2019 r., KIO 534/19. Wskazana sprawa, dotyczyła zamówienia na artykuły
biurowe, dla których charakterystyczne jest to, że obejmują one swym zakresem
dostawę szeregu różnorodnych przedmiotów (długopisów, teczek, koszulek,
segregatorów, ołówków itp.), stanowiących materiały robocze dla danej
jednostek/kilku jednostek. W konsekwencji formularze ofertowe w zamówieniach z
branży biurowej, częstokroć liczą sobie kilkaset pozycji.
Jedną z takich pozycji formularza ofertowego (poz.
194) była poduszka do pieczątek, o wymiarach o wymiarach 150 x 96mm
(+/-10mm). Uwzględniając powyższy zapis SIWZ, minimalny rozmiar poduszki
uwzględniający dopuszczalne odchylenia to zatem: 140mm x 86mm a
maksymalny 160 x 106mm. Tymczasem wykonawca zaoferował poduszkę o
wymiarach 150 x 74mm.
„Izba uznała również, że zamawiający był uprawniony
do przyjęcia oferty przystępującego pomimo tego, że wymiary oferowanej w poz.
194 poduszki do tuszu przewyższały dopuszczoną różnicę w stosunku do wymiaru
podstawowego opisanego w tej pozycji.
(…)
Kolejno zgodzono się z zamawiającym, że nieuzasadnione
i sprzeczne z celami procedury udzielania zamówienia byłoby odrzucenie oferty przystępującego
tylko z tego powodu, że jeden z wymiarów zewnętrznych poduszki (…) przewyższał
tolerancję dopuszczoną przez zamawiającego (…), skoro zamawiający
spełni cel swego żądania i zaspokoi oczekiwania tzn. otrzyma poduszkę, w której
będzie mógł umieścić pieczęć albo stempel.
Odrzucenie oferty z powodu 2mm różnicy, przy braku znaczenia tej różnicy dla możliwości prawidłowego korzystania z produktu byłoby działaniem całkowicie nieracjonalnym, dokonanym z błahych powodów, zwłaszcza, że wartość tej pozycji wynosiła 999,38 zł. Izba nie zaaprobowała takiego użytku z art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp i uznała również ten zarzut odwołania za niepotwierdzony.”.
Powyższym KIO uznała, że niewielka różnica w zaoferowanym przez wykonawcę
przedmiocie dostaw może być uznana za bagatelną i nie skutkować wyeliminowaniem
wykonawcy z postępowania. Pomimo ludzkiego zrozumienia dla chęci ratowania
oferty obarczonej niewielkim błędem, wskazana argumentacja budzi wątpliwości
prawne.
Po pierwsze należy wskazać, że przepisy P.z.p. nie przewidują wyłączenia
stosowania art. 89 ust. 1 pkt 2 P.z.p. ze względu na bagatelność niezgodności
oferty z SIWZ. Istnienie takiej regulacji jest z resztą niewskazane, albowiem
zarówno przypisanie niezgodności oferty z SIWZ cechy „nieistotności” jak i
„bagatelności” jest dalece ocenne (czy w zaistniałbym stanie nieistotne i
bagatelne byłoby również zaoferowanie poduszki o 3mm mniejszej, 4mm mniejszej
itd.) – tzw. problem sfery szarości. Wskazany problem ujawnia się m.in. w
przypadku „miękkich” mierników badania lub oceny ofert i wtedy stanowi
konsekwencję przyjętego przez zamawiającego sposobu sformułowania SIWZ.
Po drugie SIWZ wiąże, nie tylko wykonawców, lecz również zamawiającego.
Zamawiający udostępniając SIWZ jest zobowiązany do przestrzegania
sformułowanych w niej warunków, a po otwarciu ofert nie może ani ich zmienić
ani od nich odstąpić. Przy tak sformułowanych zapisach SIWZ, nie budzi
wątpliwości jakich wymiarów poduszki oczekuje zamawiający. Wymogi te narzucił
sam zamawiający, zarówno względem wykonawców formujących oferty, jak i względem
siebie w trakcie badania ofert. W konsekwencji niezasadne i bezprzedmiotowe
jest wykazywanie, że mniejsza poduszka również spełni cel i oczekiwania
zamawiającego. Powyższe jest irrelewantne dla procesu badania ofert. Jednakże,
jeżeli również inne niż wymagane poduszki spełniałyby oczekiwania
zamawiającego, to prawdopodobnie w sposób nieodpowiedni sformułowane zostały
zapisy SIWZ. Nie istniały przeszkody natury prawnej by określić inny margines
odchylenia od wymaganej wielkości podstawowej, lub by przyjąć odmienny sposób
opisu wielkości poduszek. Również wykonawca planujący udział w postępowaniu,
mógł wpłynąć na podjęcie przez zamawiającego takiego działania, wnioskując o
zmianę zapisów SIWZ we wskazanym zakresie.
Odstąpienie od wiążących wymogów nie jest prawnie dopuszczalne, w
szczególności jeżeli literalna i ścisła wykładnia treści dokumentacji
postępowania nie wywołuje wątpliwości. Wskazany sposób ratowania oferty jednego
wykonawcy, może wywoływać negatywny wpływ na sytuację innego uczestnika gry
rynkowej, a więc naruszać art. 7 P.z.p.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz