środa, 16 kwietnia 2014

Instytucja umowy w świetle unormowań ustawy prawo zamówień publicznych z uwzględnieniem zasady swobody umów


Zamówienia publiczne stanowią procedurę zgodnie z którą zobligowane podmioty zmierzają do zawarcia umowy, dotyczącej nabycia towarów i usług[1]. Rynek zamówień publicznych jest rynkiem szerokim[2] o czym świadczy liczba podmiotów zobowiązanych do stosowania procedur zamówień publicznych, oraz liczba potencjalnych wykonawców. Rynek krajowy, po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej w 2004 r., poszerzył się ponadto o rynek wspólnotowy na którym wykonawcy mogą ubiegać się o zawarcie umowy w sprawie zamówień publicznych. 

Poszerzenie rynku, oraz liczne unormowania unijne w kwestii zamówień publicznych, zbliżające procedury różnych krajów poprzez implementacje odpowiednich dyrektyw, umożliwiają wyłonienie najkorzystniejszej dla zamawiającego oferty. Rozwój rynku wspólnotowego spowodował wzrost konkurencyjności również na rynkach krajowych. Taka sytuacji implikuje jednoczesną poprawę jakości usług i obniżenie cen. W gospodarce wolnorynkowej w której występuje przewaga podaży nad popytem, pozycja zamawiającego jest silniejsza co umożliwia mu w większości wypadków wybranie optymalnej spośród złożonych ofert. Wydatkowanie środków przez zamawiającego, jako dysponenta środków budżetowych, musi odbywać się w sposób jasny, według zrozumiałych reguł. Umowa w sprawie zamówień publicznych jest umową kwalifikowaną podmiotowo, której jedna ze stron, zamawiający jest zawsze zobligowany do stosowania regulacji ustawowej, wydatkując środki publiczne. Dodatkowo obowiązującym jest zakaz zaciągania zobowiązań pieniężnych bez dostatecznego pokrycia w planie finansowym jednostki. W związku z czym zawarcie umowy jest uzależnionego od rzeczywistego zapotrzebowania jednostki oraz dodatkowo pokryciem zobowiązań w planie finansowym. Unormowanie to stanowi ograniczenie zamawiającego do zaciągania zobowiązań umownych, ze względu na jego status prawny[3]. Umowa w sprawie zamówień publicznych stanowi etap końcowy procedury zamówień publicznych wyłaniających wykonawcę. Art. 139 p.z.p.[4] odsyła w sprawach nieuregulowanych w ustawie do stosowania przepisów k.c., jednakże należy pamiętać iż przepisy p.z.p. mają pierwszeństwo przed przepisami kodeksu cywilnego. Stosując przepisy k.c., oraz innych ustaw należy pamiętać o odrębnościach narzuconych przepisami p.z.p. oraz naturą zamówień. Konsekwencją takiego unormowania  umów w sprawie zamówień publicznych jest zastrzeżenie dla nich formy pisemnej z rygorem ad solemnitatatem chyba że przepisy odrębne wymagają formy szczególnej (art. 139 ust.2 p.z.p.). Takie rozwiązanie gwarantuje pewność obrotu, chroni interesy stron a ponadto sprzyja realizacji naczelnych zasad udzielania zamówienia (zasada uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców). Ponadto zgodnie z art. 139 ust. 3 p.z.p. umowa jest jawna a jej udostępnianie następuje na zasadach określonych w przepisach o dostępie do informacji publicznej[5]. Na tym etapie należy wskazać iż unormowania k.c. nie nakładają na strony obowiązku zawierania umów w określonej prawnie formie, poza wyjątkami wyraźnie w ustawach wskazanych. Umowy zawierane na podstawie unormowań k.c., nie podlegają zasadzie jawności. Umowy zawierane między stronami stosunku zobowiązaniowego, są znane tylko tym podmiotom, chyba że wolą stron informacje o ich zawarciu zostały przekazane osobą trzecim. Ponadto w umowach zawieranych na podstawie k.c. strony mogą zastrzec na podstawie swobody umów iż zapisy umowy lub informacja o jej zawarciu nie zostaną przekazane osobą postronnym.                                       

Do umów w sprawach zamówień publicznych będą znajdowały zastosowanie przepisy szczególne regulujące dany stosunek umowny, takie jak prawo bankowe w odniesieniu do umów rachunku bankowego, czy też ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych w przypadku zawierania umowy licencyjnej. Ustawa p.z.p. w bardzo dużym stopniu ogranicza znane z k.c.  zasady swobody umów. Ograniczenia te są konsekwencją swoistych zasad zastosowanych dla całej procedury przetargowej (przede wszystkim zasada uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców). W rozdziale pierwszym wyróżnione zostały następujące elementy swobody kontraktowania: swobody zawarcia lub nie zawarcia umowy, możliwości swobodnego doboru kontrahenta, dowolność ukształtowania treści umowy przez strony oraz dowolność formy umowy. Ustawodawca w przepisach p.z.p. bezpośrednio odwołał się do trzech spośród wymienionych cech.                                                                                                                  
Pierwsza swoboda nie została przez ustawodawcę ograniczona, zamawiający nie ma obowiązku zawierania umów z wykonawcą, jednakże jeżeli zdecyduje się na jej zawarcie, a zostaną spełnione przesłanki obligujące go do zastosowania procedur zamówień publicznych, obowiązany jest do zawarcia umowy z wyłonionym wykonawcą. Możliwość swobodnego doboru kontrahenta została w tym wypadku, wręcz zlikwidowana. Zgodnie z zasadą uczciwej konkurencji nie jest dopuszczalne swobodne wybranie kontrahenta, zamawiający obowiązany jest stosować obiektywne kryteria ocen pozwalające na wybór najlepszej oferty. Podstawowym kryterium oceny jest cena, która bardzo często decyduje o tym z którym podmiotem zostanie zawarta umowa. Podmiot zawierający umowę na podstawie przepisów k.c. może kierować się dowolnymi kryteriami doboru kontrahenta, nawet takimi które w obiektywnej ocenia wydają się irracjonalne, nie krępuje go także system oceny ofert, którego może nie stosować. Podmiot prawa cywilnego może także zawrzeć umowę na najmniej korzystnych warunkach. Dowolność ukształtowania treści umowy, została ograniczona poprzez obowiązek korelowania treści umowy z treścią warunków zamówienia. Ustawodawca wprowadził możliwość wprowadzenia nieistotnych zmian w treści umowy. W związku z powyższym nie jest dopuszczalne, po wyłonieniu najkorzystniejszej oferty, istotne zmodyfikowanie treści umowy. Takie zachowanie zamawiającego mające na celu obejście przepisów, nastawione na wybór określonego kontrahenta było by sprzeczne z prawem.                                                                                 

Ustawa p.z.p. ogranicza bezpośrednio także swobodę wyboru formy zawieranej umowy. Ograniczenie swobody wyboru formy ma wymiar powszechny. Każda umowa w sprawie zamówienia publicznego, chociażby nie przewidywały tego przepisy regulujące dany typ umowy, musi być zawarta w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Zgodnie z  art. 78 § 1 zdanie pierwsze k.c. do zachowania formy pisemnej wystarczy złożenie własnoręcznego podpisu pod dokumentem którego treść zawiera oświadczenie woli strony. Umowa w sprawie zamówienia publicznego odpowiada kodeksowej umowie wzajemnej, którą cechuje to iż świadczenie jednej strony jest sprężone z świadczeniem drugiej (do ut des). Wzajemność umowy w sprawie zamówień publicznych wynika wprost z definicji legalnej zawartej w art. 2 pkt 13 p.z.p., wskazującym na obowiązki stron. Wzajemny charakter tych umów należy uznać za cechę konstytutywną tych umów. Nie są dopuszczalne w obrocie umowy pod tytułem darmym, jak to ma miejsce w niektórych umowach kodeksowych. Nie będą spełniać ustawowych wymogów umowy w sprawie zamówienia publicznego zarówno umowy, na podstawie których zamawiający uzyskuje przysporzenia nieodpłatnie, jak i takie, na mocy których sam świadczy, bez uzyskania świadczenia wzajemnego. W pierwszym przypadku brak jest elementu opłacenia zamówienia przez zamawiającego, w drugim zaś - elementu pozyskania dostaw, usług lub robót budowlanych.         

Ponadto zgodnie z art. 3531 k.c. swoboda umów ograniczona jest: ustawą, zasadami współżycia społecznego, właściwością (naturą) stosunku zobowiązaniowego. Ponadto ograniczenia swobody umów wynikają z norm prawnych odnoszących się do pierwotnej niemożliwości świadczenia oraz wyzysku. Nie bez znaczenie dla swobody kontraktowania pozostaje kwestia nieważności czynności prawnych. Nieważność czynności prawnych jest skutkiem:

a)      sytuacji w której czynność została dokonana przez osoby pozbawione zdolności do czynności prawnych
b)      dokonania czynności z pominięciem wymaganej formy
c)      wystąpienia sprzeczności czynności z ustawą albo gdy  czynność ma na celu jej obejście
d)     sprzeczności czynności z zasadami współżycia społecznego. 

Nieważność czynności występuje także w przypadku wadliwości oświadczenia woli. Wadami oświadczenia zgodnie z normami kodeksowymi są: 

a)      brak świadomości lub swobody powzięcia decyzji i wyrażenia woli
b)      pozorność,
c)      błąd,
d)     groźba,
e)      podstęp.                                                                                
                                       
Umowy w sprawie zamówień publicznych podlegają interpretacji wg. takich samych reguł wykładni oświadczeń woli jak wszelkie inne umowy, a więc zgodnie z art. i art. 65 § 1 i 2 k.c. Stosownie do przywołanych przepisów, oświadczenia woli należy interpretować tak jak tego wymagają okoliczności, w których zostały złożone, zasady współżycia społecznego oraz  ustalone zwyczaje. W umowach należy także badać jaki był zgodny zamiar stron oraz celu umowy, a nie wyłącznie opierać się na literalnym brzmieniu treści umowy. Kolejną cechą wyróżniająca umowy zawarte na podstawie przepisów prawa zamówień publicznych jest jawność ich treści. Ustęp 3 art. 139 p.z.p. wyraża zasadę jawności umów w sprawach zamówień publicznych, będącą konsekwencją generalnej zasady, wyrażonej w art. 8 p.z.p.,  jawności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Jawność wynikająca z tych przepisów nie ma charakteru bezwzględnego, nie jest to dopuszczalne biorąc chociażby pod uwagę ochronę tajemnic prawnie chronionych. Interpretując normę płynącą z wspomnianych przepisów, należy uznać że umowy są jawne. Normami określającymi zasady dostępu do umów są przepisy o dostępie do informacji publicznej. Przepisy te bowiem wskazują tylko procedurę udostępniania.  Jawność umów będzie podlegać przepisom o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych, także ze względu na prywatność osób fizycznych oraz tajemnicę przedsiębiorcy. Obowiązek udostępniania umowy spoczywa na wszystkich zamawiających, także na tych którzy nie są objęci zakresem stosowania ustawy o dostępie do informacji publicznej. W związku z brzmieniem ustawowego uregulowania tej materii, obowiązek ujawnienia umowy nie spoczywa więc na wykonawcy.                                               
          
Cechą charakterystyczną umów w sprawie zamówień publicznych jest asymetryczność stron umowy. W przypadku umów obligacyjnych zawieranych na podstawie k.c. podstawową zasadą jest równość stron, objawiająca się w zasadzie swobody kontraktowania wszystkich kontrahentów. Asymetryczność stron stosunku nie jest zaprzeczeniem tej zasady, stanowi jednak jej swoistą modyfikację wynikającą z natury stosunku prawnego. Orzeczenie KIO[6] wskazuje iż przepisy p.z.p. wprowadzają modyfikację kodeksowej zasady równości stron stosunku zobowiązaniowego i stanowią specyficzne ograniczenia swobody umów. Nierówności stron stosunku prawnego w zamówienia publicznych wynika wprost z przepisów ustawy. p.z.p. zawiera w swoich unormowaniach instrumenty prawne zastrzeżone wyłącznie dla zamawiającego działającego w interesie publicznym. Działania zamawiającego mają na celu doprowadzenie do zaspokojenia potrzeb zbiorowości. W uzasadnieniu wskazanego orzeczenia KIO wskazane zostało, że powodem asymetryczności stron umowy w sprawie zamówienia publicznego jest poziom ryzyka ponoszonego przez zamawiającego który przewyższa normalne ryzyko związane z prowadzeniem wolnorynkowej działalności gospodarczej, występującej w wypadku zawierania typowej umowy cywilnoprawnej pomiędzy przedsiębiorcami. KIO w wyroku z 26 listopada 2009 r.[7] wskazuje, że zamawiającemu przysługuje uprawnienie do zwiększenia odpowiedzialności wykonawcy, obciążając go dodatkowym ryzykiem. Taka sytuacja o ile nie będzie niezgodna z właściwością stosunku prawnego, ustawami oraz zasadami współżycia społecznego nie będzie uchybiać zasadzie swobody umów. Nie uchybianie zasadą kontraktowania podyktowane jest także faktem iż wymagania zostają określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, na które wykonawca składając ofertę musi wyrażać zgodę. W przypadku braku takiej zgody wykonawca może nie złożyć oferty na ustalonych przez zamawiającego warunkach. Treść umowy w sprawie zamówienia publicznego jest określana jednostronnie przez zamawiającego i jest kształtowana w sposób odpowiadający jego potrzebom[8]. Umowy w sprawie zamówień publicznych zbliżone są do umów adhezyjnych, których zawarcie następuje przez przystąpienie jednej strony do warunków określonych przez drugą. Jeżeli zamawiający posługuje się ogólnymi warunkami albo wzorami umów, obowiązany jest do wprowadzenia tych unormowań do specyfikacji istotnych warunków zamówienia.


[1] P. Szustakiewicz, Zasady prawa zamówień publicznych ,Warszawa 2007 r., s.7.
[2] W ciągu 2011 roku, opublikowanych zostało ok. 300 000 tysięcy postepowań na kwotę ok. 110 mld złotych. Dane z Biuletyny Informacyjnego UZP, nr 8/2011.
[3] R. Szostak, Zakaz udzielania zamówień bez dostatecznego pokrycia finansowego, w: ustawowe ograniczenia swobody umów. Zagadnienia wybrane, pod red. B. Gneli, Warszawa 2010, s 149-150, 156-157.
[4] Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 roku, Prawo zamówień publicznych ( Dz. U. 2004 nr19 poz.177 z późn. zm.)
[5] J.E. Nowicki, Między Kodeksem cywilnym a Prawem zamówień publicznych (3), Monitor Zamówień Publicznych, 2010, nr 5, s 43-45.
[6] Wyrok KIO z 30 czerwca 2010 r., sygn. 1189/10.
[7] Wyrok KIO z 26 listopada 2009 r., sygn. KIO/ UZP 1547/09.
[8] S. Babiarz, Z. Czarnik, P. Janda, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Warszawa 2010, s 9 (wraz z powołanym tak orzecznictwem).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz