Ponad 90 proc. przetargów publicznych w Polsce
jest rozstrzyganych wyłącznie na podstawie kryterium najniższej ceny -
zapowiedział w zeszłym tygodniu prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski,
opowiadając się za zmianą przepisów w Prawie zamówień publicznych. Jak mówił,
NIK chce, by w zamówieniach publicznych możliwe było zastosowanie
kryterium najniższego kosztu. Chodzi o "analizę rachunku kosztów
cyklu życia produktu" - dodał. Zadeklarował, że NIK może się włączyć
w opracowanie metodyki dla tej analizy.
Należy pozytywnie ocenić wystąpienie prezesa NIK i w
całej rozciągłości zgodzić się z koniecznością uwzględniania szeregu kryteriów
a nie tylko jednego jakim jest najniższa cena oraz uwzględnianie tzw. cyklu
życia produktu poprzez który zgodnie z definicją ustawową należy przez to
rozumieć wszelkie możliwe kolejne fazy istnienia danego produktu, to jest:
badanie, rozwój, projektowanie przemysłowe, produkcję, naprawę, modernizację,
zmianę, utrzymanie, logistykę, szkolenie, testowanie, wycofanie i usuwanie.
Na mocy ustawy nowelizującej prawo zamówień
publicznych z dnia 12 października 2012 r., która weszła w życie 20 lutego 2013
r., do Pzp wprowadzono wskazaną wyżej definicję "cyklu życia
produktu". Rachunek kosztów cyklu życia jest zagadnieniem
niezwykle istotnym. Przepisy Pzp umożliwiają oparcia decyzji dotyczących
udzielenia zamówienia na rachunku kosztów cyklu życia nabywanych produktów,
usług lub robót budowlanych. Cykl życia obejmuje wszystkie etapy istnienia
produktu, robót budowlanych lub świadczenia usługi, od nabycia surowców lub
wytworzenia zasobów do unieszkodliwienia, oczyszczenia i finalizacji.
Uwzględniane koszty obejmują nie tylko bezpośrednie koszty pieniężne, lecz
także zewnętrzne koszty środowiskowe, jeżeli mogą zostać określone kwotowo i
zweryfikowane. Od chwili opracowania wspólnej europejskiej metodyki obliczania
kosztów cyklu życia instytucje zamawiające mają obowiązek ją stosować. Pojęcie
rachunku kosztów cyklu życia obejmuje wszelkie koszty w całym cyklu życia robót
budowlanych, dostaw lub usług, zarówno koszty wewnętrzne (takie jak koszty
projektu, produkcji, eksploatacji, konserwacji i koszty usunięcia przy
wycofaniu z eksploatacji), jak i koszty zewnętrzne, o ile można je wyrazić w
wartościach pieniężnych i monitorować. Na szczeblu unijnym należy opracować
wspólne metodyki obliczania kosztów cyklu życia dla poszczególnych kategorii
dostaw lub usług; po opracowaniu każdej tego rodzaju metodyki jej stosowanie
powinno być obowiązkowe.
W zamówieniach w dziedzinie obronności kryterium cyklu
życia zostało wyróżnione. Zgodnie z art. 131k ust. 1 w przypadku zamówień w
dziedzinach obronności i bezpieczeństwa kryteriami oceny ofert są cena albo
cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, w szczególności
kryteria, o których mowa w art. 91 ust. 2 lub kryteria takie, jak koszt cyklu
życia produktu, rentowność, serwis posprzedażny i pomoc techniczna,
bezpieczeństwo dostaw, interoperacyjność oraz właściwości operacyjne, określone
w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Zagadnienie cyklu życia produktów łączy się pośrednio
z kryterium kosztów eksploatacji. Zgodnie z art. 91 ust. 2 Pzp kryteriami oceny
ofert są cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia,
w szczególności jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, zastosowanie
najlepszych dostępnych technologii w zakresie oddziaływania na środowisko,
koszty eksploatacji, serwis oraz termin wykonania zamówienia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz