piątek, 11 kwietnia 2014

Wzór umowy w sprawie zamówienia publicznego na wykonanie robót budowlanych obiektu liniowego w rozliczeniu kosztorysowym.


Podstawowym wymogiem tworzenia organu administracji publicznej jest stwierdzenie istnienia obszaru zadań publicznych, których realizacja wymaga jednostki organizacyjnej. Prezes UZP jest organem administracji publicznej ze ściśle zakreślonymi kompetencjami. W art. 154 pzp ustawodawca dokonuje wyliczenia kompetencji tego organu, które „obejmują wszystkie te dziedziny i obszary, gdzie powinien on być obecny, nie tylko jako organ administracji rządowej posiadający uprawnienia kontrolne czy decyzyjne, ale także organizator lub inicjator określonych działań”[1]

Prezes UZP w świetle przywołanego przepisu realizuje istotne zadania publiczne na gruncie prawa zamówień publicznych[2]. Poza realizacją zadań wykonywanych w formach prawnych o charakterze władczym (Prezes UZP wydaje decyzje administracyjne w sprawach określonych w ustawie)  Prezes UZP  realizuje również szereg zadań o charakterze niewładczym. 

Art. 154 pzp wskazuje m.in. na kompetencję w zakresie upowszechnia  przykładowych  wzory  umów  w  sprawach  zamówień  publicznych, regulaminów oraz innych dokumentów stosowanych przy udzielaniu zamówień. Korzystając z ustawowej kompetencji Prezes UZP przedstawił wzór umowy w sprawie zamówienia publicznego na wykonanie robót budowlanych obiektu liniowego w rozliczeniu kosztorysowym. Jak czytamy w komunikacie UZP podstawowym założeniem przy pracach nad wzorem umowy było dążenie do zrównoważenia ryzyk występujących po stronie wykonawcy i zamawiającego w związku z realizacją inwestycji budowlanej. Mimo, że doświadczenie wyniesione ze spotkań organizowanych w związku z pracami nad wzorem umowy z instytucjami i organizacjami reprezentującymi wykonawców wskazuje na brak możliwości stworzenia wzoru idealnego, w pełni zabezpieczającego interesy obu stron i w pełni satysfakcjonującego obydwie strony umowy, niemniej okazało się możliwe wypracowanie rozwiązań w większości akceptowalnych, chociaż kompromisowych. W treści proponowanego przez Urząd wzoru umowy zostały uwzględnione w szczególności postulaty wykonawców dotyczące limitu kar umownych, postulaty uregulowania i wyspecyfikowania nie tylko obowiązków wykonawców, ale także obowiązków spoczywających na zamawiającym oraz obciążenia zamawiającego ryzykiem związanym z błędami w dokumentacji projektowej. Przewidziana została także waloryzacja wynagrodzenia w oparciu o wskazywane w umowie wskaźniki cenowe, która nie stanowi zmiany umowy. Polecam zapoznać się z przedmiotowym wzorem i żywię ogromną nadzieję że tendencja sporządzania wzorów umów oraz innych dokumentów zostanie podtrzymana, bowiem działania takie mają niezwykle istotny wpływ na poprawę praktyk stron postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.


[1] T. Czajkowski (red.), Prawo zamówień publicznych. Komentarz,, Warszawa 2007, str.440.
[2] P. Lissoń, Funkcje administracji gospodarczej a wyspecjalizowane organy administracji (ze szczególnym uwzględnieniem organów niezależnych od rządu), [w:] B. Popowska (red.), Funkcje współczesnej administracji gospodarczej. Księga dedykowana Profesor Teresie Rabskiej, Poznań 2006, s. 87


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz