W ramach swojej działalności, związanej z szerzeniem
wiedzy z zakresu zamówień publicznych poprzez prowadzenie bloga, otrzymałem
ostatnio dwa zapytania odnoszące się do czynności otwarcia ofert. Otwarcie
ofert stanowi niezwykle doniosłą czynność dokonywaną w trakcie postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego w związku, z czym bliższe przeanalizowanie
niektórych kwestii z nią związanych wydaje się zasadne.
Zgodnie z treścią art. 86 Pzp, z zawartością ofert
złożonych przez wykonawców, nie można zapoznać się przed upływem terminu
otwarcia ofert, natomiast otwarcie ofert jest jawne i następuje bezpośrednio po
upływie terminu do ich składania, z tym, że dzień, w którym upływa termin
składania ofert, jest dniem ich otwarcia. Podkreślenia wymaga, że miejsce
i termin otwarcia ofert powinny być podane już w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia. Realizując dyspozycję wynikającą z art. 86 ust. 2
ustawy Prawo zamówień publicznych, zamawiający powinien w miarę możliwość dążyć
do sytuacji, aby złożone oferty były otwierane możliwie jak najszybciej po
upływie terminu ich składania. Praktycznie zalecane jest, aby oferty były
otwierane nie później niż po upływie godziny od upływu terminu na ich
składanie. Takie rozwiązanie zwiększy poczucie transparentności prowadzonych
przez zamawiającego postępowania wśród firm uczestniczących w organizowanych
przetargach. W praktyce udzielania zamówień publicznych ugruntowała się zasada,
że otwarcie ofert w zdecydowanej większości przypadków prowadzone jest przez
osobę ze składu komisji przetargowej (najczęściej przewodniczącego). Niemniej
jednak przepisy Pzp nie regulują tej kwestii. Ustawa Pzp stanowi jednak, iż to
kierownik zamawiającego powołuje i odwołuje członków komisji oraz określa
organizację, skład, tryb pracy oraz zakres obowiązków członków komisji
przetargowej, mając na celu zapewnienie sprawności jej działania,
indywidualizacji odpowiedzialności jej członków za wykonywane czynności oraz
przejrzystości jej prac. Tym samym zasady obecności członków komisji na
otwarciu ofert również mogą zostać uregulowane w regulaminie pracy komisji
jednostki. W regulaminie pracy komisji można np. ustalić, iż na otwarciu ofert
wymagana jest obecność, co najmniej np. dwóch członków komisji lub co najmniej
jednego członka komisji oraz jednego pracownika jednostki. Regulacja taka
sprzyja udowodnieniu okoliczności, jakie miały miejsce w trakcie dokonywania
czynności. W przypadku ewentualnych zarzutów ze strony wykonawców, iż podczas
otwarcia ofert nie zostały dochowane obowiązki wynikające z ustawy, jeżeli na
otwarciu ze strony zamawiającego były, co najmniej 2 osoby, łatwiej jest
dowodzić, że było odmiennie. Jednakże zdarzają się przypadki, iż komisja
powoływana zostaje dopiero po otwarciu ofert (zgodnie z art. 20 ust. 1 Pzp
komisja może zostać powołana jedynie do oceny spełniania przez wykonawców
warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia oraz do badania i oceny
ofert). Wówczas czynności otwarcia ofert prowadzone są przez kierownika
zamawiającego lub osobę przez niego wyznaczoną. Jeżeli prowadzący otwarcie
ofert nie ma doświadczenia w procedurze związanej z udzielaniem zamówień
publicznych może nie zrealizować wszystkich czynności, jakie przewiduje Prawo
zamówień w związku z publicznym otwarciem złożonych ofert. Zamawiający ma
obowiązek bezpośrednio przed otwarciem ofert podać kwotę, jaką zamierza
przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia (nie musi to jednak być granica
możliwości finansowych zamawiającego). Brakuje podstaw prawnych, aby kwotę,
jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, odczytywaną
przed otwarciem ofert, utożsamiać z wartością zamówienia ustaloną przed
wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie art.
32 ust. 1 Pzp (wyrok KIO z 8.7.2010 r., sygn. KIO/UZP 1339/10). Wartości te
mogą się wzajemnie różnić, tj. zarówno kwota, jaką zamawiający zamierza
przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, może być większa, jak i mniejsza od
wartości szacunkowej zamówienia. Jednak odczytanie kwoty wyższej niż cena
najkorzystniejszej oferty, a następnie dowodzenie przez zamawiającego, iż nie
ma dostatecznych środków na sfinansowanie zamówienia, może spowodować
zastosowanie środków ochrony prawnej przez wykonawców. Zaniechanie podania
konkretnej kwoty, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na zamówienie, jest
naruszeniem Pzp, obowiązku podania kwoty nie wyczerpuje podanie progu, w jakim
znajduje się zamówienie. Podczas otwarcia ofert podaje się następujące dane
zawarte w ofercie:
- dane dotyczące wykonawców (imiona, nazwiska, nazwy firm, siedziby i adresy),
- cenę oferty,
- termin wykonania zamówienia,
- okres gwarancji,
- warunki płatności.
Powyższe informacje, odczytywane podczas otwarcia
ofert, nie mogą stanowić tajemnicy przedsiębiorstw. Podkreślenia wymaga, że próby
składania ustnych oświadczeń lub zaświadczeń podczas otwarcia ofert należy uznać
za niedopuszczalne. Wszelkie oświadczenia i zawiadomienia składane przez
zamawiających i dostawców lub wykonawców wymagają formy pisemnej (art. 21, ust.
1). W przypadkach, gdy któryś z uczestników jawnego otwarcia zechce coś dodać,
to należy zażądać niezwłocznego potwierdzenia tego faktu na piśmie (art. 21,
ust.2) i skierować pismo składającego do właściwych w strukturze organizacyjnej
zamawiającego służb. Przyjmowanie, przez członków komisji, korespondencji
podczas otwierania ofert należy przyjąć za niedopuszczalne. Ustawa wymienia
jednoznacznie, jakie czynności wykonuje się podczas otwarcia ofert.
Natomiast przyjmowanie korespondencji, potwierdzanie tego faktu oraz nadawanie
otrzymanej korespondencji odpowiedniej procedury nie jest czynnością przewidzianą
ustawą. Ponadto ustawa nie określa obowiązku niezwłocznego podjęcia stanowiska,
czy też w ogóle o obowiązku podejmowania jakiegokolwiek stanowiska komisji
przetargowej względem oświadczeń składanych podczas otwarcia ofert. Należy
zaznaczyć, że protokół jest jawny, a wszelkie oświadczenia (nie tylko te
składane podczas otwarcia ofert) składane przez zamawiającego oraz dostawców
lub wykonawców stanowią załącznik do protokołu. Naruszenie obowiązków
związanych z publicznym otwarciem ofert może stanowić podstawę unieważnienia
postępowania np. w przypadku, gdy zamawiający uniemożliwi udział w otwarciu
ofert wszystkim zainteresowanym ograniczając prawo udziału tylko do
przedstawicieli firm, które złożyły oferty, dlatego wszelkie powyżej wskazane
czynności winny być dokonane. Ponadto zasadnym jest poproszenie obecnych o
wpisanie się na listę obecności (praktyka wykazuje, aby wpis został dokonany
jeszcze przed rozpoczęciem otwierania ofert), zalecanym jest także
przedstawienie składu komisji przetargowej, podanie imienia i nazwiska
kierownika zamawiającego (lub osoby, której kierownik zamawiającego powierzył
zastrzeżone dla niego czynności). Ponadto Informacje, które zostały powyżej
wymienione, należy przekazać niezwłocznie wykonawcom, którzy nie byli obecni przy
otwarciu ofert, na ich wniosek.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz