piątek, 14 lutego 2014

Zmiana treści umowy z uwzględnienie przepisów prawa zamówień publicznych


Zgodne z przepisami k.c. odnoszącymi się do swobody zawierania umów, istnieje możliwość kreowania treści łączącej strony umowy. W toku trwania stosunku obligacyjnego stroną stosunku może zależeć na dokonaniu zmian w treści umowy.  Orzecznictwo przyjmuje że zasada swobody umów dotyczy nie tylko możliwości zmiany treści umowy ale także renegocjowania kontraktu, z zaznaczeniem że nieprzystąpienie do renegocjacji nie może rodzić odpowiedzialności odszkodowawczej[1]. W przypadku zmiany treści umowy znajdują zastosowanie przepisy k.c. normujące zasady zawierania umów. Możliwość dokonania zmian, uzależniona jest od woli wszystkich stron stosunku, nie jest możliwe jednostronne swobodne regulowanie treści umowy. Umowa określa obowiązku i uprawnienia stron które nie mogą być swobodnie ustalane przez jedną z nich.                

Najczęściej spotykaną formą zmiany treści umowy jest sporządzenie i podpisanie aneksu do umowy pierwotnej. Sporządzenie aneksu nie powoduje bezpośredniej ingerencji w dokument umowy pisemnej co ułatwia kontrolowanie zakresu dokonanych zmian w takcie stosunku zobowiązaniowego. Dokonując wszelkich uzupełnień bądź zmian umowy, zgodnie z art. 77 § 1 k.c., należy dokonać ich w takiej formie, jaką ustawa bądź strony przewidziały w celu jej zawarcia. Nie jest możliwe aneksowanie umowy w formie ustnej w przypadku zawarcia umowy w formie pisemnej. Nie występują natomiast żadne przeszkody prawne uniemożliwiające dokonania zmian w szczególnej formie pisemnej w przypadku zawarcia umowy w zwykłej formie pisemnej bądź w formie ustnej. Możliwe jest więc sporządzenie zmian w formie poświadczonej notarialnie w przypadku gdy umowa została sporządzona w formie pisemnej. Umowa może zawierać klauzulę określającą szczególną formę dokonania zmian wyznaczając rygor nie dochowania należytej formy. Umieszczenie w umowie pierwotnej takiej klauzuli pozwala na uniknięcie wątpliwości co do ważności dokonanych zmian. W przypadku dokonania nieformalnie zmiany umowy, w formie ustnej bądź w sposób dorozumiały, istnieje możliwość potwierdzenia ich na piśmie bądź w formie szczególnej. Celem aneksowania umowy może być zmiana dotychczasowej treści umowy poprzez dodanie nowego postanowienia, uchylenie dotychczasowych postanowień lub zmiana postanowień. W przypadku dokonywania zmian umowy, wątpliwą kwestią jest aneksowanie z mocą wsteczną. Zasadą jest iż aneks obowiązuje od chwili jego podpisania, jednakże stroną przysługuje uprawnienie do odmiennego ustalenie terminu wejścia w życie zmian np. po 10 dniach od jego podpisania. Możliwe jest także wywołanie skutków dokonanych zmian z mocą wsteczną, jednakże czynność zwana antydatowaniem, nie może być sprzeczna z ustawą albo mieć na celu obejście ustawy. W przypadku zaistnienia okoliczności uniemożliwiających zmianę z mocą wsteczną czynność taka będzie nieważna. Ustawa wprost zakazuje antydatowania umów przenoszących własność, a taki zapis umowy lub aneksu zmieniającego umowę nie rodzi skutków prawnych. 

Dokonywanie zmian treści umowy w sprawie zamówień publicznych- obowiązek zachowania tożsamości świadczenia umownego ze zobowiązaniem zawartym w ofercie.
 
Rozważania odnoszące się do możliwości dokonania zmian w treści umowy należy rozpocząć od wskazania iż treść umowy o zamówienie publiczne musi odpowiadać treści zobowiązania wykonawcy na etapie postępowania. Zgodnie z treścią art. 140 p.z.p., w zawartej umowie musi zachodzić tożsamość świadczenia w stosunku to treści zawartych w ofercie wykonawcy. Świadczenie, określone treścią umowy, do którego zobowiązał się wykonawca, powinno być odbiciem opisu przedmiotu zamówienia oraz warunków umowy zawartych w SIWZ oraz musi odpowiadać złożonej przez wykonawcę ofercie. Art. 140 p.z.p. stanowi barierę, uniemożlwiającą modyfikowanie treści umów w stosunku do treści dokumentów przedstawianych na etapie postepowania. Norma wyinterpretowana z przepisu art. 140 p.z.p., jasno wskazuje że poprzez rozmiar świadczenia o którym mówi przepis należy rozumieć  rozmiar określony w danych jednostkach miary[2] (np. tonach, ilościach, sztukach, wielokrotnościach). Przepis wskazuje rzeczowy wymiar umowy w sprawie zamówienia publicznego, tym samym blokując możliwość rozszerzania przedmiotu takiej umowy w stosunku do przedmiotu opisanego w SIWZ. Taki sposób kreowania przepisów, ma za zadanie ochronę uczciwej konkurencji, wzmacnianie zaufania pomiędzy podmiotami umowy oraz stabilności przedmiotu zamówienia. W przypadku dopuszczenia możliwości zmiany ilościowej lub jakościowej, przedmiotu zamówienia, koniecznym byłoby abstrakcyjne ocenianie wykonawców, gdyż cena  łączna nie jest prostą sumą cen jednostkowych, a wykonawca kompetentny do wykonania zamówienia przedmiotowo mniejszego nie zawsze będzie zdolny do wykonania zamówienia przedmiotowo większego. Gdyby dopuszczona była swoboda dokonywania zmian umowy to w efekcie możliwe byłoby celowe zaniżanie ofert, w celu późniejszego jego rozszerzenia. Niedopuszczalnym jest więc dokonywanie czynności stron skutkujących, w sposób zamierzony bądź niezamierzony, rozszerzeniem świadczenia wykonawcy ponad określenie przedmiotu zamówienia. Norma ta odnosi się zarówno do momentu zawierania umowy, jak też do późniejszych zmian jej treści.                                                                                                                      
Art. 140 ust. 3 p.z.p. wskazuje sankcję za rozszerzenie przedmiotu umowy, umowa taka podlega unieważnieniu w części wykraczającej poza określenie przedmiotu zamówienia zawarte w SIWZ.  Należy jednak wskazać iż art. 140 ust. 1 i ust. 3  p.z.p. nie sprzeciwia się dokonaniu zmian które nie wpływałyby na ilościowy zakres przedmiotu zamówienia. Należy dopuścić możliwość zmiany umożliwiającej zwiększenie wydajności przy tym nie pogarszają innych parametrów eksploatacyjnych. Dopuszczalności jednak takich zmian zawsze musi zostać oceniana przez pryzmat art. 144 ust. 1, gdyż niedopełnienia warunków dopuszczalności zmiany umowy na podstawie art. 144 ust. 1 będzie uniemożliwiało ich wprowadzenie nawet, jeżeli należałoby je dopuścić na podstawie norm wynikających z art. 140 ustawy.                                    

Należy podkreślić iż art. 140 ust. 1 określa takie same reguły jak k.c. w stosunku do umów zawartych w drodze przetargu i negocjacji. Treść umowy zawartej w tych trybach musi odpowiadać treści zaproszenia do negocjacji albo warunków przetargu. Jednakże przepisy te różnią się rodzajem sankcji ustawowych, w przypadku zamówień publicznych występuje sankcja nieważności takich zapisów. Uregulowanie to spełnia funkcję ochronną. 

 
Zgodnie z art. 144 p.z.p., zakazane jest dokonywanie istotnych zmian postanowień treści umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w SIWZ oraz określił warunki takiej zmiany. Wszelkie zmiany umowy dokonane z naruszeniem tej zasady podlegają unieważnieniu, jednakże nie jest to nieważność z mocy prawa. Ust 2 art. 144 p.z.p. wskazuje, iż wadliwość dokonanej zmiany umowy przybiera postać wzruszalności, czyli możliwości unieważnienia zapisu umowy sprzecznego z bezwzględnie obowiązującą normą. Należy wskazać iż ustawodawca nie zabrania wszelkich zmian treści umowy, tylko zmian istotnych, a więc a contrario istnieje możliwość dokonywania zmian nieistotnych. Do dokonania zmiany treści umowy, potrzebna jest zgodna wola wszystkich stron. Zamawiającemu na tym etapie nie przysługuje uprawnienie do jednostronnego dokonywania zmian, jak to ma miejsce w sytuacji kreowania treści zamówienia. Ustawa nie przyznaje wykonawcom roszczenia o zmianę treści zawartej umowy. Roszczenie takie może natomiast zostać postawione na podstawie art. 3571 k.c., w stosunku zaś do żądania zmiany wynagrodzenia pieniężnego na podstawie art. 3581 § 3 k.c. Wskazać należy, że art. 3581 § 4 k.c. przesądza, iż z żądaniem zmiany wysokości lub spełnienia świadczenia pieniężnego nie mogą występować strony prowadzące przedsiębiorstwo, w przypadku gdy świadczenie pozostaje z nim w związku. Biorąc pod uwagę iż większość wykonawców stanowią przedsiębiorcy zastosowanie tego przepisu jest marginalne i ma charakter wyjątkowy. Wszelkie zmiany powinny być dokonywane w formie pisemnej, zgodnie z art. 77 § 1 k.c. który nakłada obowiązek zastosowania takiej samej formy przy dokonywaniu zmian lub uzupełnianiu,  jaka jest wymagana do zawarcia umowy.                                                                                                           
Kwestią zasadniczą pozostaje rozróżnienie zmian istotnych od zmian nieistotnych, gdyż ustawodawca nie wprowadził definicji legalnej żadnego z tych pojęć. Posiłkowo należy posłużyć się uzasadnieniem projektu nowelizacji z 4 września 2008 roku[3] wskazującym że poprzez zmiany nieistotne należy rozumieć takie zmiany o których wiedza na etapie postępowania o udzielenie zamówienia nie wpływałaby ani na  krąg podmiotów ubiegających się o to zamówienie ani na wynik postępowania. Wszelkie pozostałe zmiany kwalifikują się do grupy zmian istotnych. Zakaz wprowadzania tych ostatnich podyktowany jest zasadą uczciwej konkurencji, ponieważ z punktu widzenia społeczno-gospodarczego, jej wprowadzenie faktycznie zmienia przedmiot zamówienia, co pociąga za sobą możliwość uczestnictwa innych podmiotów na etapie postępowania albo innej oceny poszczególnych ofert.                                                                                      

Regulacje dotyczące zmiany treści umów w sprawie zamówienia publicznego mają zastosowanie do wszelkich umów, zawartych w wyniku rozstrzygnięcia postepowań prowadzonych w trybach, w których mamy do czynienia z ofertą, ogłoszeniem o zamówieniu lub SIWZ. Wynika to expressis verbis  z treści art. 144 ust. 1 p.z.p.. Żaden z rodzajów wymienionych dokumentów, nie jest zastosowany w przypadku trybu zamówień z wolnej ręki. W tym trybie zamówień nie mamy do czynienia z składaniem ofert przez wykonawców, publikacją ogłoszenia przez zamawiającego oraz z sporządzeniem i przekazaniem SIWZ. Pozostałe tryby zawierają co najmniej jeden z wymienionych ustawą dokumentów, co bez wątpienia obliguje zamawiającego do stosowania przepisów regulujących zmianę treści umowy. W przypadku zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki, istnieje możliwość złożenia przez wykonawcy oferty, chociaż nie jest ona niezbędnym elementem zawarcia umowy. Umowa zawarta wskutek przeprowadzenia postępowania z wolnej ręki nie jest konsekwencją wyboru najkorzystniejszej oferty spośród kilku. Oferta ta jest tylko i wyłącznie elementem prowadzonych pertraktacji poprzedzających zawarcia określonej umowy. Biorąc powyższe pod uwagę, art. 144 ust. 1 p.z.p., nie znajduje także odpowiedniego zastosowania w odniesieniu do zakazu i warunków zmiany umowy zawartej po przeprowadzeniu postępowania w wskazanym trybie. Art. 144 ust. 1 nie ma więc zastosowania do umów zawartych w wyniku postępowania w trybie z wolnej ręki, ani wprost, ani per analogiam. Nie można na tej podstawie jednak wyciągnąć wniosku że zagadnienie zmiany takiej umowy, nie zostało w ogóle uregulowane, ani że zmiana taka jest zawsze dopuszczalna lub nie jest w ogóle niedopuszczalna. Szeroko na temat tej kwestii odniósł się w 2010 roku UZP w opinii pt. "Dopuszczalność zmiany umowy zawartej po przeprowadzeniu postępowania w trybie zamówienia z wolnej ręki", opublikowanej na stronie internetowej Urzędu[4]. Treść opinii opublikowanej na stronie urzędu, potwierdza racjonalny proces interpretacji przepisów który wyklucza możliwość istotnej zmiany umowy zawartej tylko w tym trybie. Takie uregulowanie nie odnajdywałoby logicznego uzasadnienia. Ponadto należy zauważyć iż w przypadku kwestii nieuregulowanych przepisami ustawy, należy na podstawie art. 139 ust. 1 p.z.p., zastosować przepisy k.c. Regulacje kodeksowe przewidziana w art. art. 3531 k.c. , wyznacza granice swobody umów. Zakres możliwości modyfikacji treści umowy należy ocenić biorąc pod uwagę zakres swobody kontraktowania oraz naturę stosunku prawnego, jakim jest umowa w sprawie zamówienia publicznego. Duże znaczenie w ocenie natury stosunku prawnego będą miały przepisy art. 67 ust. 1 p.z.p., które określają przesłanki zastosowania trybu zamówień z wolnej ręki.  Należy przytoczyć stanowisko końcowe UZP który stwierdził iż w przypadku dokonywania zmian przedmiotowych umowy strony są obowiązane dokonać oceny przy aneksowaniu umowy czy w dalszym ciągu zachodzą okoliczności uzasadniające zawarcie umowy w tym szczególnym trybie. Należy uznać że istnieje możliwość dokonania zmian w treści umowy zawartej na podstawie tak przeprowadzonego postępowania jednakże granicą tej swobody będą ustawowo wskazane okoliczności uzasadniające zastosowania tego trybu. Dodatkowo na zamawiającym spoczywa obowiązek dokonania powtórnej analizy tych okoliczności, ażeby zmiana treści umowy nie doprowadzała do sytuacji w której dokonanie czynności prawnej prowadzałoby do naruszenia przepisów.                                                                                                                                          
Reasumując powyższe, istnieje możliwość zmiany treści umowy,  przy zastosowaniu odpowiednich reguł. Należy podkreślić ponadto iż nie jest możliwe podwyższenie wynagrodzenie wykonawcy, jako zmiana istotna treści umowy, tak samo doniosła jak przedmiot zamówienia, ponieważ ma ona bezpośredni wpływ na ocenę wybranej oferty. Jednakże w oparciu o art. 3581 § 2 k.c., który może być stosowany w przypadku umów w sprawie zamówień publicznych, strony na podstawie porozumienia mogą zastosować klauzulę waloryzacyjną. Na podstawie zastosowanej klauzuli wysokość świadczenia pieniężnego zostanie ustalona według innego miernika wartości. Należy jednak, wprowadzając do umów klauzule waloryzacyjne, dążyć do tego, by powstające w ich wyniku zobowiązania nie miały charakteru otwartego. Takie działanie mogłoby m.in. doprowadzić do przekroczenia granic wydatkowania ustalonych w uchwale jednostki samorządu terytorialnego[5].


[1] Wyrok SA w Warszawie z dnia 5 grudnia 2007 r., I ACa 512/07, Apel.-W-wa 2008, nr 3, s. 4.
[2] M. Szydło, Podmiotowa zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego, cz. II, M. Prawn. Nr 5 s. 269.
[3] Druk sejmowy nr 2154, Sejm RP VI kadencji.
[4] UZP, Dopuszczalność zmiany umowy zawartej po przeprowadzeniu postępowania w trybie zamówienia z wolnej ręki, <http://www.uzp.gov.pl/cmsws/page/?D;665> data dostępu 13.10.2013.
[5] J. Balcewicz, Reguły waloryzacji cen w zamówieniach publicznych. Teza nr 2, LEX: 129986/2.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz