Szereg czynności przewidzianych przepisami ustawy
prawa zamówień publicznych (dalej: Pzp) poprzedza zawarcie umowy o zamówienie
publiczne. Kluczową czynnością w świetle możliwości zawarcia umowy jest wybór
najkorzystniejszej oferty, złożonej przez wykonawcę. Wybór swój zamawiający
opiera na podstawie kryteriów określonych uprzednio przez siebie w Specyfikacji
Istotnych Warunków Zamówienia (dalej: SIWZ). Jednakże należy się zastanowić jak
wygląda sytuacja prawna podmiotów w przypadku uchylenia się którejś ze stron od
zawarcia umowy pomimo ciążącego na podmiotach prawnego obowiązku dokonania tej
jakże istotnej czynności.
Na wstępie należy zastanowić się co należy rozumieć
poprzez sformułowanie „uchylać się” które będzie niezwykle istotne dla niniejszego
opracowania. Należy podkreślić, że pojęcia uchylania się, nie jest
pojęciem tożsamym z każdą odmową zawarcia umowy. Za odmowę należy uznać
każde oświadczeniem woli wyrażającym brak zgody. Będzie więc występować także
tam, gdzie wybrany wykonawca odmówi podpisania umowy, wskazując na występowanie
przesłanek do jej unieważnienia. Natomiast za uchylanie się uznać należny
kwalifikowaną postacią odmowy, a jej podstawowym elementem jest bezpodstawność
takiego oświadczenia woli. Uchylanie się jest świadomym działaniem lub
zaniechaniem, zmierzające do bezpodstawnego nie zawarcia umowy (Wyrok SN z dnia
26 września 2001 r., IV CKN 461/00, LEX nr 52767.). Nie będzie więc uchylaniem
się każda odmowa zawarcia umowy. Każdorazowo przy dokonaniu kwalifikacji odmowy
należy wziąć pod uwagę stan faktyczny. Odmowa z prawnie dopuszczalnych powodów
takich jak niedopełnienie obowiązków przez drugą stronę nie będzie przesłanką
do zobowiązania drugiej strony do zawarcia takiej umowy, bądź poniesienia
odpowiedzialności odszkodowawczej.
Zarówno zamawiający jak i wykonawca wyłoniony w wyniku
przeprowadzonego postępowania, zobowiązani są do zawarcia umowy, która
finalizuje postępowanie. W przypadku uchylania się zamawiającego od spełnienie
ciążącego na nim ustawowego obowiązku, wykonawcy przysługują środki ochrony
prawnej przewidziane przepisami dotyczącymi roszczenia o zawarcie umowy
(art. 64, 702 i 703 k.c.) a ponadto stronie przysługuje
możliwość żądania od zamawiającego zapłaty w wysokości podwójnego wadium (w
przypadku gdy było ono wymagane na etapie postępowania) albo naprawienia szkody
na podstawie art. 704 § 2 k.c.
W przypadku gdy wyłoniony wykonawca, uchyla się od
zawarcia umowy zamawiającemu przysługuje roszczenie o zawarcie umowy wobec
wybranego wykonawcy (art. 702 § 3 k.c.- co jednak ze względu na
specyfikę zamówień publicznych oraz długi czas trwania postępowań cywilnych
jest środkiem niezmiernie rzadko wykorzystywanym) może on także, według swojego
uznania, podjąć decyzję o wybraniu oferty kolejnej. Ustawodawca przewidział
taką okoliczność w art. 94 ust. 3 ustawy Pzp. W związku z tym, jeżeli dojdzie
do takiej sytuacji, to zamawiający może wybrać ofertę najkorzystniejszą spośród
pozostałych ofert. W przypadku gdy wykonawca, uchyla się od zawarcia umowy lub
nie wnosi wymaganego zabezpieczenia umowy, wybór kolejnej oferty, nie jest
poprzedzony ich ponowną oceną oraz dodatkowym postępowaniem, Ponadto
zamawiający jest ograniczony w wyborze do ofert prawidłowo złożonych. Oznacza
to, że zostaje wybrana oferta następna w kolejności. Zgodnie z literalnym
brzmieniem art. 94 ust. 2 Pzp należy uznać iż nie ma prawnych przeszkód,
ponawianiu wskazanej procedury w przypadku uchylania się od zawarcia umowy
przez kolejnego wykonawcę. Istotne znaczenie w takiej sytuacji ma okoliczność
konieczności przygotowania ponownego zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej
oferty i rozesłania go wszystkim wykonawcom. Jeżeli jednak w SIWZ żądało się
wpłacenia wadium, a wadium z nowym wykonawcą zostało zwrócone (art. 46 ust. 1
ustawy Pzp), to należy żądać ponownego wpłacenia wadium przez wykonawcę,
którego wybrano. Zamawiający powinien jednak w każdej sytuacji rozważyć
efektywność takiego działania oraz ekonomiczną opłacalność, w porównaniu z
dochodzeniem od wykonawcy obowiązku zawarcia umowy.
Natomiast jeżeli w danym postępowaniu mamy tylko jedną
ofertę, to wtedy zamawiający korzysta z art. 93 ust. 1 ustawy Pzp, a więc
unieważnia postępowanie ze względu na okoliczność że faktycznie nie złożono
żadnej oferty. Należy zaznaczyć że art. 93 ust 1 ustawy Pzp wprost nie
przewiduje takiej okoliczności. Niemniej jednak postępowania w tych okolicznościach
musiałoby być oparte o treść art. 93 ust 1 pkt. 1 ustawy Pzp, w związku z art.
94 ust 3 ustawy. Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia,
jeżeli nie złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu albo nie wpłynął
żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu od wykonawcy
niepodlegającego wykluczeniu. Przy czym w przypadku uchylania się wybranego
wykonawcy od zawarcia umowy należałoby to rozumieć tak, że nie ma innej oferty,
którą można by wziąć pod uwagę. Niekiedy zamawiający uznają że w przypadku
uchylenia się wykonawcy od zawarcia umowy wystarczy zawarcie odpowiedniej
informacja w protokole o odstąpieniu od podpisania umowy. Jednakże z
doświadczenia płynącego z kontroli postępowań wiem, że sama wzmianka w
protokole nie jest wystarczająca. W zaistniałej sytuacji ażeby nie mieć
problemów z kontrolą, należy „zamknąć” postępowanie poprzez jego unieważnienie.
Przy czym należy pamiętać że zgodnie z treścią art. 46 ust. 5
Pzp zamawiający ma prawo zatrzymać wadium w przypadku gdy wykonawca którego
oferta została wybrana odmówi podpisania umowy na warunkach określonych w
ofercie. Wadium odgrywa więc szczególną rolę w przypadku niedojścia umowy do
skutku. W przypadku uchylania się od zawarcia umowy, poprzez uczestnika którego
oferta została wybrana, organizator może zachować pobraną tytułem wadium sumę
albo dochodzić zaspokojenia z przedmiotu zabezpieczenia. Wadium znacznie
ułatwia więc uzyskanie odszkodowania, gdyż nie wymaga udowodnienia ani winy,
ani wysokości poniesionej szkody. Zaspokojenie interesu zamawiającego poprzez
zatrzymanie wadium następuje poprzez złożenie pisemnego oświadczenia
skierowanego do wykonawcy o zatrzymaniu wadium lub skierowaniu pisemnego
żądania zapłaty do odpowiedniego gwaranta lub poręczyciela (K. Padrak, Instytucja
wadium na tle przepisów Kodeksu cywilnego i Prawa zamówień publicznych,
Zam. Pub. Dor. 2008/11 s.39.)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz