sobota, 22 marca 2014

Zakaz dokonywania istotnych zmian treści umowy w sprawie zamówień publicznych


Zgodnie z art. 144 p.z.p., zakazane jest dokonywanie istotnych zmian postanowień treści umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w SIWZ oraz określił warunki takiej zmiany. Wszelkie zmiany umowy dokonane z naruszeniem tej zasady podlegają unieważnieniu, jednakże nie jest to nieważność z mocy prawa. Ust 2 art. 144 p.z.p. wskazuje, iż wadliwość dokonanej zmiany umowy przybiera postać wzruszalności, czyli możliwości unieważnienia zapisu umowy sprzecznego z bezwzględnie obowiązującą normą.


Należy wskazać iż ustawodawca nie zabrania wszelkich zmian treści umowy, tylko zmian istotnych, a więc a contrario istnieje możliwość dokonywania zmian nieistotnych. Do dokonania zmiany treści umowy, potrzebna jest zgodna wola wszystkich stron. Zamawiającemu na tym etapie nie przysługuje uprawnienie do jednostronnego dokonywania zmian, jak to ma miejsce w sytuacji kreowania treści zamówienia. Ustawa nie przyznaje wykonawcom roszczenia o zmianę treści zawartej umowy. Roszczenie takie może natomiast zostać postawione na podstawie art. 3571 k.c., w stosunku zaś do żądania zmiany wynagrodzenia pieniężnego na podstawie art. 3581 § 3 k.c. Wskazać należy, że art. 3581 § 4 k.c. przesądza, iż z żądaniem zmiany wysokości lub spełnienia świadczenia pieniężnego nie mogą występować strony prowadzące przedsiębiorstwo, w przypadku gdy świadczenie pozostaje z nim w związku. Biorąc pod uwagę iż większość wykonawców stanowią przedsiębiorcy zastosowanie tego przepisu jest marginalne i ma charakter wyjątkowy. Wszelkie zmiany powinny być dokonywane w formie pisemnej, zgodnie z art. 77 § 1 k.c. który nakłada obowiązek zastosowania takiej samej formy przy dokonywaniu zmian lub uzupełnianiu,  jaka jest wymagana do zawarcia umowy. Kwestią zasadniczą pozostaje rozróżnienie zmian istotnych od zmian nieistotnych, gdyż ustawodawca nie wprowadził definicji legalnej żadnego z tych pojęć. Posiłkowo należy posłużyć się uzasadnieniem projektu nowelizacji z 4 września 2008 roku[1] wskazującym że poprzez zmiany nieistotne należy rozumieć takie zmiany o których wiedza na etapie postępowania o udzielenie zamówienia nie wpływałaby ani na  krąg podmiotów ubiegających się o to zamówienie ani na wynik postępowania. Wszelkie pozostałe zmiany kwalifikują się do grupy zmian istotnych. Zakaz wprowadzania tych ostatnich podyktowany jest zasadą uczciwej konkurencji, ponieważ z punktu widzenia społeczno-gospodarczego, jej wprowadzenie faktycznie zmienia przedmiot zamówienia, co pociąga za sobą możliwość uczestnictwa innych podmiotów na etapie postępowania albo innej oceny poszczególnych ofert.

Regulacje dotyczące zmiany treści umów w sprawie zamówienia publicznego mają zastosowanie do wszelkich umów, zawartych w wyniku rozstrzygnięcia postepowań prowadzonych w trybach, w których mamy do czynienia z ofertą, ogłoszeniem o zamówieniu lub SIWZ. Wynika to expressis verbis  z treści art. 144 ust. 1 p.z.p.. Żaden z rodzajów wymienionych dokumentów, nie jest zastosowany w przypadku trybu zamówień z wolnej ręki. W tym trybie zamówień nie mamy do czynienia z składaniem ofert przez wykonawców, publikacją ogłoszenia przez zamawiającego oraz z sporządzeniem i przekazaniem SIWZ. Pozostałe tryby zawierają co najmniej jeden z wymienionych ustawą dokumentów, co bez wątpienia obliguje zamawiającego do stosowania przepisów regulujących zmianę treści umowy. W przypadku zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki, istnieje możliwość złożenia przez wykonawcy oferty, chociaż nie jest ona niezbędnym elementem zawarcia umowy. Umowa zawarta wskutek przeprowadzenia postępowania z wolnej ręki nie jest konsekwencją wyboru najkorzystniejszej oferty spośród kilku. Oferta ta jest tylko i wyłącznie elementem prowadzonych pertraktacji poprzedzających zawarcia określonej umowy. Biorąc powyższe pod uwagę, art. 144 ust. 1 p.z.p., nie znajduje także odpowiedniego zastosowania w odniesieniu do zakazu i warunków zmiany umowy zawartej po przeprowadzeniu postepowania w wskazanym trybie. Art. 144 ust. 1 nie ma więc zastosowania do umów zawartych w wyniku postępowania w trybie z wolnej ręki, ani wprost, ani per analogiam. Nie można na tej podstawie jednak wyciągnąć wniosku że zagadnienie zmiany takiej umowy, nie zostało w ogóle uregulowane, ani że zmiana taka jest zawsze dopuszczalna lub nie jest w ogóle niedopuszczalna. Szeroko na temat tej kwestii odniósł się w 2010 roku UZP w opinii pt. "Dopuszczalność zmiany umowy zawartej po przeprowadzeniu postępowania w trybie zamówienia z wolnej ręki", opublikowanej na stronie internetowej Urzędu[2]. Treść opinii opublikowanej na stronie urzędu, potwierdza racjonalny proces interpretacji przepisów który wyklucza możliwość istotnej zmiany umowy zawartej tylko w tym trybie. Takie uregulowanie nie odnajdywałoby logicznego uzasadnienia. Ponadto należy zauważyć iż w przypadku kwestii nieuregulowanych przepisami ustawy, należy na podstawie art. 139 ust. 1 p.z.p., zastosować przepisy k.c. Regulacje kodeksowe przewidziana w art. art. 3531 k.c. , wyznacza granice swobody umów. Zakres możliwości modyfikacji treści umowy należy ocenić biorąc pod uwagę zakres swobody kontraktowania oraz naturę stosunku prawnego, jakim jest umowa w sprawie zamówienia publicznego. Duże znaczenie w ocenie natury stosunku prawnego będą miały przepisy art. 67 ust. 1 p.z.p., które określają przesłanki zastosowania trybu zamówień z wolnej ręki.  Należy przytoczyć stanowisko końcowe UZP który stwierdził iż w przypadku dokonywania zmian przedmiotowych umowy strony są obowiązane dokonać oceny przy aneksowaniu umowy czy w dalszym ciągu zachodzą okoliczności uzasadniające zawarcie umowy w tym szczególnym trybie. Należy uznać że istnieje możliwość dokonania zmian w treści umowy zawartej na podstawie tak przeprowadzonego postępowania jednakże granicą tej swobody będą ustawowo wskazane okoliczności uzasadniające zastosowania tego trybu. Dodatkowo na zamawiającym spoczywa obowiązek dokonania powtórnej analizy tych okoliczności, ażeby zmiana treści umowy nie doprowadzała do sytuacji w której dokonanie czynności prawnej prowadzałoby do naruszenia przepisów.                     
                    
Reasumując powyższe, istnieje możliwość zmiany treści umowy,  przy zastosowaniu odpowiednich reguł. Należy podkreślić ponadto iż nie jest możliwe podwyższenie wynagrodzenie wykonawcy, jako zmiana istotna treści umowy, tak samo doniosła jak przedmiot zamówienia, ponieważ ma ona bezpośredni wpływ na ocenę wybranej oferty. Jednakże w oparciu o art. 3581 § 2 k.c., który może być stosowany w przypadku umów w sprawie zamówień publicznych, strony na podstawie porozumienia mogą zastosować klauzulę waloryzacyjną. Na podstawie zastosowanej klauzuli wysokość świadczenia pieniężnego zostanie ustalona według innego miernika wartości. Należy jednak, wprowadzając do umów klauzule waloryzacyjne, dążyć do tego, by powstające w ich wyniku zobowiązania nie miały charakteru otwartego. Takie działanie mogłoby m.in. doprowadzić do przekroczenia granic wydatkowania ustalonych w uchwale jednostki samorządu terytorialnego[3].



[1] Druk sejmowy nr 2154, Sejm RP VI kadencji.
[2] UZP, Dopuszczalność zmiany umowy zawartej po przeprowadzeniu postępowania w trybie zamówienia z wolnej ręki, <http://www.uzp.gov.pl/cmsws/page/?D;665> data dostępu 13.10.2013.
[3] J. Balcewicz, Reguły waloryzacji cen w zamówieniach publicznych. Teza nr 2, LEX: 129986/2.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz