W dniu 11
lutego 2014 r. Rada Unii Europejskiej przyjęła nowe dyrektywy w zakresie
zamówień publicznych, w tym dyrektywę w sprawie udzielania koncesji (dyrektywa
Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie
udzielania koncesji). Uzasadnieniem wprowadzenia nowej dyrektywy jest, między
innymi brak na poziomie Unii jasnych przepisów regulujących udzielanie
koncesji, które rodzi niepewność prawa oraz przeszkody w swobodnym świadczeniu
usług, a także powoduje zakłócenia w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego.
W rezultacie
wykonawcy, a zwłaszcza małe i średnie przedsiębiorstwa (MSP), pozbawieni są
praw przysługujących im na rynku wewnętrznym oraz tracą ważne szanse handlowe,
natomiast organy publiczne mogą mieć problem z jak najlepszym wykorzystaniem
środków publicznych, pozwalającym obywatelom Unii korzystać z wysokiej jakości
usług po najkorzystniejszych cenach. Odpowiednie, zrównoważone i elastyczne
ramy prawne regulujące udzielanie koncesji zapewniłyby skuteczny i niedyskryminacyjny
dostęp do rynku wszystkim wykonawcom z Unii oraz pewność prawa, wspierając
inwestycje publiczne w infrastrukturę oraz strategiczne usługi dla obywateli.
Takie ramy prawne zapewniłyby także wykonawcom większą pewność prawna i mogłyby
stać się podstawa i instrumentem sprzyjającymi większemu otwarciu
międzynarodowych rynków zamówień publicznych i zasileniu międzynarodowej
wymiany handlowej. Szczególne znaczenie powinno się przywiązywać do zwiększania
możliwości MSP w zakresie dostępu do wszystkich unijnych rynków koncesji.
Udzielanie
koncesji publicznych na roboty budowlane podlega obecnie podstawowym przepisom
dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, natomiast procedura
udzielania koncesji na usługi o zasięgu transgranicznym podlega zasadom
Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), a w szczególności zasadom
swobody przepływu towarów, swobody prowadzenia działalności gospodarczej i
swobody świadczenia usług, a także zasadom z nich wynikającym, takim jak zasady
równego traktowania, niedyskryminacji, wzajemnej uznawalności,
proporcjonalności i przejrzystości. Istnieje ryzyko niepewności prawnej
związanej z rozbieżnymi interpretacjami zasad Traktatu przez ustawodawców
krajowych oraz ryzyko znacznych rozbieżności miedzy ustawodawstwem
poszczególnych państw członkowskich. Ryzyko to znalazło swój wyraz w obszernym
orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, przy czym
orzecznictwo to jednak tylko częściowo porusza pewne aspekty udzielania
koncesji.
Jednolite
stosowanie zasad TFUE we wszystkich państwach członkowskich i wyeliminowanie
rozbieżności w ich interpretacji jest zatem konieczne na poziomie Unii, aby
usunąć utrzymujące sie zakłócenia w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego. Byłoby
ono także korzystne dla efektywności wydatków publicznych, ułatwiałoby równy
dostęp MSP do koncesji i ich sprawiedliwy udział w udzielaniu koncesji, zarówno
na szczeblu lokalnym, jak i unijnym, a także wspierałoby realizacje założeń
polityki publicznej zgodnych z zasadą zrównoważonego rozwoju.
Państwa
członkowskie mają obowiązek konsekwentnego i systematycznego monitorowania
wdrażania i funkcjonowania przepisów dotyczących udzielania koncesji w celu
zapewnienia wydajnego i jednolitego stosowania unijnego prawa.
Termin
implementacji dyrektyw do porządków prawnych państw członkowskich UE upływa w
ciągu 24 miesięcy od ich wejścia w życie.
Należy
jednocześnie przypomnieć, że Dyrektywy bowiem wiążą tylko państwa członkowskie
do których są skierowane i tylko co do celu, jaki należy osiągnąć. Państwo do
którego skierowana jest dyrektywa ma obowiązek wydania przepisów krajowych
zgodnych z treścią dyrektywą. Z zasady więc dyrektyw nie
można stosować bezpośrednio, podlegają one transpozycji do prawa wewnętrznego.
Jednakże, w przypadku braku implementacji postanowień dyrektywy albo
wystąpienia opóźnienia w jej wdrożeniu, należy umożliwić powoływanie się na
postanowienia tej ostatniej. Zgodnie z Opinią Rzecznika Generalnego Lenz’a
celem stosowania wykładni umożliwiającej bezpośrednie powołanie się na
skuteczność rozwiązań dyrektywy nie była chęć modyfikacji charakteru prawnego
dyrektywy, lecz nałożenie sankcji na państwa naruszające ciążący na nich
obowiązek. Dopuszczalność bezpośredniego stosowania
przepisów dyrektywy jest uzależniona od jasności, precyzyjności oraz
bezwarunkowości ich postanowień. Szczególne kontrowersje
wynikły z dopuszczalności bezpośredniego stosowania postanowień dyrektyw w
postępowaniu przeciwko jednostkom (osobom fizycznym i osobom prawnym). Trybunał
Sprawiedliwości w swojej linii orzeczniczej konsekwentnie stoi na stanowisku,
że dyrektywy nie mogą tworzyć obowiązków dla jednostek i tym samym wywołać
horyzontalnego skutku bezpośredniego. Jednakże, w celu
złagodzenia skutków prawnych dopuszczenia wyłącznie wertykalnego skutku
bezpośredniego Trybunał stosuje rozszerzającą wykładnię pojęcia „państwa”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz